Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

taliz skrev:
Gränby är en bra plats om man vill få bilen uppeldad...
(Bodde där ett år).
Skillnad på Gränby och gränbystaden........
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

metchristian skrev:
FredrikR skrev:
metchristian skrev:
Det skiljer 9,8km mellan fullerö o Gränby så inget jätteavstånd mellan men kan hålla me om att det finns bra mkt mer möjligheter vid Gränby än fullerö o dessutom har city gross / jula och mc Donalds (vet ej om deras är gratis dock)bara 3,7kw laddare som är gratis(city gross o jula) men totalt värdelösa för rena elbilar. Men att man kanske kan acceptera 50-100kr dyrare laddning pga bättre matmöjligheter ja vi får väl se hur full belagd den laddstället blir... åker ofta förbi där så ser med spänning fram emot o få se
Även om det "bara" blir 20 km extra tur och retur så är det inte en extra sträcka man är sugen på när man är på en långresa. Tror än mindre att de som inte är inbitna elbilister accepterar det.
Men som sagt, tycker inte Fullerö är en usel placering, bara att Uppsala Norra/Gränby är klar bättre.
Trevligt också att det finns alternativ där, Vid MAX finns en Vattenfall-snabbladdare och vid McDonalds finns också en snabbladdare om jag minns rätt (Fortum?) Båda dessa med 50 kW effekt, så då finns valmöjligheten mellan lite långsammare och billigare, eller snabbare och dyrare.
Mc Donalds vid Gränby har ingen 50kw laddare... bara 2 pytteladdare på 3,7w typ, det är mc Donalds Vaksalagatan du tänker på kanske? Som ligger 5min från gränby
Nostalgi nästan, den vid Vaksalagatan var den första snabbladdare jag använde, typ
2013 eller nåt, med en Leaf på väg hem efter att jag precis hade köpt den:)
Det måste en av dom första som fanns i Sverige :)
Sedan blev det Gävle Energis laddare som skulle invigas dagen efter! :) den delen av resan blev lite väl
spännande dock (10 mil på E4:an med en Leaf 24 liksom)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PapaD »

Hur går det i Hudiksvall? Någon som sett ngt?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Credde »

PapaD skrev:
Hur går det i Hudiksvall? Någon som sett ngt?
Dom skal ha påbörjat arbeten vid Circle K den 18 september, körde faktisk förbi där i måndags och hem onsdag eftermiddag men la inte märke till nått.

https://ionity.ev-info.eu/location/hudiksvall
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Eliard »

Ska man äta vid gränbystaden , så är det Mangal BBQ som gäller !
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PapaD »

Men kom igen Ionity, varför startar ni inte Uppsala stationen?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

PapaD skrev:
Men kom igen Ionity, varför startar ni inte Uppsala stationen?
Bra fråga, riktigt sega...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

martinot skrev:
Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.

Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
martinot skrev:
Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.
Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).

Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.

Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
dfa skrev:

Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.

Tycker bara att den är helt galet absurd.

Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
dfa skrev:
martinot skrev:
Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.
Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).

Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.

Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
dfa skrev:

Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.

Tycker bara att den är helt galet absurd.

Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:

Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
Antagligen har du dock varit med och betalat för Ionity-nätverket. EU har ju bidragit med drygt €39 miljoner där en del av dessa kommer från svenska skatter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

dfa skrev:
martinot skrev:
Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.

Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Jag kan inte tala för andra e-tron-ägare men jag skulle aldrig betala 200kr/mån för ett laddabonnemang som ger mig "rabatt" hos Ionity. Man byter bara delar av en rörlig kostnad mot en fast avgift med lång bindningstid så de får en garanterad inkomst i ett år. På grund av rådande situation har jag inte snabbladdat min e-tron en endaste gång de senaste 9 månaderna. Hade jag haft ett abonnemang så hade Ionity under tiden fått 1800kr rakt ner i fickan utan någon som som helst nytta för mig. Och tiden tickar på. Som det ser ut nu så kommer jag inte behöva snabbladda de kommande månaderna heller. Ska man ändå betala ett abonnemang? Nej. Jag tänker inte stödja en sådan prismodell och jag hoppas att det är fler som resonerar likadant så att det blir ändring på det. Skulle jag behöva snabbladda så finns andra laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

Nu har jag ju en e-tron och "gratis" ECS i 12 månader, så betalar bara 3,3kr/kWh. Får se hur jag gör när det löper ut, men tycker det funkar bra än så länge.
Sedan att jag bara kommer hälften av distansen jämfört med vår TM3:a, dvs i realiteten, jämfört med att ladda 3:an på SuC kostar Audin minst dubbelt så mycket att snabbladda ändå om man kör samma distans. Fast det är ju en helt annan sak.


edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
dfa skrev:
martinot skrev:
Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.
Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).

Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.

Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
dfa skrev:

Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.

Tycker bara att den är helt galet absurd.

Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
80 kr var bara en specialare under en begränsad testperiod. Ionity hade inte fått ordning programvara för att kunna debitera riktigt.

För att försvara Ionity lite här, så har de alltid varit tydliga med från start att 80 kr/laddning var aldrig menat som en permanent lösning. Mer för att folk skulle kunna testa lösningen.

Hade själv registrerat mig för Ionity med app och konto, och hade själv tänkt att testa. Inte för något egentligt behov, men mest av nyfikenhet.

Tror många andra M3-ägare passade på att göra så under denna testperioden utan riktig kostnad för laddningen (80 kr var ju som sagt mest en symbolisk sak, och kunde nästan lika gärna kunnat vara helt gratis).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

dfa skrev:
edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil, det är bara självbedrägeri. Jag förstår naturligtvis att en dyr elbil, och framförallt en e-tron, har mycket högre TCO än en vanlig fossilbil. Men hittills har det ju i alla fall varit billigt att resa med elbil, och det kompenserade till viss del för de höga kostnaderna som bilen orsakar för övrigt. Kanske inte så mycket i kronor och ören, men känslan att semesterresan går på bara några hundralappar är obeskrivlig.
Nu kostar semesterresan lika mycket eller rentav mycket mer än vad den gjorde med fossilbilen, och det är inte bara surt, det tar också bort en stor del av incitamentet att ha en elbil som e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.
Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.
Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.
Själv laddade jag på Varberg bägge gångerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.
Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.
Själv laddade jag på Varberg bägge gångerna.
Hade tänkt att provladda på Ionity i Varberg när jag passerade där några gånger, men blev aldrig av. Hade förberett konto och app innan, men glömde bort, eller hann inte med att testa när jag passerade ett par gånger under förra hösten.

Sedan kom de "vanliga" priserna, när de fått sitt betalsystem att fungera korrekt, och även om det är något man absolut har råd att testa för skoj skull (man behöver ju dessutom inte ladda fullt), så har jag skippat det då jag personligen bojkottar Ionitys sunikga krämarpriser och (i mitt tycke) absurda prispolitik.

Förhoppningsvis så har de inte bara lyckats att börja ta betalt på riktigt (80.- var som sagt tillfällig betatest medans de skulle ha ordning på saker), men även att åtgärda den typen av problem som du upplevt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Jag lär använda Ionity lite då och då när det blir långresor faktiskt, i vissa fall ligger de ju bättre till och har lite roligare matställen nära sig. Jag lär t.ex.inte använda SuC i Sundsvall om jag behöver ladda där till och från Åre utan då blir det Ionity istället.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Jag lär använda Ionity lite då och då när det blir långresor faktiskt, i vissa fall ligger de ju bättre till och har lite roligare matställen nära sig. Jag lär t.ex.inte använda SuC i Sundsvall om jag behöver ladda där till och från Åre utan då blir det Ionity istället.
Sundsvall har ju Pizza Hut.. muuuums.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:

Sundsvall har ju Pizza Hut.. muuuums.
Sedan Hudiksvall öppnades lär jag inte vilja ta långstopp i Sundsvall väg till/från Åre, det är inte bara på en dålig plats rent planeringsmässigt enligt mig utan skall jag äta något som knappt klassas som föda väljer jag Max före Pizza Hut alla dagar i veckan.

Sedan är det ju 10 minuters omväg (mer på vintern har jag märkt) att köra via SuC Sundsvall när man skall till Åre så det bidrar ju.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

mati skrev:
dfa skrev:
edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil,
Hm, alltså jag är TCO-nerd och har invecklade excelblad ( "f**k off spreadsheets" för att låna från Peep Show)
Det som spelar in rätt mycket i vad det kostar mig personligen är upplägget med arbetsgivaren kring förmånsbilar, men går ju inte att jämföra det med det andra betalar eller den sanna TCOn heller.
Lite OT där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

dfa skrev:
mati skrev:
dfa skrev:
edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil,
Hm, alltså jag är TCO-nerd och har invecklade excelblad ( "f**k off spreadsheets" för att låna från Peep Show)
Det som spelar in rätt mycket i vad det kostar mig personligen är upplägget med arbetsgivaren kring förmånsbilar, men går ju inte att jämföra det med det andra betalar eller den sanna TCOn heller.
Lite OT där.
Det beror som vanligt helt och hållet på vad man jämför med. Min e-tron kostar mig ungefär 12-13kkr i privata pengar, laddning exkluderad. Det är ungefär det dubbla mot vad min dyraste fossilbil har kostat mig - med soppan inkluderad. Det var naturligtvis en billigare bil i en helt annan prisklass.
Jag kan räkna så mycket jag vill, det går inte att få någon ekonomi i detta för min del. Men om du jämför men t.ex. en Q7 eller XC90 är det säkert en helt annan bild.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar