Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verdi skrev:

Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Att ladda 80 kWh på BEE i Sundsvall tar två timmar om det inte är kö till den.

På Ionity cirka 40 minuter med e-tron 55.

Det kostar 250:- extra mot BEE och restiden minskar över en timme.

Så vid långresa tycker jag absolut det är värt pengarna, men inte som dagliga laddningen.

Fast då finns ju abonnemang för 200:- per månad och sedan 3,30 sek per kWh.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Visserligen citerar du mitt inlägg, men du verkar inte ha läst det, eller så väljer du att inte vilja förstå det. För jag tror ärligt talat att jag har för en gångs skull uttryckt mig ganska begripligt.
Jag vill inte ha laddningen för halva priset för att jag inte gillar Ionity eller nåt. Jag tänker helt enkelt inte betala för en tjänst som jag inte får (eller kan få) eftersom ingen av mina två elbilar kan ladda med 350kW. Inte ens nära. Hur kan vi ens med säkerhet veta att laddarna kan leverera 350kW? Det finns inte en enda bil på planeten som man skulle kunna använda för att testa det.
Och om det nu är effekten som kostar så mycket, varför betalar jag samma pris med en e-Golf som bara laddar med 35-40kW? Är det rimligt?
Tar en bensinmack samma pris för alla sorters drivmedel, och det är alltid det dyraste som bestämmer priset? Nä, såklart inte, och ingen människa med vett i huvudet skulle acceptera det heller.
Man är inte tvingad till att använda Ionity. Är de så dumma att de bygger stationer med mycket dyrare laddare och med mycket högre effekt än vad marknaden efterfrågar och sedan sätter priset för laddning på dessa stationer som om bilar kunde nyttja tekniken så lär det inte vara en framgångssaga. Själva elen som bilarna får är dock en mycket liten del i kostnaderna för att få elen i bilarna.

Detta gör dock inte Ionity till mindre premium, snarare tvärtom eftersom det aldrig lär bli kö på deras laddare så länge Ionity står fast och stationerna finns kvar. Det är helt upp till potentiella kunder att välja att ladda vid Ionity eller inte ladda där. Visst är det surt att man som skattebetalare har varit med och stöttat idiotin. Dessa pengar hade gjort mycket större nytta till annat, tex fler laddare med max 175 kW istället för färre med 800V 350kW om inte annat.

Ska jag spekulera misstänker jag att projektet kommer att avslutas när villkoren för bidragen är uppfyllda och sedan kommer något nytt. Nätverket kanske säljs till någon annan befintlig aktör som har bättre koll på marknaden men Ionity har väl på sätt och vis uppfyllt allt som ägarna önskat misstänker jag.
Pratar vi nu om samma mål?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
Verdi skrev:

Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Att ladda 80 kWh på BEE i Sundsvall tar två timmar om det inte är kö till den.

På Ionity cirka 40 minuter med e-tron 55.

Det kostar 250:- extra mot BEE och restiden minskar över en timme.

Så vid långresa tycker jag absolut det är värt pengarna, men inte som dagliga laddningen.

Fast då finns ju abonnemang för 200:- per månad och sedan 3,30 sek per kWh.
Konstigt att du tar upp abonnemang på Ionity för 200:- som något bra, men inte abonnemang för 399:- och fri laddning på BEE
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av M3apan »

Visst kan man fortsätta att gå runt, runt definitionen på vad som är premium eller inte. Det är dock uppenbart att det är relativt subjektivt, om man ser till den här tråden. För mig så kändes det i alla fall premium att glida in i Puoltikasvaara och ladda för ca 2,60:- kW/h, på våran roadtrip Sthlm-Björkliden. Även fast det bara var 2 laddare där, lerigt på marken, ett stängt kafé och vi toppade max 120 kW.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
mati skrev:
Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
För snabbladding så är effekt premium, oavsett vad som är premium för dig. Precis som en Oaxen Krog i Stockhom är premium, oavsett om man gillar maten är inte. Man får inte maten för halva priset för att man inte gillar maten. En Gucci väska är premium oavsett om man tycker väskan eller bra/dålig/snygg eller ful. Bara för att du tycker en Gucciväska är sjukt opraktisk innebär inte att du kan köpa den för halva priset. Så om snabbladdning inte är premium för dig så kan du inte förvänta dig betala halva priset. Snabbladdning kommer alltid prissättas efter effekt och eftersom Ionity har högst effekt kommer dom alltid ha högst pris, oavsett om du tycker det är premium eller inte.
Men låt då premiumfolket ladda för hutlösa pengar. Om jag laddar 80 kWh på 15 min istället för 40 minuter har jag sparat 25 minuter. Låt oss säga en halvtimme då för att vara generösa. Är det värt 8,70:-/kWh? 8,7*80=696:-. Det är i runda slängar 1400:-/h. I skattade pengar. Då ska man vara bra jävla viktig om man tycker det är värt pengarna.
Men hur får du till den uträkningen? Eller jämför du med de som har en Tesla med fri laddning? Om du t ex har en Audi eTron men inte har abonnemanget så bör du jämföra med t ex Bee som tar 5 kr/kWh. Så då blir det (8,70-5)*80=296 kr. Fortfarande mycket pengar för en halvtimme men en mer rättvis jämförelse skulle jag säga.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Det känns som om de flesta som klagar på Ionitys prissättning glömmer bort att vi som faktiskt har glädje av Ionity inte har möjlighet att utnyttja Teslas SuC nätverk. Vi kör inte Tesla, och då blir det meningslöst att jämföra priser mellan SuC och Ionity. Den korrekta jämförelsen är såklart mellan Ionity och alla de aktörer som har enstaka 50 kW laddare sporadiskt utspridda längd vägarna. Gör man den jämförelsen är antingen Ionity billiga, eller de andra aktörerna på marknaden dyra. Jag betalar gladeligen 50-100% extra för vetskapen att det finns fyra fungerande laddare som kommer ge min bil full effekt vid de laddstopp jag planerat. Det finns inget tristare än att komma fram till en ensam, trasig eller upptagen 50 kW laddare, eller för den delen en 50 kW laddare som visar sig ge max 35 kW, som jag varit med om ett antal gånger. Att betala 3,50-5 kr/kWh för en så usel tjänst är för mig ett större rån än att Ionity tar 8,70 kr/kWh.

Så varför inte välja en Tesla då? Jo, för att det i nuläget inte finns någon Tesla som fyller just mina behov, till ett pris som inte närmar sig miljonen eller mer. Till och med Model Y kommer kosta en bit över 700 000 kr. Jag kör ca 500 mil om året utöver de 2500 mil jag klarar på hemmaladdning. De ca 5000 kr extra om året det kostar mig att ladda på Ionity, jämfört med om jag kunde laddat på SuC, känns inte ens i närheten av ett rån med tanke på hur mycket billigare bilen jag kör var i inköpspris. Hade inte Ionity funnits hade jag inte haft en elbil som enda bil idag. Övriga aktörers laddnätverk är helt enkelt inte bra nog ens sammanlagt om man jämför med Ionity, även om Eon/ Clever nu börjat bygga ut ett konkurrenskraftigt laddnätverk som brukar lovande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Men hur får du till den uträkningen? Eller jämför du med de som har en Tesla med fri laddning? Om du t ex har en Audi eTron men inte har abonnemanget så bör du jämföra med t ex Bee som tar 5 kr/kWh. Så då blir det (8,70-5)*80=296 kr. Fortfarande mycket pengar för en halvtimme men en mer rättvis jämförelse skulle jag säga.
Ja jag jämför med fri SuC med en bil som verkligen kan ladda 350 kW. Men en sån finns ju inte än...

Med en E-Tron så är Ionity 3 ggr så snabbt som Bee. 80 kWh tar då 1h36m alternativt 32m. Då är det drygt en timme man sparar. Då är 296 kronor överkomligt helt plötsligt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av [JM] »

Skulle vara intressant att se hur mkt Ionity i tex nedeländera nyttjas där Fastned verkar vara en stor aktör.
Dom verkar ta €0.59 per kwh och har åtminstone 175kW laddare.
Dvs vad händer när det blir konkurrens?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Ionity har ju klagat över att ingen laddar hos dem längre, fast de skyllde på Corona. Kan ju vara nåt annat också, fast det vill de inte begripa. Vi får väl se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Fast det var ju en som lyckades få ett gratis 12 månader, (hur det nu gick till) och kunde ladda för runt 3kr. (Vilket är ok) Är det något man kan förhandla sig till?
Suc ingick ju inte från början utan var något man fick betala extra för. (Då var suc mycket mindre) Jag tänker mig att ionity nätverket inte är där ännu att det är så det är bra att det finns ett val. Eg behövs det enormt mycket fler laddare.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Fast det var ju en som lyckades få ett gratis 12 månader, (hur det nu gick till) och kunde ladda för runt 3kr. (Vilket är ok) Är det något man kan förhandla sig till?
Suc ingick ju inte från början utan var något man fick betala extra för. (Då var suc mycket mindre) Jag tänker mig att ionity nätverket inte är där ännu att det är så det är bra att det finns ett val. Eg behövs det enormt mycket fler laddare.
Från början fick man betala extra för det om du beställde Model S med lilla batteriet, för det stora batteriet(85 kWh) så ingick supercharger från början.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Gillar inte Ionitys prissättning men jag betalar hellre (utifrån mina behov) någon tusenlappextra per år för att veta att det är snabba och fungerande laddare än att stå i kö eller anlända till en trasig 50 kW. Det jag däremot önskat och förväntat mig är en bättre deal genom bilköpet. Audi borde ha sponsrat mer än ett år tycker jag och för mig är ett abonnemang helt onödigt. Just nu funkar ju juicepass perfekt och kommer bli ca 8-10 laddningar för 30 eur. Kontantkortsmodellen känns helt ok, hoppas på mer sånt.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mr_tt »

macky skrev:
Gillar inte Ionitys prissättning men jag betalar hellre (utifrån mina behov) någon tusenlappextra per år för att veta att det är snabba och fungerande laddare än att stå i kö eller anlända till en trasig 50 kW. Det jag däremot önskat och förväntat mig är en bättre deal genom bilköpet. Audi borde ha sponsrat mer än ett år tycker jag och för mig är ett abonnemang helt onödigt. Just nu funkar ju juicepass perfekt och kommer bli ca 8-10 laddningar för 30 eur. Kontantkortsmodellen känns helt ok, hoppas på mer sånt.
Vart hittar jag mer info om detta?
https://www.enelx.com/it/en/electric-mo ... cepass-app
Ser bara detta, men verkar inte så..billigt?

Kontantkort vore perfekt
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

De hade erbjudande att i juli köpa obegränsad laddning för 30 eur. Gick att teckna första veckan i juli. Enda laddarna som omfattas i Sverige är Ionity men det har jag klarat mig bra på nu i juli på turne i södra Sverige.
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MatsH »

Har kört ca 500 mil runt om i Europa och mestadels laddat på Ionity genom Juicepass, har sett max 5 stycken stå och ladda när jag har laddat. Inga köer om man säger så...
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

MatsH skrev:
Har kört ca 500 mil runt om i Europa och mestadels laddat på Ionity genom Juicepass, har sett max 5 stycken stå och ladda när jag har laddat. Inga köer om man säger så...
Nej, har varit lugnt i Sverige med so far. Utom i Stenungsund där det stod tre norrmän (2 e-tron och en taycan). Men när jag åkte var det tomt igen. Annars mest folk som parkerar på laddplatserna (ej elbilar) där det är trångt, tex Södertälje. Premiumtjänst eller inte, alla platser är inte direkt rymliga på ett sätt de borde vara. Ett litet tak hade ju varit trevligt också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »



Mycket positivt där vad gäller bilen. Men, nu ska vi prata om Ionity, 1 av 4 laddare på en station fungerade när han testar den biten, 10:05 in. Det är nästan imponerande uselt. Polar laddarna som står bredvid fungerade allihop.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.

Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Han går väl mest på känslan. Är bilen trevlig att köra, har bra infotainment så gillar han den. Seat Mii är nog en bra elbil också, sett till vad den kostar. En bra elbil är bra för elbilar i allmänhet är nog iden.

Men visst, ska man få reda på snabbladdning, kurvor, verklig räckvidd osv så är det Björn och dylika som gäller.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Segelflygaren »

Även om den inte når utlovade 270 kW, så känns detta premium jämfört med nuvarande superchargerhastigheten. :D
CE22FD8A-99FE-4958-A7C5-DEC223FCF559.jpeg
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.

Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.

Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.

Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.

Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.
När det kommer till de mjuka subjektiva värdena så är det ju så att smaken är som baken, dvs delad. Fakta om bilen är något jag vill ha innan jag själv testar eller köper en bil. Ger inte särskilt mycket vad en utomstående har sagt vad hen subjektivt tycker om bilen. Vi är dock som sagt var alla olika.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Segelflygaren »

Laban skrev:


Mycket positivt där vad gäller bilen. Men, nu ska vi prata om Ionity, 1 av 4 laddare på en station fungerade när han testar den biten, 10:05 in. Det är nästan imponerande uselt. Polar laddarna som står bredvid fungerade allihop.
Har åkt runt på semester från Stockholm, samt runt Västkusten de senaste fyra dagarna, och så här långt har Ionityladdarna fungerat perfekt. Laddhastigheten på Turbon är fantastisk. Om man jämför S, 3 och Turbo, så placerar dom sig när det gäller laddhastigheten enligt följande: Turbon är snabbast, därefter trean och sist kommer S.
Senast redigerad av Segelflygaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Segelflygaren skrev:
Även om den inte når utlovade 270 kW, så känns detta premium jämfört med nuvarande superchargerhastigheten. :D
Shit det är helt ok asså! :lol: 8-)
Du råkar inte ha vägarna förbi Bollnäs eller nåt? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.

Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.

Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.

Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.

Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.
Nej, du missar poängen. Bobby är ingen bra biltestare, det har han själv sagt många ggr och han har också anlitat flera andra biljournalister pga det.
Fully charged är intressant främst för deras reportage om olika projekt inom förnyelsebar energi IMO(samt underhållande nyhetsrapportering ibland... ).

Ps. Vad är det första folk frågar om elbilar? Räckvidd & laddning. Det är det absolut viktigaste och Tesla hade varit bankrutt om de inte "bet the business" på att vara marknadsledande på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar