Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10816
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Vad kostar det egentligen? Om dom som laddar betalar alla kostnader?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Exakt så. Jag kommer inte ladda hos Ionity så länge jag kan undvika det. Hellre står jag och väntar lite längre. Jag är principfast. Vill de inte ha mig som kund så får det väl vara.
Sånt här kan jag reta upp mig på så in i h*e. Jag har redan hört många säga att de inte kommer köpa elbil eftersom det blir för dyrt att åka. Man vill ju kanske inte bara hålla sig inom räckvidden till det egna väggutaget.
Är det kanske ändå så att det är precis det som är syftet med prissättningen? Man ser till att folk inte köper elbilar och på det viset kan man fortsätta sälja fossiler i all evighet. Investeringskostnaden för Ionity blir ändå en piss i havet jämfört med pengarna de tjänar på att inte behöva sälja elbilar. Ett genidrag. Inte helt orimligt att tänka så, även om man inte är konspiratoriskt lagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

RagWal skrev:
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
Hur är de 390 miljonerna villkorade?
Att det ska byggas offentliga laddare gissar jag vilket de gör och har gjort.. 350kW laddare kostar en hel del mer att bygga än laddare med hälften eller ännu mindre effekt. Att ingen bil kan nyttja maxeffekten påverkar inte installation men gör väl det svårare att tjäna pengar på laddaren när intäkt är per såld kWh.

Själv anser jag att vi inte skall slänga mer skattepengar på bolaget, bättre att konkurrenter så som Bee, Charge & Drive, Allego och alla andra laddnätverk som redan har byggt +150 kW laddare konkurrerar ut Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
I USA är ju bensin väldigt billigt. Avgasbilstillverkarna har därmed inte i samma utsträckning problemet de har här, dvs att kunderna lockas av elbilar pga extremt låga milkostnader.
De har heller inte fått upp samma momentum med EA som IONITY fått här.

Jag tror också IONITY har en baktanke med att göra prisomställningen först nu, när de så tydligt blivit enda alternativet till Tesla. Det får en mycket större effekt då. Hade tex eon eller Fortum gjort samma sak hade inte många brytt sig, för de ses inte som marknadsledande utan bara en i mängden.

Ps. Bee har ju faktiskt gjort ngt liknande, vill minnas ca 13kr/kWh utan abb?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.
Problemet är ju att man får slut på valmöjligheter snart. Enda hoppet ligger på de andra laddoperatörerna och att de inte hakar på Ionitys priser. Som jag skrev tidigare, de har ju alla möjligheter nu att höja priset rejält och kan fortfarande vara billigare än Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.

Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Så här skrev jag för 10 dagar sedan. Nu vet jag att jag hade rätt.
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=2010#p400887
Vi får se när VW lanserar sin WeCharge tjänst som ska vara så bra. Blir det samma vansinnespriser som Audi tar så är det ganska kört för min del. Och varför skulle de vara mycket billigare egentligen? Same shit but different.
Problemet är ju att man får slut på valmöjligheter snart. Enda hoppet ligger på de andra laddoperatörerna och att de inte hakar på Ionitys priser. Som jag skrev tidigare, de har ju alla möjligheter nu att höja priset rejält och kan fortfarande vara billigare än Ionity.
Det spekuleras ju om att VW har ca 400.000 reservationer på ID3.
De kan inte leverera, stallordern blir då, höj priset på laddning så tillflödet av nya reservationer minskar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.

Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Tesla har ju helt klart knäckt koden för att bygga ett fungerande laddnätverk. De finansierar det med ett påslag på bilens pris. Det är ju inte svårare än så. Det är alltid lättare att få kunden att acceptera att bilen är lite dyrare i inköp än att det kostar lite mer för stunden när man ska ladda. Det är helt irrationellt eftersom alla beräkningar visar att det för de allra flesta skulle vara billigare i längden att betala vid laddstationen än vid inköpet. Vissa enskilda förare har ett körmönster som gör att de tjänar på att slippa betala alls eller kan betala mindre vid laddning, men de är relativt få.

Detta funkar ju alltså för en biltillverkare som har som ambition att få elbilsåkandet att funka och som vill sälja elbilar. Men vill man inte det så gör man som Ionity. Man cachar in stöd från EU och skinnar sina egna elbilskunder.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.

Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.

/fth
Nä det stinker kattskit och man visar vilken typ av företag man är om man gör såhär. Att de bygger med 350kW som nu inte ens Porsche kan använda och dessutom för bidragspengar känns som ett klavertramp som de ska ha f-n för.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth
Om det var så att man kunde se till att batteriet var i perfekt temp (som det är på SuC) så kan man nog spara mer än 5 min i genomsnitt. Ibland kommer man till halvfulla SuCs och då går det inte fort, lär bara bli värre och värre då Tesla inte lär satsa på att ha dubbla antalet platser än som används.

Adderas ju upp under en längre resa med flera stopp.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Om det var så att man kunde se till att batteriet var i perfekt temp (som det är på SuC) så kan man nog spara mer än 5 min i genomsnitt. Ibland kommer man till halvfulla SuCs och då går det inte fort, lär bara bli värre och värre då Tesla inte lär satsa på att ha dubbla antalet platser än som används.

Adderas ju upp under en längre resa med flera stopp.
Risken är väl ändå forfarande väsentligt större att samtliga Ionitys 2-4 platser är upptagna än att hälften av Teslas 8-40 platser är upptagna?

Även när man får dela plats, och med nya delningsalgoritmen, så hävdar jag att detta inte påverkar laddtiden särskilt mycket.
Det enda scenario som ger nämnvärt längre laddtid är ju att man rullar in med tomt batteri, och får dela par med en bil som också precis rullat in med tomt batteri.
Även då påverkas man ju bara under den del av laddkurvan där max effekt >70kW.

Det går säkert att simulera detta tämligen enkelt, min gissning är att delad stolpe i snitt ger max 5 minuters skillnad för en normal laddning typ 10-60% SoC.

Borde gå rätt lätt att lägga in i ABRP faktiskt, jag skall föreslå blincoln att lägga in en parameter med SuC-beläggning som ger ett intervall för laddtiden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kenny »

Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Risken är väl ändå forfarande väsentligt större att samtliga Ionitys 2-4 platser är upptagna än att hälften av Teslas 8-40 platser är upptagna?

Även när man får dela plats, och med nya delningsalgoritmen, så hävdar jag att detta inte påverkar laddtiden särskilt mycket.
Det enda scenario som ger nämnvärt längre laddtid är ju att man rullar in med tomt batteri, och får dela par med en bil som också precis rullat in med tomt batteri.
Även då påverkas man ju bara under den del av laddkurvan där max effekt >70kW.

Det går säkert att simulera detta tämligen enkelt, min gissning är att delad stolpe i snitt ger max 5 minuters skillnad för en normal laddning typ 10-60% SoC.

Borde gå rätt lätt att lägga in i ABRP faktiskt, jag skall föreslå blincoln att lägga in en parameter med SuC-beläggning som ger ett intervall för laddtiden.

/fth
Med tanke på hur folk hanterar priserna skulle jag säga nej den risken är inte stor.

När jag kollar ABRP så verkar det diffa typ 4 minuter även under optimala förhållanden (dvs utan delning). Lägg på delning och man kommer nog närmare 7-8 minuters diff.

För stopp man skall äta spelar det ju ingen roll såklart men för de andra. Jag hade helt enkelt gärna haft möjligheten att välja själv vilka stationer bilen använder vid navigering osv.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tobberoth »

kenny skrev:
Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Jag håller med, dock kan jag köpa argumentet att det delvis handlar om att de vill köpa sig tid. De vill hellre gå över till att sälja elbilar sakta efterhand som de hinner ikapp Tesla och efterhand som de bygger upp förmågan att producera elbilarna, så de har inte bråttom att göra det våldsamt attraktivt med elbil än. Kan de dra in lite extra cash från de som köpt deras elbilar att finansiera övergången till elbil så ser de nog det som ett plus.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

kenny skrev:
Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Konspirationsteorier är ju alltid roligt ;)

Skämt åsido tror jag absolut att Ionity vill öka efterfrågan på "sina" elbilar, men inte andras.

Det är ju precis det prissättningen, abonemangsmodellen etc syftar till, och ändå på papperet vara ett "öppet" nätverk och kunna håva in EU-bidrag.

Tesla är ju iaf öppna med att dom är slutna (pun intended), och finansierar sin egen utbyggnad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Tesla har ju helt klart knäckt koden för att bygga ett fungerande laddnätverk. De finansierar det med ett påslag på bilens pris. Det är ju inte svårare än så. Det är alltid lättare att få kunden att acceptera att bilen är lite dyrare i inköp än att det kostar lite mer för stunden när man ska ladda. Det är helt irrationellt eftersom alla beräkningar visar att det för de allra flesta skulle vara billigare i längden att betala vid laddstationen än vid inköpet. Vissa enskilda förare har ett körmönster som gör att de tjänar på att slippa betala alls eller kan betala mindre vid laddning, men de är relativt få.

Detta funkar ju alltså för en biltillverkare som har som ambition att få elbilsåkandet att funka och som vill sälja elbilar. Men vill man inte det så gör man som Ionity. Man cachar in stöd från EU och skinnar sina egna elbilskunder.
Så irrationellt är det inte. Det har alltid kostat lika mycket att köra bil, oavsett om man pendlat till jobbet eller om man åkt på semester. Milkostnaden har alltid varit densamma. Lätt att räkna på. Nu blir det annorlunda. Det är inte bara lite dyrare att ladda hos Ionity, det är extremt våldsamt mycket dyrare. Faktor 8 jämfört med hemmaladdning. Det spelar alltså en avgörande roll hur man använder sin bil. En liten förändring i körmönstret kan plötsligt göra att det blir billigare med en dieselbil.
Och även om man skaffar det där "förmånliga" abonnemanget som Audi har är det plötsligt mycket mindre intressant att ha elbil. Säg att en bensinbil kostar 10 kronor milen. En e-tron som laddar för 3:50kr/kWh kostar 8kr/mil + 2400kr i avgift. Det krävs 1200mil/år laddning hos Ionity för att e-tron ska vara lika "billig" som en bensinbil på långfärd. Kör man mindre, vilket de flesta gör, blir totalkostnaden visserligen lägre, men en enstaka semesterresa slår så vansinnigt våldsamt på totalkostnaden att man drar sig för att åka på semester. Kostnadsångest istället för räckviddsångest. Inte kul att betala lika mycket för en laddning som andra betalar för en full tank. Det blir ganska stressigt att jaga billig laddning hela tiden.
Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag hade helt enkelt gärna haft möjligheten att välja själv vilka stationer bilen använder vid navigering osv.
Du kan väl iofs alltid navigera till Ionity, på långresa i motorvägsfart under normala väderförhållanden tror jag inte heller förvärmning spelar någon som helst roll för laddtid, batteriet bör vara tillräckligt varmt ändå.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Ionity har insett att elbilsrevolutionen sätter även marknadskrafterna ur spel.

Vanligtvis är leverantörer rädda att höja priset på en vara eller tjänst för de vet att det sänker efterfrågan.

Men när antal elbilar växer exponentiellt spelar minskad efterfråga mindre roll. Antal elbilar i Sverige ökar med över 40% per år. Även om prishöjningen leder till att mindre andel elbilister kommer ladda hos Ionity tillkommer det så många nya elbilar att total antal betalande kunder kommer ändå öka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag hade helt enkelt gärna haft möjligheten att välja själv vilka stationer bilen använder vid navigering osv.
Du kan väl iofs alltid navigera till Ionity, på långresa i motorvägsfart under normala väderförhållanden tror jag inte heller förvärmning spelar någon som helst roll för laddtid, batteriet bör vara tillräckligt varmt ändå.

/fth
P.S. det blir ju förstås inte lika bekvämt som med SuC, där man ju kan lägga in slutdestinationen och få bilen att välja laddstationer inser jag.

Jag har en annan modell när jag är på långresa, jag planerar vid laddning till nästa station mha ABRP, så för mig skulle det funka lika bra med Ionity, men om man bara använder den inbyggda planeraren så blir det förstås lite krångligare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Ionity har insett att elbilsrevolutionen sätter även marknadskrafterna ur spel.

Vanligtvis är leverantörer rädda att höja priset på en vara eller tjänst för de vet att det sänker efterfrågan.

Men när antal elbilar växer exponentiellt spelar minskad efterfråga mindre roll. Antal elbilar i Sverige ökar med över 40% per år. Även om prishöjningen leder till att mindre andel elbilister kommer ladda hos Ionity tillkommer det så många nya elbilar att total antal betalande kunder kommer ändå öka.

Det är väl klart att det har en avskräckande effekt?
Skriv svar