Jag har gjort den reflektionen också. Det är ett märkligt förhållande.mati skrev:Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Det är en sak till som jag funderar över. Oljepriserna har ju sjunkit nu på sistone, så bensinpriset är rekordlågt.
Liksa så elen. Elspotpriset är så lågt att man nästan får betalt för hushållselen man förbrukar, men offentlig laddning, dvs snabbladdning kostar lika mycket som vanligt. Spotpriset ligger runt 5 öre just nu, med lite påslag betalar man alltså kanske 10-20 öre/kWh eller nåt sånt för hushållsel. Ionity tar alltså 50-100 gånger det priset i nuläget. Är det rimligt att priserna för laddning överhuvudtaget inte återspeglar energipriset? Jag begriper förvisso att det är en tjänst man betalar för, men när elen är i princip gratis så tycker jag att man ska se det på fakturan.
Liksa så elen. Elspotpriset är så lågt att man nästan får betalt för hushållselen man förbrukar, men offentlig laddning, dvs snabbladdning kostar lika mycket som vanligt. Spotpriset ligger runt 5 öre just nu, med lite påslag betalar man alltså kanske 10-20 öre/kWh eller nåt sånt för hushållsel. Ionity tar alltså 50-100 gånger det priset i nuläget. Är det rimligt att priserna för laddning överhuvudtaget inte återspeglar energipriset? Jag begriper förvisso att det är en tjänst man betalar för, men när elen är i princip gratis så tycker jag att man ska se det på fakturan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet är nog höga nätavgifter kontra lågt nyttjande. Hade vi haft 90% elbilar på gatorna som alla klarade 350 kW hade det kanske sett annorlunda ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle ej förvåna mig om det har med svenska staten och svenskt skattesystem att göra....
Mvh PP.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skaffade ett Meingau-kort inför vår resa till Tyskland förra året, främst för att vi skulle åka på många platser utan direkt närhet till SuC. Använde det fyra gånger på en vecka. Om nu Ionity fått krypa till kors och erbjuda dessa priser via dem så är det fantastiskt.Zalman3 skrev:Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ionitys laddnätverk
Du som har kontakt med dem kanske kan kolla åt oss? Min tyska är lite för haltande för frågan... Vore onekligen intressant att veta anledningen.mati skrev:Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har frågat dom på Messenger, får se om det kommer nåt svar när dom är tillbaks på jobb på måndag.themax skrev:Du som har kontakt med dem kanske kan kolla åt oss? Min tyska är lite för haltande för frågan... Vore onekligen intressant att veta anledningen.mati skrev:Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Och jag har slängt iväg ett mejl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fick följande svar:
Med andra ord så är snabbladdning mycket dyrare i Sverige och därmed tvingas de till dessa priser. Jag gissar att det är den dyraste operatören som bestämmer priset. Om man utgår ifrån att Bee tar 5kr/kWh plus lite roaming-avgift så är ju ju där.Tack för ditt mejl.
Varje laddstation och därmed även varje laddoperatör har sin egen individuella prisstruktur.
Därmed uppstår olika roamingavgifter för olika länder som t.ex. i Sverige och Danmark.
Vår målsättning är att laddning ska vara så okomplicerat som möjligt. Det betyder också att vi inte tar olika priser per laddstation vilket skulle innebära att man förlorar överblicken, utan vi vill ta ett enhetligt pris för alla laddastationer i ett land.
Från vårt perspektiv fungerar de landsspecifika prispåslagen som ett intrument som avspeglar de lokala prisstrukturerna samt att vi undviker subventioner laddstationerna emellan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
I Sverige ha vi alltså låga priser på förbrukningsel men höga fasta kostnader för anslutningarna.mati skrev:Jag fick följande svar:Med andra ord så är snabbladdning mycket dyrare i Sverige och därmed tvingas de till dessa priser. Jag gissar att det är den dyraste operatören som bestämmer priset. Om man utgår ifrån att Bee tar 5kr/kWh plus lite roaming-avgift så är ju ju där.Tack för ditt mejl.
Varje laddstation och därmed även varje laddoperatör har sin egen individuella prisstruktur.
Därmed uppstår olika roamingavgifter för olika länder som t.ex. i Sverige och Danmark.
Vår målsättning är att laddning ska vara så okomplicerat som möjligt. Det betyder också att vi inte tar olika priser per laddstation vilket skulle innebära att man förlorar överblicken, utan vi vill ta ett enhetligt pris för alla laddastationer i ett land.
Från vårt perspektiv fungerar de landsspecifika prispåslagen som ett intrument som avspeglar de lokala prisstrukturerna samt att vi undviker subventioner laddstationerna emellan.
Re: Ionitys laddnätverk
Kan bero på att förbrukningsel är konkurrensutsatt medans fasta avgifter är monopol. Dvs du kan välja vem som skall leverera elen men inte vem som skall sköta kablarna till din fastighet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Ionitys laddnätverk
Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Ionitys laddnätverk
Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?TechNerd skrev:Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Hon trivdes i Kian, att den var lite högre att sätta sig i.mati skrev:Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?TechNerd skrev:Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Men tror hon mest beklagade sig för sakens skull, hon såg rätt nöjd ut när hon fick plocka ut den hos Tesla och köra hem den.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Ionitys laddnätverk
Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.TechNerd skrev:Hon trivdes i Kian, att den var lite högre att sätta sig i.mati skrev:Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?TechNerd skrev:Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Men tror hon mest beklagade sig för sakens skull, hon såg rätt nöjd ut när hon fick plocka ut den hos Tesla och köra hem den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Förutom det som redan är känt om e-Niro (den första generationen) med ingen app, enfas-laddning, inget drag, inget laddningsnät, märkliga serviceintervaller och lika tråkig som vanliga ice-bilar så är den väldigt bra.mati skrev:Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.
Imponerande räckvidd sommar som vinter.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fick svar via Messenger nu precis från Maingau att påslaget mellan länderna reflekterar kostnaden i de olika länderna. Jag följde upp med påståendet att strömpriset är ungefär samma i Sverige och Norge. Väntar fortfarande på svar! Men har väl kanske med fasta kostnader att göra då och att de är betydligt högre i Sverige.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Fick nu ett utförligare svar där de egentligen skriver att varje land sätter sina priser och de får rätta sig efter det. Så ligger nog i linje med det Mati skriver att de lägger sig på högsta nivå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag påpekade också att strömpriserna i Norge och Sverige är jämförbara. Det är ju nånting här som inte stämmer. Sverige har tillsammans med Norge de lägsta elpriserna i Europa. Snabbladdningspriserna ligger väl också ungefär på samma nivå som i Norge. Jag kan inte tänka mig att snabbladdning är mycket billigare i alla andra länder, och det är det enligt min erfarenhet inte heller.HelectriC skrev:Jag fick svar via Messenger nu precis från Maingau att påslaget mellan länderna reflekterar kostnaden i de olika länderna. Jag följde upp med påståendet att strömpriset är ungefär samma i Sverige och Norge. Väntar fortfarande på svar! Men har väl kanske med fasta kostnader att göra då och att de är betydligt högre i Sverige.
I så fall är det väl så att de har fått bättre roamingavtal i resten av Europa, men i Sverige måste de betala samma pris som vi konsumenter. I Sverige finns ju inte samma roaming-tänk som i andra länder. Här måste man skaffa en bricka för varje leverantör. De roaming-brickorna som funkar här är ju från utländska företag och då är det egentligen bara PlugSurfing (som ju ägs av Fortum) som inte tar hutlöst betalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, appstöd och trefas finns ju numera, om jag är rätt informerad. Men drag var ju inget man kan hoppas på, och således blir bilen ointressant för mig. Laddnätverket är ju samma som för e-tron, dvs ingen skillnad för mig i den punkten. Och angående tråkigheten så är det väl samma sak där också antar jag. Men det är ju en smaksak som inte stör mig. Det som är bra är som du säger räckvidden (pga låg förbrukning) och allt lull-lull man får på köpet. Sen är ju priset väldigt bra också.TechNerd skrev:Förutom det som redan är känt om e-Niro (den första generationen) med ingen app, enfas-laddning, inget drag, inget laddningsnät, märkliga serviceintervaller och lika tråkig som vanliga ice-bilar så är den väldigt bra.mati skrev:Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.
Imponerande räckvidd sommar som vinter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, Ionity bojkottar vi, så är det bara!Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Inte haft behov, begränsat med längre resor nuförtiden. Antar att om de tar död på sig själva med kass prispolitik så kommer ngn annan ta över infrastrukturen så fler byggda är bra. Jag kommer använda dem när jag aktiverat mitt gratisår, efter det får vi se. Tror/verkar som att kommande bilmodeller som lanseras inom nätverket bilmärken kommer ha ”gratis” abonnemang i 3 år. Då är det väl fine och ett ok pris.