Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Attans då, McDonalds recharge i Ulricehamn är paj, så kg är illa tvungen att betala typ 9kr/kWh på ionity ;(
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Men den på McDonalds är ju slöladdare…. Premium ström kostar. :D
27,8 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Dafro skrev:
Men den på McDonalds är ju slöladdare…. Premium ström kostar. :D
50kW sllöladdare ja,
Men typ 1/3 av priset istället
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Du tänker så, håller med men om man slipper kö så betalar jag gärna ionity fullpris, men jag gör vad jag kan för att slippa snabbladda över huvud taget, kommer nog bli en sport tills familjen talar mig till rätta. :shock:
27,8 kWp solceller
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Peter Andersson »

mati skrev:
Peter Andersson skrev:
980 byggdagar!! :shock:
De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar. :twisted: :twisted: :twisted:
Spot on!!!
:lol:
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Peter Andersson skrev:
mati skrev:
Peter Andersson skrev:
980 byggdagar!! :shock:
De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar. :twisted: :twisted: :twisted:
Spot on!!!


:lol:

Sen vet man ju knappast varför dessa stationer legat ”under construction” så pass länge.
Räcker ju att den planerats för att hamna på listan och sen lokala hinner satt käppar i hjulen.

Och tesla må vara överlägsna på punkten att bygga laddare men SuC i Jönköping har haft en egen tråd i ett halvår…så några dagar tar det aldrig oavsett.


EDIT:

Båda laddarna på Irland med 900 dagars byggtid är dessutom igång med 4 laddare / site.
Va Tråkigt. :roll:

EDIT 2:

Alla på listan förutom en laddare i Ural hittar jag i appen.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

6 laddare i Norrköping
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Hoppsan_84 skrev:
6 laddare i Norrköping
Underbart! Frågan är om alla ställen som är förberedda för 6 laddar också kommer få det inom snar framtid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Hoppsan_84 skrev:
6 laddare i Norrköping
Borde vara 16 eller 26. ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
6 laddare i Norrköping
Borde vara 16 eller 26. ;)
I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta.. :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
6 laddare i Norrköping
Borde vara 16 eller 26. ;)
I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta.. :)
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal. :D
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal. :D
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Är väl så att de vill täcka in trafiken som går via e22 också. Så då blev det denna kompromiss på ”ringleden”. Men kan bara hålla med om att den ligger illa till sett ur e4 synvinkel. Jag kör e22 då och då och brukar ändå gena genom stan så Ingelsta hade varit bättre.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev:
Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro? :)
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Ionity fick väl ett rejält kaptialtillskott från Blackrock.
Det kanske är det som börjar märkas? :)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Bjelke skrev:
iAkita skrev:
Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro? :)
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt :)
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

Dodde skrev:
Bjelke skrev:
iAkita skrev:
Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro? :)
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt :)
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.
I beg to differ, jag vet - utan att kunna källhänvisa - att det finns konkreta och ganska långt gångna planer när det gäller expansion norrut. Ett öppnande av SUC måste sannolikt betraktas som ett hot av konkurrenterna, den dag det blir lönsamt att tillhandahålla superladdning vill nog ingen se en sådan dominerande aktör. Tillsammans med ägarnas krav på att kunderna dessutom ska kunna ladda med en viss premiumupplevelse finns det sannolikt ett ganska stort och omedelbart behov att öka etablerings- och investeringstakten…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Planerna för att bygga norrut har ju uppenbarligen funnits från början. Den första kartan som visades när Ionity drog igång innefattade en hel drös med laddare norr om Karlstad, åtminstone upp till Östersund. Men Ytterån är i själva verket enda laddaren som faktiskt kom upp. Alla andra lyser med sin totala frånvaro. De där långtgående planerna tror jag först på när jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Att installera 1x350kW laddare idag är helt bortkastat om man vill kunna växa.

Du skulle nya 360kW laddarna med 4 uttag vara ett betydligt bättre alternativ, som för typ samma pengar skulle 4dubbla anslutningarna utan att merparten av kunderna blev särskiljt mycket hundrade i laddhastighet.

Och så kunde man plocka bort 2 kablar när bilarna börjar ladda snabbare och vart efter man utökar stationerna.

Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.

Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.
Jag laddar hellre på 11 kW över natten än att behöva vänta på snabbladdare. Att vänta i kö på snabbladdare är nog det absolut värsta som finns. Det går alltid bort. Ställer inte upp på sådan skit.
R_Edvinsson skrev:
Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
Vad kostar de relativt Teslas V3, som helt dynamiskt kan fördela laddarnas effekt över alla laddpunkter på hela stationen (ofta typiskt en 16-24 stycken)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Skriv svar