Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Fast liknelsen med mobilnätet stämmer ändå med tanke på att man måste ha ett abonnemang hos en viss operatör, och denna operatör väljer man inte bara utifrån priset utan också utifrån täckningen. Som exempel så måste jag ha 3 som operatör eftersom det är enda nätet som fungerar här hemma. Alla andra har precis noll täckning där jag bor. Telia & Co anser nog inte att det är lönsamt att sätta upp mobilmaster för några bönder.
Men 3 har å andra sidan dålig täckning längre norrut. Teoretisk så borde jag skaffa minst ett abonnemang till för att täcka de områden där mitt vanliga abonnemang inte fungerar.
Det är exakt samma sak med laddoperatörerna och det är därför jag är emot alla former av abonnemang. Framförallt när prisskillnaden mellan att ha abonnemang och att inte ha abonnemang är så gigantisk som hos Ionity.
Men 3 har å andra sidan dålig täckning längre norrut. Teoretisk så borde jag skaffa minst ett abonnemang till för att täcka de områden där mitt vanliga abonnemang inte fungerar.
Det är exakt samma sak med laddoperatörerna och det är därför jag är emot alla former av abonnemang. Framförallt när prisskillnaden mellan att ha abonnemang och att inte ha abonnemang är så gigantisk som hos Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med! Till nästa säsong hoppas jag att någon får upp en station med lite fler laddpunkter på vägen till Dalafjällen från Mälardalen. Det kommer att vara många e-trons, enyaqs och id4:or som vill dit. Annars blir det nog lite upprörda toner från många.N H skrev:Hög tid för Ionity att öka nu, annars tror jag ryktet att man inte kan åka till fjälls med tex en Audi Etron kommer spridas. Det var många Etrons som köade vid laddstationerna upp mot norra Dalarna vid jul å nyår.
För oss, som inte har Tesla, tog det 2 timmar extra på varje enkelresa till Idre och Sälen över jul/nyår pga kö vid laddstationer och strul med trasiga laddstationer. Resorna tar i vanliga fall ~3 timmar.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja och i Europa kunde man bli ruinerad när man använde mobildata. Det var före roamingavgifteena sänktes. Det kan bli problem i England efter brexit. Men det är säkert någon här som vill argumentera att det måste vara dyrare att surfa utomlands.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
Dom kanske borde dumpa CHAdeMO kontakten emot en till CCS? Delta-laddarna tar ju två bilar i taget... Fast det blir riktigt tråkigt för pionjärerna med första och andra generationen Leaf så klart.David_H skrev:Håller med! Till nästa säsong hoppas jag att någon får upp en station med lite fler laddpunkter på vägen till Dalafjällen från Mälardalen. Det kommer att vara många e-trons, enyaqs och id4:or som vill dit. Annars blir det nog lite upprörda toner från många.N H skrev:Hög tid för Ionity att öka nu, annars tror jag ryktet att man inte kan åka till fjälls med tex en Audi Etron kommer spridas. Det var många Etrons som köade vid laddstationerna upp mot norra Dalarna vid jul å nyår.
För oss, som inte har Tesla, tog det 2 timmar extra på varje enkelresa till Idre och Sälen över jul/nyår pga kö vid laddstationer och strul med trasiga laddstationer. Resorna tar i vanliga fall ~3 timmar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Ionity har verkligen löjligt högt pris för de som saknar abonnemang. Tesla är förstås ännu sämre eftersom det inte går att ladda alls där om man inte är med i köubben.mati skrev:Fast liknelsen med mobilnätet stämmer ändå med tanke på att man måste ha ett abonnemang hos en viss operatör, och denna operatör väljer man inte bara utifrån priset utan också utifrån täckningen. Som exempel så måste jag ha 3 som operatör eftersom det är enda nätet som fungerar här hemma. Alla andra har precis noll täckning där jag bor. Telia & Co anser nog inte att det är lönsamt att sätta upp mobilmaster för några bönder.
Men 3 har å andra sidan dålig täckning längre norrut. Teoretisk så borde jag skaffa minst ett abonnemang till för att täcka de områden där mitt vanliga abonnemang inte fungerar.
Det är exakt samma sak med laddoperatörerna och det är därför jag är emot alla former av abonnemang. Framförallt när prisskillnaden mellan att ha abonnemang och att inte ha abonnemang är så gigantisk som hos Ionity.
Man kanske kan ha en stilla förhoppning om att dels Ionity, men framförallt Tesla, kan skärpa till sig och sluta tramsa med exklusivitet på sina laddstationer?
Re: Ionitys laddnätverk
Ska vi betala hundratals miljoner till Tesla i skatt nu också? Räcker det inte med att vi gjort det till Ionity?Maw skrev:Ja, Ionity har verkligen löjligt högt pris för de som saknar abonnemang. Tesla är förstås ännu sämre eftersom det inte går att ladda alls där om man inte är med i köubben.
Man kanske kan ha en stilla förhoppning om att dels Ionity, men framförallt Tesla, kan skärpa till sig och sluta tramsa med exklusivitet på sina laddstationer?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla får gärna ta del av stöd för utbyggnaden, då kanske de även hade haft täckning här i Växjö där jag bor.Svenssons skrev:Ska vi betala hundratals miljoner till Tesla i skatt nu också? Räcker det inte med att vi gjort det till Ionity?Maw skrev:Ja, Ionity har verkligen löjligt högt pris för de som saknar abonnemang. Tesla är förstås ännu sämre eftersom det inte går att ladda alls där om man inte är med i köubben.
Man kanske kan ha en stilla förhoppning om att dels Ionity, men framförallt Tesla, kan skärpa till sig och sluta tramsa med exklusivitet på sina laddstationer?
Det viktigaste är att det finns bra laddmöjligheter på så många platser som möjligt, inte vilket namn det står på laddren. Om Ionity kunde ha en vettig prissättning och Tesla kunde sluta larva sig med krav på klubbmedlemsskap skulle det bli mycket bättre möjligheter att äga och använda elbilar. Vilket i sin tur skulle göra världen lite bättre.
En väl utbyggd laddfinfrastruktur ser jag som en samhällsangelägenhet så det är inte fel om det går lite mer skattepengar till det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar nu, vilken riktning du än åker från Växjö så har du en SuC inom 10 mil, bättre täckning än så kan man väl varken behöva eller begära?Maw skrev:Tesla får gärna ta del av stöd för utbyggnaden, då kanske de även hade haft täckning här i Växjö där jag bor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Vi kanske har olika höga förväntningarfth skrev:Jag förstår nog inte riktigt vad du menar nu, vilken riktning du än åker från Växjö så har du en SuC inom 10 mil, bättre täckning än så kan man väl varken behöva eller begära?Maw skrev:Tesla får gärna ta del av stöd för utbyggnaden, då kanske de även hade haft täckning här i Växjö där jag bor.
/fth
Jag tycker det borde vara betydligt tätare än så. Alla städer och större samhällen borde ha snabbladdare inom högst 10 km. Jag inser att det ligger något år bort men med tanke på försäljningskurvan för elbilar så är det nog inte allt för många.
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, jag bor i Kalmar och hade mycket hellre sett att stationen i Kalmar låg i Växjö men hade jag bott i Växjö så skulle jag haft lämpliga SuperChargers runt om mig inom 5-10 mil och än fler är på G med Jönköping och Vetlanda. SuperChargers vill man ju inte ha där man bor utan i riktningarna ditåt man åker. Det är ju inte som en bensinstation, behöver inte vara nära eller tätare än kanske 5-10 mil. Avgasbilister tror kanske att de måste ligga inom en mil innan de skaffar elbil.fth skrev:Jag förstår nog inte riktigt vad du menar nu, vilken riktning du än åker från Växjö så har du en SuC inom 10 mil, bättre täckning än så kan man väl varken behöva eller begära?Maw skrev:Tesla får gärna ta del av stöd för utbyggnaden, då kanske de även hade haft täckning här i Växjö där jag bor.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Tanken med snabbladdare är ju inte att ersätta bensinmackar, dom används endast vid långresor, under dom förutsättningarna finns det ingen anledning att placera dom i närheten till större samhällen, tvärtom faktiskt.Maw skrev:Vi kanske har olika höga förväntningar
Jag tycker det borde vara betydligt tätare än så. Alla städer och större samhällen borde ha snabbladdare inom högst 10 km. Jag inser att det ligger något år bort men med tanke på försäljningskurvan för elbilar så är det nog inte allt för många.
Den dagliga laddningen (för dom flesta >90%) sker ju via AC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, de som kör till Växjö eller andra orter ska också kunna ladda snabbt. Men det finns många situationer där man av olika skäl vill kunna ladda snabbt i närheten av där man bor. Har du aldrig använt superchargern i Kalmar även om du skulle ha mer nytta av en i Växjö?Svenssons skrev:Precis, jag bor i Kalmar och hade mycket hellre sett att stationen i Kalmar låg i Växjö men hade jag bott i Växjö så skulle jag haft lämpliga SuperChargers runt om mig inom 5-10 mil och än fler är på G med Jönköping och Vetlanda. SuperChargers vill man ju inte ha där man bor utan i riktningarna ditåt man åker. Det är ju inte som en bensinstation, behöver inte vara nära eller tätare än kanske 5-10 mil. Avgasbilister tror kanske att de måste ligga inom en mil innan de skaffar elbil.fth skrev:Jag förstår nog inte riktigt vad du menar nu, vilken riktning du än åker från Växjö så har du en SuC inom 10 mil, bättre täckning än så kan man väl varken behöva eller begära?Maw skrev:Tesla får gärna ta del av stöd för utbyggnaden, då kanske de även hade haft täckning här i Växjö där jag bor.
/fth
Det behöver inte vara lika tätt som mellan bensinstationer eftersom den mesta laddningen kommer ske i hemmet eller på jobbet men kanske 10-20 % av antalet tankställen vore rimligt.
Elbilisterna är fortfarande early adopters och kommer vara det ett tag till men efterhand som en större andel av bilparken blir elektrifierad så kommer det finnas underlag för fler laddplatser men för att snabba på elektrifieringen så är det viktigt att det är enkelt att ladda även om man inte har möjlighet att göra det hemma eller på jobbet. Den breda massan kommer inte vilja hålla på med speciella appar för att leta lediga laddplatser eller planera sina resor efter var man kan ladda. Sånt är mest spännande för pionjärer som vill känna sig lite speciella.
Får vi sen laddhastigheter som närmar sig fulladdat på 5 min så går det ju alldeles utmärkt att ladda sin bil på samma sätt som man tankar den.
Driftskostnade av en laddstation borde också bli billigare än en tankstation så laddstationen behöver inte ha lika hög beläggning.
Re: Ionitys laddnätverk
Och ändå har jag suttit och väntat i över en timme på att laddningen ska bli klar på en 50 kW laddare i Växjö 3 km från min lägenhet när jag har lånat elbil..fth skrev:Tanken med snabbladdare är ju inte att ersätta bensinmackar, dom används endast vid långresor, under dom förutsättningarna finns det ingen anledning att placera dom i närheten till större samhällen, tvärtom faktiskt.Maw skrev:Vi kanske har olika höga förväntningar
Jag tycker det borde vara betydligt tätare än så. Alla städer och större samhällen borde ha snabbladdare inom högst 10 km. Jag inser att det ligger något år bort men med tanke på försäljningskurvan för elbilar så är det nog inte allt för många.
Den dagliga laddningen (för dom flesta >90%) sker ju via AC.
/fth
Att i genomsnitt 90 % av laddningen kan ske på destinationsladdare är en klen tröst när man får sitta och vänta på en långsamladdning..
Varför ska man inte kunna ladda snabbt vid alla tillfällen man vill eller behöver? Är det bara för att Ionity och Teslas laddnätverk ska kunna fortsätta att sätta käppar i hjulen för den allmänna elektrifieringen? Det har de givetvis rätt att göra men jag behöver inte tycka om det. Jag hade föredragit mer öppna system och en snabbare utbyggnad.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kan ju inte svara för Svenssons, men i och med att jag bor i Uppsala är jag i en liknande situation. Det finns en Supercharger strax utanför Uppsala. Den dagen min bil levererades åkte jag dit för att testa att laddning och betalning fungerade, eftersom jag skulle ut på en längre färd strax därpå. Allt fungerade bra och därefter har jag inte ens tänkt på att använda den Superchargern.Maw skrev:Ja, de som kör till Växjö eller andra orter ska också kunna ladda snabbt. Men det finns många situationer där man av olika skäl vill kunna ladda snabbt i närheten av där man bor. Har du aldrig använt superchargern i Kalmar även om du skulle ha mer nytta av en i Växjö?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Men det finns ju ett behov av snabbladdare i städerna också. Tesla ska ju bygga flera SuC i vissa städer i Sverige redan i år. Alla som har boenden utan laddning kommer snabbt kunna toppa upp istället för att hitta laddgator osv och stå där i flera timmar.
Tycker det är smart och kommer vara ett bra komplement till vanliga AC.
Jag bodde utan hemmaladdning i Sundsvall nästan ett år. Funkade kalas med att ladda på jobbet och sen på SuC när det behövdes. Annars skulle jag behöva åka 1-2km och lämna bilen på en ac laddare i 3-4h och sen tillbaka för att hämta den. Inte så smidigt.
Tycker det är smart och kommer vara ett bra komplement till vanliga AC.
Jag bodde utan hemmaladdning i Sundsvall nästan ett år. Funkade kalas med att ladda på jobbet och sen på SuC när det behövdes. Annars skulle jag behöva åka 1-2km och lämna bilen på en ac laddare i 3-4h och sen tillbaka för att hämta den. Inte så smidigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Visst har jag använt stationen i Kalmar men de flesta gångerna är det pga att jag har fått köra långsamt från Falkenberg och inte har mer än 1-2% kvar. Ett stopp på 10 minuter i Växjö hade varit mycket bättre då jag dels hade kunnat köra snabbare och dels inte behövt ladda i Kalmar. SuperChargers behöver verkligen inte ligga någon mil från hemmet. Nu finns ingen Supercharger inom 15 mil från mitt hem förutom den i Kalmar som ligger 1 mil hemifrån. Det är verkligen inte optimalt. När jag startar en resa behöver jag ju aldrig ladda efter en mil och är jag på väg hem så är det ju endast pga avsaknad av andra lämpliga snabbladdare som tex i Växjö som jag laddat i Kalmar.Maw skrev:Ja, de som kör till Växjö eller andra orter ska också kunna ladda snabbt. Men det finns många situationer där man av olika skäl vill kunna ladda snabbt i närheten av där man bor. Har du aldrig använt superchargern i Kalmar även om du skulle ha mer nytta av en i Växjö?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Äger man en bil så måste man ju parkera den någonstans i närheten av där man bor, oavsett hur
man ser på saken, annars är det något hokus pokus, och då vore det fortfarande absolut bäst helt utan
tvivel om man kunde ladda den på den plats man parkerar hemma, och då är det fortfarande överlägset bäst
att se till så att det är möjligt
Tyvärr verkar det dröja på många platser men det bara måste gå i förlängningen, och då blir behovet av
snabbladdare i städer ganska litet (men inte helt fel såklart).
Nu kan ju inte Tesla mfl vänta hur länge som helst på att kommuner och liknande får tummen ur så dom satsar
lite på detta iaf, för att stötta försäljningen av bilar till dom som saknar denna viktiga hemmaladdning
man ser på saken, annars är det något hokus pokus, och då vore det fortfarande absolut bäst helt utan
tvivel om man kunde ladda den på den plats man parkerar hemma, och då är det fortfarande överlägset bäst
att se till så att det är möjligt
Tyvärr verkar det dröja på många platser men det bara måste gå i förlängningen, och då blir behovet av
snabbladdare i städer ganska litet (men inte helt fel såklart).
Nu kan ju inte Tesla mfl vänta hur länge som helst på att kommuner och liknande får tummen ur så dom satsar
lite på detta iaf, för att stötta försäljningen av bilar till dom som saknar denna viktiga hemmaladdning
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Denna kritik tycker jag är i viss mån berättigad vad gäller Ionity, men helt missriktad när det gäller Tesla.Maw skrev:Är det bara för att Ionity och Teslas laddnätverk ska kunna fortsätta att sätta käppar i hjulen för den allmänna elektrifieringen?
Utan Tesla hade elektrifieringen tagit minst 10 år längre, att övergången till elbilar nu börjar ta fart är 100% Teslas förtjänst.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror ionity kommer självdö om de inte ändrar prissättningen. De kan inte enbart leva på egna medlemmar. Förhoppningsvis inser de detta eller så är det fullt medvetet gjort.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Så länge de inte har någon vettig konkurrens från andra aktörer som också sätter upp fler platser på samma ställe så tror jag de faktiskt ändå klarar sig. Tyvärr blir det så att man värdesätter tillgängligheten så pass högt när det vid andra stolpar är så stor risk att de är upptagna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Klart de kan. Skulle säga att de inte ens kommer klara trycket från "de sina" inom kort om de inte bygger ut kraftigt.HelectriC skrev:Jag tror ionity kommer självdö om de inte ändrar prissättningen. De kan inte enbart leva på egna medlemmar. Förhoppningsvis inser de detta eller så är det fullt medvetet gjort.
Re: Ionitys laddnätverk
Men de har ju vettig konkurrens i de flesta länder undantaget Sverige. Jag tror inte ionity kan leva enbart på svenska kunder.joel80 skrev:Så länge de inte har någon vettig konkurrens från andra aktörer som också sätter upp fler platser på samma ställe så tror jag de faktiskt ändå klarar sig. Tyvärr blir det så att man värdesätter tillgängligheten så pass högt när det vid andra stolpar är så stor risk att de är upptagna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Visste inte att det fanns så många andra aktörer som byggt ut skapligt bra nätverk med flera laddare per ställe i Europa.
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Jo då, finns flera. Här är en snapshot från enBW laddare i Tyskland (appen heter Mobility+) som exempel. EnBW tar 49ct/kWh på DC laddare. Sen finns diverse abonnemang i appen om man kör mycket.joel80 skrev:Visste inte att det fanns så många andra aktörer som byggt ut skapligt bra nätverk med flera laddare per ställe i Europa.
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
HelectriC skrev:Jo då, finns flera. Här är en snapshot från enBW laddare i Tyskland (appen heter Mobility+) som exempel. EnBW tar 49ct/kWh på DC laddare. Sen finns diverse abonnemang i appen om man kör mycket.joel80 skrev:Visste inte att det fanns så många andra aktörer som byggt ut skapligt bra nätverk med flera laddare per ställe i Europa.
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?
Du måste som sagt ta dig till Tyskland först. Ionitys stora fördel som jag ser det är att de finns över hela Europa och att man inte behöver ha olika abonnemang för olika länder osv. En tripp ner till Italien blir ju hemsk om man ska ha 14 olika abonnemang, appar och brickor...