Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.martinot skrev:Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?Dafro skrev:Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med 100%.Daven skrev:Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.martinot skrev:Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?Dafro skrev:Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Du ska veta att ljudisolering kostarmartinot skrev:Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?Dafro skrev:Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Bäst att bli lite on topic nu framgent…martinot skrev:Håller med 100%.Daven skrev:Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.martinot skrev:Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?Dafro skrev:Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra
.

Re: Ionitys laddnätverk
Samma gäller nog MEB.macky skrev:Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra.
Re: Ionitys laddnätverk
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så.Dafro skrev:
Bäst att bli lite on topic nu framgent…
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium

Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic?

Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!
Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.
Gällande öpnnadet av SuC;
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.
Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.
Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Skrev ju faktiskt lite… tränar. Och det är ju lite kul att trolla med er Tesla ägare, men jag gör det med glimten i ögat och är avis på SuC och hoppas att ionity blir lika bra (tillröckligt on topic får jag hoppas)martinot skrev:Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så.Dafro skrev:
Bäst att bli lite on topic nu framgent…
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium![]()
Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic?![]()
Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!
Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.
Gällande öpnnadet av SuC;
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.
Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.
Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
???Dafro skrev:kulmattbtrolla
Även jag hoppas på det.Dafro skrev:hoppas arr ionity blir lika bra
Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
martinot skrev:???Dafro skrev:kulmattbtrolla
Kul att trolla, (retas lite hjärtligt)
Även jag hoppas på det.Dafro skrev:hoppas arr ionity blir lika bra
Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Det funkar visst att ladda e-tron på SuC. Det enda som krävs är att man vänder den upp och ner och tadaa så hamnar ladduttaget på rätt sida. Jag tror att Tesla kommer att sätta upp automatiska bilvältare som lätt och elegant ställer bilen på taket. Ungefär såhär.martinot skrev:Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.Dafro skrev:När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Vänta nu, har du hackat SuC i Väsby? Eller testar du bara. Korta kablar ser manOff Grid Byggaren skrev:Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.Dafro skrev:När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Fick höra ett rykte att nu skulle det vara helt gratis laddning för e-tron på Tesla SuC de kommande fem åren.macky skrev:Vänta nu, har du hackat SuC i Väsby? Eller testar du bara. Korta kablar ser manOff Grid Byggaren skrev:Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.Dafro skrev:När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
.
Tyvärr funkade det inte.....

Hopplöst korta laddkablar var det också.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
dessutom är det ganska många SuC som har nån slags barriär och /eller skylt mellan stolparna, då går det inte att köra upp så där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.
Obs ironi
Obs ironi
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.chaffis75 skrev:Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.
Obs ironi
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Undrar vad det hade kostat då. 100kr/kWh?taliz skrev:Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.chaffis75 skrev:Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.
Obs ironi
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Re: Ionitys laddnätverk
Kul att de kommit igång med detta. Är väl bara Strömstad i Sverige som haft 6 platser tidigare.nanook592 skrev:Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Re: Ionitys laddnätverk
Trevligt.. Där är många ionity stationer som behöver fler laddare. Hoppas de utökar på fler platser.. Men även nya stationer, undrar var bara, tror inte CK vill ha fler, de bygger ju själva nu.nanook592 skrev:Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.
Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Gatubilden i Google maps på Ionity Varberg visar en förberedd "pir" med ytterligare 4 st platser. Bilden är från september i år. Frågan är när den byggs ut.
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Re: Ionitys laddnätverk
Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.