Skillnad på Gränby och gränbystaden........taliz skrev:Gränby är en bra plats om man vill få bilen uppeldad...
(Bodde där ett år).
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Nostalgi nästan, den vid Vaksalagatan var den första snabbladdare jag använde, typmetchristian skrev:Mc Donalds vid Gränby har ingen 50kw laddare... bara 2 pytteladdare på 3,7w typ, det är mc Donalds Vaksalagatan du tänker på kanske? Som ligger 5min från gränbyFredrikR skrev:Även om det "bara" blir 20 km extra tur och retur så är det inte en extra sträcka man är sugen på när man är på en långresa. Tror än mindre att de som inte är inbitna elbilister accepterar det.metchristian skrev:Det skiljer 9,8km mellan fullerö o Gränby så inget jätteavstånd mellan men kan hålla me om att det finns bra mkt mer möjligheter vid Gränby än fullerö o dessutom har city gross / jula och mc Donalds (vet ej om deras är gratis dock)bara 3,7kw laddare som är gratis(city gross o jula) men totalt värdelösa för rena elbilar. Men att man kanske kan acceptera 50-100kr dyrare laddning pga bättre matmöjligheter ja vi får väl se hur full belagd den laddstället blir... åker ofta förbi där så ser med spänning fram emot o få se
Men som sagt, tycker inte Fullerö är en usel placering, bara att Uppsala Norra/Gränby är klar bättre.
Trevligt också att det finns alternativ där, Vid MAX finns en Vattenfall-snabbladdare och vid McDonalds finns också en snabbladdare om jag minns rätt (Fortum?) Båda dessa med 50 kW effekt, så då finns valmöjligheten mellan lite långsammare och billigare, eller snabbare och dyrare.
2013 eller nåt, med en Leaf på väg hem efter att jag precis hade köpt den:)
Det måste en av dom första som fanns i Sverige
Sedan blev det Gävle Energis laddare som skulle invigas dagen efter! den delen av resan blev lite väl
spännande dock (10 mil på E4:an med en Leaf 24 liksom)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Hur går det i Hudiksvall? Någon som sett ngt?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Ionitys laddnätverk
Dom skal ha påbörjat arbeten vid Circle K den 18 september, körde faktisk förbi där i måndags och hem onsdag eftermiddag men la inte märke till nått.PapaD skrev:Hur går det i Hudiksvall? Någon som sett ngt?
https://ionity.ev-info.eu/location/hudiksvall
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Ionitys laddnätverk
Men kom igen Ionity, varför startar ni inte Uppsala stationen?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Ionitys laddnätverk
Bra fråga, riktigt sega...PapaD skrev:Men kom igen Ionity, varför startar ni inte Uppsala stationen?
Re: Ionitys laddnätverk
Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.
Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.dfa skrev:
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Tycker bara att den är helt galet absurd.
Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.martinot skrev:Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.
Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.dfa skrev:
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Tycker bara att den är helt galet absurd.
Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
Re: Ionitys laddnätverk
Antagligen har du dock varit med och betalat för Ionity-nätverket. EU har ju bidragit med drygt €39 miljoner där en del av dessa kommer från svenska skatter.martinot skrev:
Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kan inte tala för andra e-tron-ägare men jag skulle aldrig betala 200kr/mån för ett laddabonnemang som ger mig "rabatt" hos Ionity. Man byter bara delar av en rörlig kostnad mot en fast avgift med lång bindningstid så de får en garanterad inkomst i ett år. På grund av rådande situation har jag inte snabbladdat min e-tron en endaste gång de senaste 9 månaderna. Hade jag haft ett abonnemang så hade Ionity under tiden fått 1800kr rakt ner i fickan utan någon som som helst nytta för mig. Och tiden tickar på. Som det ser ut nu så kommer jag inte behöva snabbladda de kommande månaderna heller. Ska man ändå betala ett abonnemang? Nej. Jag tänker inte stödja en sådan prismodell och jag hoppas att det är fler som resonerar likadant så att det blir ändring på det. Skulle jag behöva snabbladda så finns andra laddare.dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har jag ju en e-tron och "gratis" ECS i 12 månader, så betalar bara 3,3kr/kWh. Får se hur jag gör när det löper ut, men tycker det funkar bra än så länge.
Sedan att jag bara kommer hälften av distansen jämfört med vår TM3:a, dvs i realiteten, jämfört med att ladda 3:an på SuC kostar Audin minst dubbelt så mycket att snabbladda ändå om man kör samma distans. Fast det är ju en helt annan sak.
edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Sedan att jag bara kommer hälften av distansen jämfört med vår TM3:a, dvs i realiteten, jämfört med att ladda 3:an på SuC kostar Audin minst dubbelt så mycket att snabbladda ändå om man kör samma distans. Fast det är ju en helt annan sak.
edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Re: Ionitys laddnätverk
80 kr var bara en specialare under en begränsad testperiod. Ionity hade inte fått ordning programvara för att kunna debitera riktigt.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.martinot skrev:Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.
Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.dfa skrev:
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Tycker bara att den är helt galet absurd.
Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
För att försvara Ionity lite här, så har de alltid varit tydliga med från start att 80 kr/laddning var aldrig menat som en permanent lösning. Mer för att folk skulle kunna testa lösningen.
Hade själv registrerat mig för Ionity med app och konto, och hade själv tänkt att testa. Inte för något egentligt behov, men mest av nyfikenhet.
Tror många andra M3-ägare passade på att göra så under denna testperioden utan riktig kostnad för laddningen (80 kr var ju som sagt mest en symbolisk sak, och kunde nästan lika gärna kunnat vara helt gratis).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil, det är bara självbedrägeri. Jag förstår naturligtvis att en dyr elbil, och framförallt en e-tron, har mycket högre TCO än en vanlig fossilbil. Men hittills har det ju i alla fall varit billigt att resa med elbil, och det kompenserade till viss del för de höga kostnaderna som bilen orsakar för övrigt. Kanske inte så mycket i kronor och ören, men känslan att semesterresan går på bara några hundralappar är obeskrivlig.dfa skrev:edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Nu kostar semesterresan lika mycket eller rentav mycket mer än vad den gjorde med fossilbilen, och det är inte bara surt, det tar också bort en stor del av incitamentet att ha en elbil som e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.Svenssons skrev:Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Re: Ionitys laddnätverk
Själv laddade jag på Varberg bägge gångerna.Jerker skrev:Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.Svenssons skrev:Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Hade tänkt att provladda på Ionity i Varberg när jag passerade där några gånger, men blev aldrig av. Hade förberett konto och app innan, men glömde bort, eller hann inte med att testa när jag passerade ett par gånger under förra hösten.Svenssons skrev:Själv laddade jag på Varberg bägge gångerna.Jerker skrev:Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.Svenssons skrev:Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Sedan kom de "vanliga" priserna, när de fått sitt betalsystem att fungera korrekt, och även om det är något man absolut har råd att testa för skoj skull (man behöver ju dessutom inte ladda fullt), så har jag skippat det då jag personligen bojkottar Ionitys sunikga krämarpriser och (i mitt tycke) absurda prispolitik.
Förhoppningsvis så har de inte bara lyckats att börja ta betalt på riktigt (80.- var som sagt tillfällig betatest medans de skulle ha ordning på saker), men även att åtgärda den typen av problem som du upplevt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Jag lär använda Ionity lite då och då när det blir långresor faktiskt, i vissa fall ligger de ju bättre till och har lite roligare matställen nära sig. Jag lär t.ex.inte använda SuC i Sundsvall om jag behöver ladda där till och från Åre utan då blir det Ionity istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Sundsvall har ju Pizza Hut.. muuuums.OfarligTesla skrev:Jag lär använda Ionity lite då och då när det blir långresor faktiskt, i vissa fall ligger de ju bättre till och har lite roligare matställen nära sig. Jag lär t.ex.inte använda SuC i Sundsvall om jag behöver ladda där till och från Åre utan då blir det Ionity istället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Sedan Hudiksvall öppnades lär jag inte vilja ta långstopp i Sundsvall väg till/från Åre, det är inte bara på en dålig plats rent planeringsmässigt enligt mig utan skall jag äta något som knappt klassas som föda väljer jag Max före Pizza Hut alla dagar i veckan.Laban skrev:
Sundsvall har ju Pizza Hut.. muuuums.
Sedan är det ju 10 minuters omväg (mer på vintern har jag märkt) att köra via SuC Sundsvall när man skall till Åre så det bidrar ju.
Re: Ionitys laddnätverk
Hm, alltså jag är TCO-nerd och har invecklade excelblad ( "f**k off spreadsheets" för att låna från Peep Show)mati skrev:Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil,dfa skrev:edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Det som spelar in rätt mycket i vad det kostar mig personligen är upplägget med arbetsgivaren kring förmånsbilar, men går ju inte att jämföra det med det andra betalar eller den sanna TCOn heller.
Lite OT där.
Re: Ionitys laddnätverk
Det beror som vanligt helt och hållet på vad man jämför med. Min e-tron kostar mig ungefär 12-13kkr i privata pengar, laddning exkluderad. Det är ungefär det dubbla mot vad min dyraste fossilbil har kostat mig - med soppan inkluderad. Det var naturligtvis en billigare bil i en helt annan prisklass.dfa skrev:Hm, alltså jag är TCO-nerd och har invecklade excelblad ( "f**k off spreadsheets" för att låna från Peep Show)mati skrev:Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil,dfa skrev:edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Det som spelar in rätt mycket i vad det kostar mig personligen är upplägget med arbetsgivaren kring förmånsbilar, men går ju inte att jämföra det med det andra betalar eller den sanna TCOn heller.
Lite OT där.
Jag kan räkna så mycket jag vill, det går inte att få någon ekonomi i detta för min del. Men om du jämför men t.ex. en Q7 eller XC90 är det säkert en helt annan bild.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14