Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Mickep skrev:
Om man skall tolka grafen så är de 6 månader efter plan (förutom att de verkar legat av sig på slutet).
De kanske har haft dåligt med kunder och sett att det är alldeles för lite och för svag efterfrågan på laddstationer för elbilar?

Brist på efterfrågan från elbilister kan ju vara en logisk orsak till att de bromsar upp och saktar ner investeringarna gällande byggnation av nya laddstationer.
Jag tror inte efterfrågan har någon större påverkan på Ionitys utbyggnad, förseningen (som nog sannolikt blir 8-9 månader) beror nog på en orealistisk tidplan från början och corona.

/fth
Tillverkas inte utrustningen i Europa av ABB, och inte borta i Asien (här hemma så har ju produktionen normalt inte alls haft samma problem som i tex. Kina)?

Tror nog att CV19 kan påverka, men mer då att finansieringen från bilindustrin (vars försäljning som har drabbats enormt av Cv19, och är till största delar i kris) kanske dras in eller sänks till Ionity, eller att de fått order att sänka ambitionerna (ivf. tillfälligt under lågkonjunkturen/Cv19-perioden).

Tror det är en mycket troligare orsak och konsekvens av Cv19 än att själva installationerna här i Sverige skulle inte kunna genomföras, eller att någon brist på laddstolpar skulle finnas.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Jag tror inte efterfrågan har någon större påverkan på Ionitys utbyggnad, förseningen (som nog sannolikt blir 8-9 månader) beror nog på en orealistisk tidplan från början och corona.

/fth
Orealistisk tidplan?

Tesla har byggt mer än dubbelt så många stationer från april 2018 till som Ionity plannerat till december 2020 redan nu. Kollar vi bara på en kontinent så har Tesla sedan april 2018 redan satt upp nästan 500 nya stationer på sin hemmakontinent medan Ionity planerade att bygga 400 stationer mellan april 2018 till december 2020.

Jag tror att bidraget från EU krävde kanske att hälften (200) stationer kom upp inom ett visst datum (typ december 2019) men kanske inget datum eller senare datum (kanske december 2021) för de resterande stationerna. Ligger det inget krav på Ionity att bygga ut så lär de inte göra detta, de tjänar inga pengar på utbyggnaden.

Tidsplanen var inte orealistisk, inte ens med Corona som och spökade till det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

ser man på kurvan så är de ca 6 månader efter. lutningen är identisk med planen så det är inget orimligt.
Troligtvis beror det på att tesla byggde ut vilket tog arbetskraft vilket kan förklarar förskjutningen. Nyligen så dök nya laddare upp i sverige så de bygger fortfarande.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

Teslas utbyggnad försenades också av Corona (liksom nästan allt annat i samhället) så det är i sig ingenting konstigt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?

Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...

Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

martinot skrev:
Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?

Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...

Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
Jag förstår inte vad du menar. De har 285 stationer färdiga och 62 stationer som byggs just nu. Är det på något vis dåligt eller vad ? Jag är mäkta imponerad för jag trodde det skulle ta betydligt längre tid. I dagsläget så kan jag åka från Stockholm och ända ner till Spanien och nyttja deras laddnätverk. Det är det bara Tesla som kan lösa i dagsläget, om man äger en Tesla... Ionitys prissättning är däremot en annan femma. Men det kommer nog att lösa sig med tiden det med.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PapaD »

Nu rullar det på bra, 294 stationer. Kom igen, öppna Uppsala och Hudik. Och snälla, tre till längs kusten upp till Torneå.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
martinot skrev:
Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?

Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...

Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
Jag förstår inte vad du menar. De har 285 stationer färdiga och 62 stationer som byggs just nu. Är det på något vis dåligt eller vad ? Jag är mäkta imponerad för jag trodde det skulle ta betydligt längre tid. I dagsläget så kan jag åka från Stockholm och ända ner till Spanien och nyttja deras laddnätverk. Det är det bara Tesla som kan lösa i dagsläget, om man äger en Tesla... Ionitys prissättning är däremot en annan femma. Men det kommer nog att lösa sig med tiden det med.
I den taken som Tesla höjer sina priser, och komplicerar till sina prismodeller och affärsmodeller... så behöver Ionity inte göra något alls.

De kan bara luta sig tillbaka, och det löser Tesla för de med tiden! :mrgreen:

Snart så har SuC inga större fördelar gentemot alla andra tror jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
thnis skrev:
martinot skrev:
Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?

Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...

Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
Jag förstår inte vad du menar. De har 285 stationer färdiga och 62 stationer som byggs just nu. Är det på något vis dåligt eller vad ? Jag är mäkta imponerad för jag trodde det skulle ta betydligt längre tid. I dagsläget så kan jag åka från Stockholm och ända ner till Spanien och nyttja deras laddnätverk. Det är det bara Tesla som kan lösa i dagsläget, om man äger en Tesla... Ionitys prissättning är däremot en annan femma. Men det kommer nog att lösa sig med tiden det med.
I den taken som Tesla höjer sina priser, och komplicerar till sina prismodeller och affärsmodeller... så behöver Ionity inte göra något alls.

De kan bara luta sig tillbaka, och det löser Tesla för de med tiden! :mrgreen:

Snart så har SuC inga större fördelar gentemot alla andra tror jag.
Problemet med Ionity är att när du kommer till sista Ionity laddaren i Sundsvall, så är det fortfarande 104 mil norrut man vill åka. Sundsvall till Malmö är 98 mil.
Så Ionity täcker inte ens halva Sverige.

Och jag som är resande i Norrland åker inte söder om Sundsvall i jobbet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

Vetefan varför ionity inte öppnar Uppsala, inte hänt ett jota på flera veckor...Ser ju ut av vara redo för igångsättning...så vet inte va de behöver för å får tummen ur arslet...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,

Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Guldis »

metchristian skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,

Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.
Kan det vara så att man väntar på Vattenfalls batteri lager, som byggs ca 400 m därifrån för att stödja elförsörjning vid peakar.

https://www.vattenfalleldistribution.se ... terilager/
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

metchristian skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,

Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.
Beror naturligtvis på plats men både Kalmar och i än större utsträckning Edsbruk fick vänta på elen innan de startade upp för att ta ett par exempel i närheten av mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Banane »

metchristian skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,

Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.

Tog väl ett tag innan Sveg öppnade? Det såg ut att bli Sveriges första V3 men sen kom Bredden emellan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.

Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
Elbrist kan uppstå till följd av effektbrist, energibrist eller nätkapacitetsbrist.
Alla tre antigen i sig eller kombinerat medför problem, speciellt här i söder.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

oavsett vad man kallar det blir effekten detsamma; strömavbrott.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.

Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten. :D
Var produktionen finns är irrelevant om man har tillräcklig kapacitet i nätet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.

Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten. :shock:
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.

Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten. :D
Var produktionen finns är irrelevant om man har tillräcklig kapacitet i nätet.
Irrelevant är det väl inte. Överföringsförlusterna är allt annat än försumbara. Naturligtvis vill man egentligen ha produktionen så nära konsumenterna som möjligt. Sverige befinner sig bara i den udda situationen att alla stora älvar befinner sig i ena halvan av landet och nästan alla människor bor i den andra halvan. Kärnkraftverken befinner sig dock inte i Norrland, av uppenbara skäl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Irrelevant är det väl inte. Överföringsförlusterna är allt annat än försumbara. Naturligtvis vill man egentligen ha produktionen så nära konsumenterna som möjligt. Sverige befinner sig bara i den udda situationen att alla stora älvar befinner sig i ena halvan av landet och nästan alla människor bor i den andra halvan. Kärnkraftverken befinner sig dock inte i Norrland, av uppenbara skäl.
Visst finns det förluster vid överföring. Men om de var så stora så skulle det knappast löna sig med import/export inom Norden. Vi har ju en hel del av den varan i Norden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Elen är nog för billig för att det inte skulle löna sig ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Om inte annat som känns det billigare, säkrare och mindre kontroversiellt att bygga elledningar än kärnkraftverk.
Skriv svar