Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.
Nej precis. Det stämmer inte riktigt ändå. Och varför blir det drygt 100 kronor i Danmark då? Och i Tyskland betalade jag ju faktiskt 80 kronor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Jag har hela tiden varit mycket skeptisk till att Ionity skulle lyckas bygga 400 stationer, och nu verkar jag tyvärr få rätt.

Alla Tesla-ägare kan ju intyga vilken skillnad ett fungerande snabbladdarnätverk gör, och det finns ju fortfarande inget alternativ till Superchargers som är ens i närheten, och nu ser det ut som att det kommer att dröja ännu några år innan det finns.

Jag tror detta är en av de faktorer som som bromsar övergången till elbilar. Så länge det behövs planering, krångel, trix och fix, brickor, kort, abonemang etc för att ge sig ut på långresa med sin elbil så kommer det i första hand vara entusiaster som köper dom.

Detta är dåliga nyheter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 3 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
I så fall är det ju goda nyheter :)

Jag har inte uppdaterat min statistik på länge, det kanske är dags för lite nya grafer!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Skärmklipp.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.
Jag tror att TV har missuppfattat nånting där. Det vd:n pratar om är troligtvis framtida utbyggnaden, alltså det som sker efter de första 400. För det har de alltid varit ganska otydliga med. De fortsätter väl bygga ut, men inte i samma takt, och det blir kanske i första hand en utökning av befintliga stationer. De är ju till stor del förberedde för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

mati skrev:
Skärmklipp.PNG
Jag skall uppdatera min statistik när jag får tid senare, men tyvärr ser ju inte ut som att 400 kommer att hålla från din kurva.

Okulärt ser det ut som att utbyggnadstakten skulle behöva nästan dubbleras för att nå målet på utsatt tid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Ionity har kanske upptäckt att deras laddare används väldigt lite ännu och väntar på fler elbilar? :roll:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Från artikeln:
Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
Huh?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

renes skrev:
Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
Huh?
Känns nästan som en översättningsrelaterad feltolkning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

ursprunget
https://europe.autonews.com/suppliers/i ... re-builder

hrr je berggren tolkar lite
ms 76132 "Eleamore"
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

macky skrev:
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.

Kod: Markera allt

 Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next?

We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities.

When will you decide?

The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.

Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.

Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.

Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

taliz skrev:
macky skrev:
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.

Kod: Markera allt

 Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next?

We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities.

When will you decide?

The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.

Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.

Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.

Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
Så tolkar jag också det, dvs 400-målet är inte längre "heligt" utan uppe för omprövning.

Olyckligt om det är så.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.
200 är väl inte färdiga än?
Tvärstopp får vi hoppas det inte blir. Men man vet aldrig, konjunkturen viker och bolagen bakom ionity kanske drar åt svångremmen. De pratar nog inte om att slå sig samman med andra laddnätverk för att det är roligt. De vill minska kostnaderna.
Vi ser ju också hur det går för Daimler nu tex. De kanske sätter press på ionity att leverera bättre resultat omgående, och därmed blir det mer fokus på ställen med hög omsättning = i/runt storstäder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i fötterna. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

EnTraktor skrev:
Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i benen. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
Well, om konjunkturen viker så kommer dom sälja färre avgasbilar också. Därmed behöver dom inte sälja lika många elbilar för att slippa böter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.

Absolut. Det är ett grundläggande problem eftersom Ionity vill gå med vinst på varje laddstation. Det finns inget värde för dem att skapa ett heltäckande nät eftersom det inte finns en koppling till bilförsäljningen som det gör hos Tesla.

Supercharger-nätverket är ett argument för att köpa Teslas bilar. Ionity vill istället plocka russinen ur kakan verkar det som.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Inte för oss vana elbilister som har kuskat runt med en klase adaptrar, rfid-taggar, skaffat obskyra abbonemang hos lokala leverantörer, och som kan uppladdning och PlugShare et al utantill etc, men för de som skall ta steget in tror jag splittringen med olika nätverk, betalningslösningar, priser, effekter, brickor, kort etc kan vara en tröskel.

Det jag tror skulle behövas är att leverantörerna kommer överens om en gemensam betalningslösning med auto-identifiering av fordonet, dvs en "plug and charge"-lösning precis som på Supercharger. Hur svårt kan det vara?

Det borde också vara standard att pris/kWh visas tydligt på en skylt som på fossilmackar, då skulle ockrarna med priser på 15:-/kWh rensas bort tämligen snabbt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i fötterna. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
Med långa leveranstider och problem att få fram batterier så tänker jag att de inte bryr sig om det. De behöver inte skapa mer efterfrågan på elbilar just nu. Dessutom tänker jag mig att Ionity hoppar över olönsamma platser och hoppas att någon annan tar ansvar.
Skriv svar