Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har kanske upptäckt att deras laddare används väldigt lite ännu och väntar på fler elbilar?
Re: Ionitys laddnätverk
Från artikeln:Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Huh?Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Känns nästan som en översättningsrelaterad feltolkning.renes skrev:Huh?Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.
Ionitys laddnätverk
macky skrev:M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.
Kod: Markera allt
Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next?
We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities.
When will you decide?
The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.
Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.
Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Så tolkar jag också det, dvs 400-målet är inte längre "heligt" utan uppe för omprövning.taliz skrev:macky skrev:M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.Kod: Markera allt
Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next? We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities. When will you decide? The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.
Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.
Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
Olyckligt om det är så.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.taliz skrev:Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ionitys laddnätverk
200 är väl inte färdiga än?mati skrev:Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.taliz skrev:Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Tvärstopp får vi hoppas det inte blir. Men man vet aldrig, konjunkturen viker och bolagen bakom ionity kanske drar åt svångremmen. De pratar nog inte om att slå sig samman med andra laddnätverk för att det är roligt. De vill minska kostnaderna.
Vi ser ju också hur det går för Daimler nu tex. De kanske sätter press på ionity att leverera bättre resultat omgående, och därmed blir det mer fokus på ställen med hög omsättning = i/runt storstäder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i fötterna. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Well, om konjunkturen viker så kommer dom sälja färre avgasbilar också. Därmed behöver dom inte sälja lika många elbilar för att slippa böter...EnTraktor skrev:Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i benen. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
Absolut. Det är ett grundläggande problem eftersom Ionity vill gå med vinst på varje laddstation. Det finns inget värde för dem att skapa ett heltäckande nät eftersom det inte finns en koppling till bilförsäljningen som det gör hos Tesla.
Supercharger-nätverket är ett argument för att köpa Teslas bilar. Ionity vill istället plocka russinen ur kakan verkar det som.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Inte för oss vana elbilister som har kuskat runt med en klase adaptrar, rfid-taggar, skaffat obskyra abbonemang hos lokala leverantörer, och som kan uppladdning och PlugShare et al utantill etc, men för de som skall ta steget in tror jag splittringen med olika nätverk, betalningslösningar, priser, effekter, brickor, kort etc kan vara en tröskel.Gustafsson skrev:Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Det jag tror skulle behövas är att leverantörerna kommer överens om en gemensam betalningslösning med auto-identifiering av fordonet, dvs en "plug and charge"-lösning precis som på Supercharger. Hur svårt kan det vara?
Det borde också vara standard att pris/kWh visas tydligt på en skylt som på fossilmackar, då skulle ockrarna med priser på 15:-/kWh rensas bort tämligen snabbt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Med långa leveranstider och problem att få fram batterier så tänker jag att de inte bryr sig om det. De behöver inte skapa mer efterfrågan på elbilar just nu. Dessutom tänker jag mig att Ionity hoppar över olönsamma platser och hoppas att någon annan tar ansvar.EnTraktor skrev:Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i fötterna. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
Re: Ionitys laddnätverk
Prisangivelse är en av huvudpunkterna i OCPP 2.0 så någon har tänkt på det i alla fall, nu får vi hoppas att det snart slår igenom och faktiskt implementeras:fth skrev:Inte för oss vana elbilister som har kuskat runt med en klase adaptrar, rfid-taggar, skaffat obskyra abbonemang hos lokala leverantörer, och som kan uppladdning och PlugShare et al utantill etc, men för de som skall ta steget in tror jag splittringen med olika nätverk, betalningslösningar, priser, effekter, brickor, kort etc kan vara en tröskel.Gustafsson skrev:Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Det jag tror skulle behövas är att leverantörerna kommer överens om en gemensam betalningslösning med auto-identifiering av fordonet, dvs en "plug and charge"-lösning precis som på Supercharger. Hur svårt kan det vara?
Det borde också vara standard att pris/kWh visas tydligt på en skylt som på fossilmackar, då skulle ockrarna med priser på 15:-/kWh rensas bort tämligen snabbt.
/fth
https://www.openchargealliance.org/protocols/ocpp-20/6) Display and messaging support:
To provide the EV driver with information on the display, for instance regarding rates and tariffs.
Model 3 SR+ vit, drag.
Re: Ionitys laddnätverk
Vad skulle det kosta ionity att göra ett tekniskt samarbete med SuC (tesla)? (känsligt ämne jag vet men man måste vända på all stenar).
Jag är helt enig på att de vill göra vinst (eller inte förlust) på laddstationerna. Men det är en sak och ockerpriser är en annan. rimliga pris, med det menas 2-5 kr/ kwh.(enligt mig)
Jag är helt enig på att de vill göra vinst (eller inte förlust) på laddstationerna. Men det är en sak och ockerpriser är en annan. rimliga pris, med det menas 2-5 kr/ kwh.(enligt mig)
Re: Ionitys laddnätverk
Men var nånstans säger Ionity att de vill dra ner på utbyggnadstakten? Jag kanske är blind, men jag ser inte var det står. Han säger bara att de ska fundera över hur och var framtida stationer ska byggas och om de eventuellt ska gå ihop med andra aktörer. Samtidigt säger han att de inte räknar med någon lönsamhet förrän mycket senare, och det har de ju vetat hela tiden. Inget nytt alltså. På vilket sätt kan man tolka detta uttalande som att de vill bromsa byggandet av laddare? En gnutta önsketänk och skadeglädje för att det inte är Tesla som bygger dem?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det beror ju på hur man tolkar följande:mati skrev:Men var nånstans säger Ionity att de vill dra ner på utbyggnadstakten?
Är det de "gamla nästa" 200, eller är det 200 nya han pratar om?We could build another 200 [...]
Är det det första (vilket jag lutar åt) så är det en neddragning han öppnar för, är det det senare (som jag misstänker du lutar åt) så är det fortsättningen efter 2020 han pratar om.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det bästa vore kanske om både nätverken och biltillverkarna öppnade upp APIer för navigering och laddning.KalleL skrev:Prisangivelse är en av huvudpunkterna i OCPP 2.0 så någon har tänkt på det i alla fall, nu får vi hoppas att det snart slår igenom och faktiskt implementeras:fth skrev:Inte för oss vana elbilister som har kuskat runt med en klase adaptrar, rfid-taggar, skaffat obskyra abbonemang hos lokala leverantörer, och som kan uppladdning och PlugShare et al utantill etc, men för de som skall ta steget in tror jag splittringen med olika nätverk, betalningslösningar, priser, effekter, brickor, kort etc kan vara en tröskel.Gustafsson skrev:Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Det jag tror skulle behövas är att leverantörerna kommer överens om en gemensam betalningslösning med auto-identifiering av fordonet, dvs en "plug and charge"-lösning precis som på Supercharger. Hur svårt kan det vara?
Det borde också vara standard att pris/kWh visas tydligt på en skylt som på fossilmackar, då skulle ockrarna med priser på 15:-/kWh rensas bort tämligen snabbt.
/fthhttps://www.openchargealliance.org/protocols/ocpp-20/6) Display and messaging support:
To provide the EV driver with information on the display, for instance regarding rates and tariffs.
Tänk ABRP med aktuell status och pris för samtliga snabbladdare, då skulle man kunna optimera både för tid, pris och tillgänglighet.
Det skulle också t.ex. kunna dyka upp notifieringar i bilens navigator om att det finns billiga/gratis snabbladdare och/eller destinationsladdare i närheten vid hyfsat låg SoC, etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Känns som han borde sagt ”the remaining 200” om han menat att dem ska stanna vid 400 stationer. men men,tiden får väl utvisa vad som menas.fth skrev:Det beror ju på hur man tolkar följande:mati skrev:Men var nånstans säger Ionity att de vill dra ner på utbyggnadstakten?Är det de "gamla nästa" 200, eller är det 200 nya han pratar om?We could build another 200 [...]
Är det det första (vilket jag lutar åt) så är det en neddragning han öppnar för, är det det senare (som jag misstänker du lutar åt) så är det fortsättningen efter 2020 han pratar om.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
I ett tidigare uttalande från i somras, som jag inte hittar nu, har de sagt att utbyggnaden går som planerat och kommer att fortsätta på ett eller annat vis efter de första 400. Det framgick inte - eller har inte bestämts - på vilket sätt och på vilka ställen detta ska ske. Med det i åtanke tycker jag att det här nya uttalandet, som iofs inte är så nytt eftersom det tydligen har gjorts redan i augusti, borde tolkas precis på samma sätt. 400 först, sen får vi se. Det finns ju liksom ingen riktig anledning att tolka det som att de har ändrat sina planer. Ingenting tyder på detta i dagsläget. Inte vad jag kan se i alla fall.fth skrev:Det beror ju på hur man tolkar följande:mati skrev:Men var nånstans säger Ionity att de vill dra ner på utbyggnadstakten?Är det de "gamla nästa" 200, eller är det 200 nya han pratar om?We could build another 200 [...]
Är det det första (vilket jag lutar åt) så är det en neddragning han öppnar för, är det det senare (som jag misstänker du lutar åt) så är det fortsättningen efter 2020 han pratar om.
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
De har ju idag 173 klara och 71 som byggs. Snittbyggtid är ca 3 mån så i början av nästa år lär det vara 244 klara. Ser då inte riktigt att de ska fatta några beslut vid 200 eftersom det redan är passerat beaktat startade byggen. Finns heller inte ngt annat kommunicerat på hemsidan än 400 under 2020. Intervjun var från augusti och inget har visat på avtagande takt utan tvärt om är ca 50% fler under konstruktion nu än i augusti. Den ökningen i byggtakt har skett senaste månaderna. Feltolkning av en gammal intervju är mina 50 cent.
Re: Ionitys laddnätverk
Najs. Jag väntar fortfarande på Vårgårda och Mariestad.macky skrev:Ulricehamn ska få Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14