Alla aktörer behöver ju inte bygga laddare på samma ställe. Om Tesla har säg 20 ställs, och alla elbilar kan ladda där, behöver ju inte Fortum också ha 20. Och tvärtom om det redan finns en aktör på plats som har byggt 20 laddare (i en avlägsen framtid menar jag) så behöver ju inte Tesla också komma och smälla upp en jätte-SUC. Men detta förutsätter ju att alla kan ladda överallt till ungefär samma priser och att det inte finns några inlåsningsförsök från tillverkarnas sida. Typ som med bensinmackar. Vi har ju redan en gång i tiden byggt en fungerande infrastruktur för påfyllning av drivmedel. Jag ser inte varför det inte skulle vara möjligt en gång till.Esterox skrev:Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörermati skrev:Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Kristinehamn sommaren 2022: jag kör in till Fortums snabbladdare för att min Ioniq 5 laddar snabbast där.Esterox skrev:Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörermati skrev:Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
2 bilar i kö. 4 stalls ledig på SuC, men där får jag betala ett högre pris pga minuttaxa (osäkert hur snabbt I5 kan ladda på SuC). Nu får jag iaf valet, kö eller SuC?
Jag tror som så, att om SuC öppnas, så är det inte behov för andra aktörer, och Tesla får nästintill monopol på laddmarknaden.
På gott och ont.
Re: Ionitys laddnätverk
Kan också vara tvärtom att rövare som Ionity måste ta sig i kragen om de vill överleva. Det kanske blir så att de både bygger ut ordentligt och sänker priserna samtidigt. Önsketänkande, jag vet.heldiggrisen skrev:Kristinehamn sommaren 2022: jag kör in till Fortums snabbladdare för att min Ioniq 5 laddar snabbast där.Esterox skrev:Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörermati skrev:Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
2 bilar i kö. 4 stalls ledig på SuC, men där får jag betala ett högre pris pga minuttaxa (osäkert hur snabbt I5 kan ladda på SuC). Nu får jag iaf valet, kö eller SuC?
Jag tror som så, att om SuC öppnas, så är det inte behov för andra aktörer, och Tesla får nästintill monopol på laddmarknaden.
På gott och ont.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
Hmm, om Tesla får monopol på laddmarknaden och deras egna bilmodeller laddar både snabbare och billigare så lär de även få monopol på ”långfärdselbilsmarknaden”.heldiggrisen skrev:Kristinehamn sommaren 2022: jag kör in till Fortums snabbladdare för att min Ioniq 5 laddar snabbast där.Esterox skrev:Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörermati skrev:Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
2 bilar i kö. 4 stalls ledig på SuC, men där får jag betala ett högre pris pga minuttaxa (osäkert hur snabbt I5 kan ladda på SuC). Nu får jag iaf valet, kö eller SuC?
Jag tror som så, att om SuC öppnas, så är det inte behov för andra aktörer, och Tesla får nästintill monopol på laddmarknaden.
På gott och ont.
Framtida samtal på Teslastationen:
- Snygg Merca du har köpt!
- Jo, synd bara att det är så dyrt att ladda på de laddstationer som finns kvar.
- Vadå, jag betalar ju bara spotpris för elen när jag laddar min Tesla.
-
Re: Ionitys laddnätverk
Jo fast nu är det ju väldigt nära mellan mackarna. Typ 4-5 mackar inom någon km. Tror inte laddaktörer tycker det är ok att bara bli tilldelad en plats på måfå där någon hamnar på en bra plats och någon annan i buschen.mati skrev:Alla aktörer behöver ju inte bygga laddare på samma ställe. Om Tesla har säg 20 ställs, och alla elbilar kan ladda där, behöver ju inte Fortum också ha 20. Och tvärtom om det redan finns en aktör på plats som har byggt 20 laddare (i en avlägsen framtid menar jag) så behöver ju inte Tesla också komma och smälla upp en jätte-SUC. Men detta förutsätter ju att alla kan ladda överallt till ungefär samma priser och att det inte finns några inlåsningsförsök från tillverkarnas sida. Typ som med bensinmackar. Vi har ju redan en gång i tiden byggt en fungerande infrastruktur för påfyllning av drivmedel. Jag ser inte varför det inte skulle vara möjligt en gång till.Esterox skrev:Hur skall det få plats? Speciellt om vi pratar 3-4 olika aktörermati skrev:Man ser allt mer hur viktigt det är med många laddare, och inte bara två eller fyra per site. Jag stannade i Kristinehamn idag, tack o lov inte för att ladda utan för att rasta hundarna. Vid superchargern var det helt tomt, men båda Fortums 175kW-laddare mittemot var upptagna. Hade jag behövt ladda så hade jag också stått i kö och förmodligen ångrat att jag inte har kvar min Tesla.
Det måste hända nåt drastiskt med laddinfrastrukturen, annars kommer det bli en rejäl baksmälla för elbilismen.
Re: Ionitys laddnätverk
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Re: Ionitys laddnätverk
Inga köer i somras i Tyskland för mig. Kan förstås se annorlunda ut nästa sommar...largab skrev:Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är faktiskt ett bekymmer.Esterox skrev:Jo fast nu är det ju väldigt nära mellan mackarna. Typ 4-5 mackar inom någon km. Tror inte laddaktörer tycker det är ok att bara bli tilldelad en plats på måfå där någon hamnar på en bra plats och någon annan i buschen.
I Tyskland har man försökt att lösa detta genom att tilldela platserna med en urvalsprocess som kategoriserar platserna utifrån uppskattad lönsamhet. På det viset försöker man fördela alla tilltänkta laddplatser så rättvist som möjligt mellan olika operatörer. Jag vet dock inte hur bra detta fungerar i praktiken.
Notera att detta system bygger på att staten bestämmer var det ska byggas laddstationer. Utbyggnaden sker via upphandlingar. Meningen är att förhindra att alla bygger på samma ställe, och bara utmed stora trafikerade vägar, så som Ionity gör. Statens ambition är att det ska aldrig ta längre än 10 minuter att ta sig till en snabbladdare, oavsett var i landet man befinner sig.
Samtidigt är det naturligtvis inte förbjudet att bygga snabbladdare någon annanstans och var man vill, dvs där man tycker att det är mest lönsamt. Men då är det inte staten som betalar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..largab skrev:Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Re: Ionitys laddnätverk
För att en hybrid ska fungera behöver du kunna klara dig på eldriften till vardags, vilket många i storstadsregionerna gör. Gör man inte det blir en diesel bättre förutsatt att det inte finns någon elbil som passar.
Hybridens stora fördel är att den fixar allt som den dieselbil man hade innan gjorde.
Hybridens stora fördel är att den fixar allt som den dieselbil man hade innan gjorde.
Re: Ionitys laddnätverk
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.Gargamel skrev:Enligt mig är en hybrid rena skräpet..largab skrev:Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.Gargamel skrev:Enligt mig är en hybrid rena skräpet..largab skrev:Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Re: Ionitys laddnätverk
Det du beskriver ovan är ju det klassiska problemet med hybrider. De är ju bra i teorin att de är så flexibla och drivmedelsagnostiska, men i praktiken så varierar ju nyttan en hel del. Nackdelen är ju att de ofta blir lite mindre effektiva då de just måste släpa på dubbla framdrivningssystem.Gargamel skrev:Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.Gargamel skrev:Enligt mig är en hybrid rena skräpet..largab skrev:Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Hej, jag ställde en enkel fråga
"Blir det köer på Ionitys HPC då det bara är 4 pumpar vid varje station?"
Tack David_H för ett vettigt svar.
Övriga idiotförklarar hybriden utan att svara på ursprunglig fråga överhuvudtaget...
Jo, jag vet hybridens tillkortakommanden. Men för egen del så skulle >90% av resorna hemma kunna köras på enbart el, även på vintern. Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.
Avseende att släpa omkring på onödig vikt ... Jag hittar ingen elbil som väger mindre än hybridvarianterna ...
Men i denna tråd borde Ionity diskuteras, inte hybrid vs helel.
mvh Lars
"Blir det köer på Ionitys HPC då det bara är 4 pumpar vid varje station?"
Tack David_H för ett vettigt svar.
Övriga idiotförklarar hybriden utan att svara på ursprunglig fråga överhuvudtaget...
Jo, jag vet hybridens tillkortakommanden. Men för egen del så skulle >90% av resorna hemma kunna köras på enbart el, även på vintern. Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.
Avseende att släpa omkring på onödig vikt ... Jag hittar ingen elbil som väger mindre än hybridvarianterna ...
Men i denna tråd borde Ionity diskuteras, inte hybrid vs helel.
mvh Lars
Re: Ionitys laddnätverk
Jag delar helt din oro här också. Är även som Tesla-ägare oroad för att samma kaos och köer som drabbar andra laddnät som Ionity, nu kan komma (även om jag hoppas inte) att även drabba Tesla SuC.largab skrev:Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Blir det nu så att Tesla öppnar upp sina SuC nästa år så är det nog ingen fara på taket. Men när man tänker på alla tusen och åter tusen medtrafikanter som jag delade Autobahn med för några veckor sedan krävs det antagligen bara en liten, liten högre andel elbilar för att även de tyska Ionitystationerna ska korka igen. Jag tycker inte att jag såg en enda elbil i Tyskland förutom just vid laddstationerna så de kan inte vara många än så länge.largab skrev:Hej, jag ställde en enkel fråga
"Blir det köer på Ionitys HPC då det bara är 4 pumpar vid varje station?"
Tack David_H för ett vettigt svar.
Övriga idiotförklarar hybriden utan att svara på ursprunglig fråga överhuvudtaget...
Jo, jag vet hybridens tillkortakommanden. Men för egen del så skulle >90% av resorna hemma kunna köras på enbart el, även på vintern. Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.
Avseende att släpa omkring på onödig vikt ... Jag hittar ingen elbil som väger mindre än hybridvarianterna ...
Men i denna tråd borde Ionity diskuteras, inte hybrid vs helel.
mvh Lars
På vägen hem i Sverige var det däremot kö på Ionity. Inte mer än 10 min men ändå.
Min gamla Passat GTE förbrukade 0,3l/mil på 2500 mil så helt dumma är laddhybriderna inte.
Re: Ionitys laddnätverk
En hybrid ska ju jämföras med bilen den ersatt, inte med en som fiktivt skulle kunna blivit istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Gargamel: nu sitter jag och funderar på om du är ett geni eller en idiot. Endera gör du en humoristisk poäng eller så är du riktigt off.Gargamel skrev:Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.Gargamel skrev:Enligt mig är en hybrid rena skräpet..largab skrev:Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Kia Octavia Hybrid?!?
Re: Ionitys laddnätverk
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”
Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”
Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ionitys laddnätverk
Lite lätt halvgalen, ska vara OptimaAida skrev:Gargamel: nu sitter jag och funderar på om du är ett geni eller en idiot. Endera gör du en humoristisk poäng eller så är du riktigt off.Gargamel skrev:Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.Gargamel skrev:Enligt mig är en hybrid rena skräpet..largab skrev:Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Kia Octavia Hybrid?!?
Med det sagt, så¨visar det ju på att alla bilar idag ser lika ut
Re: Ionitys laddnätverk
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).Nect skrev:Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”
Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivtmartinot skrev:Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).Nect skrev:Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”
Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ionitys laddnätverk
Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?Nect skrev:Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivtmartinot skrev:Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).Nect skrev:Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”
Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då.
Re: Ionitys laddnätverk
Har faktiskt tänkt tanken. Men skönt att ha sin egen bil när man har små barn som skitar nerGargamel skrev:Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?Nect skrev:Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivtmartinot skrev:Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).Nect skrev:Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”
Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då.
Nu kollar jag iofs på lite finare/dyrare bilar i 200-250k klassen. Men det är mer för att vi har behov av två bilar i familjen så då är det skönt med en nyare som har gällande ”motorskadesförsäkring”
Vår andra bil vi har idag åker vi gärna inte längre i. Men vi får se, om OKQ8 står fast vid sitt uttalande så kanske det lösersig med laddare.
Edit; finns det ingen intresseorganisation som kan trycka på om utbyggnaden av laddare? Både politiskt så väl som företag. Ionity är det tyst ifrån. Skulle vara intressant att få ett uttalande på varför de inte lagar de laddare som är trasiga. Eller varför de inte bygger ut från 4-6 stall där det finns behov.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ionitys laddnätverk
Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?Nect skrev:Har faktiskt tänkt tanken. Men skönt att ha sin egen bil när man har små barn som skitar nerGargamel skrev:Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?Nect skrev:Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivtmartinot skrev:Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).Nect skrev:Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”
Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då.
Nu kollar jag iofs på lite finare/dyrare bilar i 200-250k klassen. Men det är mer för att vi har behov av två bilar i familjen så då är det skönt med en nyare som har gällande ”motorskadesförsäkring”
Vår andra bil vi har idag åker vi gärna inte längre i. Men vi får se, om OKQ8 står fast vid sitt uttalande så kanske det lösersig med laddare.
Edit; finns det ingen intresseorganisation som kan trycka på om utbyggnaden av laddare? Både politiskt så väl som företag. Ionity är det tyst ifrån. Skulle vara intressant att få ett uttalande på varför de inte lagar de laddare som är trasiga. Eller varför de inte bygger ut från 4-6 stall där det finns behov.
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.