Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
kan du utveckla?Gargamel skrev:Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"mati skrev:kan du utveckla?Gargamel skrev:Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
Re: Ionitys laddnätverk
Ändå bättre! Ladda gratis om du samtidigt beställer måltid?mati skrev:Fast om man har en Ioniq 5/EV6 eller etron GT/Taycan så bidrar man ju inte särskilt mycket till mackarnas extrainkomsterna i form av korv och bulle. Tar laddningen bara en kvart så tar man förmodligen i bästa fall en kaffe. Jag skulle nog hellre sitta kvar i bilen och skriva nåt tramsigt på det här forumet.macky skrev:... Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza ...
Det jag vill säga är att laddtiderna kommer ju bara minska i takt med att elbilarna klarar allt högre laddeffekt. Det kanske blir så att mackarna kommer erbjuda laddning i olika effektnivåer. Typ upp till 150kW för den som vill betala mindre och som samtidigt kanske vill käka nåt, och över 150kW för den som har brådis och som är beredd att betala mer per kWh.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Mercedes har väl en månadskostnad också?Gargamel skrev:"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"mati skrev:kan du utveckla?Gargamel skrev:Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?taliz skrev:Mercedes har väl en månadskostnad också?Gargamel skrev:"Uppskattning av laddningskostnader antar Supercharger-kostnader på kr3.60 per kilowattimme"mati skrev:kan du utveckla?Gargamel skrev:Precis, det är mycket dyrare att ladda på SuC än ionity.Svenssons skrev:Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
Mercedes på ionity: 3.04kr per kilowattimme.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.thnis skrev:Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?taliz skrev:Mercedes har väl en månadskostnad också?
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.Esterox skrev:Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.Swede1 skrev:Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.chaffis75 skrev:Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.Esterox skrev:Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.Swede1 skrev:Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Så har det tyvärr blivit! Kanske stämmer som en del har sagt, elbilen är bara en fluga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja tyvärr. Eller kanske som staten vill, de (dvs vi) kanske ska se till att man kan åka billigare och smidigt i en elbil om de tar miljön på alvar..taliz skrev:Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.chaffis75 skrev:Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.Esterox skrev:Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.Swede1 skrev:Ionity!!!
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Sen åker vi nuförtiden nästan bara elbil, de är bara om elbilen redan används eller på långresa som dieseln startas.. Mm. Jo jag har skaffat 12 volts laddare för diesel bilen och vi har tankat 2 gånger sedan sport lovet, dvs vår senaste lång resa (40+ mil) .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.mati skrev:Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.thnis skrev:Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?taliz skrev:Mercedes har väl en månadskostnad också?
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
+1 på den. Jag håller helt med. För övrigt så lever vi i en marknadsekonomi och tur är väl det. Om alla tycker det är för dyrt låt bli att ladda på Ionity så kommer priserna helt säkert att justeras ner. Om alla laddar på Ionity trots höga priser så är väl priset ”rätt”. Det är så det brukar fungera. Men jag är optimistisk och tror att det kommer på sikt att regleras till mer normala priser.Remuz skrev:Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.mati skrev:Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.thnis skrev:Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?taliz skrev:Mercedes har väl en månadskostnad också?
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precis . Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.mati skrev:Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.thnis skrev:Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?taliz skrev:Mercedes har väl en månadskostnad också?
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Re: Ionitys laddnätverk
Äsch, lägg ner... 20 000:- kan du hitta men det är baserat på kostnaden för att få fri Supercharging för Model S 60 från 2012 när Supercharging var gratis, nu är det väl 0:-. 40 000:- är något du drömt upp.Maw skrev:Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).
Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Ionitys laddnätverk
Vem betalar för utvecklingen av Cybertruck och Roadster om inte kunderna gör det?dd88 skrev:Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det? (Och staten i några enstaka fall).
Intäkterna från laddning lär knappast räcka till för att ens täcka driftkostnaderna.
Hur funkar det när inga Cybertruck eller Roadster har sålts?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror det är svårt för oss externa, som inte har direkt insikt i bolagets budget och bokföring att veta exakt.dd88 skrev:Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det?
Men det jag läst är att Musk sagt att de pengar som normala bilföretag spenderar på reklam och marknadsföring (tidningsannonser, TV-reklam, YouTube-reklam, banners, Facebook-reklam) och kostnader för återförsäljare/mellanhänder, skippar de, och lägger istället på att bygga ut SuC.
Musk anser tydligen att det är bättre PR för Tesla med ett starkt utbyggt SuC-nät, än om de lagt de pengarna på traditionell reklam och traditionella försäljare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Det går inte att jämföra på det viset. Att Tesla för 8-9 år sedan när det producerades ett fåtal bilar specificerade att det kostade 20.000 kr för att få fri laddning under bilens livstid är inget som gäller dagens bilar och har inte gjort på många år.Maw skrev:Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Är ungefär lika fel som att säga att köper du en Audi e-tron betalar du XXX kronor extra för att finansiera Audis reklamkampanjer i olika medier, eller att man betalar XXX kronor för att finansiera ett nätverk av återförsäljare som ska ha en % i marginal. Båda dessa poster har inte Tesla, osv...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
Re: Ionitys laddnätverk
Japp. Men som tur är, för de som inte vill eller har resurser att köpa nytt, så gäller den rätten även för beg. fordon också.Off Grid Byggaren skrev:Från 559.000:- är väl lägsta priset för att få möjligheten att ladda på SuC med ny elbil idag?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror att en relativt lågt månads/årspris kontra högre kWh-pris är bättre för de som ändå måste nyttja snabbisarna.Maw skrev:Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
För att ladda billigare till säg 200kr/månaden, skulle ätas upp mycket fort om man fick betala de 9kr/kWh utan rabatterad abb.
Jag laddar minst 70 kWh varje gång jag åker ner till skåne-hållet i jobbet nu för tiden, 200kr, skulle vara en droppe i havet mot nästan trippla priset på varje kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Jaså är det så numera? Så var det inte när jag köpte min. Då var det så att gratisåret bara gällde en gång. I så fall tar jag allting tillbaka och hävdar motsatsen.David_H skrev:Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precis . Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.mati skrev:Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.thnis skrev:Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?taliz skrev:Mercedes har väl en månadskostnad också?
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Låter lite konspiratoriskt, men jag kan förstå att Ionity har och får en hel del PR-problem beroende på detta och annat.taliz skrev:Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.chaffis75 skrev:Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Både gällande deras bristande utbyggnadstakt, men även för deras ovanligt höga prissättning på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik