Första ggn på Ionity idag... Två laddare. Ena ville inte gå igång. Andra gick ej att byta språk (från finska). Sjukt konstig formulering i appen också, för att starta ska man "frikoppla laddare" eller liknande? För mig var det uppenbart att det var när man ville lossa laddkabeln, men tydligen menade de helt tvärtom.
När det tillslut kom igång var dock farten löjligt bra. Vi hann inte ens få maten på (världens långsammaste) McD innan bilen var färdigladdad.
Ja, det är verkligen en konstig översättning.
I senaste versionen av appen till Audi e-tron har de bytt till Lås upp laddstolpe
Vet inte om det är så mycket enklare att förstå, men efter ett par laddningar förstår man ju vad det betyder.
"Frikoppla" är en rak (men såklart helt felaktig) översättning av tyska ordet "freischalten", som jag hade hellre översatt med "aktivera" i det här fallet. Inte "låsa upp".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har väldigt sällan stött på problem på Ionity. De gånger det strulat är det för att bilen inte tqr emot handskakningen. Har behövt hålla i kontakten och hålla "upp den" medans laddaren pratar med bilen några gånger.
Men, kanske är skillnad med appen? Jag använder nästan bara Plugsurfing-kortet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hålla upp handsken måste jag till och med göra hemma när jag laddar Ioniqen på min Tesla WC. Gör jag inte det så funkar det garanterat inte. Men håller jag bara upp den tills den låser sig så funkar det alltid. Samma sak upplevde jag hos Ionity med min e-tron. När man känner vibrationerna från kylvätskan i sladden så får man släppa handsken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hålla upp handsken måste jag till och med göra hemma när jag laddar Ioniqen på min Tesla WC. Gör jag inte det så funkar det garanterat inte. Men håller jag bara upp den tills den låser sig så funkar det alltid. Samma sak upplevde jag hos Ionity med min e-tron. När man känner vibrationerna från kylvätskan i sladden så får man släppa handsken.
Ytterst sällan jag behöver hålla upp kontakten, endast vid halvtrasiga typ 2 kontakter bredvid 50 kwh laddare. Bmw i3.
Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
T.o.m 4,41 om man laddar via Northe
Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?
Ja en samlingsapp/kort. Lite blandade priser. Allego har dom bästa priset på. Ionity 6,96kr. Recharge i princip orört. Eon påslag.
Apropå bästa pris... Svärfar påstod att han betalar €0,13 med BMWs "dyraste" abonnemang. Har inte hört om något annat som ens är nära. Vet ej om han missuppfattat dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
T.o.m 4,41 om man laddar via Northe
Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?
Ja en samlingsapp/kort. Lite blandade priser. Allego har dom bästa priset på. Ionity 6,96kr. Recharge i princip orört. Eon påslag.
Apropå bästa pris... Svärfar påstod att han betalar €0,13 med BMWs "dyraste" abonnemang. Har inte hört om något annat som ens är nära. Vet ej om han missuppfattat dock.
Tydligen är det Ionityvästförsedda människor vid parkeringen i närheten av Tesla-laddaren i Töre och mäter upp avstånd. Uppgifter och foto finns i gruppen Elbil Luleå på ansiktsboken. Kanske börjar äntligen etableringen norrut komma igång?
Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
Nu är de två nya i drift.
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Håller med, fick till appen idag men konstigt att dom kan få så lågt pris när det kräver typ 139 kr per månad till ionity för att få likvärdigt som dessutom prishöjer typ i morgon. Så jag undrar hur länge eller vad hållhaken är. Finns ju ingen mening att betala till ionity.
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.[/quote]
Fast det där är We charge prislistan och inte den på Elli som det talades om?
Insåg det nu.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.