Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

dessutom är det ganska många SuC som har nån slags barriär och /eller skylt mellan stolparna, då går det inte att köra upp så där.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.

Obs ironi
Screenshot_20211205-163320.png
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.

Obs ironi
Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Och helt plötsligt känns inte ionety så dyrt.

Obs ironi
Vore ju fantastiskt om ionity haft spotpris, då kunde man undvikit att ladda då.
Undrar vad det hade kostat då. 100kr/kWh?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
nanook592
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2021 10:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nanook592 »

Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.

Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

nanook592 skrev:
Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.

Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Kul att de kommit igång med detta. Är väl bara Strömstad i Sverige som haft 6 platser tidigare.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

nanook592 skrev:
Sitter o laddar bilen på Ionity Örebro. Ser att de håller på att installera ytterligare två laddstolpar just nu.

Trevligt! Då kommer det finnas sex Ionity-stationer och sex OK-Q8-stationer inom några 100 meter.
Trevligt.. Där är många ionity stationer som behöver fler laddare. Hoppas de utökar på fler platser.. Men även nya stationer, undrar var bara, tror inte CK vill ha fler, de bygger ju själva nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Gatubilden i Google maps på Ionity Varberg visar en förberedd "pir" med ytterligare 4 st platser. Bilden är från september i år. Frågan är när den byggs ut.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Dodde skrev:
Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.

Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.

Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Värnamo och Mantorp funkade bra men Värnamo är stökigt för det finns ingen naturlig plats för kö. Blev rejält stökigt idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Hoppsan_84 skrev:
Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Blir det 6 stycken nya laddpunkter som det byggs ut med, eller 6 stycken totalt med de tidigare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Örebro är igång med 6st. Värnamo håller också på att utökas. Om inte alla så gissar jag att dom flesta har 6st i sommar.
Blir det 6 stycken nya laddpunkter som det byggs ut med, eller 6 stycken totalt med de tidigare?
6 totalt på Ionity i Värnamo som jag förstått det. Därutöver finns det även 4 st 175 kW, 3 st 50 kW och 2 st 60 kW inom ett par hundra meter från Ionity-stationen i Värnamo. Ljungby ligger sen några mil bort längs E4 med 6 st 225 kW och 2 st 50 kW i ett kluster.

Edit: i Örebro får jag det till totalt 15 HPC-laddare varav 6 Ionity, plus 5 st 50 kW snabbladdare, dock lite mer utspritt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Ok. Trodde först att Ionity gick från 4 st gamla + 6 st nya = 10 st totalt per Ionitystation.

Men det är det alltså 4 st gamla + 2 st nya = 6 st totalt per Ionitystation om jag förstår dig korrekt (andra operatörers laddpunkter räknar jag inte in som Ionity).

Lite klenare utbyggnad än vad jag hoppats på. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Ok. Trodde först att Ionity gick från 4 st gamla + 6 st nya = 10 st totalt per Ionitystation.

Men det är det alltså 4 st gamla + 2 st nya = 6 st totalt per Ionitystation om jag förstår dig korrekt (andra operatörers laddpunkter räknar jag inte in som Ionity).

Lite klenare utbyggnad än vad jag hoppats på. :?
Så har jag också uppfattat det.
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rosjon »

Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Dodde skrev:
Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
Behövs för det är bra tryck på dem idag. Vågar inte tänka på hur det ser ut imorgon.
På Ionity Varberg är dessutom en av fyra laddare otillgänglig.

Känns lite sådär under en av årets största reshelger.
Värnamo och Mantorp funkade bra men Värnamo är stökigt för det finns ingen naturlig plats för kö. Blev rejält stökigt idag.
Var förbi Mantorp igår och knep sista platsen vid 22-tiden. Blev aldrig kö men fullt i 30 min. Hade koll ngn timme innan och det var rätt fullt den tiden också. När jag åkte 40 min senare så var det bara en bil där. Fyllde även på vid ankomst klockan 02 i Karlskrona på ionity men då var det lugnt ;). Blir väl mer nattkörningar i framtiden.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Förvånad att tesla-ägare oroar sig för köer om tesla eventuellt släpper på SUC. Det kommer ju inte från en dag till den andra stå 100 bilar per SUC och vilja snabbladda.
Är ni lika oroade för att tesla säljer för många bilar som kommer skapa kö ? Eller är det så att tesla bilar aldrig kommer skapa kö oavsett vad för att det är tesla ? Eller vad är det för oro ?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SwedishAdvocate »

rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Källa:
https://www.tesla.com/about
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Andra bilmärken kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Källa:
https://www.tesla.com/about
Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. Jag tror att Tesla ser en möjlighet att tjäna pengar på att sälja snabbladdning tack vare sina stordriftsfördelar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Det tror jag också, fast jag tror inte att andra bilmärken kommer att betala Tesla, det får nog bilägarna göra själva. /...
Var väl kanske lite otydligt formulerat av mig. Det var bilägarna jag menade.

Har ändrat i det andra inlägget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Curik »

SwedishAdvocate skrev:
rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Källa:
https://www.tesla.com/about
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.

Här får du Volkswagens mission statement:
"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
*host* dieselgate
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Verkar vara väldigt lugnt på IONITY ikväll. 4/4 både i Mantorp och Värnamo.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Curik skrev:
SwedishAdvocate skrev:
rosjon skrev:
Förvånad över hur uselt alla andra biltillverkare löst behovet av snabbladdning vid längre resor. Tesla ligger långt fram i förståelsen om vad som krävs för att göra elbilsägande problemfritt. Synd att Tesla överväger att släppa in andra bilmärken, det är ju deras största USP. Som Teslaägare blir jag då också orolig över att jag kommer att få börja stå i kö för laddning, något i princip aldrig händer annars.
Tror inte Tesla kommer bedriva välgörenhet när de öppnar upp sitt nätverk. Ägare till bilar från andra tillverkare kommer få betala. Och de pengarna kommer Tesla (till skillnad från andra biltillverkare (?)) använda till att så snabbt det bara går bygga ut sitt laddnätverk ytterligare. För Tesla handlar det här om mer än att 'bara' sälja bilar.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Källa:
https://www.tesla.com/about
Haha, fast du begriper väl att det du länkar till är PR? Tror man att ett företags mission på något sätt återspeglar hur verkligheten ser ut så behöver man en stor reality check.

Här får du Volkswagens mission statement:
"For all our products and mobility solutions we aspire to minimize environmental impacts along the entire lifecycle –from raw material extraction until end-of-life -in order to keep ecosystems intact and to create positive impacts on society."
*host* dieselgate
Låter ju som de är många som överhuvudtaget inte uppmärksammat de test som pågår i Nederländerna (även om jag tror ni är medvetna om de), jag är övertygad om att de visar ganska väl både prisnivåer och hur de kommer fungera. Visst mindre justeringar kan de blir men jag tror ju detta är väldigt nära hur de kommer fungera.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar