Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Du hade lätt haft ledningen ett bra tag till den gången iaf :)
Inte bara seg laddning i Tönnebro, det strulade ju en del också (även om det kunde ha
strulat mindre).
Ioniqen hade haft lite bättre flyt också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

iAkita skrev:
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedan :)
Ja, det hade varit något det! Sen har Ionity öppnat i Gränna, Uppsala och Hudiksvall sen dess, så det hade varit mycket lättare att optimera laddningen upp till Sundsvall nu. Norr om Sundsvall är det väl lika mycket öken fortfarande tyvärr.
Det kommer upp en hpc laddare för icke Tesla bilar i Töre snart.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vad blir Ionitys svar på detta?
https://alltomelbil.se/tesla-gor-det-en ... enfjallen/

Kanske att höja priset ännu mer så att ingen åker någonstans någonsin.. :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh". :?

Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)

Håller med att det är riktigt kul att EON är med på tåget med satsningen på 300kW! :)

Behövs mer konkurrens till SuC, och Ionity har jag lite tappat tron på (inget fel på effekten, man takten som de rullas ut med är alldeles för klent och slött).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:

Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh". :?

Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)
Idag kan väl ingen bil ladda snabbare än 270 kW och det finns väl bara ett par modeller som kan ladda i 250kW eller snabbare. Inte särskilt många bilar som är annonserade i högre hastigheter heller för försäljning i år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Bild från ABB broschyr, undrar vad de hittat för nästa generation BEV med BMW i3?

Men ABB har faktiskt 800 kW laddare på gång, dessa är dock för bussar och lastbilar i första hand.
ABB_Tera.JPG
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:

Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh". :?

Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)
Idag kan väl ingen bil ladda snabbare än 270 kW och det finns väl bara ett par modeller som kan ladda i 250kW eller snabbare. Inte särskilt många bilar som är annonserade i högre hastigheter heller för försäljning i år.
Taycan laddar med 270 kW idag, men är förberedd för 350 kW, och kommer enligt Porsche att släppa på den effekten senare med en mjukvaruuppdatering.

Fördelen nu med Eon (300 kW), Ionity (350 kW), SuC V3 (250 kW) är att det tar tid att bygga upp infrastrukturen, och när man väl installerat laddare så är det dyrt att byta och sätta ut nya.

Så att man redan nu går för runt ca. 300 (250-350) kW tycker jag är det enda vettiga minimum då de kommer troligen stå ett bra tag, och det är inte långt bort tills att det kommer batteriteknik och elbilar som kan nyttja det.

Hade man istället börjat nu med sätta ut långsamma laddare (100-150 kW) så är de strax helt utdaterad teknik, och inget som bygger ett konkurrenskraftigt laddnät för framtiden (tar som sagt enormt lång tid att få upp ett komplett nät över hela landet). Det tycker jag är fail, om man inte har goda skäl för en sådan begränsing (kanske elnätet på platsen kanske inte har kapacitet för mer).

Så 300 kW tycker jag är helt OK, och mycket rimligt för Eon att satsa på det idag (i framtiden kommer självklart kraven att utökas i takt med kraven från fler nya krävande kunder, och att batteritekniken utvecklas).

Ser fram emot att Eon-nätet byggs ut, och skall bli kul att testa när det är på plats! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

där täppte Ionity till även det hålet från måndag 1 mars :cry: kostade 40ct/min med e-laden appen fram till nu.
Screenshot_20210226-141711_Adobe Acrobat.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

De har säkert en hel hög med anställda som inte jobbar med nånting annat än att hitta alla kryphål som folk använder för att ladda lite billigare.
Böser Kunde. Billiger laden ist streng verboten!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Lophornis skrev:
Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Kan titta imorgon när jag åker förbi. Bor rätt nära.
Sist jag såg (förra veckan) var det nog mest en grop/lera..
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

joel80 skrev:
Lophornis skrev:
Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Kan titta imorgon när jag åker förbi. Bor rätt nära.
Sist jag såg (förra veckan) var det nog mest en grop/lera..
:)
Även om bygget är klart så har ju ionity en historik av att de tar dit innan laddarna blir strömsatta. Men vem vet ibland händer de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Det var fortfarande bara gropar i marken. Inget som än ser ut som laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

Jag saknar planen för utbyggnad från Ionity, vilket de kanske iofs aldrig har varit speciellt tydliga med på samma sätt som Tesla.
Men faktum är att antal påbörjade stationer än så länge under Q1 ser riktigt svagt ut, tyvärr.

Kan det vara interna stridigheter och/eller avsaknad av kapital som är problemet?
Det har rapporterats om båda delarna.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

chaffis75 skrev:
joel80 skrev:
Lophornis skrev:
Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Kan titta imorgon när jag åker förbi. Bor rätt nära.
Sist jag såg (förra veckan) var det nog mest en grop/lera..
:)
Även om bygget är klart så har ju ionity en historik av att de tar dit innan laddarna blir strömsatta. Men vem vet ibland händer de..
Vem är nätägare ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Jag saknar planen för utbyggnad från Ionity, vilket de kanske iofs aldrig har varit speciellt tydliga med på samma sätt som Tesla.
Men faktum är att antal påbörjade stationer än så länge under Q1 ser riktigt svagt ut, tyvärr.

Kan det vara interna stridigheter och/eller avsaknad av kapital som är problemet?
Det har rapporterats om båda delarna.
Det har initialt lovats 400 stationer. Nu är det 375, inklusive 39 som inte är färdiga. Det är ju hyfsat nära 400. Jag skulle tro att de inte planerar att bygga så hemskt många fler just nu. Jag menar, ambitionsnivån har ju skruvats ned ganska rejält. Det lovades bli 6 laddare per site. Så många är det nästan inte någonstans. Det skulle vara klart "by 2020". Nu har vi redan 2021 och det lär dröja ett tag till innan de sista stationerna som är under uppbyggnad är klara. Den ursprungliga kartan visade många laddare norr om Mora. Nu ser det inte ut att bli en endaste laddare där.
Kort sagt, ha inga stora förväntningar på Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

mati skrev:
dfa skrev:
Jag saknar planen för utbyggnad från Ionity, vilket de kanske iofs aldrig har varit speciellt tydliga med på samma sätt som Tesla.
Men faktum är att antal påbörjade stationer än så länge under Q1 ser riktigt svagt ut, tyvärr.

Kan det vara interna stridigheter och/eller avsaknad av kapital som är problemet?
Det har rapporterats om båda delarna.
Det har initialt lovats 400 stationer. Nu är det 375, inklusive 39 som inte är färdiga. Det är ju hyfsat nära 400. Jag skulle tro att de inte planerar att bygga så hemskt många fler just nu. Jag menar, ambitionsnivån har ju skruvats ned ganska rejält. Det lovades bli 6 laddare per site. Så många är det nästan inte någonstans. Det skulle vara klart "by 2020". Nu har vi redan 2021 och det lär dröja ett tag till innan de sista stationerna som är under uppbyggnad är klara. Den ursprungliga kartan visade många laddare norr om Mora. Nu ser det inte ut att bli en endaste laddare där.
Kort sagt, ha inga stora förväntningar på Ionity.
Nja de ska nog fortsätta att bygga ut mer än de initialt planerade 400. Vi får väl vänta och se ;)

https://elfordon.se/ionity-pa-pengajakt ... bbladdare/
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Nja de ska nog fortsätta att bygga ut mer än de initialt planerade 400. Vi får väl vänta och se ;)

https://elfordon.se/ionity-pa-pengajakt ... bbladdare/
Fast de måste hitta pengar först. Det är klart, ägarna är ju fattiga, där finns inget att hämta. Och bidragspengarna från EU är nog förbrukade.
Jag föreslår att höja priserna för laddning, där finns ju god marginal. Ett pris runt 15kr/kWh låter väl rimligt. Som diesel ungefär, det kostar ju också 15 kr/liter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

InCharge verkar också ha skalat upp sin utrullning av 100 kW+ laddare och har öppnat stationer i Gävle, Värnamo, Borlänge och några fler ställen relativt nyligen.

Idag öppnade InCharge ytterligare en ny station och därmed också mellersta Smålands första snabbare än 50 kW. Den är placerad vid Willys i Växjö och har dubbla CCS-uttag på 120 kW. Priset är 4,50 kr/kWh

Här är den exakta placeringen för den som är intresserad:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/xxgpm2
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Daven »

helix skrev:
InCharge verkar också ha skalat upp sin utrullning av 100 kW+ laddare och har öppnat stationer i Gävle, Värnamo, Borlänge och några fler ställen relativt nyligen.

Idag öppnade InCharge ytterligare en ny station och därmed också mellersta Smålands första snabbare än 50 kW. Den är placerad vid Willys i Växjö och har dubbla CCS-uttag på 120 kW. Priset är 4,50 kr/kWh

Här är den exakta placeringen för den som är intresserad:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/xxgpm2
Kul med något snabbar i mina hemtrakter även om jag för egen del hellre sett den 10+mil bort.
Det får bli en testladdning i helgen o se vad man kommer upp i.
Är inte 120kw en udda spec? Vilken tillverkare?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Robertrimmevik »

helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Har du hört något eller sett någon plan på var dessa norr ut kommer att hamna.
Ö-vik hade ju inte varit fel.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Peter Andersson »

Robertrimmevik skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Har du hört något eller sett någon plan på var dessa norr ut kommer att hamna.
Ö-vik hade ju inte varit fel.
Och ännu bättre i Umeå! :lol:
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
joel80 skrev:
Lophornis skrev:
Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Kan titta imorgon när jag åker förbi. Bor rätt nära.
Sist jag såg (förra veckan) var det nog mest en grop/lera..
:)
Även om bygget är klart så har ju ionity en historik av att de tar dit innan laddarna blir strömsatta. Men vem vet ibland händer de..
Vem är nätägare ?
Tror det är Gävle Energi.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Efter att varje möjlighet som fanns att ladda aningen billigare med Ionity försvunnit så är det bara ett alternativ kvar för mig!
Screenshot_20210306-105421_ABRP.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Peter Andersson »

Om man skaffar ett abonnemang hos exempelvis VW så man kan ladda billigare hos Ionity.
Är den låst till ett visst VIN nummer?
Eller kan man ladda vilken bil som helst?
Skriv svar