Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Svenssons skrev:
Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Svenssons skrev:
Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.
:?: kan du utveckla?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
Svenssons skrev:
Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.
:?: kan du utveckla?
"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
macky skrev:
... Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza ...
Fast om man har en Ioniq 5/EV6 eller etron GT/Taycan så bidrar man ju inte särskilt mycket till mackarnas extrainkomsterna i form av korv och bulle. Tar laddningen bara en kvart så tar man förmodligen i bästa fall en kaffe. Jag skulle nog hellre sitta kvar i bilen och skriva nåt tramsigt på det här forumet. ;)
Det jag vill säga är att laddtiderna kommer ju bara minska i takt med att elbilarna klarar allt högre laddeffekt. Det kanske blir så att mackarna kommer erbjuda laddning i olika effektnivåer. Typ upp till 150kW för den som vill betala mindre och som samtidigt kanske vill käka nåt, och över 150kW för den som har brådis och som är beredd att betala mer per kWh.
Ändå bättre! Ladda gratis om du samtidigt beställer måltid?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
Svenssons skrev:
Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.
:?: kan du utveckla?
"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
Mercedes har väl en månadskostnad också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
Svenssons skrev:
Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.
:?: kan du utveckla?
"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Esterox skrev:
Swede1 skrev:
Ionity!!! :o

https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817

Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut. :)
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.

Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
Swede1 skrev:
Ionity!!! :o

https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817

Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut. :)
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.

Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Så har det tyvärr blivit! Kanske stämmer som en del har sagt, elbilen är bara en fluga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
Swede1 skrev:
Ionity!!! :o

https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817

Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut. :)
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.

Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Ja tyvärr. Eller kanske som staten vill, de (dvs vi) kanske ska se till att man kan åka billigare och smidigt i en elbil om de tar miljön på alvar..
Sen åker vi nuförtiden nästan bara elbil, de är bara om elbilen redan används eller på långresa som dieseln startas.. Mm. Jo jag har skaffat 12 volts laddare för diesel bilen och vi har tankat 2 gånger sedan sport lovet, dvs vår senaste lång resa (40+ mil) .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Remuz skrev:
mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.
+1 på den. Jag håller helt med. För övrigt så lever vi i en marknadsekonomi och tur är väl det. Om alla tycker det är för dyrt låt bli att ladda på Ionity så kommer priserna helt säkert att justeras ner. Om alla laddar på Ionity trots höga priser så är väl priset ”rätt”. Det är så det brukar fungera. Men jag är optimistisk och tror att det kommer på sikt att regleras till mer normala priser.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precis :). Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Maw skrev:
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Äsch, lägg ner... 20 000:- kan du hitta men det är baserat på kostnaden för att få fri Supercharging för Model S 60 från 2012 när Supercharging var gratis, nu är det väl 0:-. 40 000:- är något du drömt upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dd88 »

Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).

Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).

Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Vem betalar för utvecklingen av Cybertruck och Roadster om inte kunderna gör det?

Hur funkar det när inga Cybertruck eller Roadster har sålts?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det?
Tror det är svårt för oss externa, som inte har direkt insikt i bolagets budget och bokföring att veta exakt.

Men det jag läst är att Musk sagt att de pengar som normala bilföretag spenderar på reklam och marknadsföring (tidningsannonser, TV-reklam, YouTube-reklam, banners, Facebook-reklam) och kostnader för återförsäljare/mellanhänder, skippar de, och lägger istället på att bygga ut SuC.

Musk anser tydligen att det är bättre PR för Tesla med ett starkt utbyggt SuC-nät, än om de lagt de pengarna på traditionell reklam och traditionella försäljare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

Maw skrev:
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Det går inte att jämföra på det viset. Att Tesla för 8-9 år sedan när det producerades ett fåtal bilar specificerade att det kostade 20.000 kr för att få fri laddning under bilens livstid är inget som gäller dagens bilar och har inte gjort på många år.

Är ungefär lika fel som att säga att köper du en Audi e-tron betalar du XXX kronor extra för att finansiera Audis reklamkampanjer i olika medier, eller att man betalar XXX kronor för att finansiera ett nätverk av återförsäljare som ska ha en % i marginal. Båda dessa poster har inte Tesla, osv...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
Japp. Men som tur är, för de som inte vill eller har resurser att köpa nytt, så gäller den rätten även för beg. fordon också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Maw skrev:
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.

Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Jag tror att en relativt lågt månads/årspris kontra högre kWh-pris är bättre för de som ändå måste nyttja snabbisarna.
För att ladda billigare till säg 200kr/månaden, skulle ätas upp mycket fort om man fick betala de 9kr/kWh utan rabatterad abb.

Jag laddar minst 70 kWh varje gång jag åker ner till skåne-hållet i jobbet nu för tiden, 200kr, skulle vara en droppe i havet mot nästan trippla priset på varje kWh.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

David_H skrev:
mati skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
Mercedes har väl en månadskostnad också?
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte. :)
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precis :). Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.
Jaså är det så numera? Så var det inte när jag köpte min. Då var det så att gratisåret bara gällde en gång. I så fall tar jag allting tillbaka och hävdar motsatsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.

Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Låter lite konspiratoriskt, men jag kan förstå att Ionity har och får en hel del PR-problem beroende på detta och annat.

Både gällande deras bristande utbyggnadstakt, men även för deras ovanligt höga prissättning på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar