Att åka till Biarritz från Narbonne t.ex. är inte så trevligt. Mellan Narbonne och Pau är det 34 mil. Alternativet är en omväg där man får åka upp från Toulouse mot Montauban och sen vända tillbaka. En omväg på 4.5 mil. Än värre blir det om man t.ex. ska stanna någonstans på vägen och inte har möjlighet att ladda. Lägg sen till att du har lite cyklar/surfbrädor eller någon annan packning på taket, då blir det svårt med 34 mil motorväg.EnTraktor skrev:En i hela Spanien - Barcelona - 5km från en SuC Fantastiskt med fler alternativ om man saknar 5 km batteriVerdi skrev:Hur många Ionity finns det i Spanien och Italien då?point1 skrev:När man reser på långa roadtrips är tyvärr täckningen inte tillräckligt bra ännu så det finns absolut behov av mer snabbladdning än den Tesla erbjuder. Det är iaf mina erfarenheter från flertalet roadtrips till Italien, Spanien, Frankrike och inom Sverige.Nicke Nyfiken skrev:Jag har aldrig sett ett behov av att snabbladda på något annat ställe än Teslas SuC. Och ser ännu mindre anledning nu.Mickep skrev:Tror det är många som är intresserade av ionity. Exempelvis model3 användare, som har haft stor nytta av nätverket och tom laddat billigare än teslas suc. (iom att det var flatrate). (tom snabbare eftersom v3 inte finns inte)
Enligt bjorn Nydahl kommer danskarna att ladda billigare på ionity tom efter höjningen (vet unte hur han räknade)
Alla är inte så inskränka attt de enbart laddar på teslas egna laddare.
Så detta påverkar tesla ägare väldigt mycket (och elbilsägare i allmänhet)
.Detta med ökade laddkostnader är nog något man får ta politiskt för att komma tillrätta med. Det är inte otänkbart att tesla kan få ideer om man inte försöker påverka sådana påhitt i sin linda.
För det är ett problem att laddkostnaden ökar.
fö så är vi i Allmänt/övrigt delen av forumet.
Kalla mig gärna inskränkt.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Nej. T.ex. sträckan Narbonne - Biarritz är ett problem, och det är en stor motorväg i södra Frankrike man kör på i 34 mil utan snabbladdning.Verdi skrev:
Du pratar om behov av destinationsladdare egentligen väl?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Ok, den sträckan kan bli problem. Och då är alternativet att ladda 30 kWh för 300 spänn på Ionity mycket att bråka om?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
Nej. Läsförståelse på topp?EnTraktor skrev:Ok, den sträckan kan bli problem. Och då är alternativet att ladda 30 kWh för 300 spänn på Ionity mycket att bråka om?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det visade ju sig vara sant... väldigt märkligt att dom gick ut å dementerade det och sen kommer med mer eller mindre exakt enligt läckan.. kunde ju gott att justerat det något neråt i varje fall.. efter dementinVerdi skrev:Jo, det var ju halvofficiellt redan innan. Frågan var bara när det skulle komma.Swede1 skrev:Om inte Ionity sänker höga 8,7 kr per kwh priset för ad hoc laddning så borde Tesla öppna upp sitt nätverk för 4-5 kr per kwh för ad hoc laddning. Inom någon månad till i sommar, skulle antagligen öka Teslas vinst. Eller åtminstone köra en drive tillfälligt för att se hur det fungerar och sätta press på Ionity.
8,7 kr per kwh såg jag verkligen inte komma!
Ionitys laddnätverk
De kunde struntat i att dementera åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, stör mig på det... å skulle dom lägga sig högt skulle dom lagt sig lägre än den ”läckta” informationen. Men nu tappar dom trovärdigheten..taliz skrev:De kunde struntat i att dementera åtminstone.
Får hoppas att circle k’s egna konkurrerar ut ionity.
Var ju själv i valet å kvalet att våga satsa på elbil.. många negativa röster som avråder mig.. detta är ju ett jäkla bakslag.. men lever på hoppet och tänker att det kommer ändå bara bli bättre framöver när fler alternativ än bee och ionity finns för oss som inte kör tesla
Re: Ionitys laddnätverk
point1 skrev:Nej. T.ex. sträckan Narbonne - Biarritz är ett problem, och det är en stor motorväg i södra Frankrike man kör på i 34 mil utan snabbladdning.Verdi skrev:
Du pratar om behov av destinationsladdare egentligen väl?
Finns det en Ionity där?
Re: Ionitys laddnätverk
Om det gör det så låter det ju som det skulle kunna var värt ett par hundra för en laddning...Verdi skrev:point1 skrev:Nej. T.ex. sträckan Narbonne - Biarritz är ett problem, och det är en stor motorväg i södra Frankrike man kör på i 34 mil utan snabbladdning.Verdi skrev:
Du pratar om behov av destinationsladdare egentligen väl?
Finns det en Ionity där?
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Ionitys laddnätverk
Ja, det gör det. Men poängen var att det finns ett behov av fler snabbladdare och bättre täckning, vilket vissa inte verkar förstå. Inte att just ionity fanns eller ska finnas överallt.Verdi skrev:point1 skrev:Nej. T.ex. sträckan Narbonne - Biarritz är ett problem, och det är en stor motorväg i södra Frankrike man kör på i 34 mil utan snabbladdning.Verdi skrev:
Du pratar om behov av destinationsladdare egentligen väl?
Finns det en Ionity där?
När jag var där senast fanns dock inte ionity.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Det blir intressant om man kan få bättre kWh-pris via en annan laddoperatör på IONITY som man ändå har ett kort/abonnemang hos. Typ Bee/Eon/InCharge osv.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen
Re: Ionitys laddnätverk
Då kan ju cirkle k konkurrera lätt. Diesel har dom ju tillgång till.pubbe skrev:Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen
Re: Ionitys laddnätverk
Bmw i3 Rex har generator , och ger ca 12 mil på 8 liter bensin a ca 130 kr. Kwh priset bör vara under ca 5-6 kr om man ska ladda, sen går det på fem minuter att tanka så fördel där. Om många elbilar hade Rex så skulle det bli ett takpris på ca 5 kr per kwh på laddning. Dessutom kunde batterierna vara mindre , 40 - 50 kwh vilket gav fler ovh billigare elbilar, om 10 år skulle mam kunna montera bort rex och in med större batteri. Det kan vi lagstifta om i folkomröstning , men blir nog för krångligt.Fredrik j skrev:Då kan ju cirkle k konkurrera lätt. Diesel har dom ju tillgång till.pubbe skrev:Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen
Bmw har verkligen lyckats med i3 rex, från 2013. Förr var det dåligt med snabbladdare, nu är det problem med tillgänglighet och pris. Alltid bra med substitut, el eller bensin. I alla fall tills elbils marknaden mognar.
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
Circle K har ju IONITY på sina stationer så kanske de kan tänkas erbjuda rabatt genom ”EXTRA Club” och/eller deras olika kortlösningar för privat resp företagskunder.Ulfie2 skrev:Det blir intressant om man kan få bättre kWh-pris via en annan laddoperatör på IONITY som man ändå har ett kort/abonnemang hos. Typ Bee/Eon/InCharge osv.
Re: Ionitys laddnätverk
Swede1 skrev:Bmw i3 Rex har generator , och ger ca 12 mil på 8 liter bensin a ca 130 kr. Kwh priset bör vara under ca 5-6 kr om man ska ladda, sen går det på fem minuter att tanka så fördel där. Om många elbilar hade Rex så skulle det bli ett takpris på ca 5 kr per kwh på laddning. Dessutom kunde batterierna vara mindre , 40 - 50 kwh vilket gav fler ovh billigare elbilar, om 10 år skulle mam kunna montera bort rex och in med större batteri. Det kan vi lagstifta om i folkomröstning , men blir nog för krångligt.Fredrik j skrev:Då kan ju cirkle k konkurrera lätt. Diesel har dom ju tillgång till.pubbe skrev:Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen
Bmw har verkligen lyckats med i3 rex, från 2013. Förr var det dåligt med snabbladdare, nu är det problem med tillgänglighet och pris. Alltid bra med substitut, el eller bensin. I alla fall tills elbils marknaden mognar.
Finns ju ett företag i Österrike som sätter in ett mindre batteri och en REX-motor i Model 3. Räckvidd över 100 mil. Vardagskörning kan skötas helt på el.
Re: Ionitys laddnätverk
Var det inte Australien?Verdi skrev:Swede1 skrev:Bmw i3 Rex har generator , och ger ca 12 mil på 8 liter bensin a ca 130 kr. Kwh priset bör vara under ca 5-6 kr om man ska ladda, sen går det på fem minuter att tanka så fördel där. Om många elbilar hade Rex så skulle det bli ett takpris på ca 5 kr per kwh på laddning. Dessutom kunde batterierna vara mindre , 40 - 50 kwh vilket gav fler ovh billigare elbilar, om 10 år skulle mam kunna montera bort rex och in med större batteri. Det kan vi lagstifta om i folkomröstning , men blir nog för krångligt.Fredrik j skrev:Då kan ju cirkle k konkurrera lätt. Diesel har dom ju tillgång till.pubbe skrev:Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen
Bmw har verkligen lyckats med i3 rex, från 2013. Förr var det dåligt med snabbladdare, nu är det problem med tillgänglighet och pris. Alltid bra med substitut, el eller bensin. I alla fall tills elbils marknaden mognar.
Finns ju ett företag i Österrike som sätter in ett mindre batteri och en REX-motor i Model 3. Räckvidd över 100 mil. Vardagskörning kan skötas helt på el.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så åker du via Arboga.Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, jag åker mellan Nyköping och Örebro så Arboga vore en väldig omväg. Det finns en 50 kW-laddare i Katrineholm, men den ligger antingen för tidigt eller för sent, beroende på vilket håll jag åker åt. Om jag bara åker ToR så kan jag på sommaren klara mig på en laddning eller att fylla upp lite i Katrineholm på hemvägen, men om jag dessutom åker runt en del när jag är i Örebro så behöver jag ladda betydligt mer. Jag känner mig nu förflyttad tillbaka till tillvaron som den var med Zoen. Och den var faktiskt bättre med 22 kW AC-laddning mot 11 kW på Teslan...dstr skrev:Eller så åker du via Arboga.Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Som sagt kommer det bli intressant att se vad aktörer som Plugsurfing med flera som blir en MSP kommer ta ut, skulle jag få gissa är det runt 5 kr/kWh utan abonnemang de landar på vilket ju inte är så farligt alls för långresorna.
Re: Ionitys laddnätverk
Austria = AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Säker på det?mati skrev:Austria = AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
I mitt hemland säger man Austria för Österrike
Re: Ionitys laddnätverk
Det hela presenterades på en sajt på engelska som en uppfinning från Australien eftersom de som skrev hade dålig koll på Austria/AustraliaVerdi skrev:Vet ej. Vad är det som är så roligt?Walker skrev:Var det inte Australien?
Finns mer om det i annan tråd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR