Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske läge att gå tillbaka att diskutera Ionity nu (istället för illa konstruerade inlägg att försöka svartmåla Tesla SuC)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Ja. Hoppas verkligen på en offensiv från Ionity snart för att möta alla nya VAG fordon som kommer att behöva snabbladda.martinot skrev:Kanske läge att gå tillbaka att diskutera Ionity nu (istället för illa konstruerade inlägg att försöka svartmåla Tesla SuC)?
Jag tolkar teslas SuC utbyggnadsoffensiv som ett tecken på den förväntade Model Y försäljningen i europa, eller alternativt att man seriöst överväger att börja sälja snabbladdning till andra märken.
Vad tror ni, någon som vet vad Ionity har för planer? (inga spekulationer eller synpunkter på deras affärsmodell tack)
Re: Ionitys laddnätverk
Tittar an på Tesla björns video så får man bilden av att ionity används mycket och börjar bli lastat i Norge, skulle tro man kan se en offensiv där först för att bygga ut..dfa skrev:Ja. Hoppas verkligen på en offensiv från Ionity snart för att möta alla nya VAG fordon som kommer att behöva snabbladda.martinot skrev:Kanske läge att gå tillbaka att diskutera Ionity nu (istället för illa konstruerade inlägg att försöka svartmåla Tesla SuC)?
Jag tolkar teslas SuC utbyggnadsoffensiv som ett tecken på den förväntade Model Y försäljningen i europa, eller alternativt att man seriöst överväger att börja sälja snabbladdning till andra märken.
Vad tror ni, någon som vet vad Ionity har för planer? (inga spekulationer eller synpunkter på deras affärsmodell tack)
Kan också tänka mig att de kan gå snabbt i Sverige plötslig om de säljs många bilar och då tänker jag framförallt på id3 och id4 men de finns ju flera andra på gång.
Jag tror helt enkelt utbyggnaden beror på när de börjar bli lite last på nätverket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Har dom byggt ut någon station överhuvudtaget än? Eller är det forfarande bara nya stationer man etablerar?
De flesta har väl bara 4 stolpar. Det behövs inte många bilar för att där skall bli kö regelbundet.
De flesta har väl bara 4 stolpar. Det behövs inte många bilar för att där skall bli kö regelbundet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Ingen i Sverige är utbyggd än men alla är förberedda för 6 enheter.
Om jag tolkade statistiken på bilsweden rätt så fanns det typ 30000 elbilar i Sverige 2019 och det såldes 30000 nya elbilar 2020.
Antalet publika laddningar kanske inte ökar med det dubbla men det bör rimligtvis öka trycket på befintlig laddinfrastruktur.
Om jag tolkade statistiken på bilsweden rätt så fanns det typ 30000 elbilar i Sverige 2019 och det såldes 30000 nya elbilar 2020.
Antalet publika laddningar kanske inte ökar med det dubbla men det bör rimligtvis öka trycket på befintlig laddinfrastruktur.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, någorlunda OK med antalet laddstationer hos Ionity enligt Teslabjörn i södra Norge.chaffis75 skrev:Tittar an på Tesla björns video så får man bilden av att ionity används mycket och börjar bli lastat i Norge, skulle tro man kan se en offensiv där först för att bygga ut..dfa skrev:Ja. Hoppas verkligen på en offensiv från Ionity snart för att möta alla nya VAG fordon som kommer att behöva snabbladda.martinot skrev:Kanske läge att gå tillbaka att diskutera Ionity nu (istället för illa konstruerade inlägg att försöka svartmåla Tesla SuC)?
Jag tolkar teslas SuC utbyggnadsoffensiv som ett tecken på den förväntade Model Y försäljningen i europa, eller alternativt att man seriöst överväger att börja sälja snabbladdning till andra märken.
Vad tror ni, någon som vet vad Ionity har för planer? (inga spekulationer eller synpunkter på deras affärsmodell tack)
Kan också tänka mig att de kan gå snabbt i Sverige plötslig om de säljs många bilar och då tänker jag framförallt på id3 och id4 men de finns ju flera andra på gång.
Jag tror helt enkelt utbyggnaden beror på när de börjar bli lite last på nätverket.
I norra halvan av Norge (norr om Trondheim) så lyser de enligt Björn totalt med sin frånvaro.
Annan kritik och andra observationer från Björn:
1. För få laddstolpar per laddstation hos Ionity. Senast i helgen såg jag en video där han testade ID3, och när han kom till Ionity för att ladda så var det fullt, förutom en laddare som var trasig.
2. För dåligt underhåll, och för många trasiga laddare. Sämre UH än Tesla SuC, och en eller två trasiga laddare slår hårdare om det endast finns fyra laddare istället för 40.
Annars så håller jag med dig. Även jag trodde vi skulle haft ett mycket bättre utbyggt nät hos Ionity nu 2021 än vad vi har. Alla har fallit offer för Cv19 under 2020, men känns som Ionity tappade farten redan innan pandemin.
Ingen än mig skulle bli gladare om de kan få fart på det hela igen! Jag vill kunna välja på fler elbilar än endast Teslas (gärna bilar med bättre byggkvalitet som de tyska).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Även i Norge så verkar det på de flesta Inoitystationer vara allt som oftast endast fyra laddare.Hoppsan_84 skrev:Ingen i Sverige är utbyggd än men alla är förberedda för 6 enheter.
Om jag tolkade statistiken på bilsweden rätt så fanns det typ 30000 elbilar i Sverige 2019 och det såldes 30000 nya elbilar 2020.
Antalet publika laddningar kanske inte ökar med det dubbla men det bör rimligtvis öka trycket på befintlig laddinfrastruktur.
Detta trots att de kommit extremt långt i elektrifieringen och är bland det elbilstätaste landet i världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Hur ser beläggningen ut där i Norge?martinot skrev:Även i Norge så verkar det på de flesta Inoitystationer vara allt som oftast endast fyra laddare.Hoppsan_84 skrev:Ingen i Sverige är utbyggd än men alla är förberedda för 6 enheter.
Om jag tolkade statistiken på bilsweden rätt så fanns det typ 30000 elbilar i Sverige 2019 och det såldes 30000 nya elbilar 2020.
Antalet publika laddningar kanske inte ökar med det dubbla men det bör rimligtvis öka trycket på befintlig laddinfrastruktur.
Detta trots att de kommit extremt långt i elektrifieringen och är bland det elbilstätaste landet i världen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker jag ser videor från Björn att det rätt ofta är fullt på Ionity (typiskt 4 stall; 1 trasigt, och de andra 3 upptagna). På Tesla SuC är det bättre, även om det kan vara fullt på vissa platser vid vissa extrema tidpunkter (högtider som påskferie).Bjelke skrev:Hur ser beläggningen ut där i Norge?martinot skrev:Även i Norge så verkar det på de flesta Inoitystationer vara allt som oftast endast fyra laddare.Hoppsan_84 skrev:Ingen i Sverige är utbyggd än men alla är förberedda för 6 enheter.
Om jag tolkade statistiken på bilsweden rätt så fanns det typ 30000 elbilar i Sverige 2019 och det såldes 30000 nya elbilar 2020.
Antalet publika laddningar kanske inte ökar med det dubbla men det bör rimligtvis öka trycket på befintlig laddinfrastruktur.
Detta trots att de kommit extremt långt i elektrifieringen och är bland det elbilstätaste landet i världen.
Nu har jag uppdrag i Norge igen, men kommer inte åka till Oslo förens karantänen är borta och CV19-läget ser bättre ut. Men den dagen det blir aktuellt så känns det givet att ladda på SuC. Ionity kommer inte vara aktuellt för mig om de inte förbättrar priser, antalet laddstationer, antalet stall per laddstation och förbättrar underhållet och lagar trasiga stall.
Hoppas på att Ionity kommer skärpa till sig, men just nu så är jag tyvärr inte allt för hoppfull.
Någon som har aktuell roadmap för Ionitys utbyggnadsplaner i Sverige och Norge?
Kanske finns mer planerat som överraskar positivt och som vi inte känner till (man skall ju aldrig ge upp hoppet helt)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Varför funderar du ens på ionity om du äger en tesla? Jag ser inga fördelar för dig att använda ionity om de inte är någon specifik plats där inte tesla SuC finns.martinot skrev:Tycker jag ser videor från Björn att det rätt ofta är fullt på Ionity (typiskt 4 stall; 1 trasigt, och de andra 3 upptagna). På Tesla SuC är det bättre, även om det kan vara fullt på vissa platser vid vissa extrema tidpunkter (högtider som påskferie).Bjelke skrev:Hur ser beläggningen ut där i Norge?martinot skrev:Även i Norge så verkar det på de flesta Inoitystationer vara allt som oftast endast fyra laddare.Hoppsan_84 skrev:Ingen i Sverige är utbyggd än men alla är förberedda för 6 enheter.
Om jag tolkade statistiken på bilsweden rätt så fanns det typ 30000 elbilar i Sverige 2019 och det såldes 30000 nya elbilar 2020.
Antalet publika laddningar kanske inte ökar med det dubbla men det bör rimligtvis öka trycket på befintlig laddinfrastruktur.
Detta trots att de kommit extremt långt i elektrifieringen och är bland det elbilstätaste landet i världen.
Nu har jag uppdrag i Norge igen, men kommer inte åka till Oslo förens karantänen är borta och CV19-läget ser bättre ut. Men den dagen det blir aktuellt så känns det givet att ladda på SuC. Ionity kommer inte vara aktuellt för mig om de inte förbättrar priser, antalet laddstationer, antalet stall per laddstation och förbättrar underhållet och lagar trasiga stall.
Hoppas på att Ionity kommer skärpa till sig, men just nu så är jag tyvärr inte allt för hoppfull.
Någon som har aktuell roadmap för Ionitys utbyggnadsplaner i Sverige och Norge?
Kanske finns mer planerat som överraskar positivt och som vi inte känner till (man skall ju aldrig ge upp hoppet helt)?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med.chaffis75 skrev:Varför funderar du ens på ionity om du äger en tesla? Jag ser inga fördelar för dig att använda ionity om de inte är någon specifik plats där inte tesla SuC finns.martinot skrev:Tycker jag ser videor från Björn att det rätt ofta är fullt på Ionity (typiskt 4 stall; 1 trasigt, och de andra 3 upptagna). På Tesla SuC är det bättre, även om det kan vara fullt på vissa platser vid vissa extrema tidpunkter (högtider som påskferie).Bjelke skrev:Hur ser beläggningen ut där i Norge?martinot skrev:Även i Norge så verkar det på de flesta Inoitystationer vara allt som oftast endast fyra laddare.Hoppsan_84 skrev:Ingen i Sverige är utbyggd än men alla är förberedda för 6 enheter.
Om jag tolkade statistiken på bilsweden rätt så fanns det typ 30000 elbilar i Sverige 2019 och det såldes 30000 nya elbilar 2020.
Antalet publika laddningar kanske inte ökar med det dubbla men det bör rimligtvis öka trycket på befintlig laddinfrastruktur.
Detta trots att de kommit extremt långt i elektrifieringen och är bland det elbilstätaste landet i världen.
Nu har jag uppdrag i Norge igen, men kommer inte åka till Oslo förens karantänen är borta och CV19-läget ser bättre ut. Men den dagen det blir aktuellt så känns det givet att ladda på SuC. Ionity kommer inte vara aktuellt för mig om de inte förbättrar priser, antalet laddstationer, antalet stall per laddstation och förbättrar underhållet och lagar trasiga stall.
Hoppas på att Ionity kommer skärpa till sig, men just nu så är jag tyvärr inte allt för hoppfull.
Någon som har aktuell roadmap för Ionitys utbyggnadsplaner i Sverige och Norge?
Kanske finns mer planerat som överraskar positivt och som vi inte känner till (man skall ju aldrig ge upp hoppet helt)?
När Ionity startade för några år sedan så hoppades jag att de skulle kunna konkurrera med SuC, men har insett sedan ett tag att så nog (dessvärre) aldrig kommer bli fallet.
Känns som CK eller OK/SK just nu har större chans att bli de som kanske kan ta upp kampen. Ionity känns rätt körda IMO (men hoppas att jag har fel).
Men synd med misslyckandet av Ionity för mig pga. dessa anledningar (ur mitt rent personliga och egoistiska perspektiv);
1. Hade varit bra om de kunde konkurrera för att få Tesla att låta bli att fortsätta höja priserna på SuC (som de gjort flera gånger under bara de senaste två åren).
2. Bra med fler kedjor då SuC inte finns över allt (långt ifrån optimalt eller fullgott IMO), och en likvärdig kedja hade underlättat resor. Precis som du uppskattar att det finns flera bensinmackar, oavsett kedja, när du reser med ICE-bil.
3. Ser man på 1-2 år framåt när mitt leasingkontrakt går ut, så hade jag önskat att jag kunde välja elbilar från andra än Tesla. Mer konkurrens även mellan bilar, och mer valfrihet för mig (tycker fortfarande att Tesla har usel byggkvalitet, och är verkligen under all kritik, och långt ifrån våra svenska och tyska bilars kvalitet som vi är vana vid).
Rent icke-egoistiskt så hade jag hoppats på att Ionity och andra kunde bli vettiga alternativ för (ur samhällsperspektiv och marknadsperspektiv);
1. Skapar möjlighet för fler att skaffa elbil. Alla har inte råd med Tesla, och måste fram mer alternativ på marknaden som klarar att vara annat än rena pendlar/citybilar.
2. Skulle vara bra om mina skattepengar till Ionity gått till något vettigt användbart för både mig och samhället (tycker de misslyckats enormt och missbrukat de bidragen).
3. Tycker det är olyckligt att de leder in marknaden på abonnemang och komplexa upplägg för sina prismodeller. Skall vara enkelt och tydliga betal- och prismodeller.
4. Hade för miljön och övergången till elektrifiering gärna sett att det var lika enkelt att resa med elbil som med ICE-bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Det är intressant att notera att det framförallt verkar vara Teslaägare som är upprörda över hur dåliga Ionity är, och dessutom har svårt att se att det finns massvis med hpc-laddare förutom Ionity i Europa. Långt många fler än vad det finns SuC.
Det är intressant att notera att det framförallt verkar vara Teslaägare som är upprörda över hur dåliga Ionity är, och dessutom har svårt att se att det finns massvis med hpc-laddare förutom Ionity i Europa. Långt många fler än vad det finns SuC.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla-ägarna är sura på priset.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Det är intressant att notera att det framförallt verkar vara Teslaägare som är upprörda över hur dåliga Ionity är, och dessutom har svårt att se att det finns massvis med hpc-laddare förutom Ionity i Europa. Långt många fler än vad det finns SuC.
Alla andra HPC kan vi som kör Tesla också utnyttja. Även Ionity för den delen om det inte finns andra alternativ. Nån gång ibland kan man ju ladda dyrt om alternativen är krångligare.
Som Tesla-förare håller jag mig trots allt till SuC i de flesta fall. Det är enklast eftersom bilen föreslår såna stationer i navin och billigast (har fri SuC).
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, men varför är just Teslaägare så sura på priset? Ni har ju tillgång till SuC, som (med viss rätt) framhålls som ett helt överlägset laddnätverk. Det är ingen som tvingar er att ladda på Ionity, även om det går. Faktum är att med tanke på hur väl utbyggt SuC är så finns det väl ingen som helst anledning att ladda på Ionity?MWall skrev:Tesla-ägarna är sura på priset.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Det är intressant att notera att det framförallt verkar vara Teslaägare som är upprörda över hur dåliga Ionity är, och dessutom har svårt att se att det finns massvis med hpc-laddare förutom Ionity i Europa. Långt många fler än vad det finns SuC.
Alla andra HPC kan vi som kör Tesla också utnyttja. Även Ionity för den delen om det inte finns andra alternativ. Nån gång ibland kan man ju ladda dyrt om alternativen är krångligare.
Som Tesla-förare håller jag mig trots allt till SuC i de flesta fall. Det är enklast eftersom bilen föreslår såna stationer i navin och billigast (har fri SuC).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
iAkita skrev:Jo, men varför är just Teslaägare så sura på priset? Ni har ju tillgång till SuC, som (med viss rätt) framhålls som ett helt överlägset laddnätverk. Det är ingen som tvingar er att ladda på Ionity, även om det går. Faktum är att med tanke på hur väl utbyggt SuC är så finns det väl ingen som helst anledning att ladda på Ionity?MWall skrev:Tesla-ägarna är sura på priset.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Det är intressant att notera att det framförallt verkar vara Teslaägare som är upprörda över hur dåliga Ionity är, och dessutom har svårt att se att det finns massvis med hpc-laddare förutom Ionity i Europa. Långt många fler än vad det finns SuC.
Alla andra HPC kan vi som kör Tesla också utnyttja. Även Ionity för den delen om det inte finns andra alternativ. Nån gång ibland kan man ju ladda dyrt om alternativen är krångligare.
Som Tesla-förare håller jag mig trots allt till SuC i de flesta fall. Det är enklast eftersom bilen föreslår såna stationer i navin och billigast (har fri SuC).
Ja, jag är inte sur. Tycker det är bra att Ionity finns. Nu kom dessutom BMW:s abonnemang som är mycket billigare än Audis. Både lägre månadskostnad och lägre kWh-pris. Det ger mig personligen fler alternativ när det blir dags att se över bilinnehavet. Trots allt är det Ionity som gäller här i Sverige. Man ska ju ta sig ner till Europa först innan man kan utnyttja resten... (Om man inte bor i Skåne möjligen)
Att de andra är sura är för att de vill ladda sina Model 3 snabbare än SuC V2 klarar av men inte betala för sig. Det är min analys. Ja, och så gnäller folk på abonnemangsformen. Jag tycker Ionitys strategi är den enda rimliga. De har ju byggt sitt nätverk för sina bilar. Inte för tusentals och åter tusentals Teslor. Skulle det vara samma låga pris för alla skulle det fortfarande inte gå att välja nån annan elbil än Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla-ägare påverkas ju inte av priset lika mycket som icke-Tesla ägare. Jag ser inte en direkt anstormning av Tesla-ägare som klagar på priset. Mati är en som tidigare var väldigt positiv till Ionity men inte längre just på grund av priset. Han kör Audi. HelectriC kör Polestar och har också skrivit att det är dyrt på Ionity. nek0 har tagit upp att det är värdelöst med abonnemang och har ingen Tesla.iAkita skrev:
Jo, men varför är just Teslaägare så sura på priset? Ni har ju tillgång till SuC, som (med viss rätt) framhålls som ett helt överlägset laddnätverk. Det är ingen som tvingar er att ladda på Ionity, även om det går. Faktum är att med tanke på hur väl utbyggt SuC är så finns det väl ingen som helst anledning att ladda på Ionity?
En sak som gör många sura, inklusive mig, är att Ionity har tagit in många hundratal miljoner i bidrag för att bygga stationerna.
Abonnemang är väl endast till för vissa bilägare så att man då klagar på att man måste binda sig på 12 månader och inte att de har abonnemang är ju knappast att vara sur för att Tesla står utanför? Det vore ju endast en fördel för icke Tesla-ägare om det gick att betala abonnemang för en månad eller ett kvartal istället för ett helt år.
Ionitys prismodell är inget som enbart Tesla-ägare klagar på utan i princip alla och jag tror att upproret i större omfattning kommer från icke-Teslaägare eftersom det påverkar dessa mer än Tesla-ägarna som även har SuperChargers att ladda på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Svenssons skrev:Tesla-ägare påverkas ju inte av priset lika mycket som icke-Tesla ägare. Jag ser inte en direkt anstormning av Tesla-ägare som klagar på priset. Mati är en som tidigare var väldigt positiv till Ionity men inte längre just på grund av priset. Han kör Audi. HelectriC kör Polestar och har också skrivit att det är dyrt på Ionity. nek0 har tagit upp att det är värdelöst med abonnemang och har ingen Tesla.iAkita skrev:
Jo, men varför är just Teslaägare så sura på priset? Ni har ju tillgång till SuC, som (med viss rätt) framhålls som ett helt överlägset laddnätverk. Det är ingen som tvingar er att ladda på Ionity, även om det går. Faktum är att med tanke på hur väl utbyggt SuC är så finns det väl ingen som helst anledning att ladda på Ionity?
En sak som gör många sura, inklusive mig, är att Ionity har tagit in många hundratal miljoner i bidrag för att bygga stationerna.
Abonnemang är väl endast till för vissa bilägare så att man då klagar på att man måste binda sig på 12 månader och inte att de har abonnemang är ju knappast att vara sur för att Tesla står utanför? Det vore ju endast en fördel för icke Tesla-ägare om det gick att betala abonnemang för en månad eller ett kvartal istället för ett helt år.
Ionitys prismodell är inget som enbart Tesla-ägare klagar på utan i princip alla och jag tror att upproret i större omfattning kommer från icke-Teslaägare eftersom det påverkar dessa mer än Tesla-ägarna som även har SuperChargers att ladda på.
Polestar-ägare ska inte klaga. Det här var känt i god tid innan de beställde sina bilar. Att mati gnäller... Ja, vad ska man säga om det?
Det blev även ett jäkla liv när Tesla höjde priset i Ödeshög under några timmar med hög trafik. Så det här med höga kWh-priser verkar vara en öm punkt hos många elbilister. Det bottnar väl nånstans i att man ska "köra hem" bilen ekonomiskt med låga bränslepriser och då går höga priser på snabbladdning mot den bilden vilket tydligen leder till kollaps av det logiska tänkandet hos dessa.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity bör ta priser så de kan leva på det. med detr menas rimliga priser. dvs 4 kr/kWh.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.
Re: Ionitys laddnätverk
Mickep skrev:Ionity bör ta priser så de kan leva på det. med detr menas rimliga priser. dvs 4 kr/kWh.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.
Vad har du för inblick i var break even går? Hur räknar du fram att 4:-/kWh är "rimligt"?
Re: Ionitys laddnätverk
Ar hittar man uppgifter om BMW priserna? Inte för de aktuellt för mig men ändå intressant att höra vad de får betala på ionity?MWall skrev:iAkita skrev:Jo, men varför är just Teslaägare så sura på priset? Ni har ju tillgång till SuC, som (med viss rätt) framhålls som ett helt överlägset laddnätverk. Det är ingen som tvingar er att ladda på Ionity, även om det går. Faktum är att med tanke på hur väl utbyggt SuC är så finns det väl ingen som helst anledning att ladda på Ionity?MWall skrev:Tesla-ägarna är sura på priset.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Det är intressant att notera att det framförallt verkar vara Teslaägare som är upprörda över hur dåliga Ionity är, och dessutom har svårt att se att det finns massvis med hpc-laddare förutom Ionity i Europa. Långt många fler än vad det finns SuC.
Alla andra HPC kan vi som kör Tesla också utnyttja. Även Ionity för den delen om det inte finns andra alternativ. Nån gång ibland kan man ju ladda dyrt om alternativen är krångligare.
Som Tesla-förare håller jag mig trots allt till SuC i de flesta fall. Det är enklast eftersom bilen föreslår såna stationer i navin och billigast (har fri SuC).
Ja, jag är inte sur. Tycker det är bra att Ionity finns. Nu kom dessutom BMW:s abonnemang som är mycket billigare än Audis. Både lägre månadskostnad och lägre kWh-pris. Det ger mig personligen fler alternativ när det blir dags att se över bilinnehavet. Trots allt är det Ionity som gäller här i Sverige. Man ska ju ta sig ner till Europa först innan man kan utnyttja resten... (Om man inte bor i Skåne möjligen)
Att de andra är sura är för att de vill ladda sina Model 3 snabbare än SuC V2 klarar av men inte betala för sig. Det är min analys. Ja, och så gnäller folk på abonnemangsformen. Jag tycker Ionitys strategi är den enda rimliga. De har ju byggt sitt nätverk för sina bilar. Inte för tusentals och åter tusentals Teslor. Skulle det vara samma låga pris för alla skulle det fortfarande inte gå att välja nån annan elbil än Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
chaffis75 skrev:Ar hittar man uppgifter om BMW priserna? Inte för de aktuellt för mig men ändå intressant att höra vad de får betala på ionity?MWall skrev:iAkita skrev:Jo, men varför är just Teslaägare så sura på priset? Ni har ju tillgång till SuC, som (med viss rätt) framhålls som ett helt överlägset laddnätverk. Det är ingen som tvingar er att ladda på Ionity, även om det går. Faktum är att med tanke på hur väl utbyggt SuC är så finns det väl ingen som helst anledning att ladda på Ionity?MWall skrev:Tesla-ägarna är sura på priset.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Det är intressant att notera att det framförallt verkar vara Teslaägare som är upprörda över hur dåliga Ionity är, och dessutom har svårt att se att det finns massvis med hpc-laddare förutom Ionity i Europa. Långt många fler än vad det finns SuC.
Alla andra HPC kan vi som kör Tesla också utnyttja. Även Ionity för den delen om det inte finns andra alternativ. Nån gång ibland kan man ju ladda dyrt om alternativen är krångligare.
Som Tesla-förare håller jag mig trots allt till SuC i de flesta fall. Det är enklast eftersom bilen föreslår såna stationer i navin och billigast (har fri SuC).
Ja, jag är inte sur. Tycker det är bra att Ionity finns. Nu kom dessutom BMW:s abonnemang som är mycket billigare än Audis. Både lägre månadskostnad och lägre kWh-pris. Det ger mig personligen fler alternativ när det blir dags att se över bilinnehavet. Trots allt är det Ionity som gäller här i Sverige. Man ska ju ta sig ner till Europa först innan man kan utnyttja resten... (Om man inte bor i Skåne möjligen)
Att de andra är sura är för att de vill ladda sina Model 3 snabbare än SuC V2 klarar av men inte betala för sig. Det är min analys. Ja, och så gnäller folk på abonnemangsformen. Jag tycker Ionitys strategi är den enda rimliga. De har ju byggt sitt nätverk för sina bilar. Inte för tusentals och åter tusentals Teslor. Skulle det vara samma låga pris för alla skulle det fortfarande inte gå att välja nån annan elbil än Tesla.
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
137:-/mån + 2,88:-/kWh (att jämför mot Audi som väl har 199:-/mån och 3,30:-/kWh).
Re: Ionitys laddnätverk
Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bortMWall skrev:Svenssons skrev:Tesla-ägare påverkas ju inte av priset lika mycket som icke-Tesla ägare. Jag ser inte en direkt anstormning av Tesla-ägare som klagar på priset. Mati är en som tidigare var väldigt positiv till Ionity men inte längre just på grund av priset. Han kör Audi. HelectriC kör Polestar och har också skrivit att det är dyrt på Ionity. nek0 har tagit upp att det är värdelöst med abonnemang och har ingen Tesla.iAkita skrev:
Jo, men varför är just Teslaägare så sura på priset? Ni har ju tillgång till SuC, som (med viss rätt) framhålls som ett helt överlägset laddnätverk. Det är ingen som tvingar er att ladda på Ionity, även om det går. Faktum är att med tanke på hur väl utbyggt SuC är så finns det väl ingen som helst anledning att ladda på Ionity?
En sak som gör många sura, inklusive mig, är att Ionity har tagit in många hundratal miljoner i bidrag för att bygga stationerna.
Abonnemang är väl endast till för vissa bilägare så att man då klagar på att man måste binda sig på 12 månader och inte att de har abonnemang är ju knappast att vara sur för att Tesla står utanför? Det vore ju endast en fördel för icke Tesla-ägare om det gick att betala abonnemang för en månad eller ett kvartal istället för ett helt år.
Ionitys prismodell är inget som enbart Tesla-ägare klagar på utan i princip alla och jag tror att upproret i större omfattning kommer från icke-Teslaägare eftersom det påverkar dessa mer än Tesla-ägarna som även har SuperChargers att ladda på.
Polestar-ägare ska inte klaga. Det här var känt i god tid innan de beställde sina bilar. Att mati gnäller... Ja, vad ska man säga om det?
Det blev även ett jäkla liv när Tesla höjde priset i Ödeshög under några timmar med hög trafik. Så det här med höga kWh-priser verkar vara en öm punkt hos många elbilister. Det bottnar väl nånstans i att man ska "köra hem" bilen ekonomiskt med låga bränslepriser och då går höga priser på snabbladdning mot den bilden vilket tydligen leder till kollaps av det logiska tänkandet hos dessa.
Re: Ionitys laddnätverk
Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?nek0 skrev:Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
Re: Ionitys laddnätverk
ärligt talat så känner jag inte att jag hade haft så stort behov av ionity även om de var billigare. I Norge finns mängder med 150kW laddare där jag kör och fler kommer upp med betydligt snabbare utvecklingstakt än ionity. Ofta finns ionity på samma ställen, så det är enkelt att välja bort. I Tyskland finns också mängder med alternativ, enBW, Allego etc. Jag ser verkligen inte USP hos Ionity, dyrt och dåligt är väl det som passar bäst tycker jag. De är definitivt inte bättre än övriga, men de är definitivt dyrare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14