Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Ok och vilka bilar tar emot sån effekt?
Vad jag vet inga.
Model 3 är en som kan få mer på Ionity än SuC, speciellt om det är mer än halvfullt på SuC. Och nu även Model S/X, annars är det väl Taycan som är ute nu som kan det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Hela Ionitys upplägg är ju att man vill inte att några andra än Ionitys medlemmar ska ladda hos dom.

Ingen ID3 ägare kommer i verkligheten betala +8kr per kWh.

På så sätt blir Ionity lika stängd som Teslas laddare.

Och Volvo med flera måste lösa laddningen på nåt annat sätt.

Men det blir svårt att sälja elbilar om den inte går att ladda billigt, snabbt och enkelt.
Dessutom skadas andrahandsvärdet av att man inte i praktiken har tillgång till ett bra laddnätverk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.
Borde då inte diesel på en lastbilspump kosta mer en på vanlig dieselpump?
Jag menar, lastbilspumpen trycker ut mycket mer bränsle per minut än vanlig dieselpump.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.

Edit: ca €40M har hittills betalats ut till ionity från EU.
Ionity har aldrig hävdat att dom ska bli folk-ladd-nätverket eller nån prisutmanare. Hade dom lagt sig på 1,50 kr/kWh så skulle andra laddnätverket istället klaga att dom slås ut av EU bidrag.
Ionity har sagt att dom ska bygga ett premiumnätverk och dom har byggt ett premiumnätverk. Effekt är premium på dagens elmarknad. Som sagt, take it or leave it.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Ok och vilka bilar tar emot sån effekt?
Vad jag vet inga.
Model 3 är en som kan få mer på Ionity än SuC, speciellt om det är mer än halvfullt på SuC. Och nu även Model S/X, annars är det väl Taycan som är ute nu som kan det.
Är du säker på att Model3 och Taycan tar emot 350 kW?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av pubbe »

EnTraktor skrev:
pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.

Edit: ca €40M har hittills betalats ut till ionity från EU.
Ionity har aldrig hävdat att dom ska bli folk-ladd-nätverket eller nån prisutmanare. Hade dom lagt sig på 1,50 kr/kWh så skulle andra laddnätverket istället klaga att dom slås ut av EU bidrag.
Ionity har sagt att dom ska bygga ett premiumnätverk och dom har byggt ett premiumnätverk. Effekt är premium på dagens elmarknad. Som sagt, take it or leave it.
Du får gärna länka till en artikel, kommentar, utfallande eller något annat där en representant för ionity gått ut innan prishöjning och pratat om premium tjänster till premium priser. Mitt minne är att dom körde med sin €8 kampanj och skrev om hur dom skulle förändra världen. Det är först när dom skulle försvara sina priser dom började prata om premiumtjänster.

"Take it or leave it" är det rätt meningslöst att skriva, med den inställningen skulle inget i världen ändra sig. Sen är min erfarenhet att med tillräckligt starkt tryck så kan saker ändra dig, annonsering på Facebook är ett rätt bra exempel nu.

Ser inte hur det skadar dig att andra kampanjar för att ionity ska sänka priserna, men det är tydligt att ingen av oss kommer ändra åsikt i ämnet så kanske ska låta det vara så nu.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
pubbe skrev:
EnTraktor skrev:
Det spelar ingen roll vilka bilar, eller om det ens finns bilar. Effekten kostar oavsett om det finns bilar eller inte. Ionity har valt att fokusera och ta kostnaden för effekt. Och därför kostar det. Take it or leave it.

Om man inte är intresserad av att betala för mat på en dyr restaurang så klagar man inte på deras priser utan går till McDonalds.
Om man inte är intresserad av att betala för en limousintjänst så klagar man inte på deras priser utan beställer en Uber.

Förstår fortfarande inte diskussionen. Gillar man inte prissättningen väljer man en tjänst med priser som passar. Lägger du lika mycket tid på att klaga på att det är dyrt med limousine?
Nu är det ju inte alls så enkelt som du vill göra det, det handlar ju om en generell omställning av fordonsflottan
och eftersom detta är ett politiskt mål så har ionity fått bidrag för sina laddare, dom har alltså inte tagit hela investeringen. Det har däremot tesla gjort.

Deras prissättning skadar omställningen, deras prissättning upplevs stötande då dom fått pengar för att uppnå ett politiskt mål och du kan inte alls sitta och jämföra med McDonalds och limousiner.

Edit: ca €40M har hittills betalats ut till ionity från EU.
Ionity har aldrig hävdat att dom ska bli folk-ladd-nätverket eller nån prisutmanare. Hade dom lagt sig på 1,50 kr/kWh så skulle andra laddnätverket istället klaga att dom slås ut av EU bidrag.
Ionity har sagt att dom ska bygga ett premiumnätverk och dom har byggt ett premiumnätverk. Effekt är premium på dagens elmarknad. Som sagt, take it or leave it.
Du får gärna länka till en artikel, kommentar, utfallande eller något annat där en representant för ionity gått ut innan prishöjning och pratat om premium tjänster till premium priser. Mitt minne är att dom körde med sin €8 kampanj och skrev om hur dom skulle förändra världen. Det är först när dom skulle försvara sina priser dom började prata om premiumtjänster.

"Take it or leave it" är det rätt meningslöst att skriva, med den inställningen skulle inget i världen ändra sig. Sen är min erfarenhet att med tillräckligt starkt tryck så kan saker ändra dig, annonsering på Facebook är ett rätt bra exempel nu.

Ser inte hur det skadar dig att andra kampanjar för att ionity ska sänka priserna, men det är tydligt att ingen av oss kommer ändra åsikt i ämnet så kanske ska låta det vara så nu.
Jag har inte sparat länkar eller artiklar om Ionity. Dom gick ut med tidigt att dom skuller erbjuda 350kW med 800V avsett för Porsche Taycan. Min första tanke var DYRT och därför har jag aldrig brytt mig om bolaget. Var och varannat bolag skriver i sin marknadsföring att dom ska förändra världen, även nya fossilbilar.
När Ionity öppnade nätverket var dom tydliga med att säga att 8€ är ett introduktionspris under uppstarten/utbyggnaden/testfasen. Ursprungligen var det väl bara sagt 2018 men det höll till 2019. Men det var aldrig tal om att bli ett permanent pris. Många skaffade elbil under 2018-2019 och visste inte storyn bakom 8€ - dom bara såg ett lågt pris i en prislista och förutsatte att det skulle vara för evigt. Sedan blev dom besvikna när riktiga prislistan kom. För mig som varit med från början och vet att effekt kostar var det bara att säga "vad var det jag sa"...

För alla dom som väntar på Teslas utbyggnad av V3 kan jag redan nu svalka känslorna med att avslöja att V3 laddning kommer bli dyrare än V2 laddning. Effekt kostar som sagt! Så bli inte besviken när Tesla kommer erbjuda 2 olika priser under 2021 - ett för V2 laddning och ett för V3 laddning.
Man måste lära sig läsa mellan raderna. Effekt är dyrt och allt som marknadsförs med effekt kommer kosta därefter. I delar av Sverige där vi dessutom har effektbrist i elnätet kan viss utbyggnad av verksamhet som kräver effekt fördröjas då elbolagen idag har säljstopp i vissa områden.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Nätavgift är eg bara en summa. Det kan av nationella skäl helt försvinna om ledningen (regeringen/riksdag) vill det. Ex industrin betalar väldigt lite för el. Det var ett debakle om serverhallar några år sedan, då de trodde de skulle få samma avtal som övriga insustrin och därmed få strömmen i princip gratis.
Om man är för elbilsutvecklingen borde man påverka att laddplatser skall ses som samhällsnyttig infrastruktur och inte som bekvämlighetsinrättning. Då kan kostnaden sjunka betydligt. (den rörliga kostnaden går ned)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Är du säker på att Model3 och Taycan tar emot 350 kW?
De behöver inte utnyttja full hastighet för att få mer på Ionity än hos övriga aktörer. Frågan är om Ionity ger mer än andra nätverk idag vad gäller effekt och där är det helt klart ja. Man delar inte och man har mer tillgängligt, det är vad som kostar.

Jag är varken förvånad eller arg över prissättningen, skulle inte bry mig nämnvärt om det var till det priset jag laddade.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Nätavgift är ingen summa som man bara kan trolla bort. Nu är jag ingen expert på el, mer än att jag vet att man betalar för beställd effekt och tillgången på el är mycket bättre i Norrland, så stora industrier placeras främst just i Norrland vid punkter där det finns gott om effekt och kapacitet där elbolagen enkelt kan tillhandahålla bra anslutning till stamnätet till relativt låg kostnad.

Om man tittar längre söderut, t.ex. vid E20 som går genom Eskilstuna/Strängnäs, där det råder säljstopp på hög effekt, blir det mycket svårare att ge några som helst rabatter eftersom elnätet måste byggas ut dyrt innan anslutning ens kan erbjudas.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Är du säker på att Model3 och Taycan tar emot 350 kW?
De behöver inte utnyttja full hastighet för att få mer på Ionity än hos övriga aktörer. Frågan är om Ionity ger mer än andra nätverk idag vad gäller effekt och där är det helt klart ja. Man delar inte och man har mer tillgängligt, det är vad som kostar.

Jag är varken förvånad eller arg över prissättningen, skulle inte bry mig nämnvärt om det var till det priset jag laddade.
Tycker inte att vi jämför äpplen och äpplen .
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Att Ionity är en premiumtjänst är ju bara bullshit och det används hela tiden som argument för att de kan ta hutlöst betalt. Bilen laddar inte en millisekund snabbare hos Ionity än hos t.ex. Fortum. Tvärtom, laddarna tar betydligt längre tid på sig att starta laddningen. De står ute i det fria, utan tak, utan faciliteter, utan service. Jämför med t.ex. Fastned som alltid har tak över sina laddstationer. De har plug&charge på sina laddare, man slipper krånglet med en massa brickor och sånt. De har oftast laddare med lite olika effekt så att bilar som e-Golf inte behöver ta upp HPC-platserna. De har på vissa ställen en Chademo-adapter hängande vid laddaren för att Teslor utan CCS ska kunna ladda. DET är en premiumtjänst. Och de är mycket billigare än Ionity.
Det där tramset att ionity kan ladda med 350kW skiter jag i. Det kan inte min bil och det kan inte någon av bilarna som lanseras just nu av de tillverkare som ingår i Ionity. Skulle inte VW bygga elbilar för miljoner och inte för miljonärer? Det har de alltid hävdat. Det rimmar extremt dåligt att en "billig" folkelbil ska använda sig av en svindyr s.k. premiumtjänst.
Inför olika priser för olika effektklasser. De som vill och kan ladda med 350kW får gärna betala för det. Men att vi alla andra ska betala för en tjänst som vi inte har nytta av är bara fel och kommer straffa sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Ionity har byggt ett laddnätverk som klarar 350kW, 800V. Dom skiter fullständigt i om M3 tar 270, 220, 150 eller 10kW laddning. Dom tar betalt för 350kW.

Precis som Tesla bygger en premuim elbil med 40 mil räckvidd och 0-100 på 4 sekunder. Dom skiter i om du bara behöver 15 mil och 0-100 på 10 sekunder. Bilen kostar 600k med uppgivna specifikationer och du kan inte få den för halva priset om du säger att det räcker med 0-100 på 10 sekunder. Man köper bilen med dom speccarna som erbjuds och accepterar priset eller så köper man en Leaf för 300k.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
En tjänst eller en vara prissätts utifrån vad kunden vill betala. Vad sedan tjänsten eller varan faktiskt kostar är det som ger täckningsbidraget till aktören. Att sätta priset på det sättet som Ionity har gjort är helt bakvänt och resulterar tyvärr inte i ökad lönsamhet eftersom antalet kunder som betalar för varan blir för få.
Att erbjuda en vara (350kW) som nästan ingen vill ha i dagsläget ger i princip ingen kundnytta och därmed ingen möjlighet att ta ut ett högre pris än konkurrenternas 150kW.
Ionity kommer att revidera sin prismodell eller gå under. Svårare än så är det inte.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Är det billigare att ladda en Kia än en Volvo?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Är det billigare att ladda en Kia än en Volvo?
Utgår ifrån att Hyundai 45 som klarar 800V snabbladdning kommer ha någon form av rabatt hos Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
Model 3 tar inte 350kW den tar ca 270kW i några sekonder och jag tror inte att det finns någon som kan räkna till 100 som tycker att Ionity gör rätt.
Det Ionity gör är att stötta bort oss som inte vill/kan/inte har råd med Tesla från elbilarna.
Ionity erbjuder en tjänst, en tjänst skall prissättas utifrån tjänsten inte vad just du har för nytta av den. Model 3an har ju dessutom ganska stor fördel av att ladda på Ionity jämfört med SuC så det finns en vinst där, jag önskar det gick att välja att bara routa via Ionity i bilen för när man har behov av snabba stopp. Med tanke på att bilarna kostar hundratals kronor per mil för mig så är 2.5 eller 6.5 kr/kWh inte något jag bryr mig om, tjänar in differensen många gånger om ifall jag lägger den energin på att höja min lön istället...

Att folk stängs ute betyder inte att de gör fel, de som inte kan utnyttja hastigheten vill kanske inte betala för den och får köpa hos någon annan. Som alla produkter egentligen, vill du inte ha det som säljs så köper du något annat. Just nu finns det inte så mycket annat och då kanske du inte köper alls, än så länge verkar det ju som att produktionen av elbilarna är flaskhalsen och inte efterfrågan (med vissa undantag) så det kommer nog ut lika många bilar oavsett.
Hela upplägget med Ionity bevisar att deras uppgift är att bromsa omställningen till eldrift.
Ionity har ekonomer som noga räknat ur hur de ska maximera vinsten och göra livet surt för konkurrenter.

Att exempelvis hjälpa Volvo och släppa in dom i Ionity familjen har de inget intresse av. I vart fall inte billigt.
Kan tänka mig att Kia/Hyundai fått betala $$$ för att vara medlem i Ionity.
Är det billigare att ladda en Kia än en Volvo?
Utgår ifrån att Hyundai 45 som klarar 800V snabbladdning kommer ha någon form av rabatt hos Ionity.[/quote]

Kan vi inte prata om "nu"? Vad som kanske kommer skiter jag i. Ala mina beslut tar jag på kända fakta och inte på vad jag hoppas att det ska bli.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Ionity har byggt ett laddnätverk som klarar 350kW, 800V. Dom skiter fullständigt i om M3 tar 270, 220, 150 eller 10kW laddning. Dom tar betalt för 350kW.

Precis som Tesla bygger en premuim elbil med 40 mil räckvidd och 0-100 på 4 sekunder. Dom skiter i om du bara behöver 15 mil och 0-100 på 10 sekunder. Bilen kostar 600k med uppgivna specifikationer och du kan inte få den för halva priset om du säger att det räcker med 0-100 på 10 sekunder. Man köper bilen med dom speccarna som erbjuds och accepterar priset eller så köper man en Leaf för 300k.
Det kan de ju göra om de vill. Jag kommer inte betala för det. Köper hellre bensinbil igen. För mig spelar ett stopp på 15 eller 40 minuter inte någon roll efter att man suttit i bilen i 3-4 timmar. Möjligt att det är värt nåt om man inte kan ladda hemma men då blir det ju snordyrt i längden.

Vad gäller Tesla så betalar man inte så mycket för prestandan skulle jag säga utan det är räckvidden och laddnätverket. Dvs de sparar inte så mycket på att bygga en bil som gör 0-100 på 10 sekunder.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

EnTraktor skrev:
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.

Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.

För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.
Jag förstår inte vad elabonnemang för 5-6 siffriga belopp i månaden har att göra med solceller och batterierna att göra?
Det att bygga solceller med bank gör jo att man slipper abonnemanget till en viss del, kanske man måste ha några kW in för regniga dagar, men syftet måste vara att undvika de dyra (överförings)avgifterna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Hur stort batterilager tänker ni er att det ska vara i så fall?
Hur mycket kommer det att kosta och vilken avskrivningstakt bör väljas?
Hur många laddningar kommer det realistiskt att krävas för att betala av batterilagret?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

heldiggrisen skrev:
EnTraktor skrev:
Zalman3 skrev:
Byggs ju stora solcellsparker nu i Sverige med minimalt stöd ( utan?)

Pris ca 6-7000kr per kW.
För ca 40 öre per kWh.

Med batterilager borde man kunna erbjuda ett snabbladdningspris på ca 60 öre per kWh.


Tesla pratar ju om ett pris på 7c(63 öre) per kWh för deras Megacharger för deras Semi lastbilar.

I Norge tar Tesla mellan 1, 70 till 1,86 NOK per kWh.

I skenet av detta förstår jag inte alls Ionitys prissättning.
Du jämför päron och äpplen. Bara för att det går att bygga en enorm solcellspark ute på landsbyggden för 40 öre/kWh, betyder det inte automatiskt att Ionity kan sälja el för 60 öre.
Jag har sagt det 10+ gånger på detta forum och jag tar det igen. Det är inte elen (kWh) som kostar pengar för Ionity, det är effekten (kW). Att ha ett elabonnemang som matar 1,4 MW (4x350) kostar 5-6 siffriga belopp i månaden oavsett om 1 eller 1.000 laddningar görs.
Det är HÄR kostnaden ligger för Ionity. Tesla matar 2 laddare med 150 kW. Ionity är en premiumtjänst som matar varje laddare med 350 kW. Sedan kanske 7-9 kr/kWh ut till kund är i överkant, men Ionity kommer aldrig kunna konkurrera med Teslas priser. ALDRIG. För det är en premiumtjänst oavsett om kunden behöver premium eller inte. Precis som en limousinetjänst aldrig kommer kunna konkurrera med Uber i pris. Båda tar kunden från A till B. Men ena har fokus på priset, andra på upplevelsen.

Precis som för att ett skolkök kan laga en lunch för 20 kr/kund, betyder inte att lunchrestaurangen i stan kan sälja lunchpaket för 25 kr/kund. Att laga mat hemma på storkök kostar kanske 20 kr, laga mat hemma kostar kanske 30 kr, gå ut och äta kostar 120-300 kr och den stora kostnaden är inte råvarorna utan allt runtomkring. Samma med laddning, det är inte elen som kostar. Det är installation, transformator, nätavgift/abonnemang, markhyra, betallösning, internet, support, ladd och värmeförluster m.m.

För övrigt ryktas det att Ionity kommer sänka sina priser inom kort och min gissning är att det kommer hamna på ca 5-7 kr/kWh utan avtal och eventuellt kommer nån billigare variant med månadsavgift.
Jag förstår inte vad elabonnemang för 5-6 siffriga belopp i månaden har att göra med solceller och batterierna att göra?
Det att bygga solceller med bank gör jo att man slipper abonnemanget till en viss del, kanske man måste ha några kW in för regniga dagar, men syftet måste vara att undvika de dyra (överförings)avgifterna.
Vintern då? ;) Ska vi inte köra bil då?
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Hur stort batterilager tänker ni er att det ska vara i så fall?
Hur mycket kommer det att kosta och vilken avskrivningstakt bör väljas?
Hur många laddningar kommer det realistiskt att krävas för att betala av batterilagret?

Det är fullkomligt orimligt. Hade kanske fungerat i ett land med soliga långa dagar året runt. Men i Sverige där vi knappt ser solen på 2-3 månader (minst) är det en fullkomligt orimlig tanke att ha en off-grid snabbladdningsstation.
Skriv svar