Tur att du inte är tvingad att använda Ionity då. Elkostnaden blir ju en bråkdel om du använder konkurrenter till Ionity.nek0 skrev:Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Om jag inte hade tillgång till Superchargers så hade jag helt ärligt tagit flyget eller tåget på långresa framöver.iAkita skrev:Jag förstår vad du menar, men jag tror att oron för att komma fram till en trasig eller upptagen 50 kW laddare är en större psykologisk barriär att övervinna än att betala några kronor extra för att få "Peace of mind" och veta att du alltid kommer kunna stanna och ladda där du planerat. Annars ju hade inte superchargernätverket allt som oftast framhållits som en usp hos Tesla, som gör att folk är beredda att betala ett ganska högt pris för bilarna.taliz skrev:Den faktiska extrakostnaden är egentligen inte så intressant. Det här handlar mer om psykologi än ekonomi.iAkita skrev:Håller med till fullo. Av de mil jag kör per år är ca 500 mil beroende av snabbladdning. Tror det är i överkant av vad normalbilisten har behov av. Merkostnaden att fortsätta ladda på Ionity istället för att gå tillbaka och ladda för 5 kr/kWh på 50 kW laddare blir 3300 kr per år. I mina ögon en utan tvekan själig extrakostnadad för den milsvida skillnad det innebär att planera in laddstopp vid Ionity istället för vid ensamma 50 kW laddare, som kanske är upptagna eller ur funktion.kenny skrev:Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Jag tycker det märks i diskussionen att de flesta som uttalar sig negativt antingen inte kör elbil själva, alternativt är vana vid Teslas laddnätverk och därför kanske inte fullt ut förstår mervärdet det innebär for ”oss andra” att det numera finns ett snabbladdarnätverk med hög effekt och flera laddare per ställe. Det skulle vara intressant att se vilka löpande kostnader Ionity har per laddare, jämfört med andra aktörer som främst har utspridda 50 kW laddare. Med tanke på hur många som är tvärsäkra på att de skinnar sina kunder och har skyhöga marginaler i och med den nya prissättningen, så kan säkert någon presentera sådana siffror.
Problemet är alltså känslan det ger. Många har bil trots att de egentligen inte behöver en(jag är en av dom). Väldigt många skulle spara mkt på att vara med i bilpool/hyra bil vid behov.
Men man har en bil ändå, för det ger en frihetskänsla.
Höga fasta kostnader är lättare att svälja än lägre rörliga kostnader.
Många som redan har elbil(ej tesla) kommer nog känna sig mer instängda och tänka två ggr innan de ger sig ut på långtur, det hade definitivt jag gjort.
De som har fossilbil tänker nog också över om elbil verkligen är så rätt om det nu blir svindyrt på långresa. För oavsett om man bara kör långt en enda gång om året, tex till fjällen, så skaffar fruktansvärt många bil baserat på det enda tillfället. Inte särskilt rimligt, men så funkar folk.
Det blir billigare, snabbare och enklare. Tror inte jag är ensam om att tänka så.
Man kan förövrigt också vända på resonemanget gällande kostnadstäckning. Bara för att man höjer priserna enormt är det ju ingen garanti för att man överlever. Tvärtom kan det ha motsatt effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja precis. Jag är inte tvungen till något men tycker själv att det Ionity gör är på beställning av ägarna. De som äger Ionity vill inte leverera några elbilar för att de saknar batterier kanske drivlinor och samtidigt tjänar de bra på sina avgas bilar.Svenssons skrev:Tur att du inte är tvingad att använda Ionity då. Elkostnaden blir ju en bråkdel om du använder konkurrenter till Ionity.nek0 skrev:Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.
Re: Ionitys laddnätverk
Du har alltså 400 mil till ditt hemland (800 mil tur och retur)? Jag skulle nog övervägt ett annat färdsätt än bil... Men om du ändå vill köra så skulle enbart tidsvinsten och att slippa stressen jämfört med att ladda på utspridda 50 kW laddare vara värt den extra kostnaden i mitt tycke. Du skulle behöva ladda 2000 kWh i din Audi, vilket skulle ta 40-45 timmar på 50 kW laddare om alla laddare mot förmodan är lediga och i funktion, medan du skulle behöva ladda knappt 15 timmar om du använde dig av Ionity. Men vill du snåla och spara 6-7000 kr till priset av i bästa fall 30 extra timmars laddtid så är det helt ditt val. Ingen kommer tvinga dig att ladda på Ionity. Men jag vet vad jag hade valt.nek0 skrev:Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.iAkita skrev:Håller med till fullo. Av de mil jag kör per år är ca 500 mil beroende av snabbladdning. Tror det är i överkant av vad normalbilisten har behov av. Merkostnaden att fortsätta ladda på Ionity istället för att gå tillbaka och ladda för 5 kr/kWh på 50 kW laddare blir 3300 kr per år. I mina ögon en utan tvekan själig extrakostnadad för den milsvida skillnad det innebär att planera in laddstopp vid Ionity istället för vid ensamma 50 kW laddare, som kanske är upptagna eller ur funktion.kenny skrev:Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Jag tycker det märks i diskussionen att de flesta som uttalar sig negativt antingen inte kör elbil själva, alternativt är vana vid Teslas laddnätverk och därför kanske inte fullt ut förstår mervärdet det innebär for ”oss andra” att det numera finns ett snabbladdarnätverk med hög effekt och flera laddare per ställe. Det skulle vara intressant att se vilka löpande kostnader Ionity har per laddare, jämfört med andra aktörer som främst har utspridda 50 kW laddare. Med tanke på hur många som är tvärsäkra på att de skinnar sina kunder och har skyhöga marginaler i och med den nya prissättningen, så kan säkert någon presentera sådana siffror.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, du är inte ensam, jag skulle nog dra mig för att åka på långresa bilen om jag inte hade en Tesla.taliz skrev:Om jag inte hade tillgång till Superchargers så hade jag helt ärligt tagit flyget eller tåget på långresa framöver.
Det blir billigare, snabbare och enklare. Tror inte jag är ensam om att tänka så.
Det går säkert, men efter att ha upplevt hur enkelt det är med SuC så skulle jag helt ärligt inte ens vilja sätta mig in i krångligare och dyrare lösningar, detta är ju fortfarande ett av de viktigaste skälen för att välja just Tesla.
Ionity är ju t.ex. inte bara dyrt, utan både krångligt och opålitligt enligt många upplevelser, lyssna t.ex. på utskällningen dom får i senaste "Bilar med sladd"
WAF för SuC är tämligen hög, men skulle det behöva krånglas med appar/taggar och alla moment utföras i exakt rätt ordning etc för att ladda så skulle den bli <0.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.iAkita skrev:Du har alltså 400 mil till ditt hemland (800 mil tur och retur)? Jag skulle nog övervägt ett annat färdsätt än bil... Men om du ändå vill köra så skulle enbart tidsvinsten och att slippa stressen jämfört med att ladda på utspridda 50 kW laddare vara värt den extra kostnaden i mitt tycke. Du skulle behöva ladda 2000 kWh i din Audi, vilket skulle ta 40-45 timmar på 50 kW laddare, om alla laddare mot förmodan är lediga och i funktion, medan du skulle behöva ladda knappt 15 timmar om du använde dig av Ionity. Men vill du snåla och spara 6-7000 kr till priset av i bästa fall 30 extra timmars laddtid så är det helt ditt val. Ingen kommer tvinga dig att ladda på Ionity. Men jag vet vet jag hade valt.nek0 skrev:Grattis om du är nöjd. Nej jag har ingen elbil och om jag skulle bli tvungen ladda på Ionity skulle jag avstå elbilen helt.En semester resa till mitt hemland skulle kosta mig bara 18000kr i elkostnad med en Audi. Räkna själv är det billigt eller ok.iAkita skrev:Håller med till fullo. Av de mil jag kör per år är ca 500 mil beroende av snabbladdning. Tror det är i överkant av vad normalbilisten har behov av. Merkostnaden att fortsätta ladda på Ionity istället för att gå tillbaka och ladda för 5 kr/kWh på 50 kW laddare blir 3300 kr per år. I mina ögon en utan tvekan själig extrakostnadad för den milsvida skillnad det innebär att planera in laddstopp vid Ionity istället för vid ensamma 50 kW laddare, som kanske är upptagna eller ur funktion.kenny skrev:Är det bara jag som tycker att det här resonemanget kring att Ionity försöker minska efterfrågan på "sina" elbilar är helt jävla befängt? Det är ju Bensinupproret-nivå på det herrejesus. Det finns ju inga vinstdrivande företag som aktivt först spenderar miljarder på produktutveckling, sen försöker minska efterfrågan på dom produkterna, snarare gör dom allt för att vinna tillbaka investeringen. Det är väl uppenbarligen så att dom höjer priserna för att dom tycker dom kan tjäna mer/tjäna tillbaka sin investering snabbare. Om folk sen väljer att inte ladda där pga det så kommer dom sänka priserna igen givetvis (eller så höjer alla andra sina priser pga att efterfrågan gör att folk betalar).
Jag tycker det märks i diskussionen att de flesta som uttalar sig negativt antingen inte kör elbil själva, alternativt är vana vid Teslas laddnätverk och därför kanske inte fullt ut förstår mervärdet det innebär for ”oss andra” att det numera finns ett snabbladdarnätverk med hög effekt och flera laddare per ställe. Det skulle vara intressant att se vilka löpande kostnader Ionity har per laddare, jämfört med andra aktörer som främst har utspridda 50 kW laddare. Med tanke på hur många som är tvärsäkra på att de skinnar sina kunder och har skyhöga marginaler i och med den nya prissättningen, så kan säkert någon presentera sådana siffror.
Re: Ionitys laddnätverk
Vem vet jag har ju skrivit innan att jag kanske blir tvungen att köpa en Tesla fast jag inte är övertygad att Tesla är rätt bil för oss. När det blir tid för bilbyte nästa gång får jag ta + och - så får vi se vad det blir. Tur att det är minst ett år framför migfth skrev:Nej, du är inte ensam, jag skulle nog dra mig för att åka på långresa bilen om jag inte hade en Tesla.taliz skrev:Om jag inte hade tillgång till Superchargers så hade jag helt ärligt tagit flyget eller tåget på långresa framöver.
Det blir billigare, snabbare och enklare. Tror inte jag är ensam om att tänka så.
Det går säkert, men efter att ha upplevt hur enkelt det är med SuC så skulle jag helt ärligt inte ens vilja sätta mig in i krångligare och dyrare lösningar, detta är ju fortfarande ett av de viktigaste skälen för att välja just Tesla.
Ionity är ju t.ex. inte bara dyrt, utan både krångligt och opålitligt enligt många upplevelser, lyssna t.ex. på utskällningen dom får i senaste "Bilar med sladd"
WAF för SuC är tämligen hög, men skulle det behöva krånglas med appar/taggar och alla moment utföras i exakt rätt ordning etc för att ladda så skulle den bli <0.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Hade också gärna sett t.ex. Ultimate102 i sverige. Brukar tanka den i tyskland. Min sportbil låter annorlunda på den...OfarligTesla skrev:Säljs ju dock på många andra ställen än Sverige, och säljer ganska bra, jag hade gärna tankat 100 oktan när jag hade fossilbil om det gick.HenrikC skrev:Varför säljer ingen 100 oktan bensin i Sverige? Det har ju tillverkats sedan 1940-talet. För att det kostar mer än det smakar!
350 kW laddning kostar mer än det smakar.
Det är ju dock mycket annat som kostar mer men ger mer som säljer dåligt i Sverige specifikt. Så går det väl när man har låga löner för de med utbildning och höga skatter...
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.mati skrev:Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om.
MX LR (Raven) 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla är en bra långfärdsbil, men jag vill inte tillbaka där jag har varit. En ständig rädsla att nånting går sönder, massor med mil till SC, servicestrul osv. Nej tack.Hertsh skrev:Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.mati skrev:Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om.
Jag vet, det är många här som säger att de inte har några problem, och jag köper det. Men bara tanken att jag återigen kan få en problembil, som kräver ständiga verkstadsbesök, ger mig magont.
Jag föredrar en bil som har nära till verkstan. Den behöver inte vara felfri, men det ska vara lätt och bekymmersfritt när nånting måste åtgärdas.
Dessutom vill och kan jag inte lägga så mycket pengar som en Tesla kostar på en bil igen. E-tron är sista bilen jag har köpt som ligger utanför min ekonomiska komfortzon. Nu kommer det billigare elbilar och därmed kan jag återgå till en bil jag har råd med. Tyvärr får man då problem med laddningen. Men jag hoppas att det löser sig fram tills dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Y är väl inte så fasligt dyr om man skippar AWD ? Något man ändå inte får med e-Niro osv
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
3 och Y är rimligen mer felfria än S och X.mati skrev:Tesla är en bra långfärdsbil, men jag vill inte tillbaka där jag har varit. En ständig rädsla att nånting går sönder, massor med mil till SC, servicestrul osv. Nej tack.Hertsh skrev:Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.mati skrev:Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om.
Jag vet, det är många här som säger att de inte har några problem, och jag köper det. Men bara tanken att jag återigen kan få en problembil, som kräver ständiga verkstadsbesök, ger mig magont.
Jag föredrar en bil som har nära till verkstan. Den behöver inte vara felfri, men det ska vara lätt och bekymmersfritt när nånting måste åtgärdas.
Dessutom vill och kan jag inte lägga så mycket pengar som en Tesla kostar på en bil igen. E-tron är sista bilen jag har köpt som ligger utanför min ekonomiska komfortzon. Nu kommer det billigare elbilar och därmed kan jag återgå till en bil jag har råd med. Tyvärr får man då problem med laddningen. Men jag hoppas att det löser sig fram tills dess.
Man svävar inte ut för mkt på volymbilar, det skulle riskera höga kostnader för garantiåtaganden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Verkar ju inte riktigt så när man läser om vad 3-ägare råkat ut för.taliz skrev:3 och Y är rimligen mer felfria än S och X.mati skrev:Tesla är en bra långfärdsbil, men jag vill inte tillbaka där jag har varit. En ständig rädsla att nånting går sönder, massor med mil till SC, servicestrul osv. Nej tack.Hertsh skrev:Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.mati skrev:Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om.
Jag vet, det är många här som säger att de inte har några problem, och jag köper det. Men bara tanken att jag återigen kan få en problembil, som kräver ständiga verkstadsbesök, ger mig magont.
Jag föredrar en bil som har nära till verkstan. Den behöver inte vara felfri, men det ska vara lätt och bekymmersfritt när nånting måste åtgärdas.
Dessutom vill och kan jag inte lägga så mycket pengar som en Tesla kostar på en bil igen. E-tron är sista bilen jag har köpt som ligger utanför min ekonomiska komfortzon. Nu kommer det billigare elbilar och därmed kan jag återgå till en bil jag har råd med. Tyvärr får man då problem med laddningen. Men jag hoppas att det löser sig fram tills dess.
Man svävar inte ut för mkt på volymbilar, det skulle riskera höga kostnader för garantiåtaganden.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag får iaf uppfattningen att Model 3 är betydligt mer pålitlig än S och X. Övertygad om att Y också blir bra.Verdi skrev:Verkar ju inte riktigt så när man läser om vad 3-ägare råkat ut för.taliz skrev:3 och Y är rimligen mer felfria än S och X.mati skrev:Tesla är en bra långfärdsbil, men jag vill inte tillbaka där jag har varit. En ständig rädsla att nånting går sönder, massor med mil till SC, servicestrul osv. Nej tack.Hertsh skrev:Det finns självklart ett bra alternativ. Tesla.mati skrev:Vi har funderat igår hur vi ska göra framöver. Vi kommer ju visserligen behålla vår e-tron ungefär två år till, kanske något mindre, men sen då? En laddhybrid? Eller rentav en diesel? Känns ju sådär roligt. Men en bil som är beroende av laddning hos Ionity känns plötsligt inte särskilt lockande längre.
Principfasthet är en god kvalitet men när det får en att ta dumma beslut bör man nog utvärdera sina principer. Men du har två år på dig att tänka om.
Jag vet, det är många här som säger att de inte har några problem, och jag köper det. Men bara tanken att jag återigen kan få en problembil, som kräver ständiga verkstadsbesök, ger mig magont.
Jag föredrar en bil som har nära till verkstan. Den behöver inte vara felfri, men det ska vara lätt och bekymmersfritt när nånting måste åtgärdas.
Dessutom vill och kan jag inte lägga så mycket pengar som en Tesla kostar på en bil igen. E-tron är sista bilen jag har köpt som ligger utanför min ekonomiska komfortzon. Nu kommer det billigare elbilar och därmed kan jag återgå till en bil jag har råd med. Tyvärr får man då problem med laddningen. Men jag hoppas att det löser sig fram tills dess.
Man svävar inte ut för mkt på volymbilar, det skulle riskera höga kostnader för garantiåtaganden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
3000 fel och servicefria mil än så länge. Gissar också på att Y blir bättre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vill bara påminna om trådrubriken, innan denna tråd nu drar iväg med diskussioner om vilka som har haft eller inte har haft problem med sin Tesla.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Ionitys laddnätverk
Jag behöver inte AWD, men 640k eller så är ändå en bra bit över vad jag vill och kan betala. Jag företagsleasar den förvisso, men även det är pengar som måste komma från nånstans. Jag har som målsättning att min nästa bil stannar vid en halv miljon, helst mindre. Det är fortfarande mycket mer än vad jag någonsin har betalat för en bil innan jag skaffade elbil.Laban skrev:Y är väl inte så fasligt dyr om man skippar AWD ? Något man ändå inte får med e-Niro osv
Men det blir lite OT nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.nek0 skrev:Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej kör inte på en dag, stannar utanför Augsburg några dagar och sedan kör resten till destinationen. På väg hem blir det samma stopp . Cirka 400mil måste jag snabbladda. Hoppas det löser sig tills det är dags för mig att byta bil.Som jag redan skrivit det kan hända att jag ändå måste köpa Tesla.Svenssons skrev:Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.nek0 skrev:Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.Svenssons skrev:Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.nek0 skrev:Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag planerar alltid långresor som är på flera dagar med destinationsladdare. Aldrig haft några problem med detta.taliz skrev:Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Specifikt Teslas då, eller vågar du lita på andra med?Svenssons skrev:Jag planerar alltid långresor som är på flera dagar med destinationsladdare. Aldrig haft några problem med detta.taliz skrev:Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har litat på polska shucko-uttag till och med... Går visserligen inte tro att man kan få ut någon större effekt från dessa men mellan 6A till 8A under lite längre tid har inte varit några problem för mig. Tesla Destinationsladdare är dock att föredra om man vill vara säker på högre effekt.taliz skrev:Specifikt Teslas då, eller vågar du lita på andra med?Svenssons skrev:Jag planerar alltid långresor som är på flera dagar med destinationsladdare. Aldrig haft några problem med detta.taliz skrev:Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.taliz skrev:Vågar man lita på destinationsladdning? Jag skulle nog inte göra det.Svenssons skrev:Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.nek0 skrev:Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Stackare ;Pnek0 skrev:... Hoppas det löser sig tills det är dags för mig att byta bil.Som jag redan skrivit det kan hända att jag ändå måste köpa Tesla.Svenssons skrev:Det är ju bara dumt att ladda all detta på snabbladdare. Du kör väl inte ner på en dag, kör runt och besöker släkt och vänner för att sedan köra hem samma dag? Någon gång (troligen flera gånger) under denna resa måste du sova. Då är det bra att ha destinationsladdare och få fulladdad bil till billig peng istället för att sitta och vänta på en snabbladdarstation och betala dyrt för detta.nek0 skrev:Nej det är bara ca 460mil tur och retur men sedan har man vänner släktingar och havet som man ska besöka så det blir ca 600-700mil. Lite svårt med flyg och sedan vill jag inte flyga ( du vet det där med miljöfrågor och sånt). Du har ju glömt att det finns andra nätverk än Ionity men de finns och då slipper man 50kW laddare på en sån resa.
Håller dock med om att det inte känns så bra att man har tvingats betala till ett laddnätverk som sedan försöker stänga ute offentlig laddning genom att prisa ut sig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19