Om man skall tolka grafen så är de 6 månader efter plan (förutom att de verkar legat av sig på slutet).
De kanske har haft dåligt med kunder och sett att det är alldeles för lite och för svag efterfrågan på laddstationer för elbilar?
Brist på efterfrågan från elbilister kan ju vara en logisk orsak till att de bromsar upp och saktar ner investeringarna gällande byggnation av nya laddstationer.
Jag tror inte efterfrågan har någon större påverkan på Ionitys utbyggnad, förseningen (som nog sannolikt blir 8-9 månader) beror nog på en orealistisk tidplan från början och corona.
/fth
Tillverkas inte utrustningen i Europa av ABB, och inte borta i Asien (här hemma så har ju produktionen normalt inte alls haft samma problem som i tex. Kina)?
Tror nog att CV19 kan påverka, men mer då att finansieringen från bilindustrin (vars försäljning som har drabbats enormt av Cv19, och är till största delar i kris) kanske dras in eller sänks till Ionity, eller att de fått order att sänka ambitionerna (ivf. tillfälligt under lågkonjunkturen/Cv19-perioden).
Tror det är en mycket troligare orsak och konsekvens av Cv19 än att själva installationerna här i Sverige skulle inte kunna genomföras, eller att någon brist på laddstolpar skulle finnas.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag tror inte efterfrågan har någon större påverkan på Ionitys utbyggnad, förseningen (som nog sannolikt blir 8-9 månader) beror nog på en orealistisk tidplan från början och corona.
/fth
Orealistisk tidplan?
Tesla har byggt mer än dubbelt så många stationer från april 2018 till som Ionity plannerat till december 2020 redan nu. Kollar vi bara på en kontinent så har Tesla sedan april 2018 redan satt upp nästan 500 nya stationer på sin hemmakontinent medan Ionity planerade att bygga 400 stationer mellan april 2018 till december 2020.
Jag tror att bidraget från EU krävde kanske att hälften (200) stationer kom upp inom ett visst datum (typ december 2019) men kanske inget datum eller senare datum (kanske december 2021) för de resterande stationerna. Ligger det inget krav på Ionity att bygga ut så lär de inte göra detta, de tjänar inga pengar på utbyggnaden.
Tidsplanen var inte orealistisk, inte ens med Corona som och spökade till det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ser man på kurvan så är de ca 6 månader efter. lutningen är identisk med planen så det är inget orimligt.
Troligtvis beror det på att tesla byggde ut vilket tog arbetskraft vilket kan förklarar förskjutningen. Nyligen så dök nya laddare upp i sverige så de bygger fortfarande.
Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?
Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...
Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?
Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...
Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
Jag förstår inte vad du menar. De har 285 stationer färdiga och 62 stationer som byggs just nu. Är det på något vis dåligt eller vad ? Jag är mäkta imponerad för jag trodde det skulle ta betydligt längre tid. I dagsläget så kan jag åka från Stockholm och ända ner till Spanien och nyttja deras laddnätverk. Det är det bara Tesla som kan lösa i dagsläget, om man äger en Tesla... Ionitys prissättning är däremot en annan femma. Men det kommer nog att lösa sig med tiden det med.
Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?
Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...
Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
Jag förstår inte vad du menar. De har 285 stationer färdiga och 62 stationer som byggs just nu. Är det på något vis dåligt eller vad ? Jag är mäkta imponerad för jag trodde det skulle ta betydligt längre tid. I dagsläget så kan jag åka från Stockholm och ända ner till Spanien och nyttja deras laddnätverk. Det är det bara Tesla som kan lösa i dagsläget, om man äger en Tesla... Ionitys prissättning är däremot en annan femma. Men det kommer nog att lösa sig med tiden det med.
I den taken som Tesla höjer sina priser, och komplicerar till sina prismodeller och affärsmodeller... så behöver Ionity inte göra något alls.
De kan bara luta sig tillbaka, och det löser Tesla för de med tiden!
Snart så har SuC inga större fördelar gentemot alla andra tror jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fast man kan ju undra varför Tesla drabbats mycket mindre av detta än Ionity?
Mycket märkligt att allt (även Cv19) skall vara så mycket svårare för Ionity...
Kanske sammanträffande att det alltid råkar vara så, men jag börjar tvivla lite på Ionity (för 1,5 år sedan var jag enormt entusiastisk och optimistisk), och deras ägares investeringsvilja. Hoppas dock att jag har fel.
Jag förstår inte vad du menar. De har 285 stationer färdiga och 62 stationer som byggs just nu. Är det på något vis dåligt eller vad ? Jag är mäkta imponerad för jag trodde det skulle ta betydligt längre tid. I dagsläget så kan jag åka från Stockholm och ända ner till Spanien och nyttja deras laddnätverk. Det är det bara Tesla som kan lösa i dagsläget, om man äger en Tesla... Ionitys prissättning är däremot en annan femma. Men det kommer nog att lösa sig med tiden det med.
I den taken som Tesla höjer sina priser, och komplicerar till sina prismodeller och affärsmodeller... så behöver Ionity inte göra något alls.
De kan bara luta sig tillbaka, och det löser Tesla för de med tiden!
Snart så har SuC inga större fördelar gentemot alla andra tror jag.
Problemet med Ionity är att när du kommer till sista Ionity laddaren i Sundsvall, så är det fortfarande 104 mil norrut man vill åka. Sundsvall till Malmö är 98 mil.
Så Ionity täcker inte ens halva Sverige.
Och jag som är resande i Norrland åker inte söder om Sundsvall i jobbet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vetefan varför ionity inte öppnar Uppsala, inte hänt ett jota på flera veckor...Ser ju ut av vara redo för igångsättning...så vet inte va de behöver för å får tummen ur arslet...
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,
Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,
Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.
Kan det vara så att man väntar på Vattenfalls batteri lager, som byggs ca 400 m därifrån för att stödja elförsörjning vid peakar.
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,
Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.
Beror naturligtvis på plats men både Kalmar och i än större utsträckning Edsbruk fick vänta på elen innan de startade upp för att ta ett par exempel i närheten av mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Tesla klara ju driftsätta samma dag som klar så nja en orsak som jag inte riktigt köper men ok.,
Varje gång tesla öppnat en ny supercharger så är den igång samma dag, va jag kunnat via forumet etc.
Något måste det va som saknas, för annars skulle de inte ha tältet kvar... så känns som något fattas men va vet jag. Måste va lite frustrerande för många som nu kör me etron o id3 å de vill nog att de snarast fixar den.
Tog väl ett tag innan Sveg öppnade? Det såg ut att bli Sveriges första V3 men sen kom Bredden emellan.
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.
Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.
Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten.
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.
Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.
Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten.
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
Elbrist kan uppstå till följd av effektbrist, energibrist eller nätkapacitetsbrist.
Alla tre antigen i sig eller kombinerat medför problem, speciellt här i söder.
Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Så kan det säkert vara.
Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten.
Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.
De hänger dock samman. Vattenkraft finns mest i norr. Förbrukningen (och där vi har haft kärnkraft) finns mest i söder.
Många kärnkraftsrädda verkar inte förstå skillnaden och klara av att se på helheten.
Var produktionen finns är irrelevant om man har tillräcklig kapacitet i nätet.
Irrelevant är det väl inte. Överföringsförlusterna är allt annat än försumbara. Naturligtvis vill man egentligen ha produktionen så nära konsumenterna som möjligt. Sverige befinner sig bara i den udda situationen att alla stora älvar befinner sig i ena halvan av landet och nästan alla människor bor i den andra halvan. Kärnkraftverken befinner sig dock inte i Norrland, av uppenbara skäl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Irrelevant är det väl inte. Överföringsförlusterna är allt annat än försumbara. Naturligtvis vill man egentligen ha produktionen så nära konsumenterna som möjligt. Sverige befinner sig bara i den udda situationen att alla stora älvar befinner sig i ena halvan av landet och nästan alla människor bor i den andra halvan. Kärnkraftverken befinner sig dock inte i Norrland, av uppenbara skäl.
Visst finns det förluster vid överföring. Men om de var så stora så skulle det knappast löna sig med import/export inom Norden. Vi har ju en hel del av den varan i Norden.