Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

@Miksch, Det är ju det jag menade med mitt inlägg för ganska många sidor sedan. ;) ionity menar att de har rätt att ta extra mycket betalt eftersom de kan leverera 350kW per laddare med 100% tillförlitlighet. (Det senare stämmer förresten inte, jag har vid ungefär var tredje laddning inte fått ut full effekt, en gång stannade laddaren vid bara 80kW).
Problemet är att ingen existerande bil har nytta av denna höga effekt som laddarna påstås kunna ge. Laddarna är totalt överdimensionerade för dagens bilar, visserligen inte fel om man tror att det kommer att bli vanligt med elbilar som kan ladda med så hög effekt. Men jag tror inte att det kommer bli vanligt, just för att det är så dyrt. Laddning upp till 175-200kW duger gott för "vanligt" folk.
Ionity bygger alltså en massa lyxrestauranger utmed vägarna, fast vi vill egentligen bara ha vanligt käk, men vi får ändå betala för hummer och rysk kaviar.
Det kanske blir så i framtiden att Ionity får hålla på med sina "premiumladdare" och de används då bara av dem som har jättebrådis, medan vi andra får hålla oss till vanliga "snabbmatskedjeladdare" som ger hyfsat effekt till en rimlig peng.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pontus »

Det skulle ju vara intressant att veta hur många som skulle välja 500 kW över 200 kW om det kostar 10 kr/kWh resp 3 kr/kWh? Tror att inte många av dom som klagar på att det tar lång tid att ladda skulle välja den snabbaste. Inte ens om den snabbaste kostade 6 kr/kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fimpen »

Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Det skulle ju vara intressant att veta hur många som skulle välja 500 kW över 200 kW om det kostar 10 kr/kWh resp 3 kr/kWh? Tror att inte många av dom som klagar på att det tar lång tid att ladda skulle välja den snabbaste. Inte ens om den snabbaste kostade 6 kr/kWh.
Jag tror att det kommer finns flera hastigheter att välja på.
100kW för 2,50kr och 350kW för 3,50kr per kW.

Ska jag äta lunch, då väljer jag 100kW, ska ja bara vänta och har bråttom, då tar jag 350kW.

Batteripriset halveras vart fjärde år, så om 4 år kan man ha dubbelt så stora batterier, för samma pengar, om man vill.
Och då är stora volymer med bilar ute med +100kWh batterier.
Tesla 3 har C-värde på 3,33.
Om den har ett batteri på 100kWh skulle den kunna ladda i 333kW.

Men Teslas ambition är att driva ner laddpriset.
Vid Tesla Semi lanseringen så pratades om att laddstationerna skulle ha solceller och batteribank. Och ett pris på ca 7c
(70 öre) per kWh.

Så för Teslas del tror jag på sikt att priset per kWh kommer att sjunka.

Och om en Semi har ett batteri på 1000kWh och den ska laddas på 30 minuter, då behövs rejäla laddströmmar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

Större batterier är väl det som skulle driva på efterfrågan. Har man 200kWh så är behovet större av högre effekt. Men det lär ju inte bli jättevanligt den närmaste framtiden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

fimpen skrev:
Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!
Ja, tänk vilken bomb det hade varit. Ionity går ut med att de i princip inte vill att någon laddar hos dem (underförstått att de hellre säljer fossilbilar) och strax därefter säger Tesla, okej, ni får komma till oss istället, för vi gillar elbilar oavsett märke. Tyvärr är det bara önsketänkande och kommer inte hända.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fimpen skrev:
Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Du kan ju ladda hos Ionity, garanterat inga köer där inte. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Du kan ju ladda hos Ionity, garanterat inga köer där inte. ;)
VW ska ju trycka ut 100.000 tals ID3 bilar.
Blåbären som köper dom får 2000kWh gratis hos Ionity!

Och VW säljarna kommer ju inte prata om att det finns fler än Ionity att snabbladda hos.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

Snap02 skrev:
point1 skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
Det skulle vara nästa grej, att du måste ha abonnemang hos pizzerian, 200 kr per månad så får du din pizza för 150 kr istället för 500 som de abonnemangslösa betalar. Jag menar det är ju premium, precis som vissa verkar tycka Ionity är :D Vad som nu är premium med Ionity är svårt att förstå, inte är det laddningsupplevelsen för den är ovanligt krånglig med en strulande app och ingenting extra över vilken annan laddstation som helst förutom möjligtvis hastigheten då.

Vissa tycker det är coolt att betala mycket, ger kanske premium känsla.

Ärligt talat jag tycker det är kanon med IONITY dyra priser. Kan fördröja stora massan att ta klivet över till elbil.
Då får vi behålla dom fina villkoren längre.
Ja, de som gillar att vaska champagne måste älska IONITY. Är ju som att de bakar tre pizzor åt dig men kastar två som du ändå betalar, eller att de har en masugn på 350kw som kostar satan fast den går bara på 20% av effekten... Undrar hur många som gillar att betala för denna premiumvaskningen?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
fimpen skrev:
Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Är det problem med köer på Teslas supercharger redan pga model 3? Har norrmännen problem? :( Trådhänvisning?

SuC med kö i Europa finns

viewtopic.php?f=45&t=16703&hilit=K%C3%B ... &start=100

SuC med kö i Sverige? :?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Verdi skrev:
fimpen skrev:
Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Är det problem med köer på Teslas supercharger redan pga model 3? Har norrmännen problem? :( Trådhänvisning?

Vet ej. Har inte varit på en SuC sen i somras. Men då var det på håret några ggr. Och förra påsken fick vi köa i Ödeshög. Nu har x antal tusen Model 3 tillkommit. Får se hur det ser ut till sommaren.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Dan före julafton stannade vi och laddade i Ödeshög. Det var inte kö men nästan fullt hela tiden vi stod där. Annars är man oftast nästan ensam och laddar på SuC, tycker jag.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Dan före julafton stannade vi och laddade i Ödeshög. Det var inte kö men nästan fullt hela tiden vi stod där. Annars är man oftast nästan ensam och laddar på SuC, tycker jag.
Jaha... Det spelar väl ingen roll hur det ser ut i lågtrafik?

Jag köade faktiskt i Lödde redan sommaren 2017. Och i somras så knep vi sista laddkabeln ett par ggr. Bland annat i just Löddeköpinge. Såg jobbigt ut i Ödeshög också då det en timme före ankomst såg ut att vara fullt. Men det lättade tills vi kom. Då kom vi strax efter två på eftermiddagen. Är nog som värst vid lunch. I Frankrike och Spanien var det hur lugnt som helst dock. Var nåt ställe i Tyskland som var rätt välbesökt men på det stora hela så gick det bra.

Nu finns det dock tiotusentals nya Model 3 runt om i Europa som ska åka runt och ladda också. Får se hur det påverkar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Har du upplevt någon försämring av SuC iom utrullningen av Model 3?

Jag åkte iofs inte på någon längre Europatripp i somras, bara till södra Danmark i juli/augusti, men då var det iaf inte kö, eller ens halvfullt, på någon SuC (Norrköping, Ödeshög, Lagan, Lödde, Köge, Slagelse, Middelfart).

På mina vanliga resor (typ varje vecka) E4 Stockholm - Gävle har det heller inte varit ens i närheten av halvfullt vid något tillfälle på Fullerö eller Gävle.
Upplands-Väsby är ju en annan historia, men där har det ju varit problem långt innan Model 3.

Jag har alltså inte upplevt någon försämring av SuC-nätverket sedan Model 3 började rulla ut, har du en annan bild?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Dan före julafton stannade vi och laddade i Ödeshög. Det var inte kö men nästan fullt hela tiden vi stod där. Annars är man oftast nästan ensam och laddar på SuC, tycker jag.
Precis min erfarenhet, jag har (peppar, peppar) aldrig behövt köa och nästan aldrig behövt dela par.

En gång (för två år sedan tror jag) tog jag sista stolpen i Middelfart, men det är det närmaste jag har kommit att behöva vänta, och efter typ 5-10min var det återigen flera stolpar lediga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Har du upplevt någon försämring av SuC iom utrullningen av Model 3?

Jag åkte iofs inte på någon längre Europatripp i somras, bara till södra Danmark i juli/augusti, men då var det iaf inte kö, eller ens halvfullt, på någon SuC (Norrköping, Ödeshög, Lagan, Lödde, Köge, Slagelse, Middelfart).

På mina vanliga resor (typ varje vecka) E4 Stockholm - Gävle har det heller inte varit ens i närheten av halvfullt vid något tillfälle på Fullerö eller Gävle.
Upplands-Väsby är ju en annan historia, men där har det ju varit problem långt innan Model 3.

Jag har alltså inte upplevt någon försämring av SuC-nätverket sedan Model 3 började rulla ut, har du en annan bild?

/fth
Nej, lite fler bilar var det väl. Dock var det väldigt få Model 3 på SuC nere i Europa framförallt. Får se hur det ser ut till sommaren.

Det är inte min poäng. Min poäng är att jag köpt en Tesla just för att ha ett bra laddnätverk som gör det möjligt för mig att använda bilen även på semestern. Att öppna upp för andra bilar samtidigt som de levererar tiotusentals Model 3 vore inget vidare. Jag skulle se det som ett svek.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är inte min poäng. Min poäng är att jag köpt en Tesla just för att ha ett bra laddnätverk som gör det möjligt för mig att använda bilen även på semestern. Att öppna upp för andra bilar samtidigt som de levererar tiotusentals Model 3 vore inget vidare. Jag skulle se det som ett svek.
Begripligt. Samdigit skulle intäkterna från alla "aliens" som laddar på SuC kunna användas för att påskynda utbyggnaden av nätverket, just för att minska köer. Det finns alltid för- och nackdelar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Nej, lite fler bilar var det väl. Dock var det väldigt få Model 3 på SuC nere i Europa framförallt. Får se hur det ser ut till sommaren.

Det är inte min poäng. Min poäng är att jag köpt en Tesla just för att ha ett bra laddnätverk som gör det möjligt för mig att använda bilen även på semestern. Att öppna upp för andra bilar samtidigt som de levererar tiotusentals Model 3 vore inget vidare. Jag skulle se det som ett svek.
Tesla har ju hela tiden byggt ut SuC i takt med sina leveranser, jag är helt övertygad om att dom inte skulle öppna nätverket utan att försäkra sig om att kapaciteten räcker till, dom är nog väldigt medvetna om vilken USP nätverket utgör.

Jag är också rätt övertygad om att dom inte kommer att öppna för andra bilar utan någon form av kompensation från respektive tillverkare, något som jag har svårt att se att någon Ionity-medlem skulle vara intresserad av,.

Jag ser det dock inte som helt omöjligt att dom skulle släppa in Kia, Nissan, eller någon annan tillverkare som konkurrerar med Ionity-gruppen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Kan inte vara fel att öppna upp SuC. I Norge har antalet laddplatser (SuC) exploderat med många och stora anläggningar. Med avgifterna kan ju många fler laddare byggas även nära städer, i städer också. Skitbra :-). Jag har fullt förtroende för Tesla i detta fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Fördelen med stora SuC är att det hela tiden rör på sig. Även om det är kö så blir strax nån plast ledig. Ju färre laddpunkter desto längre väntetid vid samma antal bilar i kö.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Kan inte vara fel att öppna upp SuC. I Norge har antalet laddplatser (SuC) exploderat med många och stora anläggningar. Med avgifterna kan ju många fler laddare byggas även nära städer, i städer också. Skitbra :-). Jag har fullt förtroende för Tesla i detta fall.
Håller med, om det är någon som kan bygga snabbladdare med lönsamhet så borde det väl vara Tesla?

Dom skulle ju t.o.m kunna bygga ett helt nytt parallellt nätverk med samma teknik som inte tillåter gratis SuC, kanske i ett separat bolag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Ska de öppna upp Supercharger så bör ju de bilarna betala lika mycket som jag gjorde när jag köpte min bil. Ryktesvis 20000kr, men förmodligen mindre nu. Skulle ni som köpt andra bilar betala 10-20 000kr för att få tillgång till Supercharger på samma villkor som jag?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

fth skrev:
Jag ser det dock inte som helt omöjligt att dom skulle släppa in Kia, Nissan, eller någon annan tillverkare som konkurrerar med Ionity-gruppen.

/fth
KIA/Hyundai har nyligen gått med i IONITY och elbilarna från Nissan stödjer väl fortfarande bara CHAdeMO.

Kanske PSA..?
Skriv svar