Japp tror de ligger mycket i dina sista två meningar..mati skrev:Sant iofs. För en fossilbil hade det inte gjort nånting eftersom man ändå måste tanka den. Samtidigt finns ju inget att tjäna på en sådan affärsmodell när det kommer till fossilbilar. I fallet med elbilar är det ju jättesvårt att veta om ett abonnemang lönar sig eller inte. Oftast inte, skulle jag vilja påstå. Men samtidigt är jag övertygad om att de flesta ändå tecknar ett abonnemang, eftersom de inte vet bättre. Och det är precis det tillverkarna hoppas på.LarsL skrev:Ja, men för just tankning hade jag kanske gjort det? Jag måste ju åka till ST-1 macken ändå varje gång så skulle jag komma undan med några kronor billigare totalt så hade det ju kunnat vara värt det. Med en elbil är det ju helt annorlunda eftersom den huvudsakliga laddningen sker hemma.mati skrev:Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Gargamel skrev:Åkte förbi ikväll och tittade nog, högt upp på ena sidan så är det Cirkle K's logga.dfa skrev:Gargamel skrev:En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7
Var övertäckt sist jag var förbi där.
Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Tack för uppdateringen. Nu är ju detta en Ionity tråd (finns det ngn för Circle K?) men det vore intressant att veta lite mer om var Circle K tänker fortsätta bygga sina egna laddare.
Jag gissar på att man inte vill ha sina egna och Ionitys blandade på samma ställe (till en början) utan kommer att bygga på strategiska ställen där Ionity saknas för att komplettera för bristen på laddare där.
Jönköping, Halmstad och Markaryd (till exempel, lider av ett visst väst/sydkust-önsketänkande) ser ut som intressanta platser för Circle K tycker jag. Och vem blir först att bygga i Åmål?
Re: Ionitys laddnätverk
Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
Re: Ionitys laddnätverk
Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
What a smart ass..HelectriC skrev:Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
chaffis75 skrev:What a smart ass..HelectriC skrev:Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7075
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Äkta TCS-nördshumor, me like!chaffis75 skrev:What a smart ass..HelectriC skrev:Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kan konstatera att ABRP stämmer väldigt bra. Nu hade jag hård motvind, regnskurar och senare snöfall så det drog upp förbrukningen lite. Drog ner lite på E.on laddaren då det är nästan dubbla priset där.
. Min uppgraderade lunchbar funkade perfekt:
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.
Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
. Min uppgraderade lunchbar funkade perfekt:
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.
Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, appstrulet är ett känt gissel.Off Grid Byggaren skrev:Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.
Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
Har ett par olika kort/brickor i bilen som reserv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Då laddar man laddaren. Är väl ganska logiskt eller?HelectriC skrev:Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Aa, shit hur kan jag missa denna uppenbara lösningmati skrev:Då laddar man laddaren. Är väl ganska logiskt eller?HelectriC skrev:Vad händer när de 300kWh är slut då?Svirre skrev:Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Sista bilden ser inte så släpvagnsvänligt ut.
Den i mantorp funkar för släp och samma i värnamo (båda cirkle k-mackarnas).
Den i mantorp funkar för släp och samma i värnamo (båda cirkle k-mackarnas).
Off Grid Byggaren skrev:Jag kan konstatera att ABRP stämmer väldigt bra. Nu hade jag hård motvind, regnskurar och senare snöfall så det drog upp förbrukningen lite. Drog ner lite på E.on laddaren då det är nästan dubbla priset där.
. Min uppgraderade lunchbar funkade perfekt:
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.
Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Nej det är inte så lyckad laddplats vid Ytterån. Den första platsen delas med serviceplats för däcktryck och rengöring av vindrutan.Gargamel skrev:Sista bilden ser inte så släpvagnsvänligt ut.
Den i mantorp funkar för släp och samma i värnamo (båda cirkle k-mackarnas).
Off Grid Byggaren skrev:Jag kan konstatera att ABRP stämmer väldigt bra. Nu hade jag hård motvind, regnskurar och senare snöfall så det drog upp förbrukningen lite. Drog ner lite på E.on laddaren då det är nästan dubbla priset där.
. Min uppgraderade lunchbar funkade perfekt:
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.
Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
De övriga platserna kom det flera lokala kunder med ICE bilar och ställde sig på. Macken funkar även som närlivs.
Re: Ionitys laddnätverk
Imponerande!martinot skrev:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Bor nära, kan kolla nästa gång jag åker förbi, men sist jag såg det för nån vecka sen var det fortfarande bara en grop.Lophornis skrev:Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19560
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Äsch du har ju snart en Tesla så....Lophornis skrev:Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
ska du behålla den du har nu förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Om det är gropen bredvid Bee-laddaren vid Circle K på vägen mot Valbo så är det fortfarande en grop...joel80 skrev:Bor nära, kan kolla nästa gång jag åker förbi, men sist jag såg det för nån vecka sen var det fortfarande bara en grop.Lophornis skrev:Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
Laddade på Bee’n i torsdags. Sen höll man på med något arbete med själva soppapumparna och deras fordon blockade nästan laddningsstationen.
Re: Ionitys laddnätverk
Den vi har nu ska säljas. Fast andra bilen vi har är också en Hyundai ioniq 28kWh.Bjelke skrev:Äsch du har ju snart en Tesla så....Lophornis skrev:Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
ska du behålla den du har nu förresten?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Dagens hemresa, start i Storlien 622 meter över havet, med 5 minusgrader och mycket snö fortfarande. E14:an var torr och fin, men hade mycket tjälskador.
Nu var det ju nedförsbacke och snålkörning, ställde in ABRP på 90 km/h och farthållaren på max 100 km/h större delen av sträckan.
Med lite lungare tempo går det att få ned förbrukningen på e-tron. Men det tar lite längre tid att toppa upp till 100% vid varje laddstopp.
Hade nog lite kallt batteri vid Ytterån, efter en kylig natt och lugn körning dit fick jag inte mer än 80 kW laddeffekt.
(Resan åt andra hållet): viewtopic.php?f=29&t=12115&start=4230#p522581
Snödjupet i Storlien:
Hudiksvall funkade fint med 150 kW effekt:
Nu var det ju nedförsbacke och snålkörning, ställde in ABRP på 90 km/h och farthållaren på max 100 km/h större delen av sträckan.
Med lite lungare tempo går det att få ned förbrukningen på e-tron. Men det tar lite längre tid att toppa upp till 100% vid varje laddstopp.
Hade nog lite kallt batteri vid Ytterån, efter en kylig natt och lugn körning dit fick jag inte mer än 80 kW laddeffekt.
(Resan åt andra hållet): viewtopic.php?f=29&t=12115&start=4230#p522581
Snödjupet i Storlien:
Hudiksvall funkade fint med 150 kW effekt:
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7567
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
650:- för 70 kWh och 30 mil?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Det blir ju lite billigare med e-tron abonnemanget. Och så länge man kör med gratisåret kostar det enbart 3:30kr/kWh utan månadsavgift. ABRP tar inte med detta i kalkylen.mikebike skrev:650:- för 70 kWh och 30 mil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Just Ionity är apdyrt om man inte har abonnemang. :/mikebike skrev:650:- för 70 kWh och 30 mil?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det priset är utan avtal hos Ionity.mikebike skrev:650:- för 70 kWh och 30 mil?
Med Audi e-tron chargin service för 189:- per månad är det 3,30 per kWh.
Då blir det 231:- istället.
Men detta avtal går bara att teckna på 12 månader.
Jag brukar köra fem långresor per år, så utslaget på alla mina resor blir det totalt 5,30 per kWh.
Just nu använder jag gratisåret som ingick.
De första 30 milen kommer från hemmaladdning så totalt blir det inte så kostsamt.
I länken till andra resan skrev jag in priser, bytte det till laddtid i denna.