Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Hittade den här sidan (som jag faktiskt sett förr också när jag tänker efter) https://ccs-map.eu/
Som mati säger så är Tyskland (och även Schweiz, Österrike och Holland) fullt av mörkgröna markeringar, som verkar betyda minst 100 kW. Men i övriga länder (Spanien, Frankrike, Italien...) så verkar de inte vara alls lika vanliga. Själva sidan är hopplöst långsam och verkar sakna möjlighet till att filtrera på de laddare man är intresserad av.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
Finns en hel del komboladdare med 43kw AC och 50kw DC.
Jag vet inte ens var jag ska börja leta om jag vill hitta HPC-laddare längs en rutt ner till Toscana t ex dit vi funderar på att åka i sommar. Via Como-sjön. Och gärna minst 4 st på varje ställe för att minska sårbarheten för fel och köer.
Jag brukar kolla här https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
ABRP använder sig av detta, det finns allehanda filterinställningar och du kan även spara en egen profil om du vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
AC kan vara upp till 43kW, men då är det inte laddstolpar i stan utan det är oftast en fast typ-2 kabel som sitter i en snabbladdare som har som huvudsakliga uppgift att leverera DC. AC får man lite på köpet i det fallet. Det finns bara en bilmodell som klarar denna höga AC-effekt och det är gamla Renault Zoe.
HPC (High Power Charger) brukar användas som benämning för DC-laddare som har mer än 50kW. Vet inte exakt var gränsen går, troligen 100kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Together with BMW, Porsche, Siemens, and Allego, Phoenix Contact has realized and introduced the world's first High Power Charging station with a charging power of 450 kW as a part of the FastCharge research project.
Allego plannerar laddnätverk med stationer på +150 kW (https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/) och förutom Ionity så har ju McDonalds/Charge & Drive samt Göteborgs Energi/Bee stationer som ger mer än 150 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu börjar det likna snabbladdning, Cavotec har lite tyngre kontakter för dig som har bråttom att ladda, tex PC 5 X5 , 350 Ampere och 7 k Volt, 2500 kw, laddar 40 kwh i minuten, hur stort batteri har du? 200 kwh? Ok det tar 5 minuter! Om batteriet pallar...
Efter lite läsande på HPC sidan det länkats till så ser man att kontakterna klarar 500A och 1000V.
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
Vi vet ju att OKQ8 ligger i startblocken för att bygga laddare vid sina stationer. Hoppas att de tar till sig Tibors kunskaper och att de satsar på HPC.
Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.
Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.
Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.
Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som verkligen tillhör Cirkle K och inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14