Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare MWall » 25 nov 2021 20:45

taliz skrev:
MWall skrev:
12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021

Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:

Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:

13 euro i månaden har jag för mig. Är väl inte så betydande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist Maw » 25 nov 2021 21:37

Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen :)
Maw
elbilist

Inläggav Dafro » 26 nov 2021 04:15

Maw skrev:Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen :)

Absolut, varför inte men jag tror att det möjligen finns en specifik tråd för det. :roll:
X5 45e
Audi E-tron 55 på g.
Dafro

Inläggav Teslaägare taliz » 26 nov 2021 08:34

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:

Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:

Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 27 nov 2021 12:25

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:

Betydligt mer???

Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.

Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.

Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.

”Fick gratis SuC, forever”
Snicksnack. Vad dillar du om? :lol: :lol: :lol:

Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst. :roll:
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar. :lol:

Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.

På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.

Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.

Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR beställd Framskjuten till MIG levereras
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 27 nov 2021 12:52

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort... :roll:

Betydligt mer???

Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar. :lol:

Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.

På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.

Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.

Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.

Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).

Vad som går till nätverket är bara spekulationer AFAIK. Rent praktiskt gjorde Tesla förlust de första ~10 åren. Dvs samtliga bilar som såldes med fri SUC såldes med förlust.
Om du/ni med fri SUC verkligen "finansierat" nätverket så kan du ju försöka förklara varför fri SUC tagits bort.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 27 nov 2021 13:56

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst. :roll:

Betydligt mer???

Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).

Vad som går till nätverket är bara spekulationer AFAIK. Rent praktiskt gjorde Tesla förlust de första ~10 åren. Dvs samtliga bilar som såldes med fri SUC såldes med förlust.
Om du/ni med fri SUC verkligen "finansierat" nätverket så kan du ju försöka förklara varför fri SUC tagits bort.

Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?

Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 27 nov 2021 14:16

Nicke Nyfiken skrev:Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?

Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.

Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt. :lol:

Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?

Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.

Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 27 nov 2021 14:23

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög. :roll:

Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?

Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.

Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.

Precis vad jag förväntade mig. :lol: :lol: :lol:
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel. :roll:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inläggav Dafro » 27 nov 2021 14:48

Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR.

Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….

Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium. :D
X5 45e
Audi E-tron 55 på g.
Dafro

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt