Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av d3marcus »

115:-/mån är ju ingenting jämfört med värdeminskningen på 6-9000:-/mån första tre åren...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

helix skrev:
Nu verkar priserna vara klara för ID.3 på Ionity:

”Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-snabbladdningsnät. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.”


https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... n-20-juli/
Vettiga laddpriser i ett år alltså. 6:30 kan väl ändå benämnas som övre smärtgräns för laddpris.

115:- per månad sen är bättre än 199 men fortfarande alldeles för dyrt för privatpersoner.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

Men är det 115 kr/mån första året? Eftersom de säger att det kan uppgraderas gissar jag att 115 kr/mån är mellanskillnaden mellan det som ingår och det dyrare paketet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

Söker man på WeCharge plus får man mest info om batteridelning i Singapore. Med mellanslag får man mycket marknadsföringsord men väldigt lite information.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Tänk om de integrerat ionity i priset då hade de kunnat ta 20 kkr för 20 års användning. Och folk hade inte tänkt på det. Men antar att folk skall ha val.
Dock tycker jag att det är något man skulle kunna förhandla sig till om man har den skillen.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

Mickep skrev:
Tänk om de integrerat ionity i priset då hade de kunnat ta 20 kkr för 20 års användning. Och folk hade inte tänkt på det. Men antar att folk skall ha val.
Dock tycker jag att det är något man skulle kunna förhandla sig till om man har den skillen.
Lite tråkigt för dem som har över 50 mil till närmaste Ionity ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Vettiga laddpriser i ett år alltså. 6:30 kan väl ändå benämnas som övre smärtgräns för laddpris.

115:- per månad sen är bättre än 199 men fortfarande alldeles för dyrt för privatpersoner.
Övre smärtgräns är nog en underdrift. Vad skulle en dieselbil i samma storlek som ID3 dra? 0.4 liter/mil kanske? Det är 6:30 kr/mil när bränslepriserna återgår till gamla nivåer. Men hur långt kommer ID3 för dessa 6:30 kr? 7km kanske? Långresan med ID3 blir alltså rejält mycket dyrare än med en motsvarande diesel. Inte bra alls. Helt fel utveckling.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Tänk om de integrerat ionity i priset då hade de kunnat ta 20 kkr för 20 års användning. Och folk hade inte tänkt på det. Men antar att folk skall ha val.
Dock tycker jag att det är något man skulle kunna förhandla sig till om man har den skillen.
Förmodligen är det nästa steg. För att kunden ska känna att förhandlingarna är lyckade måste känslan att laddning är dyrt etableras.
Jag tror vi kommer få se privatleasingerbjudanden med inkluderad laddning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Och vad får du priserna för batterier? Jag vet att det pratas om cellpris under $100/kWh men det är ganska stor skillnad på det och ett slutligt batterilager. Sen tillkommer ytterligare skillnad på produktionskostnad och pris om man inte själv tillverkar. När Tesla tidigare i år lämnade ut priserna för Powerpack så var priset för tre stycken powerpack $350 000 och då får du 696 kWh. Detta blir alltså $500/kWh. Låt oss säga 4500 kr. Nu ska Mega pack vara betydligt billigare så låt oss säga 3500 kr/kWh. För att klara de extra 20 öre/kWh som du skriver om så ska batterierna klara 18 000 laddcykler.

Nu vet jag att när man säger att ett batteri klara 2000 laddcykler så är det att den når 80%, inte att det slutar fungera samt att det klarar sig längre om du inte laddar 100-0-100.
För en jämförelse, skulle Tesla Model S Long ranges batteri klara så många cykler så kan den klara rum 700-900 000 mil.

Är det ett rimligt antagande att Teslas bilar kan köra en bra bit över en halv miljon mil på ett batteri?

Jag vet att Tesla ska snart ha sin batteripresentation som antagligen av vissa förväntas vara en revolution inom batterier men kommer det vara så mycket bättre jämfört med dagens batterier och få Tesla att sänka priserna rejält på sina produkter?

https://electrek.co/2020/03/31/tesla-po ... ial-solar/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Och vad får du priserna för batterier? Jag vet att det pratas om cellpris under $100/kWh men det är ganska stor skillnad på det och ett slutligt batterilager. Sen tillkommer ytterligare skillnad på produktionskostnad och pris om man inte själv tillverkar. När Tesla tidigare i år lämnade ut priserna för Powerpack så var priset för tre stycken powerpack $350 000 och då får du 696 kWh. Detta blir alltså $500/kWh. Låt oss säga 4500 kr. Nu ska Mega pack vara betydligt billigare så låt oss säga 3500 kr/kWh. För att klara de extra 20 öre/kWh som du skriver om så ska batterierna klara 18 000 laddcykler.

Nu vet jag att när man säger att ett batteri klara 2000 laddcykler så är det att den når 80%, inte att det slutar fungera samt att det klarar sig längre om du inte laddar 100-0-100.
För en jämförelse, skulle Tesla Model S Long ranges batteri klara så många cykler så kan den klara rum 700-900 000 mil.

Är det ett rimligt antagande att Teslas bilar kan köra en bra bit över en halv miljon mil på ett batteri?

Jag vet att Tesla ska snart ha sin batteripresentation som antagligen av vissa förväntas vara en revolution inom batterier men kommer det vara så mycket bättre jämfört med dagens batterier och få Tesla att sänka priserna rejält på sina produkter?

https://electrek.co/2020/03/31/tesla-po ... ial-solar/
Ett batterilager borde väl också kunna generera lite vinst även utöver att fungera
som lager för elbilsladdning? :)
Vi pratar ju batterilager "hela tiden" nu liksom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.

Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.

För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity ÄR en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

EnTraktor skrev:
Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity är en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.
Vad är det som är premium med Ionity?
Har de kortbetalning? Tak över så man blir skyddad från sol eller regn?
Får man kaffe eller något mer än några elektroner som är likadana som på vilken annan laddare som helst?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av pubbe »

EnTraktor skrev:
Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity är en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.
Vad exakt gör ionity till en premiumtjänst jämfört med suc? I den jämförelsen så kan du som teslaägare betala 80kr för en meny på McDonalds, eller betala 250 kr för en likadan meny.

Ionitys prissättning är galen och behöver regleras då dom fått stöd för att bygga laddarna.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity är en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.
Vad är det som är premium med Ionity?
Har de kortbetalning? Tak över så man blir skyddad från sol eller regn?
Får man kaffe eller något mer än några elektroner som är likadana som på vilken annan laddare som helst?
Effekten - 350 kW vs 150 kW eller 50 kW. På dagens elmarknad är effekt en bristvara.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

EnTraktor skrev:
nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity är en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.
Vad är det som är premium med Ionity?
Har de kortbetalning? Tak över så man blir skyddad från sol eller regn?
Får man kaffe eller något mer än några elektroner som är likadana som på vilken annan laddare som helst?
Effekten - 350 kW vs 150 kW eller 50 kW.
Ok och vilka bilar tar emot sån effekt?
Vad jag vet inga.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Snap02 skrev:
Tror få är intresserade av att betala svindyrt för IONITY mer effekt. Det tar inte lång tid att ladda med tesla sc den hastigheten tror jag alla accepterar för ett bättre pris.
IONITY prisar ihjäl sig själva o det gör det ännu svårare att välja en annan elbil än tesla.
Det är ett skämt IONITYs laddkoncept.
Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.
Ionity är en premiumtjänst. Man har 2 val - betala deras priser eller anlita nån annan billigare tjänst. Förstår inte alls diskussionen.
Vad är det som är premium med Ionity?
Har de kortbetalning? Tak över så man blir skyddad från sol eller regn?
Får man kaffe eller något mer än några elektroner som är likadana som på vilken annan laddare som helst?
Effekten - 350 kW vs 150 kW eller 50 kW.
Ok och vilka bilar tar emot sån effekt?
Vad jag vet inga.
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av pubbe »

EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.

Edit: ca €40M har hittills betalats ut till ionity från EU.
Senast redigerad av pubbe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Ok och vilka bilar tar emot sån effekt?
Vad jag vet inga.
Model 3 är en som kan få mer på Ionity än SuC, speciellt om det är mer än halvfullt på SuC. Och nu även Model S/X, annars är det väl Taycan som är ute nu som kan det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Hela Ionitys upplägg är ju att man vill inte att några andra än Ionitys medlemmar ska ladda hos dom.

Ingen ID3 ägare kommer i verkligheten betala +8kr per kWh.

På så sätt blir Ionity lika stängd som Teslas laddare.

Och Volvo med flera måste lösa laddningen på nåt annat sätt.

Men det blir svårt att sälja elbilar om den inte går att ladda billigt, snabbt och enkelt.
Dessutom skadas andrahandsvärdet av att man inte i praktiken har tillgång till ett bra laddnätverk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.
Borde då inte diesel på en lastbilspump kosta mer en på vanlig dieselpump?
Jag menar, lastbilspumpen trycker ut mycket mer bränsle per minut än vanlig dieselpump.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.

Edit: ca €40M har hittills betalats ut till ionity från EU.
Ionity har aldrig hävdat att dom ska bli folk-ladd-nätverket eller nån prisutmanare. Hade dom lagt sig på 1,50 kr/kWh så skulle andra laddnätverket istället klaga att dom slås ut av EU bidrag.
Ionity har sagt att dom ska bygga ett premiumnätverk och dom har byggt ett premiumnätverk. Effekt är premium på dagens elmarknad. Som sagt, take it or leave it.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Ok och vilka bilar tar emot sån effekt?
Vad jag vet inga.
Model 3 är en som kan få mer på Ionity än SuC, speciellt om det är mer än halvfullt på SuC. Och nu även Model S/X, annars är det väl Taycan som är ute nu som kan det.
Är du säker på att Model3 och Taycan tar emot 350 kW?
Skriv svar