Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
Lite irriterande är att 2019 så kom Ionity med laddkartor med betydligt bättre täckning i norra Sverige och Norge.
Men ambitionsnivån verkar ha sänkts.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
Lite irriterande är att 2019 så kom Ionity med laddkartor med betydligt bättre täckning i norra Sverige och Norge.
Men ambitionsnivån verkar ha sänkts.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.iAkita skrev:Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Norrland behöver komma ikapp. Det är ytterst märkligt att det fortsattende bara finns 50 kW laddare mellan Sundsvall och Skellefteå. Trafikverkets bidrag under 2020-2022 kommer väl hjälpa till en del i inre Norrland iallafall.Zalman3 skrev:När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det är bara 15 mil mellan Karlskrona och Oskarshamn och de laddarna är det inget tryck alls på. Jag har alltid varit ensam där. Men det är klart, ju fler desto bättre! Kunde vara bra för de som ska vidare till Öland också.taliz skrev:Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.iAkita skrev:Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Riktigt surt att de inte håller fast vid sina planer för utbyggnad i Norden, funderar likt tidigare inlägg hur det ska funka i praktiken om ett eller två år när alla ska dela på dessa snabbladdare... Jaja, den som lever får se.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
-
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Ionitys laddnätverk
Tack, det är toppen att det finns fler aktörer. Det är kanske de man får förlita sig på.iAkita skrev:Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Kollade på statistiken, av 8805 nyregistrerade bilar jan-apr var 6985 bilar av annat märke än Tesla, nästan 80%! Jag kanske oroar mig i onödan men fattar inte hur den ekvationen ska gå ihop med så få snabbladdare.
Re: Ionitys laddnätverk
Dessutom har Ionity tagit emot rätt feta bidrag från EU (till skillnad från SuC som är helt privat finansierat). Var har de gjort av alla våra skattepengar?Johnalm skrev:Riktigt surt att de inte håller fast vid sina planer för utbyggnad i Norden, funderar likt tidigare inlägg hur det ska funka i praktiken om ett eller två år när alla ska dela på dessa snabbladdare... Jaja, den som lever får se.
Känns inte som de kommit Sverige tillgodo, och absolut inte den norra halvan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, känns som att det kan bli kaos för icke-Teslor. Förra sommaren var det ytterst få bilar som hade nån nytta av Ionity. Nu är det desto fler. För att inte tala om sommaren 2022. Gäller att ligga åtminstone åtminstone ett halvt steg före med laddnätet. Tycker Tesla gör ett grymt bra jobb med SuC-nätet.Melon Must skrev:Tack, det är toppen att det finns fler aktörer. Det är kanske de man får förlita sig på.iAkita skrev:Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Kollade på statistiken, av 8805 nyregistrerade bilar jan-apr var 6985 bilar av annat märke än Tesla, nästan 80%! Jag kanske oroar mig i onödan men fattar inte hur den ekvationen ska gå ihop med så få snabbladdare.
Re: Ionitys laddnätverk
MWall skrev:Melon Must skrev:Tack, det är toppen att det finns fler aktörer. Det är kanske de man får förlita sig på.iAkita skrev:Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Kollade på statistiken, av 8805 nyregistrerade bilar jan-apr var 6985 bilar av annat märke än Tesla, nästan 80%! Jag kanske oroar mig i onödan men fattar inte hur den ekvationen ska gå ihop med så få snabbladdare.Ja, känns som att det kan bli kaos för icke-Teslor. Förra sommaren var det ytterst få bilar som hade nån nytta av Ionity. Nu är det desto fler. För att inte tala om sommaren 2022. Gäller att ligga åtminstone åtminstone ett halvt steg före med laddnätet. Tycker Tesla gör ett grymt bra jobb med SuC-nätet.
Tyvärr är det redan kaos i Norrland. Inte nog med att de flesta CCS laddarna är bara på 50 kW.
Många är trasiga just nu.
Skandal!
https://sverigesradio.se/artikel/elbils ... -att-laddaPublicerat torsdag 15 april kl 13.00
Fortfarande är snabbladdarna för elbilar i Åsele, Hemavan och Lycksele ur funktion.
"Vi får köra tio mils omväg för att ladda – tror ingen fossilbilsägare skulle stå ut med det", säger Teslaägaren Cilla Wikström som behöver ladda på vägen till stugan i Borgafjäll.
"En ny laddare är beställd till Åsele och den ska komma den 3 juni. I Hemavan och Lycksele har servicetekniker jobbat med snabbladdarna men hittar inte felen, men dom jobbar på det. ", säger Pelle Holmström på Umeå Energi.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Det stämmer!HelectriC skrev:Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Är inte perfekt med SuC heller, och finns inte på alla platser i landet (även om det blir bättre hela tiden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Zalman3 skrev:https://sverigesradio.se/artikel/elbils ... -att-laddaPublicerat torsdag 15 april kl 13.00
Fortfarande är snabbladdarna för elbilar i Åsele, Hemavan och Lycksele ur funktion.
"Vi får köra tio mils omväg för att ladda – tror ingen fossilbilsägare skulle stå ut med det", säger Teslaägaren Cilla Wikström som behöver ladda på vägen till stugan i Borgafjäll.
"En ny laddare är beställd till Åsele och den ska komma den 3 juni. I Hemavan och Lycksele har servicetekniker jobbat med snabbladdarna men hittar inte felen, men dom jobbar på det. ", säger Pelle Holmström på Umeå Energi.
HelectriC skrev:Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Checkade precis Teslas SuC-karta och inte så bra just nu, men blir något bättre redan under detta året: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger
Lycksele SuC kommer i Q4 i år.
Inget planerat för tillfället i Åsele, men däremot kommer en ny SuC alldeles närheten i Dorotea detta kvartalet (Q2).
Så blir strax lite bättre även för er i norr (på SuC-fronten iaf.).
Hur Ionitys planer ser ut har jag ingen aning om, då jag inte har några uppdaterade kartor som fungerar?
Förhoppningsvis kommer de loss snart de också. Speciellt nu med ökat antal elbilar på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Har länge lurat på Taycan, eller e-tron GT (gillar faktiskt fronten bättre på den), med det som stoppat mig #1 är just att man blir av med tillgången på SuC.Bjelke skrev:Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Hade ett tag gissning på att den nära relation mellan Musk och Diess skulle leda till att VAG köpte in sig på SuC, eller iaf. vissa av deras lite mer premiummärken som Porsche och Audi. Hoppas fortfarande på detta (är ju inte helt otänkbart).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Inte jättestor skillnad. Men roliga bilder.Bjelke skrev:Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Jag skulle välja Taycan. Tror den får bäst andrahandsvärde.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle välja den jag ville ha (GT) för de pengarna. Men delar din tro om andrahandsvärde. Surt att se en GT åka förbi och tänka fan vad snygg, men jag har iaf bättre andrahandsvärde.MWall skrev:Inte jättestor skillnad. Men roliga bilder.Bjelke skrev:Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv såmacky skrev:Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Jag skulle välja Taycan. Tror den får bäst andrahandsvärde.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror också Porsche troligen håller lite bättre andrahandsvärde än Audi (allt annat lika).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Re: Ionitys laddnätverk
Angående snacket om abb på ionity på sidorna typ 350-360.
Jag laddar för cirka 2000kr/månaden på ionity, betalar 3,04kr/kWh med mitt mercedes-kort.
Det blev mycket dyrare att ladda med Bee's fastpris-abb på 400kr/månaden, då det alltid var upptaget, av 90% teslor, så jag kanske kunde ladda en 40kWh per månad på bee.
Jag snabbladdar bilen bara, om jag inte bort på ett hotell som kan slänga ut en förlängningssladd och ge 2.1kWh
Kan inte ladda hemma alls, hyresbolaget sätter inte upp stolpar.
Jag laddar för cirka 2000kr/månaden på ionity, betalar 3,04kr/kWh med mitt mercedes-kort.
Det blev mycket dyrare att ladda med Bee's fastpris-abb på 400kr/månaden, då det alltid var upptaget, av 90% teslor, så jag kanske kunde ladda en 40kWh per månad på bee.
Jag snabbladdar bilen bara, om jag inte bort på ett hotell som kan slänga ut en förlängningssladd och ge 2.1kWh
Kan inte ladda hemma alls, hyresbolaget sätter inte upp stolpar.
Re: Ionitys laddnätverk
Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19