Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
MrRun skrev:
Lacho skrev:
MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
T.o.m 4,41 om man laddar via Northe :D
Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?
Ja en samlingsapp/kort. Lite blandade priser. Allego har dom bästa priset på. Ionity 6,96kr. Recharge i princip orört. Eon påslag.
Apropå bästa pris... Svärfar påstod att han betalar €0,13 med BMWs "dyraste" abonnemang. Har inte hört om något annat som ens är nära. Vet ej om han missuppfattat dock.
Det här verkar vara prisvärt.
https://www.elli.eco/en/mobility-servic ... ing-models
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

Tydligen är det Ionityvästförsedda människor vid parkeringen i närheten av Tesla-laddaren i Töre och mäter upp avstånd. Uppgifter och foto finns i gruppen Elbil Luleå på ansiktsboken. Kanske börjar äntligen etableringen norrut komma igång?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Dodde skrev:
Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
Nu är de två nya i drift. :)
Ioniq 5 FE AWD
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

MrRun skrev:
Dodde skrev:
Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
Nu är de två nya i drift. :)
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av simin »

Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Goja »

Bra pris med bonnet på Ionity. Första laddning gratis med kod dessutom. https://apps.apple.com/se/app/bonnet-ea ... 1530351480
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Goja skrev:
Bra pris med bonnet på Ionity. Första laddning gratis med kod dessutom. https://apps.apple.com/se/app/bonnet-ea ... 1530351480
Håller med, fick till appen idag men konstigt att dom kan få så lågt pris när det kräver typ 139 kr per månad till ionity för att få likvärdigt som dessutom prishöjer typ i morgon. Så jag undrar hur länge eller vad hållhaken är. Finns ju ingen mening att betala till ionity.
27,8 kWp solceller
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av simin »

Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nect skrev:
simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Dafro skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.
elli.PNG
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Hoppsan_84 skrev:
Nect skrev:
simin skrev:
Hoppsan_84 skrev:
simin skrev:
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!
Jag som läser fel?, under Elli FAQ så står det att bindningstiden är 24 månader för ett abonnemang som automatiskt förlängs med 12 månader åt gången?
Jag skulle inte tolka det som att man binder sig på 24 månader.[/quote]

Fast det där är We charge prislistan och inte den på Elli som det talades om?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Insåg det nu.
Samma information på Ellis hemsida.
Däremot står det att minsta avtalstiden för Volkswagen Naturstrom är 24 månader.
Som jag tolkar det är Volkswagen Naturstrom ett elavtal.
5DB1B8F2-B55E-4A5C-9461-2FEF7D98962F.jpeg
03DA9B4A-DE26-41D7-868B-9FFDDE026382.jpeg
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nu är även Karlstad utrustad med 6 laddare.
Nu expanderingen av befintliga stationer färdig i Sverige.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Hmm alla dessa tillverkare som erbjuder rabatterade priser på ionity... är priserna exkl moms?!
Tex för Hyundai så tillkommer 25% på 3,1kr/kwh, dvs totalpris 3,88kr/kwh.
Hade för mig de var tvungna enligt lag att visa priser inkl moms.
Är det så? På charge my Hyundai står att alla priser är inkl moms.

https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-se/tariffs
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

24månader bindningstid? Låter helt sjukt, vem opererar med sånt nu för tiden? Gör om, gör Tesla (dvs 1 mån bindningstid).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Någon som vet varför så många laddpunkter är offline nu? Driftsproblem, underhåll?
Ioniq 5 FE AWD
daz_meatball
Inlägg: 36
Blev medlem: 05 feb 2022 10:49

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av daz_meatball »

Hej !

Tesla verkar vara grymt sega på att uppdatera Ionity stationerna i navigatorn eller har jag missat något trick :geek: Skulle ladda i Mariestad igår och jag hittade inte den så det blev ingen förvärmning
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model y LR #teamblue
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.

Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Nu har Ionity gått ut på deras hemsida att de håller på att bygga i Töre. Blir spännande att se hur tätt de bygger längs E4 norr om Sundsvall.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Jävre är på g också tydligen.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723

Sen skulle ju Umeå vara lämpligt mellan Jävre och Sundsvall.
Ioniq 5 FE AWD
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Inte för att jag kan Tyska men två saker snappade jag upp.

Nätanslutning som garanterar 200kw på alla laddare.
Stationer med 18 laddare i framtiden.



[/yt]
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Magnus71 skrev:
Häromdagen var det premiär för långresa Tor Stockholm / Östersund med vår nya EQC. Har aldrig tidigare laddat på IONITY. Måste erkänna att jag är ändå ganska besviken att inte mer har hänt på dessa tre åren sedan vi skaffade vår TM3.
Laddningen tar relativt lång tid att starta. Det var dessutom 1st ur funktion söder om Sundsvall fast appen inte sade det. Där var det också kö. Två norrmän som inte kunde starta laddning alls genom sina IONITY appar. Kundtjänst kunde inte heller hjälpa dom. Jag fick starta deras laddare via mot Mercedes Me laddkort.
Trist att Ionity inte blivit mycket bättre än den låga nivå det var på för ett par år sedan. :(
Magnus71 skrev:
Två veckor tidigare åkte jag samma resa med vår TM3 och släpvagn (låg). Den resan gick fortare och smidigare än med EQCn.
Självklart är det olika biltyper och EQCn har magisk komfort. Men långresor framöver blir med TM3.
Nu när SuC är öppet för alla, är det någon skillnad om du tar TM3 istället för EQC?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar