Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Peter Andersson skrev:
Spännande inställning. Det kommer en ny elbil på marknaden.
Jag köper den och kör en månad, få se om jag gillar den.
Annars säljer jag den. :mrgreen:
Så kan man göra när man bor i Norge, där suget efter elbilar är så gigantiskt att en sådan affär blir nästan helt riskfri.
Var det inte så att HelectriC sålde sin 3 år gamla Model S för typ 98% av nypriset?
Jo, den första Model S var helt sjuk. Tappade i stort sett ingenting på 2,5år och 5000mil. Men riktigt så är det inte längre. Nya elbilar kan man sälja för i stort sett nypris efter några månader om de har lång leveranstid. Men så fort de kommer ut större volymer av bilarna, så funkar det inte. Man får vara försiktig om man tänker köra bilen ett tag och tror att man inte ska tappa pengar. Sen är ju dessutom Norge ett privatköpsland. De flesta köper bilarna utan leasing (även om prisvatleasing blivit populärt till viss del) och tjänstebil är ett näst intill obefintligt fenomen. Det gör transaktionen av en nästan ny bil ganska enkel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Peter Andersson skrev:
Spännande inställning. Det kommer en ny elbil på marknaden.
Jag köper den och kör en månad, få se om jag gillar den.
Annars säljer jag den. :mrgreen:
Så kan man göra när man bor i Norge, där suget efter elbilar är så gigantiskt att en sådan affär blir nästan helt riskfri.
Var det inte så att HelectriC sålde sin 3 år gamla Model S för typ 98% av nypriset?
Jo, den första Model S var helt sjuk. Tappade i stort sett ingenting på 2,5år och 5000mil. Men riktigt så är det inte längre. Nya elbilar kan man sälja för i stort sett nypris efter några månader om de har lång leveranstid. Men så fort de kommer ut större volymer av bilarna, så funkar det inte. Man får vara försiktig om man tänker köra bilen ett tag och tror att man inte ska tappa pengar. Sen är ju dessutom Norge ett privatköpsland. De flesta köper bilarna utan leasing (även om prisvatleasing blivit populärt till viss del) och tjänstebil är ett näst intill obefintligt fenomen. Det gör transaktionen av en nästan ny bil ganska enkel.
Kommer ihåg när jag jag tog anställning i norska bolag (med ändå en hyfsad årslön), men de blev förvånade då man försökte begära tjänstebil. Tydligen extremt få (även chefer) som får det i Norge.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Har tänkt lite på detta med de höga laddpriserna hos Ionity och det man sparar vid att köpa en bil, som tillhör Ionity, tex Audi eller Porsche. Man får då en ganska kraftig rabatt per kWh. Så har jag också tänkt på detta med servicekostnad. Både Audi och Porsche tar ju fullpris för service, lika hög som för deras fossilbilar. Man betalar alltså 5-10.000kr per år helt i onödan jämfört med tex Tesla och Polestar. De servicekostnaderna hade man kunnat ladda gaaaaaanska mycket för hos ionity även till ordinarie pris.
Just my 5 cents this morning :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har fri service på min e-tron. Eller fri och fri, den ingår i bilens pris såklart. Ingen aning vad den kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Har tänkt lite på detta med de höga laddpriserna hos Ionity och det man sparar vid att köpa en bil, som tillhör Ionity, tex Audi eller Porsche. Man får då en ganska kraftig rabatt per kWh. Så har jag också tänkt på detta med servicekostnad. Både Audi och Porsche tar ju fullpris för service, lika hög som för deras fossilbilar. Man betalar alltså 5-10.000kr per år helt i onödan jämfört med tex Tesla och Polestar. De servicekostnaderna hade man kunnat ladda gaaaaaanska mycket för hos ionity även till ordinarie pris.
Just my 5 cents this morning :)
Ja, servade precis Nissan Leaf på Hedins för att få förlängd batterigaranti. Det kostade 4500kr och de verkar knapp ha gjort något alls, de har inte bytt vindrutetorkarna i alla fall. Där och då blev jag helt övertygad om att alla kommande bilar ska vara utan krav på service... då blir det bara Tesla kvar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Jag har fri service på min e-tron. Eller fri och fri, den ingår i bilens pris såklart. Ingen aning vad den kostar.
Jag frågade explicit när jag var och såg på etron GT (de har samma policy för alla modeller). Säljaren sa att vi nog kunde få till en deal med fri service i 3år, men det betyder ju egentligen inte att den varken är frivillig eller gratis, bara att jag kunde få det som ”prutmån”. Men den som ev köper bilen efteråt eller äger den efter 3år åker på samma smäll igen. Det var inte ens en hemlighet att de tar lika mycket betalt för elbilservice som för bilar där olja och allt möjligt ska bytas ut. Han skämdes inte ens, jag blev förbannad eftersom det är helt öppet lurendrejeri.
De flesta kommer att få betala för service iaf efter 3år med en etron, Porsche och många andra elbilar. Det är kanske med i Ionity business case? Låg laddkostnad, lura in kunderna, efter kort tid, högt laddpriser OCH höga servicekostnader. Är Ionity självfinansierat eller skjuter ägarna till pengar för att få det att gå runt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Men om man nu drar det resonemanget fullt ut så måste det väl vara samma med Tesla? Jo, de ställer inga krav på service för att garantierna ska gälla, men de garantijobb de får ta är givetvis inräknade i priset på bilen. Samma med SuC. Vi pratar ju en hel del om att SuC är så mycket billigare än Ionity, men vad vet om hur stor del av Teslas kostnad för SuC som är inbakad i kostnaden för bilen?

Teslas modell är givetvis mycket listigare men i båda fallen får bilköparen stå för fiolerna. Det som gammelbilsföretagen lägger på marknadsföring lägger Tesla istället på andra saker. Men i slutänden får vi betala lika mycket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Men om man nu drar det resonemanget fullt ut så måste det väl vara samma med Tesla? Jo, de ställer inga krav på service för att garantierna ska gälla, men de garantijobb de får ta är givetvis inräknade i priset på bilen. Samma med SuC. Vi pratar ju en hel del om att SuC är så mycket billigare än Ionity, men vad vet om hur stor del av Teslas kostnad för SuC som är inbakad i kostnaden för bilen?

Teslas modell är givetvis mycket listigare men i båda fallen får bilköparen stå för fiolerna. Det som gammelbilsföretagen lägger på marknadsföring lägger Tesla istället på andra saker. Men i slutänden får vi betala lika mycket.
Plus att Tesla tar rejält betalt om man nu får för sig att göra en service hos dem. Att serva en Tesla är nog inte billigare än att serva en Audi. Enda skillnaden är att det inte är obligatoriskt om man vill behålla garantin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Jag har fri service på min e-tron. Eller fri och fri, den ingår i bilens pris såklart. Ingen aning vad den kostar.
Jag frågade explicit när jag var och såg på etron GT (de har samma policy för alla modeller). Säljaren sa att vi nog kunde få till en deal med fri service i 3år, men det betyder ju egentligen inte att den varken är frivillig eller gratis, bara att jag kunde få det som ”prutmån”. Men den som ev köper bilen efteråt eller äger den efter 3år åker på samma smäll igen. Det var inte ens en hemlighet att de tar lika mycket betalt för elbilservice som för bilar där olja och allt möjligt ska bytas ut. Han skämdes inte ens, jag blev förbannad eftersom det är helt öppet lurendrejeri.
De flesta kommer att få betala för service iaf efter 3år med en etron, Porsche och många andra elbilar. Det är kanske med i Ionity business case? Låg laddkostnad, lura in kunderna, efter kort tid, högt laddpriser OCH höga servicekostnader. Är Ionity självfinansierat eller skjuter ägarna till pengar för att få det att gå runt?
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.

Det här med service är ett sätt att hålla verkstäder och återförsäljare nöjda. Är väl ingen slump att Volvo planerar att dumpa återförsäljarledet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
Tror också att de kommer gå back mer och mer ju mer de höjer priset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Har tänkt lite på detta med de höga laddpriserna hos Ionity och det man sparar vid att köpa en bil, som tillhör Ionity, tex Audi eller Porsche. Man får då en ganska kraftig rabatt per kWh. Så har jag också tänkt på detta med servicekostnad. Både Audi och Porsche tar ju fullpris för service, lika hög som för deras fossilbilar. Man betalar alltså 5-10.000kr per år helt i onödan jämfört med tex Tesla och Polestar. De servicekostnaderna hade man kunnat ladda gaaaaaanska mycket för hos ionity även till ordinarie pris.
Just my 5 cents this morning :)
Helt riktigt tänkt.

Det är helt klart mer variabler att ta hänsyn med gällande köp av elbilen, som ligger utanför själva bilen.

Laddinfrastruktur och service, som du tar upp båda, är väl de två viktigaste håller jag med om.

Försäkringar kan ju vara en tredje.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Plus att Tesla tar rejält betalt om man nu får för sig att göra en service hos dem. Att serva en Tesla är nog inte billigare än att serva en Audi. Enda skillnaden är att det inte är obligatoriskt om man vill behålla garantin.
Dock väldigt sympatiskt (och kostnadsbesparande, speciellt gällande premiummärken som Tesla, Volvo/Polestar, Audi) om man inte måste göra service för enbart sakens skull.

Gillar den frivilligheten hos bolag som tex. Polestar och Tesla. Bra nytänkt där!

Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
Ja absolut. Jag ska serva Audin för första gången om ett par veckor. Den är 2 år och då ska den servas, trots att den är knappt inkörd. Servicechefen trodde att det var andra servicen och att jag hade kört 6000 mil nu, men nej, jag har kört 2600 mil. Ändå så ska den servas nu. Väldigt konstigt. Jag fattar att man ska byta olja efter två år, även om man inte har kört så mycket. Men vad ska de göra med min e-tron? Fylla på spolarvätska kanske? Sparka på däcken? Kolla torkarbladen? Det är klart att det handlar om gammalt fossiltänk och att verkstäderna vill tjäna pengar på service. Och eftersom de egentligen inte gör nånting vid servicen är det dessutom lättjänade pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14506
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
martinot skrev:
Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
Ja absolut. Jag ska serva Audin för första gången om ett par veckor. Den är 2 år och då ska den servas, trots att den är knappt inkörd. Servicechefen trodde att det var andra servicen och att jag hade kört 6000 mil nu, men nej, jag har kört 2600 mil. Ändå så ska den servas nu. Väldigt konstigt. Jag fattar att man ska byta olja efter två år, även om man inte har kört så mycket. Men vad ska de göra med min e-tron? Fylla på spolarvätska kanske? Sparka på däcken? Kolla torkarbladen? Det är klart att det handlar om gammalt fossiltänk och att verkstäderna vill tjäna pengar på service. Och eftersom de egentligen inte gör nånting vid servicen är det dessutom lättjänade pengar.
Man kan väl göra det själv om det utförs "fackmannamässigt"?
Finns väl inga krav att det måste utföras av märkesverkstad för att garantin ska gälla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Man kan väl göra det själv om det utförs "fackmannamässigt"?
Finns väl inga krav att det måste utföras av märkesverkstad för att garantin ska gälla?
Ja, nåt sånt. Om man får göra det själv vet jag inte, men det behöver inte vara en märkesverkstad såvitt jag vet. Frågan är vad en icke-märkesverkstad (eller man själv) behöver göra för att garantin ska gälla. Byta spolarvätska och torkarblad och sparka lite däck?
När Golfen servades var materialkostnaderna noll kronor. De tittade bara på bilen, typ. Hur ska man bevisa det i ett eventuellt garantiärende när någon annan än märkesverkstaden har gjort "servicen"?
Nu är ju garantitiden så kort ändå på tyska bilar. Båda våra bilar är redan utanför garantin. Jag hann inte serva Audin under garantitiden. Så sett är det ju skit samma i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Problemet med icke-märkesverkstäder är väl också att du inte får uppdateringar? De vägrar ju skicka ut OTA så man ska bli tvungen att använda verkstaden. Jag vet inte om uppdateringen kostar något, men jag antar att de gamblar på att de flesta kunder tycker det blir jobbigt att lämna bilen till två verkstäder, då blir det att använda märkesverkstad och betala för att slippa ett extra besök.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Problemet med icke-märkesverkstäder är väl också att du inte får uppdateringar? De vägrar ju skicka ut OTA så man ska bli tvungen att använda verkstaden. Jag vet inte om uppdateringen kostar något, men jag antar att de gamblar på att de flesta kunder tycker det blir jobbigt att lämna bilen till två verkstäder, då blir det att använda märkesverkstad och betala för att slippa ett extra besök.
Enligt min Audi-verkstad kommer jag inte få några uppdateringar i alla fall. Uppdateringar installeras enbart om de innehåller buggfixar, dvs om nånting är fel, och det är ingenting som är aktuellt i mitt fall. Jag skulle alltså teoretiskt kunna gå till garage-Nisse-Lasse för att utföra servicen. Problemet är nog att denne Nisse-Lasse troligen bara kan och vill serva fossilbilar som kräver byte av olja och partikelfilter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Problemet med icke-märkesverkstäder är väl också att du inte får uppdateringar? De vägrar ju skicka ut OTA så man ska bli tvungen att använda verkstaden. Jag vet inte om uppdateringen kostar något, men jag antar att de gamblar på att de flesta kunder tycker det blir jobbigt att lämna bilen till två verkstäder, då blir det att använda märkesverkstad och betala för att slippa ett extra besök.
Enligt min Audi-verkstad kommer jag inte få några uppdateringar i alla fall. Uppdateringar installeras enbart om de innehåller buggfixar, dvs om nånting är fel, och det är ingenting som är aktuellt i mitt fall. Jag skulle alltså teoretiskt kunna gå till garage-Nisse-Lasse för att utföra servicen. Problemet är nog att denne Nisse-Lasse troligen bara kan och vill serva fossilbilar som kräver byte av olja och partikelfilter.
Det är väl bara 2019 modellerna som inte får några uppdateringar? Verkar på FB som att folk får lite uppdateringar här och där. Jag vet dock inte va de innehåller.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
Tror också att de kommer gå back mer och mer ju mer de höjer priset.
Den enda ionity jag kör förbi ibland är Karlskrona., har väl ibr kört förbi supermånga gånger men jag har aldrig sett någon stå och ladda där.. Ja de kan ju inte vara så lönsamt precis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
martinot skrev:
Känns som de två kommit längst i att lämna det gammaldags tänk och dogmer som gällt för fossilbilar.
Ja absolut. Jag ska serva Audin för första gången om ett par veckor. Den är 2 år och då ska den servas, trots att den är knappt inkörd. Servicechefen trodde att det var andra servicen och att jag hade kört 6000 mil nu, men nej, jag har kört 2600 mil. Ändå så ska den servas nu. Väldigt konstigt. Jag fattar att man ska byta olja efter två år, även om man inte har kört så mycket. Men vad ska de göra med min e-tron? Fylla på spolarvätska kanske? Sparka på däcken? Kolla torkarbladen? Det är klart att det handlar om gammalt fossiltänk och att verkstäderna vill tjäna pengar på service. Och eftersom de egentligen inte gör nånting vid servicen är det dessutom lättjänade pengar.
Jag hade en"stor" service på min Zoe i år som jag vägrade betala nästan 6000:- för hos Bilia i Segeltorp.
Jag ifrågasatte priset då en "vanlig" service går på 2500:- annars.
Fick svar att man måste byta 12V batteri men hur kan detta kosta 3500:- utöver en vanlig service?
Det tåls också att sägas att Renault ska även kolla rost när de gör en service på en Zoe samt kolla splarmunstyckena, båda hade de missat sist jag servade bilen och dessa två åtgärder är de som tar längst tid på en service.

Jag köpte ett batteri själv för 1000 och bytte på 5 minuter, sedan åkte jag precis som du säger till random verkstad och frågade om en offert minus batteriet då jag redan bytt det själv.
Fick svar att vi kan inte ta betalt för det där service protokollet för det gör ju bilen när den statar och vindrutetorkana kan du kolla själv.

Slutade med att de mer eller mindre gjorde en "besiktning" av bilen kollade spindelleder osv bara för att kunna ta betalt för något, min service gick på 600:- och tog 10 minuter.
Länkar det löjliga serviceschema Zoe har, är mer eller mindre ett sämt.
Kan sägas att jag själv jobbar inom en service organisation men vi jobbar i alla fall aktivt med att minska på servicen och dra ut på intervallen för att göra kunderna nöjdare.

Bild
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Som jag skrev tidigare i en annan tråd så besiktigade jag e-Golfen för några veckor sedan. Det var samma sak, besiktningskillen konstaterade att det inte fanns nånting att se på bilen. Slät plast där andra bilar har ett läckande avgassystem. Ett tomt utrymme där andra bilar har en motor som det ska kontrolleras avgasvärdena på osv. Det hela var avklarat på nolltid. Ändå så är det samma pris som när man besiktigar en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Som jag skrev tidigare i en annan tråd så besiktigade jag e-Golfen för några veckor sedan. Det var samma sak, besiktningskillen konstaterade att det inte fanns nånting att se på bilen. Slät plast där andra bilar har ett läckande avgassystem. Ett tomt utrymme där andra bilar har en motor som det ska kontrolleras avgasvärdena på osv. Det hela var avklarat på nolltid. Ändå så är det samma pris som när man besiktigar en fossilbil.
Det där sista retar mig faktiskt, jag har besiktad två elbilar (en Leaf och en model S) och det går som sagt
ganska snabbt men dom tar ändå samma pris... OK skillnaden kanske inte är megastor eftersom dom kollar
en jäkla massa som ÄR lika men nån liten skillnad hade dom väl kunnat ha, lite symboliskt tänker jag :)
Det råder ju konkurrens numera så det kanske kommer :)
Skillnaden i tid kändes som typ 5 minuter kanske, så inget jag tänker tjafsa om direkt :lol: då stör det mig
avsevärt mycket mer när man får betala för nästan inget alls när man gör service på ”vissa ” märken (Nissan i mitt fall
för några år sedan).
Inte det blekaste vad det här har med Ionity att göra däremot :lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

[quote="Bjelke"Inte det blekaste vad det här har med Ionity att göra däremot :lol: :lol: :lol:[/quote]

Du menar alltså att det måste ha nåt med Ionity att göra? :?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Om jag skulle gissa så är jag övertygad om att Ionity går back.
Det är nog ingen alltför vågad gissning.
Tror också att de kommer gå back mer och mer ju mer de höjer priset.
Den enda ionity jag kör förbi ibland är Karlskrona., har väl ibr kört förbi supermånga gånger men jag har aldrig sett någon stå och ladda där.. Ja de kan ju inte vara så lönsamt precis.

Det har inte med priset att göra utan med att det inte finns några stora pengar att göra på snabbladdningen. Det finns ca 58000 elbilar i Sverige. Tror inte många Teslor, Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 osv laddar på Ionity. Kvar finns några tusental E-Tron, EQC osv. Vi kan väl vara generösa och säga att det finns ca 5000 bilar som har Ionity som preferens vid snabbladdning. (antagligen är det färre). Säg att de kör 2500 mil i snitt, drar 2 kWh/mil och laddar 15% av sina mil på Ionity. Då är antalet kWh Ionity potentiellt kan sälja 3 750 000. Snittpriset de säljer för är antagligen runt 5:-/kWh. Det ger intäkter på 18 750 000:- per år. Och det är ändå högt räknat tycker jag. Räkna bort elkostnaden de själva har (med hög effektavgift) så är "vinsten" kanske bara 10 miljoner. Max. Sen tillkommer reklam, personal, reparationer, markhyra, byggkostnader, support osv osv osv.

Inom några år kanske 50 000 bilar föredrar Ionity i Sverige. Då är intäkterna nästan 200 miljoner. Då kanske de kan börja snegla åt break even.

Är dock svårt att göra några närmare gissningar för mig då jag inte vet vad de får betala för elen. Jag tror dock det är avsevärt mer än vad vi betalar för hushållselen. Inte heller vet jag hur många anställda de har specifikt för Sverige-marknaden eller vad det kostar att bygga en laddstation.
Skriv svar