Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Tesla har ju helt klart knäckt koden för att bygga ett fungerande laddnätverk. De finansierar det med ett påslag på bilens pris. Det är ju inte svårare än så. Det är alltid lättare att få kunden att acceptera att bilen är lite dyrare i inköp än att det kostar lite mer för stunden när man ska ladda. Det är helt irrationellt eftersom alla beräkningar visar att det för de allra flesta skulle vara billigare i längden att betala vid laddstationen än vid inköpet. Vissa enskilda förare har ett körmönster som gör att de tjänar på att slippa betala alls eller kan betala mindre vid laddning, men de är relativt få.

Detta funkar ju alltså för en biltillverkare som har som ambition att få elbilsåkandet att funka och som vill sälja elbilar. Men vill man inte det så gör man som Ionity. Man cachar in stöd från EU och skinnar sina egna elbilskunder.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Det allmänna har redan sponsrat Ionity med hundratals miljoner, att EU skulle gå in med €39M utan att ha något inflytande över prismodellen känns väldigt märkligt, men det ser ju onekligen ut så.

Det vore intressant att höra hur Ionity motiverar att dom har så stora kostnader för utbyggnaden trots frikostigt EU-stöd, när Tesla bevisligen lyckats bygga ett väsentligt större nätverk med resonabel prissättning utan statliga subventioner.

/fth
Nä det stinker kattskit och man visar vilken typ av företag man är om man gör såhär. Att de bygger med 350kW som nu inte ens Porsche kan använda och dessutom för bidragspengar känns som ett klavertramp som de ska ha f-n för.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Om jag kunde få in routing via Ionitys stationer i bilen med förvärmning och allt så hade kag nog valt dem framför SuC. Tid är pengar helt enkelt.

Hoppas Tesla lägger in så man kan göra det.
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Jag tror det är mycket osannolikt att Tesla skulle släppa in Ionity i algoritmerna, du kan ju dock uppnå det mesta utom förvärmning med ABRP.

Sen undrar jag vilket pris du sätter på din tid, skillnaden i laddtid för en Tesla mellan SuC och Ionity är väl ändå minimal?

För S och X uppnår du max effekt både på SuC och Ionity, dvs ingen skillnad öht.
För Model 3 kan du under en liten del av laddkurvan få 190kW på Ionity, men efter 40-50% är det väl ingen skillnad där heller?
Vintertid är det väl ändå mindre skillnad just pga ingen förvärmning med Ionity?

Jag har svårt att se att man i snitt kan spara mer än typ 5 minuter per laddning, det är iaf jag inte beredd att betala 3ggr mer pengar för.

/fth
Om det var så att man kunde se till att batteriet var i perfekt temp (som det är på SuC) så kan man nog spara mer än 5 min i genomsnitt. Ibland kommer man till halvfulla SuCs och då går det inte fort, lär bara bli värre och värre då Tesla inte lär satsa på att ha dubbla antalet platser än som används.

Adderas ju upp under en längre resa med flera stopp.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Om det var så att man kunde se till att batteriet var i perfekt temp (som det är på SuC) så kan man nog spara mer än 5 min i genomsnitt. Ibland kommer man till halvfulla SuCs och då går det inte fort, lär bara bli värre och värre då Tesla inte lär satsa på att ha dubbla antalet platser än som används.

Adderas ju upp under en längre resa med flera stopp.
Risken är väl ändå forfarande väsentligt större att samtliga Ionitys 2-4 platser är upptagna än att hälften av Teslas 8-40 platser är upptagna?

Även när man får dela plats, och med nya delningsalgoritmen, så hävdar jag att detta inte påverkar laddtiden särskilt mycket.
Det enda scenario som ger nämnvärt längre laddtid är ju att man rullar in med tomt batteri, och får dela par med en bil som också precis rullat in med tomt batteri.
Även då påverkas man ju bara under den del av laddkurvan där max effekt >70kW.

Det går säkert att simulera detta tämligen enkelt, min gissning är att delad stolpe i snitt ger max 5 minuters skillnad för en normal laddning typ 10-60% SoC.

Borde gå rätt lätt att lägga in i ABRP faktiskt, jag skall föreslå blincoln att lägga in en parameter med SuC-beläggning som ger ett intervall för laddtiden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kenny »

Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Risken är väl ändå forfarande väsentligt större att samtliga Ionitys 2-4 platser är upptagna än att hälften av Teslas 8-40 platser är upptagna?

Även när man får dela plats, och med nya delningsalgoritmen, så hävdar jag att detta inte påverkar laddtiden särskilt mycket.
Det enda scenario som ger nämnvärt längre laddtid är ju att man rullar in med tomt batteri, och får dela par med en bil som också precis rullat in med tomt batteri.
Även då påverkas man ju bara under den del av laddkurvan där max effekt >70kW.

Det går säkert att simulera detta tämligen enkelt, min gissning är att delad stolpe i snitt ger max 5 minuters skillnad för en normal laddning typ 10-60% SoC.

Borde gå rätt lätt att lägga in i ABRP faktiskt, jag skall föreslå blincoln att lägga in en parameter med SuC-beläggning som ger ett intervall för laddtiden.

/fth
Med tanke på hur folk hanterar priserna skulle jag säga nej den risken är inte stor.

När jag kollar ABRP så verkar det diffa typ 4 minuter även under optimala förhållanden (dvs utan delning). Lägg på delning och man kommer nog närmare 7-8 minuters diff.

För stopp man skall äta spelar det ju ingen roll såklart men för de andra. Jag hade helt enkelt gärna haft möjligheten att välja själv vilka stationer bilen använder vid navigering osv.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tobberoth »

kenny skrev:
Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Jag håller med, dock kan jag köpa argumentet att det delvis handlar om att de vill köpa sig tid. De vill hellre gå över till att sälja elbilar sakta efterhand som de hinner ikapp Tesla och efterhand som de bygger upp förmågan att producera elbilarna, så de har inte bråttom att göra det våldsamt attraktivt med elbil än. Kan de dra in lite extra cash från de som köpt deras elbilar att finansiera övergången till elbil så ser de nog det som ett plus.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

kenny skrev:
Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Konspirationsteorier är ju alltid roligt ;)

Skämt åsido tror jag absolut att Ionity vill öka efterfrågan på "sina" elbilar, men inte andras.

Det är ju precis det prissättningen, abonemangsmodellen etc syftar till, och ändå på papperet vara ett "öppet" nätverk och kunna håva in EU-bidrag.

Tesla är ju iaf öppna med att dom är slutna (pun intended), och finansierar sin egen utbyggnad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Tesla har ju helt klart knäckt koden för att bygga ett fungerande laddnätverk. De finansierar det med ett påslag på bilens pris. Det är ju inte svårare än så. Det är alltid lättare att få kunden att acceptera att bilen är lite dyrare i inköp än att det kostar lite mer för stunden när man ska ladda. Det är helt irrationellt eftersom alla beräkningar visar att det för de allra flesta skulle vara billigare i längden att betala vid laddstationen än vid inköpet. Vissa enskilda förare har ett körmönster som gör att de tjänar på att slippa betala alls eller kan betala mindre vid laddning, men de är relativt få.

Detta funkar ju alltså för en biltillverkare som har som ambition att få elbilsåkandet att funka och som vill sälja elbilar. Men vill man inte det så gör man som Ionity. Man cachar in stöd från EU och skinnar sina egna elbilskunder.
Så irrationellt är det inte. Det har alltid kostat lika mycket att köra bil, oavsett om man pendlat till jobbet eller om man åkt på semester. Milkostnaden har alltid varit densamma. Lätt att räkna på. Nu blir det annorlunda. Det är inte bara lite dyrare att ladda hos Ionity, det är extremt våldsamt mycket dyrare. Faktor 8 jämfört med hemmaladdning. Det spelar alltså en avgörande roll hur man använder sin bil. En liten förändring i körmönstret kan plötsligt göra att det blir billigare med en dieselbil.
Och även om man skaffar det där "förmånliga" abonnemanget som Audi har är det plötsligt mycket mindre intressant att ha elbil. Säg att en bensinbil kostar 10 kronor milen. En e-tron som laddar för 3:50kr/kWh kostar 8kr/mil + 2400kr i avgift. Det krävs 1200mil/år laddning hos Ionity för att e-tron ska vara lika "billig" som en bensinbil på långfärd. Kör man mindre, vilket de flesta gör, blir totalkostnaden visserligen lägre, men en enstaka semesterresa slår så vansinnigt våldsamt på totalkostnaden att man drar sig för att åka på semester. Kostnadsångest istället för räckviddsångest. Inte kul att betala lika mycket för en laddning som andra betalar för en full tank. Det blir ganska stressigt att jaga billig laddning hela tiden.
Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag hade helt enkelt gärna haft möjligheten att välja själv vilka stationer bilen använder vid navigering osv.
Du kan väl iofs alltid navigera till Ionity, på långresa i motorvägsfart under normala väderförhållanden tror jag inte heller förvärmning spelar någon som helst roll för laddtid, batteriet bör vara tillräckligt varmt ändå.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Ionity har insett att elbilsrevolutionen sätter även marknadskrafterna ur spel.

Vanligtvis är leverantörer rädda att höja priset på en vara eller tjänst för de vet att det sänker efterfrågan.

Men när antal elbilar växer exponentiellt spelar minskad efterfråga mindre roll. Antal elbilar i Sverige ökar med över 40% per år. Även om prishöjningen leder till att mindre andel elbilister kommer ladda hos Ionity tillkommer det så många nya elbilar att total antal betalande kunder kommer ändå öka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag hade helt enkelt gärna haft möjligheten att välja själv vilka stationer bilen använder vid navigering osv.
Du kan väl iofs alltid navigera till Ionity, på långresa i motorvägsfart under normala väderförhållanden tror jag inte heller förvärmning spelar någon som helst roll för laddtid, batteriet bör vara tillräckligt varmt ändå.

/fth
P.S. det blir ju förstås inte lika bekvämt som med SuC, där man ju kan lägga in slutdestinationen och få bilen att välja laddstationer inser jag.

Jag har en annan modell när jag är på långresa, jag planerar vid laddning till nästa station mha ABRP, så för mig skulle det funka lika bra med Ionity, men om man bara använder den inbyggda planeraren så blir det förstås lite krångligare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Ionity har insett att elbilsrevolutionen sätter även marknadskrafterna ur spel.

Vanligtvis är leverantörer rädda att höja priset på en vara eller tjänst för de vet att det sänker efterfrågan.

Men när antal elbilar växer exponentiellt spelar minskad efterfråga mindre roll. Antal elbilar i Sverige ökar med över 40% per år. Även om prishöjningen leder till att mindre andel elbilister kommer ladda hos Ionity tillkommer det så många nya elbilar att total antal betalande kunder kommer ändå öka.

Det är väl klart att det har en avskräckande effekt?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
fth skrev:
Du kan väl iofs alltid navigera till Ionity, på långresa i motorvägsfart under normala väderförhållanden tror jag inte heller förvärmning spelar någon som helst roll för laddtid, batteriet bör vara tillräckligt varmt ändå.

/fth
P.S. det blir ju förstås inte lika bekvämt som med SuC, där man ju kan lägga in slutdestinationen och få bilen att välja laddstationer inser jag.

Jag har en annan modell när jag är på långresa, jag planerar vid laddning till nästa station mha ABRP, så för mig skulle det funka lika bra med Ionity, men om man bara använder den inbyggda planeraren så blir det förstås lite krångligare.

/fth
Ja det blir oftast att vi använder bilens navigator, för hela sträckan. Inte helt optimalt men det minskar hjärnenergin som går åt till att planera resorna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

kenny skrev:
Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Som andra redan har skrivit; det fungerar som en dämpande effekt så att de ska kunna ta omställningen i lugn och ro.

Men helt klart är iaf att de inte är intresserade av att laddnätverket i sig ska ha en starkt främjande effekt på elbilsförsäljningen som tanken bakom SuC är. Det måste du väl hålla med om iaf?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaM3 »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
Risken är väl ändå forfarande väsentligt större att samtliga Ionitys 2-4 platser är upptagna än att hälften av Teslas 8-40 platser är upptagna?

Även när man får dela plats, och med nya delningsalgoritmen, så hävdar jag att detta inte påverkar laddtiden särskilt mycket.
Det enda scenario som ger nämnvärt längre laddtid är ju att man rullar in med tomt batteri, och får dela par med en bil som också precis rullat in med tomt batteri.
Även då påverkas man ju bara under den del av laddkurvan där max effekt >70kW.

Det går säkert att simulera detta tämligen enkelt, min gissning är att delad stolpe i snitt ger max 5 minuters skillnad för en normal laddning typ 10-60% SoC.

Borde gå rätt lätt att lägga in i ABRP faktiskt, jag skall föreslå blincoln att lägga in en parameter med SuC-beläggning som ger ett intervall för laddtiden.

/fth
Med tanke på hur folk hanterar priserna skulle jag säga nej den risken är inte stor.

När jag kollar ABRP så verkar det diffa typ 4 minuter även under optimala förhållanden (dvs utan delning). Lägg på delning och man kommer nog närmare 7-8 minuters diff.

För stopp man skall äta spelar det ju ingen roll såklart men för de andra. Jag hade helt enkelt gärna haft möjligheten att välja själv vilka stationer bilen använder vid navigering osv.
Är det inte klart besvärligare att börja ladda med en Ionity jmf med SC så där tappar man lite tid. Den största tidsspillan torde ju ändå vara stationernas läge vid vägen. Men iom att vi pratar minuter så kommer det alltid vara oförutsedda externa faktorer som gör kalkylen felaktig, så att betala 3-4 ggr mer är i min värld i princip uteslutet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är väl klart att det har en avskräckande effekt?
Det är klart det har. Det första folk frågar när det kommer till elbilar är "hur långt kan man köra?". Sen blir det lite diskussioner och man förklarar hur man snabbladdar osv, och senast då uppdagas det att snabbladdning kostar (eller kan kosta) betydligt mer än att tanka. Och jag får väl erkänna att även jag har börjat med att säga att en elbil bara lönar sig när man laddar hemma, annars är det ointressant eller rentav svindyrt. Sen får väl var och en avgöra om det är okej att behöva betala flera tusenlappar för en semesterresa eller inte.
När till och men en inbiten elbilsentusiast som jag börjar fundera på om vår nästa långfärdsbil kanske ska gå på kemiskt bränsle igen, nånting som var en helt absurd tanke för bara några veckor sedan, så tror jag att det är ett bra tecken på att utvecklingen börjar gå åt fel håll.
Jag pratade med en granne häromdagen, han jobbar som reservdelschef på bilia. Jag frågade honom hur många Polestar 2 de kommer leverera och hur många beställningar på XC40 de har fått hittills. Det enkla svaret var "ingen". Han hade själv funderat på en elbil, men konstaterat att det blir för dyrt eftersom den används för mycket på långfärd och en diesel är billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ionity har insett att elbilsrevolutionen sätter även marknadskrafterna ur spel.

Vanligtvis är leverantörer rädda att höja priset på en vara eller tjänst för de vet att det sänker efterfrågan.

Men när antal elbilar växer exponentiellt spelar minskad efterfråga mindre roll. Antal elbilar i Sverige ökar med över 40% per år. Även om prishöjningen leder till att mindre andel elbilister kommer ladda hos Ionity tillkommer det så många nya elbilar att total antal betalande kunder kommer ändå öka.

Det är väl klart att det har en avskräckande effekt?
Ja, men även med avskräckta kunder kommer de ha numerärt fler kunder nästa år än i fjol.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaM3 skrev:
Är det inte klart besvärligare att börja ladda med en Ionity jmf med SC så där tappar man lite tid. Den största tidsspillan torde ju ändå vara stationernas läge vid vägen. Men iom att vi pratar minuter så kommer det alltid vara oförutsedda externa faktorer som gör kalkylen felaktig, så att betala 3-4 ggr mer är i min värld i princip uteslutet.
Tycker inte Ionity ligger speciellt mycket sämre till än SuC, på många ställen ligger ju SuC väldigt avsides för vägen man oftast kör.

Jag bryr mig inte om det är 3-4 ggr mer faktiskt, det handlar om småpengar oavsett då mitt körmönster är som majoritetens (det mesta är på hemmaplan med laddning i vardagen).
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HenrikC »

Varför säljer ingen 100 oktan bensin i Sverige? Det har ju tillverkats sedan 1940-talet. För att det kostar mer än det smakar!

350 kW laddning kostar mer än det smakar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

HenrikC skrev:
Varför säljer ingen 100 oktan bensin i Sverige? Det har ju tillverkats sedan 1940-talet. För att det kostar mer än det smakar!

350 kW laddning kostar mer än det smakar.
Säljs ju dock på många andra ställen än Sverige, och säljer ganska bra, jag hade gärna tankat 100 oktan när jag hade fossilbil om det gick.

Det är ju dock mycket annat som kostar mer men ger mer som säljer dåligt i Sverige specifikt. Så går det väl när man har låga löner för de med utbildning och höga skatter...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Enda gång jag tankat i högre oktantal är när både 98 oktan och 95 oktan kostade lika mycket. Det skedde på stationer som inte hunnit byta ut prisskyltarna och 95 oktan började kosta 9,99 per liter eller mer. Pristavlorna kunde inte visa tvåsiffrigt kronpris så både 95 oktan och 98 oktan kostade alltså 9,99 ett tag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Tror helt enkelt att de verkligen vill få ut plugin-hybriderna under året. Ger bra effekt i utsläppsböterna och lättare för nuvarande personal, organisation och kunder att relatera till. Sen kan de pilla klart med mjukvaran i lugn och ro. De kan helt enkelt inte konvertera fortare än så när företagen ser ut som de gör. De behöver några år på att få upp acceptans, kompetens i alla led och produktionsresurser.
Under tiden blåser Tesla på i kanonfart. Spännande att se om de kan komma ikapp.
Skriv svar