Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D


IMG_1757 (1).jpeg
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Gargamel skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?
Har faktiskt tänkt tanken. Men skönt att ha sin egen bil när man har små barn som skitar ner :lol:

Nu kollar jag iofs på lite finare/dyrare bilar i 200-250k klassen. Men det är mer för att vi har behov av två bilar i familjen så då är det skönt med en nyare som har gällande ”motorskadesförsäkring”

Vår andra bil vi har idag åker vi gärna inte längre i. Men vi får se, om OKQ8 står fast vid sitt uttalande så kanske det lösersig med laddare.

Edit; finns det ingen intresseorganisation som kan trycka på om utbyggnaden av laddare? Både politiskt så väl som företag. Ionity är det tyst ifrån. Skulle vara intressant att få ett uttalande på varför de inte lagar de laddare som är trasiga. Eller varför de inte bygger ut från 4-6 stall där det finns behov.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
Gargamel skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?
Har faktiskt tänkt tanken. Men skönt att ha sin egen bil när man har små barn som skitar ner :lol:

Nu kollar jag iofs på lite finare/dyrare bilar i 200-250k klassen. Men det är mer för att vi har behov av två bilar i familjen så då är det skönt med en nyare som har gällande ”motorskadesförsäkring”

Vår andra bil vi har idag åker vi gärna inte längre i. Men vi får se, om OKQ8 står fast vid sitt uttalande så kanske det lösersig med laddare.

Edit; finns det ingen intresseorganisation som kan trycka på om utbyggnaden av laddare? Både politiskt så väl som företag. Ionity är det tyst ifrån. Skulle vara intressant att få ett uttalande på varför de inte lagar de laddare som är trasiga. Eller varför de inte bygger ut från 4-6 stall där det finns behov.
Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Thexps »

largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Körde ner till Kroatien för 3 veckor sedan, Ionity hela vägen. Hamnade inte i laddkö en endaste gång. Resan gick väldigt smidigt. Har gjort samma resa tidigare med fosilbil, tog knappt längre tid med elbil. Barn ska utfodras och rastas ändå. Däremot med lite tätare raster, så kände jag mig ordentligt mer fräsch under körningen. Jag personligen tyckte det var ett nöje och köra elbil på bilsemestern, och billigt blev det också.

Edit: Minns inte exakt, men alla stationer bestod inte bara utav 4 stationer. Fanns ett par med uppåt 8 laddare. Och de flesta rastplatser hade även laddare från andra aktörer, de kan man nyttja om de krisar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
Det är nog få som köper elbil som inte känner till Tesla.
Man vet, eller lär sig snabbt, att Superchargers är mycket mer utbyggt och tillgängligt.
Dvs gillar man elbil och upplever laddnätverket som ett problem är det stor chans att man byter till en Tesla nästa gång.

Öppnar Tesla upp i höst så kommer ju dock problemet att lösa sig relativt omgående. Beroende på hur Tesla positionerar det så kan det ju ändå motivera folk att byta till Tesla nästa gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
Det är nog få som köper elbil som inte känner till Tesla.
Man vet, eller lär sig snabbt, att Superchargers är mycket mer utbyggt och tillgängligt.
Dvs gillar man elbil och upplever laddnätverket som ett problem är det stor chans att man byter till en Tesla nästa gång.

Öppnar Tesla upp i höst så kommer ju dock problemet att lösa sig relativt omgående. Beroende på hur Tesla positionerar det så kan det ju ändå motivera folk att byta till Tesla nästa gång.

Det verkar dock vara huvudsakligen i Sverige (exklusive västkusten) som Ionity inte räcker till. I Norge har jag enbart upplevt kö på Gol när hälften av laddarna var ur funktion. Nere i Europa verkar det aldrig vara kö och övriga platser i Norge och längs västkusten i Sverige har jag aldrig sett en full ionitystation.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
Det är nog få som köper elbil som inte känner till Tesla.
Man vet, eller lär sig snabbt, att Superchargers är mycket mer utbyggt och tillgängligt.
Dvs gillar man elbil och upplever laddnätverket som ett problem är det stor chans att man byter till en Tesla nästa gång.

Öppnar Tesla upp i höst så kommer ju dock problemet att lösa sig relativt omgående. Beroende på hur Tesla positionerar det så kan det ju ändå motivera folk att byta till Tesla nästa gång.

Det verkar dock vara huvudsakligen i Sverige (exklusive västkusten) som Ionity inte räcker till. I Norge har jag enbart upplevt kö på Gol när hälften av laddarna var ur funktion. Nere i Europa verkar det aldrig vara kö och övriga platser i Norge och längs västkusten i Sverige har jag aldrig sett en full ionitystation.
Jag har också reflekterat över det, kanske är för att Norge har fler stall än 4 där det rör sig mycket bilar och att det finns många fler alternativ än just Ionity i Norge?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Sverige är ju lite udda i elbilssammanhang. Det finns relativt gott om elbilar här, det lönar sig för många att köra elbil bl a eftersom hushållselen är så billig i Sverige. Vi har billig el trots att vi har ett ruttet och underdimensionerat elnät och effektbrist. Men just effektbristen och de höga nätavgifterna är säkerligen ett av skälen varför vi har så skitdåligt med snabbladdare i Sverige. Det är en dålig kombination helt enkelt. Vi skaffar elbilar eftersom vi kan ladda hemma nästan gratis och för att vi får supermiljöbilsbonus och så, men när vi alla ska åka på semester samtidigt får vi uppleva konsekvenserna av felprioriterigarna som har gjorts de senaste åren.
Den berömda frågan "var ska all el komma ifrån?" har vi elbilsnördar under lång tid bara viftat bort och förklarat att det inte är ett problem. Men nu visar det sig allt mer att det faktiskt kan bli ett problem.
Och det måste lösas nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Sverige är ju lite udda i elbilssammanhang. Det finns relativt gott om elbilar här, det lönar sig för många att köra elbil bl a eftersom hushållselen är så billig i Sverige. Vi har billig el trots att vi har ett ruttet och underdimensionerat elnät och effektbrist. Men just effektbristen och de höga nätavgifterna är säkerligen ett av skälen varför vi har så skitdåligt med snabbladdare i Sverige. Det är en dålig kombination helt enkelt. Vi skaffar elbilar eftersom vi kan ladda hemma nästan gratis och för att vi får supermiljöbilsbonus och så, men när vi alla ska åka på semester samtidigt får vi uppleva konsekvenserna av felprioriterigarna som har gjorts de senaste åren.
Den berömda frågan "var ska all el komma ifrån?" har vi elbilsnördar under lång tid bara viftat bort och förklarat att det inte är ett problem. Men nu visar det sig allt mer att det faktiskt kan bli ett problem.
Och det måste lösas nu.
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henriksson »

Hitills har jag aldrig hamnat i kö men det har varit nära nu under sommarsemestern i Örebro och Eskilstuna. Vi åker sedan många år tillbaka på dagar och tider för att slippa bilköer och eftersom vi fortsätter åka på konstiga tider kanske vi framöver slipper laddköer. Men Sveg med bara en laddare är en svag punkt.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också

Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…

Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.

Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.

Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Tesla har nån formel på ca 70 bilar per stolpe.

Alla elbilar borde kanske ha den regeln.
Att man måste se till att det byggs en stolpe per 70 elbilar.
Kvotplikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Nilp skrev:
Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också

Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…

Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.

Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.

Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
De flesta systemen dimensioneras just för peak (med sannolikhet på nyttjandet), speciellt infrastruktur. Även om denna tid är begränsad. Så även stora arenor som fylls enstaka gånger per år, sedan står tomma större delen eller fylls till 30-50% vid enstaka tillfällen.

Helt utan kö vid laddare vid större högtider kommer vi nog aldrig komma till, men ska omställningen fungera krävs det att kötiden blir kort och för det krävs det många laddare.

De stora massorna klarar sig normalt med hemmaladdning och det är ofta vid storhelgerna, sportlov, semester etc. som folk åker längre där man behöver stanna och ladda. Så det är just för dessa tillfällen som laddarna till antalet ska vara dimensionerande för. Att ha ett underdimensionerat laddnätverk skulle innebära att ingen eller få skulle ta elbilen vid längre resor som de flesta enbart gör vid lov, semester etc.

Men det optimala skulle vara att ha mobila laddare som man flyttar runt efter behov för att snabbt kunna öka antalet laddplatser per site vid lov, semester etc. Lite som Tesla verkar ha börjat med på vissa ställen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Om vi har en station med 10 laddare och tänker oss att dem är fullbelagd under 8 timmar, samt att varje bil laddar 50 kWh under 30 minuter. I så fall kommer stationen att leverera 8000 kWh under den perioden. Det skulle alltså räcka med ett batteri på cirka 40 ton, något som borde kunna placeras på en lastbil.
I och med att det borde vara ganska förutsägbart vilka dagar belastningen är stor, skulle lastbilen kunna ansluta till laddstationen de dagar då behovet är högt.

Batteriet på lastbilen skulle då vara tillgängligt för andra tillämpningar resten av året. En sådan lösning skulle kanske kunna minska effektavgiften, i och med att den då inte skulle behöva vara anpassad till maxbelastningen på stationen.
Detta är bara ett hugskott förstås. Det kanske finns många praktiska och ekonomiska hinder som gör att detta är orealistiskt.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Du vet väl att det är svårt att få fram elen till SE 4 till exempel? Hört talas om industrier i Skåne som inte kan expandera på grund av effekbrist? Svenska kraftnät som klagar att det finns dagar på året där de stora kraftledningarna från norr till söder når sin kapacitetsgräns? Det har absolut ingenting med Götene elförening att göra om du nu trodde att jag menar det. Så dum är inte ens jag.
Mycket sannolikt är det så att det inte är effektbrist nu på sommarn. Men det spelar ingen roll. Elnätet måste vara dimensionerat för worst case. Och om det finns risk att effekten i ett worst case scenario inte räcker till för att kunna försörja en stor laddstation så kommer den troligen aldrig att byggas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Nect skrev:
Nilp skrev:
Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också

Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…

Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.

Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.

Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
De flesta systemen dimensioneras just för peak (med sannolikhet på nyttjandet), speciellt infrastruktur. Även om denna tid är begränsad. Så även stora arenor som fylls enstaka gånger per år, sedan står tomma större delen eller fylls till 30-50% vid enstaka tillfällen.

Helt utan kö vid laddare vid större högtider kommer vi nog aldrig komma till, men ska omställningen fungera krävs det att kötiden blir kort och för det krävs det många laddare.

De stora massorna klarar sig normalt med hemmaladdning och det är ofta vid storhelgerna, sportlov, semester etc. som folk åker längre där man behöver stanna och ladda. Så det är just för dessa tillfällen som laddarna till antalet ska vara dimensionerande för. Att ha ett underdimensionerat laddnätverk skulle innebära att ingen eller få skulle ta elbilen vid längre resor som de flesta enbart gör vid lov, semester etc.

Men det optimala skulle vara att ha mobila laddare som man flyttar runt efter behov för att snabbt kunna öka antalet laddplatser per site vid lov, semester etc. Lite som Tesla verkar ha börjat med på vissa ställen?
Jag gillar att du tar arenor som exempel. Finns många exempel på kommuner i Sverige som byggt fotbollsarenor och bandyarenor som varit extremt olönsamma då det visat sig att de sen inte går att fylla och sen inte kan bära kostnader för drift och underhåll.
Fråga Grekland efter OS eller Brasilien efter fotbolls VM. Enorma förluster.

Lätt att begära att någon ”annan” ska bygga infrastruktur som helst också ska vara prissatt så det går med förlust när det inte är ens egna pengar. Men ingen rimlig privatperson skulle hantera sin egen ekonomi på samma sätt. Få personer hade överbelånat sig för att köpa ett hus på 400kvm med sju sovrum för att släkten skulle kunna sova över 2 ggr per år. Ett hus som man sen inte har råd att värma upp eller underhålla under året. Nä, man köper en normalvilla på 150kvm och sen får man tränga ihop sig över julen. Och köa till duschen. ;)
Prioritera.

Men jag gillar idén med mobila laddare. Tumme upp på den. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Dom gör ju det för att kunna expandera ännu mer.
Tesla bygger ju sina egna laddare till extremt låg kostnad, det kostar dem alltså inte särskilt mkt om några står oanvända.
Samt ju fler kunder dom har, ju fler laddare "över" kan dom ha.
Snart kommer dom också börja utrusta stationer med megapacks, vilket förbättrar marginalerna ytterligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Du vet väl att det är svårt att få fram elen till SE 4 till exempel? Hört talas om industrier i Skåne som inte kan expandera på grund av effekbrist? Svenska kraftnät som klagar att det finns dagar på året där de stora kraftledningarna från norr till söder når sin kapacitetsgräns? Det har absolut ingenting med Götene elförening att göra om du nu trodde att jag menar det. Så dum är inte ens jag.
Mycket sannolikt är det så att det inte är effektbrist nu på sommarn. Men det spelar ingen roll. Elnätet måste vara dimensionerat för worst case. Och om det finns risk att effekten i ett worst case scenario inte räcker till för att kunna försörja en stor laddstation så kommer den troligen aldrig att byggas.
Ett företag behöver ju i regel el under hela året. Belastningen på laddstationer är ju rimligen högst på sommaren och möjligen runt sportloven.
Skriv svar