Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Hehe det där är ju ”min” laddplats :mrgreen:
Jag jobbar (bland annat :lol:) 100m därifrån :)
Fast visst klarar väl din P100D Bollnäs-Hudiksvall-Bollnäs på en laddning? Har du nåt fastpris abonnemang på Bee som gör det billigare än att ladda hemma?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
Hehe det där är ju ”min” laddplats :mrgreen:
Jag jobbar (bland annat :lol:) 100m därifrån :)
Fast visst klarar väl din P100D Bollnäs-Hudiksvall-Bollnäs på en laddning? Har du nåt fastpris abonnemang på Bee som gör det billigare än att ladda hemma?
Absolut :) och jepp jag kör med 400kr/månad och det var ju helt unlimited fram till i höstas så med lite drygt
400mil per månad så var det mycket trevligt upplägg :mrgreen:
Men sedan Mars i fjol så har jag knappt varit dit...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Bjelke skrev:
Hehe det där är ju ”min” laddplats :mrgreen:
Jag jobbar (bland annat :lol:) 100m därifrån :)
Ja den BEE laddaren såg faltiskt lite sliten ut :D

Har du sett om alla fyra Ionity laddarna varit upptagna samtidigt ännu vid några tillfällen?
Har inte jobbat på plats på ett år så.... men dom står på ett bra ställe iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.

Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen. :D
...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

mati skrev:
martinot skrev:
Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.

Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen. :D
...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt. :twisted:
Redan i somras en random julidag på västkusten var det trångt. Inte fullt men trafik och max en laddare ledig när jag laddade. Jag och massa norrmän i e-trons och taycans. Undrar hur sommaren blir längs E6 om norrmännen får köra och med alla svenskar med ny elbil.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

macky skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.

Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen. :D
...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt. :twisted:
Redan i somras en random julidag på västkusten var det trångt. Inte fullt men trafik och max en laddare ledig när jag laddade. Jag och massa norrmän i e-trons och taycans. Undrar hur sommaren blir längs E6 om norrmännen får köra och med alla svenskar med ny elbil.
Jag tror det kommer att bli fullt ganska snabbt med alla de bilmodeller som kommer att rullas ut under året. Inte bara under sommaren. Särskilt med bilar från de tillverkare som ingår inom ramen för Ionity samarbetet. Går att få en laddkostnad i paritet med det pris Tesla nu tar efter att ha höjt priset 2 ggr. Tror Ionity behöver addera ytterligare laddare på befintliga laddstationer.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
Bojkottat Ionity?

Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.

Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.

Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.

Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.

Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.

Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
20210410_174022.jpg
Screenshot_20210410-174522_Bee Charging.jpg
Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Bojkottat Ionity?

Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.

Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.

Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.

Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.

Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.

Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
20210410_174022.jpg
Screenshot_20210410-174522_Bee Charging.jpg
Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
:)
E-tron laddar med 50 kW hela vägen upp till 100%.

Då klarar jag mig hela sträckan hem till Stockholm, om jag kör max 100 kmh. Hade 8% kvar, det var motvind men bra väglag. Vinterdäck och full packning.

Testade 110 kmh några mil, men då skulle jag komma hem med 1% vilket är lite väl knappt.

Nu var det ju en gratisladdning och strålande väder, så vi tog en liten promenad.

Men nästa resa blir det Ionity-laddarna igen.

Just Hudiksvall passar mig perfekt, då kan jag fixa vår 60 mils resa med bara ett laddstopp.

Annars är ju nästa Ionity laddstation i Uppsala, och då är jag nästan hemma.

Det är inte som att köra Tesla. Istället gäller det verkligen att toppa upp när du hittat en fungerande ledig CCS laddare.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Kul då kanske vi råkas där någon gång :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Ja, det är ganska sjukt. På en 50kW-laddare får man faktiskt 50kW hela vägen från 0-100%. Förutsatt laddaren (och passagerarna) orkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick senaste fakturan från Ionity nu, vad innebär dessa avgifter Tilläggsbeloppet för belopp och när debiteras de? ( För mig var det 0:- men jag tog ur laddkabeln direkt.)

*Tilläggsbeloppet består av avgiften som kallas ”fair use fee” (avgift om man blockerar en laddstation utan att ladda) och/eller ”session fee” (engångsavgift
för varje laddning). Mer information om taxan hittar du i prislistorna.

(Priserna här nedan anges exkl. moms)
Ionity_fakt.JPG
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Bojkottat Ionity?

Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.

Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.

Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.

Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.

Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.

Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
20210410_174022.jpg
Screenshot_20210410-174522_Bee Charging.jpg
Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
:)
E-tron laddar med 50 kW hela vägen upp till 100%.

Då klarar jag mig hela sträckan hem till Stockholm, om jag kör max 100 kmh. Hade 8% kvar, det var motvind men bra väglag. Vinterdäck och full packning.

Testade 110 kmh några mil, men då skulle jag komma hem med 1% vilket är lite väl knappt.

Nu var det ju en gratisladdning och strålande väder, så vi tog en liten promenad.

Men nästa resa blir det Ionity-laddarna igen.

Just Hudiksvall passar mig perfekt, då kan jag fixa vår 60 mils resa med bara ett laddstopp.

Annars är ju nästa Ionity laddstation i Uppsala, och då är jag nästan hemma.

Det är inte som att köra Tesla. Istället gäller det verkligen att toppa upp när du hittat en fungerande ledig CCS laddare.
Jag tar nog hellre ett extra stopp så man kommer snabbare fram/hem.

Snart har du en Ionity i Gävle också. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor. :)
Ja men tänk det otänkbara om det hade blivit ett avrundningsfel där. Jag antar att det sitter minst 4 heltidsanställda hos Ionity som för hand (!) räknar ut detta. Hade de använt sig av en modern räknemaskin så hade de kunnat öka noggrannheten till 5 decimaler. Men så långt i utvecklingen har de inte kommit än. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, Ionity måste även ha en dyr välkalibrerad mätutrustning som kan mäta en tusendels kilowattimme!

Lite lustigt med Tysk moms på månadsavgiften och sedan svensk moms på förbrukningen. (Jag har min gratisperiod just nu, så tydligen betalar Audi den avgiften)

Hur gör ni som inte betalar drivmedel privat, Tysk moms får ju inte dras av i Sverige.

Går det att registrera sitt VAT-nummer och få EU-momsfritt inköp, sedan lägga på 25% importmoms som dras av igen? (Om du har avdragsrätt)
Ionity-2.JPG
Har någon kollat vad RFID-kortavgiften är?
Ionity-3.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har registrerat mitt konto som företag och jag får priset med 0% moms. Visserligen är det alltid noll kronor eftersom jag naturligtvis inte laddar hos Ionity. Men de envisas ändå med att skicka en faktura varje månad, på noll kronor då. Bra, för då glömmer jag inte att säga upp abonnemanget innan det börjar kosta pengar.
20210412_204849262.jpeg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ok, omvänd EU moms om företaget är registrerat.

Egentligen borde väl månadsavgiften vara avdragsgill i bolaget?

Om jag betalar in förbrukningkostnaden med privata pengar till bolaget blir det ju ingen förmån.

SKV tillåter förstå inte momsfri el för privatkörning, men man kan ju betala inklusive moms.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Ok, omvänd EU moms om företaget är registrerat.

Egentligen borde väl månadsavgiften vara avdragsgill i bolaget?

Om jag betalar in förbrukningkostnaden med privata pengar till bolaget blir det ju ingen förmån.

SKV tillåter förstå inte momsfri el för privatkörning, men man kan ju betala inklusive moms.
Eller så skiter du i momsen och betalar allt med privata pengar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henriksson »

Är det någon som vet om det är på gång med fler laddare i Sveg, 1 x 50kW laddare är klart i underkant. Märkligt nog har den samtidigt alltid varit ledig när vi laddat där.
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Melon Must »

Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.

Lite irriterande är att 2019 så kom Ionity med laddkartor med betydligt bättre täckning i norra Sverige och Norge.
Men ambitionsnivån verkar ha sänkts.
Ionity 2019.jpg
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
Ja, Norrland behöver komma ikapp. Det är ytterst märkligt att det fortsattende bara finns 50 kW laddare mellan Sundsvall och Skellefteå. Trafikverkets bidrag under 2020-2022 kommer väl hjälpa till en del i inre Norrland iallafall.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Melon Must skrev:
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.
Screenshot_20210422-153427_Chrome.jpg
Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.
Nja, det är bara 15 mil mellan Karlskrona och Oskarshamn och de laddarna är det inget tryck alls på. Jag har alltid varit ensam där. Men det är klart, ju fler desto bättre! Kunde vara bra för de som ska vidare till Öland också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar