Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.


Ionity har ju tyvärr rätt. Här ligger elbilens förbannelse. Det finns ingen ekonomisk vinning i infrastrukturen. Jag tror de har svårt att gå plus även i södra Sverige.

Rätt och rätt. Det är ju moment 22. Och felet med Ionity är att de ska gå med vinst från dag ett verkar det som. Men hur ska de gå med vinst när folk inte vill köpa elbilar eftersom laddinfrastrukturen är så dålig? Var inte hela idén med Ionity att de skulle ha ägare med starka finansiella muskler just för att kunna bygga ett laddnätverk innan elbilarna är ute på vägarna?
Och som sagt, det finns ju tydligen laddoperatörer som har råd att bygga massor med laddare i norra Norge. Jag tror inte att de är extremt välbesökta och lönsamma. Det är ju inte världens mest tätbefolkade område liksom. Någon har ändå tyckt att dessa laddare bör finnas.


Njae. Problemet är skillnaden mellan hög- och lågtrafik.

Laddarna i Norge är säkert indirekt bekostade av staten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Njae. Problemet är skillnaden mellan hög- och lågtrafik.

Laddarna i Norge är säkert indirekt bekostade av staten.
Men det är ju det artikeln handlar om. I Sverige vill man inte ens bygga trots att staten betalar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Njae. Problemet är skillnaden mellan hög- och lågtrafik.

Laddarna i Norge är säkert indirekt bekostade av staten.
Men det är ju det artikeln handlar om. I Sverige vill man inte ens bygga trots att staten betalar.
Ja det säger ju en hel del tyvärr.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Om nu staten sponsrar. Då kan ju ni som anser att det skall finnas laddare i norr ta och ordna detta ?
Oftast är det lätt att gnälla men när man själv får stå för kulorna blir det något annat.

IONITY säljer ju inte heller några bilar, även om dess ägare gör det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Om nu staten sponsrar. Då kan ju ni som anser att det skall finnas laddare i norr ta och ordna detta ?
Oftast är det lätt att gnälla men när man själv får stå för kulorna blir det något annat.

IONITY säljer ju inte heller några bilar, även om dess ägare gör det.
Precis. Tanken med Ionity är att de ska gå med vinst som självständigt bolag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MWall skrev:

Precis. Tanken med Ionity är att de ska gå med vinst som självständigt bolag.
Jag tror att det är inte något som fungerar (med dagens små volymer och få elbilsägare) att gå med vinst. Finns inte en chans för det som jag ser det.

Själv trodde jag däremot att tanken med Ionity var just att sälja elbilar för deras investerare/ägare som VAG, Ford, BMW, Mercedes och Hyundai. Poängen var (som jag förstod det) att de ville bygga ett laddnätverk för sina kunder som kunde matcha Tesla och deras SuC.

Hade det varit en helt självfinansierad verksamhet som skall gå med vinst från dag 0 så hade de ju inte behövt investeringar eller kontinuerligt finansiellt stöd från biltillverkarna/ägarna bakom (vilket som jag förstått är fallet idag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Själv trodde jag däremot att tanken med Ionity var just att sälja elbilar för deras investerare/ägare som VAG, Ford, BMW, Mercedes och Hyundai. Poängen var (som jag förstod det) att de ville bygga ett laddnätverk för sina kunder som kunde matcha Tesla och deras SuC.

Hade det varit en helt självfinansierad verksamhet som skall gå med vinst från dag 0 så hade de ju inte behövt investeringar eller kontinuerligt finansiellt stöd från biltillverkarna/ägarna bakom (vilket som jag förstått är fallet idag).
Det var precis så jag uppfattade det också. Jag tror inte att någon snabbladdare går med vinst idag. Men de som bygger laddare nu, alltså främst energibolagen, vill ju på ett eller annat sätt etablera sig på marknaden. Gissar jag. Om Ionity trodde att de kan gå med vinst redan från början är de bara korkade. Framförallt om det resulterar i att de inte fortsätter bygga ut sitt nät.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
MWall skrev:

Precis. Tanken med Ionity är att de ska gå med vinst som självständigt bolag.
Jag tror att det är inte något som fungerar (med dagens små volymer och få elbilsägare) att gå med vinst. Finns inte en chans för det som jag ser det.

Själv trodde jag däremot att tanken med Ionity var just att sälja elbilar för deras investerare/ägare som VAG, Ford, BMW, Mercedes och Hyundai. Poängen var (som jag förstod det) att de ville bygga ett laddnätverk för sina kunder som kunde matcha Tesla och deras SuC.

Hade det varit en helt självfinansierad verksamhet som skall gå med vinst från dag 0 så hade de ju inte behövt investeringar eller kontinuerligt finansiellt stöd från biltillverkarna/ägarna bakom (vilket som jag förstått är fallet idag).
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?

Jag börjar förstå detta forum mer och mer. Extremt mycket tro och gissa när det väl kommer till kritan. Och många läser rapporter om bilar och företag på helt fel sätt.

Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst. Varför skulle det koncentrera sig på norra Sverige? Sverige är ett land som är så litet för bilindustrin att vi skall vara glada över att det finns så många bilmärken att välja på i hela Sverige.

Om vi sedan sätter oss i biltillverkarens perspektiv, har det svårt att sälja sina elbilar ? Nej inte direkt, visst begagnat går det trögare men det drabbar ju inte biltillverkaren alls utan bara ÅF.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Att man förväntar sig vinst från Ionity är ett väletablerat faktum. Deras målsättning och hur den skiljer sig från Teslas strategi med SuC har diskuterats flitigt i den här tråden. Mer än en gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7082
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Esterox skrev:
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Jag förstår inte riktig hur du menar här, i princip alla företag som startas går förstås minus i några/flera/många år, det är ju normalbilden, nystartade företag där investerarna kan plocka ut vinst från start är förstås extremt sällsynta.
Esterox skrev:
Jag börjar förstå detta forum mer och mer. Extremt mycket tro och gissa när det väl kommer till kritan. Och många läser rapporter om bilar och företag på helt fel sätt.

Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst. Varför skulle det koncentrera sig på norra Sverige? Sverige är ett land som är så litet för bilindustrin att vi skall vara glada över att det finns så många bilmärken att välja på i hela Sverige.

Om vi sedan sätter oss i biltillverkarens perspektiv, har det svårt att sälja sina elbilar ? Nej inte direkt, visst begagnat går det trögare men det drabbar ju inte biltillverkaren alls utan bara ÅF.
Nja, läser man Ionitys "mission statement" och dessutom sätter det i perspektiv mot de EU-bidrag som inte har några problem att ta emot så tycker jag att det tydligt framgår att syftet med Ionity inte "bara" är att gå med vinst, utan att förbättra möjligheterna för dom ingående företagen att sälja fler elbilar. Det kan förstås vara floskler och "market-speak", men deras huvudsakliga syfte enligt hemsida etc ligger väldigt nära Teslas "mission statement", läs t.ex. följande:
Perhaps the greatest obstacle facing widespread adoption of EVs and e-Mobility is a lack of reliable, ubiquitous, easy-to-use, ultra-fast charging infrastructure outside of cities and metropolitan regions. This is exactly the problem IONITY is already on the road to solving. No matter where you live, how you travel, or who you are – IONITY is giving you the freedom to go wherever you want. Without compromise.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Äh ja, typ hela tiden. De som grundar eller investerar i ett startup-bolag gör detta eftersom man hoppas att bolaget kan generera vinst i framtiden, men inte från start. Man tror på affärsidén, man vill bygga ett bolag. Och man är högst medveten om att det kan ta många år innan investeringen betalar sig. Den som vill ha utdelning från dag ett investerar inte i sådana bolag. Då köper man in sig i etablerade bolag som redan går med vinst.
Om VW/Mercedes/BMW & Co har startat Ionity för att de trodde att det ska bli en kassako som genererar pengar från start så har de verkligen skjutit sig själv i foten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare, men det säljer ju redan idag en massa elbilar. Så klart det inte vill satsa på sådana ställen som norra Sverige utan på platser som är mer vinstdrivande.

Är ju inget konstigt med det att Norra Sverige inte är något attraktivt område för försäljning. Det är ju tillverkning som är intressant pga ytor och kostnader.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare,
Inte "vissa". Alla.

100% av alla ägarna som finansierar Ionity är med för att de säljer, eller vill sälja, elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Vad är det som händer i Gävle med Ionity?
De har hållit på där ett tag nu så det borde komma till skott snart.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare,
Inte "vissa". Alla.

100% av alla ägarna som finansierar Ionity är med för att de säljer, eller vill sälja, elbilar.
Okej sorry, trodde det tog in extern investering i slutet förra året samt i början av iår.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

Åkte en sväng ons-tor och laddade på Ionity Örebro och Mariestad. Funkar precis som det ska med iX3, 0-1 andra bilar där, startar på 155kW, 2,88kr/kWh första året. Nästan Tesla-känsla ;)

MEN, kan inte låta bli att tänka att Ionity tänker fel när de sätter så dyrt pris utan abbonemang. Nätverket är inte tillräckligt utbyggt att man bara kan köra på det och den gången man står där utan abbonemang och vill snabbladda så är det nog så att jag de flesta gångerna kommer åka till en annan supersnabbladdare för 5kr/kWh. Hade Ionity lagt sig på samma prisnivå som de andra hade de nog dragit in fler pengar idag…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är precis rätt. I värsta fall betalar man ett abonnemang som man aldrig utnyttjar eftersom det är så glest mellan Ionity-laddarna. Man är ju mer eller mindre tvungen att ladda på andra ställen också. Inte säkert att Ionity ligger på rätt ställen när man ska resa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Enligt Ionity har norra Sverige inte har det underlag som krävs.


Tyskland nationella kontrollcentral för laddinfrastruktur har presenterat sin plan för att ge stöd till bygget av ett nät med tusen snabbladdare. Men kraven för att få loss statliga pengar är stränga.

Tesla Club Sweden rapporterar att laddeffekten måste ligga på minst 300 kW, med ett maxpris på 44 cent per kWh (cirka 4:50 kronor). Men själva stationen ska dessutom ha toaletter, med laddning på en upplyst plats under tak.

Få laddplatser i Tyskland uppfyller i dag samtliga av de här kraven, men Now GmbH har redan anmält intresse för att bli en av byggarna. Och den tyska regeringen känner sig uppenbarligen säker på att intresset från laddföretagen är så stort att kraven inte avskräcker.

Ingen ansökte om att bygga snabbladdningsstation i Norrland
Kontrasten är stor om man jämför med Sverige. Svenska regeringen har avsatt 150 miljoner kronor för att åtgärda eftersatta platser i laddinfrastrukturen – inte minst i Norrland. För 18 av de orter med behov av snabbladdare som var utvalda i den senaste utlysningen skickades det inte in en enda ansökan om att få ta del av pengarna. Det rapporterar Dagens Industri.

Att anlägga en station kostar i snitt 1,3 miljoner kronor, och operatörer som tar del av de statliga pengarna åtar sig att garantera fem års drift.

Elbil Sverige jobbar för ökade möjligheter till att ladda sitt elfordon över hela landet. Konsumentorganisationen anser att täckningen i södra och mellersta Sverige är någorlunda bra, men i norr är läget fortsatt dåligt.

– Det är bedrövligt, och vi gör ju vad vi kan för att påverka detta. Hittills har det fungerat i de större städerna och de mer tätbefolkade områdena i Sverige där det är mycket trafik, men i norr går det trögt. Det beror på att det vid vissa platser långt norrut inte finns något intresse för att bygga stationer från de som jobbar med laddning, säger Göran Fredriksson, som är media- och kommunikationsansvarig på Elbil Sverige, till Ny Teknik.

”Finns inte så mycket tilltro till norr”
Laddbolaget Ionity bekräftar att det låga intresset för att bygga ut i Norrland handlar om att det är för lite trafik och att det därför inte finns ett kommersiellt underlag.

– Andelen elbilar i Sverige är fortfarande relativt låg. Även om utvecklingen ser bra ut i den södra delen av landet så utgör norra Sverige en större utmaning för att få ett underlag. Ska man driva en kommersiell anläggning måste man ha ett antal laddningar per dag, och det finns inte så mycket tilltro till detta i norr, säger Jan Haugen Ihle, som är Ionitys regionchef för norra Europa, till Ny Teknik.

Men skulle inte ett utbyggt nät i sig bidra till en markant ökning av elbilar i regionen – och därmed en en ganska snabb ekonomisk bärighet för laddstationen, sett till den allmänna trenden kring elbilar?

– Den kommer aldrig att leverera lika mycket som om man bygger på E4, E6 eller E18. Vi har samma problem med att det är svårt att få operatörer att etablera laddare i Nordnorge. Det kommer dit men det kommer senare, och vi behöver kanske ha ett högre stöd för etablering i norr än vad man behöver i söder, säger Jan Haugen Ihle.
Tycker att kommunerna på dessa orter får ta sitt ansvar. Vill inga aktörer drifta snabbladdare där så får man lösa det själva. Alternativet blir ett enormt tapp i turismen på sikt. Vilket kommer att kosta betydligt mer i längden.
Tex vill Storumans kommun ha några skoteråkande turister från Umeå i framtiden så får man se till att de tar sig dit med elbil och ett par skotrar på ett släp. Att den laddaren som skulle ligga i Slussfors inte blir av är skandal. Den hade varit en perfekt livlina i dåligt väder om man ska till Hemavan med skotersläp.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Ja, att vara investerare innebär oftast att verksamheten går minus. Det är därför det behövs investerar, går verksamheten med plus så behövs de ju inte (lite förenklat).

Jag har varit med i och sett ganska många verksamheter där det varit stora förluster under många år där investerarna ändå tjänat enormt mycket pengar i slutändan. Tesla är ju ett exempel som alla känner till.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Gävle öppen
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Jag har också reagerat på det. Det står fortfarande 400 stationer, men summan är redan mer än så. Samtidigt var målsättningen med 400 stationer för år 2020, och det var ju ett tag sen. Det blev inte riktigt så. Det känns lite som att Ionity inte kommer bygga fler stationer, utan de kommer främst utöka befintliga stationer med fler laddare. Det är också det de har kommunicerat ut.
I det stora hela så tror jag att Ionity kommer bli en ganska liten spelare på laddmarknaden framöver. Framförallt nu när bensinkedjorna börjar bygga egna laddare. Ionity kanske kommer köpas upp. Skulle inte förvåna mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4878
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Jag har också reagerat på det. Det står fortfarande 400 stationer, men summan är redan mer än så. Samtidigt var målsättningen med 400 stationer för år 2020, och det var ju ett tag sen. Det blev inte riktigt så. Det känns lite som att Ionity inte kommer bygga fler stationer, utan de kommer främst utöka befintliga stationer med fler laddare. Det är också det de har kommunicerat ut.
I det stora hela så tror jag att Ionity kommer bli en ganska liten spelare på laddmarknaden framöver. Framförallt nu när bensinkedjorna börjar bygga egna laddare. Ionity kanske kommer köpas upp. Skulle inte förvåna mig.
Ja och kombinationen att andra bygger ut och ionity behåller sin pris struktur med abb. För att få vettigt pris så lär de blir en väldogt liten spelare.. Dock ska jag erkänna att de beror på vad de olika makarna kommer ta för laddning, de är väl inte känt än.

Sen kan ju storspelaren tesla dessutom ändra hela denna spelplanen beroende på vad de gör med sitt öppnande av sina laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Äntligen verkar Gävle vara i drift (enligt hemsidan)
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar