Typ samma givet 250Wh/km resp 0,6l/mil vid 16kr/liter.taliz skrev:För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.mati skrev:För en säljare som kör långt och snabbladdar mycket är det en icke-fråga. Då är det ändå okej att betala 199 spänn i månaden för e-tron kortet. Kilowattimmen blir ju 5:20 SEK billigare, (3:50 istället för 8:70) och då spelar grundavgiften ingen större roll längre. Det räcker med två snabbladdningar i månaden för att det ska bli lönsamt. Men för folk som mig, som använder sig av snabbladdning någon enstaka gång om året, är det inte intressant med ett sådant abonnemang. Och den där enda semesterresan man gör blir överproportionellt dyr. Det är liksom inte lätt att motivera en bilresa på 200 mil t o r som kostar runt 4000 spänn bara för laddning. I praktiken fördubblar en enda sommarsemester mina totalkostnader för laddning, räknat på årsbasis.Nicke Nyfiken skrev:Det är väl bara Audiägarna som blir erbjudna ett reducerat pris (halva priset per kWh) OM dom betalar 2400:- i fast årsavgift. Annars får även de liksom alla andra betala ockerpriset de nu presenterat.OlleBack skrev:Om du behöver ionity till den utsträckningen kan du fixa ett avtal med dom tror jag? Vad jag förstår är det här priset bara för dom som laddar nån gång per år eller när det krisar och är avtalslösa. Men kanske har fel. Sen kommer du sjukt långt på bara SuC.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Ja. Sant. Och vilken bil tror du de flesta säljare kommer välja? En valfri diesel från valfri bilhandlare, eller en Tesla? Jag vet vilken bil du hade valt. Men alla tänker inte så.taliz skrev:För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Som sagt, det här är ingen rolig utveckling och får mig att tvivla på att elbilar någonsin kommer att slå igenom på bred front.
Media kommer kasta sig över detta som blodsugande parasiter och rubrikerna blir i stil med "att ladda elbil dubbelt så dyrt som att tanka diesel".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
det var ju konstigt, läste precis detta på electrive.nethelix skrev:Stämmer inte. Ingår ingen laddning alls på Ionity om man köper en Taycan.HelectriC skrev:Lösningen heter Porsche Taycan! Den har gratis ionity i 3 år. Sen skrotar man skiten
I USA däremot får man 3 år gratis på Electrify America om man köper en Taycan, men det hjälper inte oss så mycket här i Europa
"Porsche gibt inzwischen an, dass Taycan-Fahrer ab Februar für 0,33 Euro pro Kilowattstunde an den Ionity-Säulen laden können. Der Dienst ist für die Kunden des ersten E-Porsche drei Jahre inklusive."
edit: ahh ser nu att dom självklart menar det rabatterade priset
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Exempelvis Porsche Charging Service (som har samma prismodell som Audi) verkar vara öppen för alla elbilar. Dvs, man kan troligtvis köpa sig en Polestar 2 och skaffa ett abonnemang hos Porsche och därmed ladda för 3,50kr/kWh i Sverige + fast månadsavgift på Ionity.
Ska också bli intressant att se vad det blir för priser på övriga MSP som inte är direkt kopplade till biltillverkarna. De kommer antagligen också erbjuda betydligt lägre priser än om man saknar avtal och här kommer det finnas tjänster som har lägre månadsavgifter eller kanske till och med helt utan månadsavgifter. Vi får se
Ska också bli intressant att se vad det blir för priser på övriga MSP som inte är direkt kopplade till biltillverkarna. De kommer antagligen också erbjuda betydligt lägre priser än om man saknar avtal och här kommer det finnas tjänster som har lägre månadsavgifter eller kanske till och med helt utan månadsavgifter. Vi får se
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Det som menas är att den fasta månadsavgiften ingår i 3 år (åtminstone i Tyskland, men gäller säkert även övriga marknader i Europa). Man får däremot betala för alla laddade kWh. Lite liknande det Audi erbjuder för E-tron där man bjuder på första 12 månaderna i fast månadsavgift.HelectriC skrev:det var ju konstigt, läste precis detta på electrive.nethelix skrev:Stämmer inte. Ingår ingen laddning alls på Ionity om man köper en Taycan.HelectriC skrev:Lösningen heter Porsche Taycan! Den har gratis ionity i 3 år. Sen skrotar man skiten
I USA däremot får man 3 år gratis på Electrify America om man köper en Taycan, men det hjälper inte oss så mycket här i Europa
"Porsche gibt inzwischen an, dass Taycan-Fahrer ab Februar für 0,33 Euro pro Kilowattstunde an den Ionity-Säulen laden können. Der Dienst ist für die Kunden des ersten E-Porsche drei Jahre inklusive."
edit: ahh ser nu att dom självklart menar det rabatterade priset
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Ja. Sant. Och vilken bil tror du de flesta säljare kommer välja? En valfri diesel från valfri bilhandlare, eller en Tesla? Jag vet vilken bil du hade valt. Men alla tänker inte så.taliz skrev:För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Som sagt, det här är ingen rolig utveckling och får mig att tvivla på att elbilar någonsin kommer att slå igenom på bred front.
Media kommer kasta sig över detta som blodsugande parasiter och rubrikerna blir i stil med "att ladda elbil dubbelt så dyrt som att tanka diesel".
Rubrikerna är redan där. Med tillhörande skadeglad pöbel i kommentarsfälten som glatt proklamerar sitt hat mot elbilar.
Har vi lurat oss själva? Ska elbilar slå så måste antagligen staten gå in och bygga laddare till självkostnadspris, eller till och med lite subventionerat i sämre lägen. Vem förutom Tesla kommer sätta upp laddare i Norrlands glest befolkade inland? Den investeringen får de ju aldrig tillbaka.
Tesla använder sitt nätverk som reklam. Lite som "Titta, du kan köra vart du vill med en Tesla". Men vill du innerst inne inte sälja elbilar gör du som Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Vilket var min poäng. De skjuter sig själva i foten. Eller som en annan uttryckte det, kissar i byxan för det är kallt...mati skrev:Ja. Sant. Och vilken bil tror du de flesta säljare kommer välja? En valfri diesel från valfri bilhandlare, eller en Tesla? Jag vet vilken bil du hade valt. Men alla tänker inte så.taliz skrev:För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Som sagt, det här är ingen rolig utveckling och får mig att tvivla på att elbilar någonsin kommer att slå igenom på bred front.
Media kommer kasta sig över detta som blodsugande parasiter och rubrikerna blir i stil med "att ladda elbil dubbelt så dyrt som att tanka diesel".
Det är bra för Tesla, men dåligt för omställningen i det stora hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
ja, det var det jag upptäckte och skrev i "edit"helix skrev:Det som menas är att den fasta månadsavgiften ingår i 3 år (åtminstone i Tyskland, men gäller säkert även övriga marknader i Europa). Man får däremot betala för alla laddade kWh. Lite liknande det Audi erbjuder för E-tron där man bjuder på första 12 månaderna i fast månadsavgift.HelectriC skrev:det var ju konstigt, läste precis detta på electrive.nethelix skrev:Stämmer inte. Ingår ingen laddning alls på Ionity om man köper en Taycan.HelectriC skrev:Lösningen heter Porsche Taycan! Den har gratis ionity i 3 år. Sen skrotar man skiten
I USA däremot får man 3 år gratis på Electrify America om man köper en Taycan, men det hjälper inte oss så mycket här i Europa
"Porsche gibt inzwischen an, dass Taycan-Fahrer ab Februar für 0,33 Euro pro Kilowattstunde an den Ionity-Säulen laden können. Der Dienst ist für die Kunden des ersten E-Porsche drei Jahre inklusive."
edit: ahh ser nu att dom självklart menar det rabatterade priset
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
Re: Ionitys laddnätverk
Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Om nu priset kommer fluktuera med hundratals procent så är ju det knappast lugnande för de som ska köpa bil. Vad väljer man då, en bil där man vet att kostnaden för resor blir 8 kr/mil, eller en bil där kostnaden kan bli mellan 4 och 40 kronor och det varierar mellan olika månader på grund av godtyckliga val eftersom det bara finns en leverantör av snabbladdning? Vem vill köpa en svindyr elbil när hela incitamentet kan försvinna över en natt.
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
du ser lite för enkelt på det. Ingen visste att det skulle kosta över 8kr/kWh att ladda. Och att ha ett medlemskap där man betalar varje månad för att man ska åka på 1 sommarsemester är ju bara löjligt. Att bara avfejda det med att köp en annan bil, är ju inget vidare för elektrifieringen, alternativet blir ju ofta då en fossilbil eller en Tesla (men det är ju många som inte vill ha Tesla)EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Läste du mitt inlägg? Som sagt ingen vet vad Audi kommer med för laddkampanj på måndag, precis som ingen vet vad Tesla kommer med för laddkampanj på måndag. Varför bli sur för nått man inte vet nått om?Verdi skrev:Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!point1 skrev:Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Ne, ok, du verkar ha svårt att förstå, trots upprepade försök att förklara från massvis på forumet, så jag tror jag ger upp.EnTraktor skrev:Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!point1 skrev:Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Re: Ionitys laddnätverk
När man inte vet, så får man hålla sig till det man vet.EnTraktor skrev:Läste du mitt inlägg? Som sagt ingen vet vad Audi kommer med för laddkampanj på måndag, precis som ingen vet vad Tesla kommer med för laddkampanj på måndag. Varför bli sur för nått man inte vet nått om?Verdi skrev:Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
Det vi vet är att ionity blev väldigt dyrt över en natt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
vad får du det ifrån? Det kan väl vara jättemånga som är intresserade av en tysk elbil? Dessutom är ju problemet ändå större för de icke-tyska tillverkarna, som inte ens är med i Ionity.EnTraktor skrev:Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!point1 skrev:Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Det handlar väl inte så mycket om det utan om vilka signaler det sänder att gå ut med det här priset. Bara kolla vilka skadeglada artiklar som börjat komma ut... Tror du fler eller färre blir sugna på elbil när de läst dem?EnTraktor skrev:Läste du mitt inlägg? Som sagt ingen vet vad Audi kommer med för laddkampanj på måndag, precis som ingen vet vad Tesla kommer med för laddkampanj på måndag. Varför bli sur för nått man inte vet nått om?Verdi skrev:Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
Sur och sur. Vet jag inte. För mig var valet redan innan "Tesla eller fossilbil". Det här förstärker bara min uppfattning. Och det handlar inte bara om pengar...
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, du räknar med att marknaden kommer fixa detta, men jag är inte så säker. Marknaden har ju inte ens börjat acceptera elbilar på riktigt. Det finns inte särskilt många potentiella Ionity-kunder än. Och om man nu drämmer till med en sådan ockerprissättning så är det inte så att folk väljer att ladda någon annanstans (var nu det skulle vara) som skulle kunna tvinga Ionity att byta prismodell, utan folk kommer helt enkelt inte att skaffa elbil eftersom de anser att det är för dyrt. För oss som har kört elbil i några år är det uppenbart att Ionitys priser inte kommer att fördyra elbilsägandet nämnvärt, eftersom man ändå laddar hemma. För de flesta spelar det ingen större roll vad snabbladdning kostar. Men en fossilbilist fattar inte detta. De som vacklar mellan elbil och fossilbil tittar främst på laddning på långresa eftersom de tror att de gör långresor 200 dagar om året. När de sedan upptäcker vad det kostar att snabbladda så är jag ganska övertygad om att många blir skräckslagna och fegar ur.EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.HelectriC skrev:vad får du det ifrån? Det kan väl vara jättemånga som är intresserade av en tysk elbil? Dessutom är ju problemet ändå större för de icke-tyska tillverkarna, som inte ens är med i Ionity.EnTraktor skrev:Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!point1 skrev:Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
EnTraktor skrev:Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.HelectriC skrev:vad får du det ifrån? Det kan väl vara jättemånga som är intresserade av en tysk elbil? Dessutom är ju problemet ändå större för de icke-tyska tillverkarna, som inte ens är med i Ionity.EnTraktor skrev:Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!point1 skrev:Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...EnTraktor skrev:Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske dags för "Laddupproret 1.0"? Det är kanske så att nån kokurrensövervakande myndighet får se över prisättningen och betalmodellerna för laddning av elbilar. Det finns väl nästan ingenting som är så ogreglerat och kaotiskt som detta område. Alla kan göra precis som de vill verkar det som. Godtyckliga priser (allt från gratis till oförsvarbart dyrt förekommer), godtyckliga betalmetoder (appar, brickor, laddkort, ...), olika priser eller till och med uteslutning av olika kundgrupper, fantasifulla debiteringsmodeller (per kWh, per tidsenhet, per skostorlek, efter förarens hårfärg...). Det verkar inte bli bättre heller. Det ballar ur fullständigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
” Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.”
”Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.”
Aha!! Tänk, jag trodde detta var ett forum för amerikanska bilmärket Tesla. Men va dum jag är... det verkar ju vara något heeeeeelt annat.
...vad sägs om att diskutera lite matlagning? ...eller husdjur? ....sjukdomar?
Flashback 2.0.
”Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.”
Aha!! Tänk, jag trodde detta var ett forum för amerikanska bilmärket Tesla. Men va dum jag är... det verkar ju vara något heeeeeelt annat.
...vad sägs om att diskutera lite matlagning? ...eller husdjur? ....sjukdomar?
Flashback 2.0.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Walker skrev:” Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.”
”Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.”
Aha!! Tänk, jag trodde detta var ett forum för amerikanska bilmärket Tesla. Men va dum jag är... det verkar ju vara något heeeeeelt annat.
...vad sägs om att diskutera lite matlagning? ...eller husdjur? ....sjukdomar?
Flashback 2.0.
Den här tråden ligger under "Allmänt/Övrigt".
Re: Ionitys laddnätverk
Tänk att en del folk är så inskränkta att de enbart ser till sitt eget behov. Du klarar alltså inte att se att hela omställningen till elbilar knappast kommer att enbart kunna luta sig på Tesla? Du tycker/tror inte det behövs några andra alternativ? Hahahaha Eventuellt, kanske, skulle det kunna vara så att folk här inne är intresserade av många saker och inte ENBART Tesla?Walker skrev:” Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.”
”Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.”
Aha!! Tänk, jag trodde detta var ett forum för amerikanska bilmärket Tesla. Men va dum jag är... det verkar ju vara något heeeeeelt annat.
...vad sägs om att diskutera lite matlagning? ...eller husdjur? ....sjukdomar?
Flashback 2.0.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14