Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Trevligt!
Då är det ihop med EONs laddare total 10 st HPC-laddare och 5 st 50-60 kW-laddare i det klustret.
Om InCharge får ordning på sina grejer blir de två 60 kW-laddarna 120 kW om bara en laddar.
Dom två nya laddarna är på plats med spänning men är inte öppna än.
Trevligt!
Då är det ihop med EONs laddare total 10 st HPC-laddare och 5 st 50-60 kW-laddare i det klustret.
Om InCharge får ordning på sina grejer blir de två 60 kW-laddarna 120 kW om bara en laddar.
Vissa ljusning anas.
Nu ser de 2 nya laddarna ut att vara igång i Värnamo. Riktigt trevligt med 6 platser där.
Någon som sett någon plan kring deras så kallade satsning? Tänker då mest på Sverige. Nya platser? Utökning av befintliga? Tidsplan? Hittar inget när jag googlar runt.
Gjorde en slagning i vår databas och det har inte öppnats någon ny Ionity i Skandinavien sedan Gävle i början av augusti.
För den som är intresserad är här en lista på de stationer Ionity öppnat sedan 1:e september.
IONITY Girona Girona Spain
IONITY Zadar Tromilja Zemunik Gornji Croatia
IONITY Ile Rose Voreppe France
IONITY Sorgues Sorgues France
IONITY Versilia Est Pietrasanta Italy
IONITY O Corgo Norte O Corgo Spain
IONITY Perigueux Sud Sanilhac France
IONITY Narbonne-Vinassan Salles-d'Aude France
IONITY O Corgo Sur O Corgo Spain
IONITY Poitou-Charentes Vouillé France
IONITY Vérités Saint-Victor France
IONITY Bourges Sainte-Thorette Marmagne France
IONITY Martin de Yeltes Sur Martin de Yeltes Spain
IONITY Troyes Sud Buchères France
IONITY Coeur d'Aquitaine Captieux France
IONITY Giberville Sud Giberville France
IONITY Briviesca Sur Briviesca Spain
IONITY Briviesca Norte Briviesca Spain
IONITY Wolfsburg Bürozentrum Nord Wolfsburg Germany
IONITY Rosny Nord Rosny-sur-Seine France
IONITY Polmadie Glasgow United Kingdom
IONITY Giberville Nord Giberville France
IONITY Cringleford Norwich United Kingdom
IONITY Adazi Staprini Latvia
IONITY Orléans Nord Saran France
IONITY Kaszewy Kóscielne Kaszewy Kościelne Poland
IONITY Radovljica (dir. Villach) Radovljica Slovenia
IONITY Radovljica (dir. Ljubljana) Radovljica Slovenia
IONITY Märjamaa Rapla Maakond Estonia
IONITY Brissogne Nord Brissogne Italy
IONITY Haademeeste Häädemeeste Estonia
IONITY Kryzkalnis Bijotų Lithuania
IONITY Świecko Świecko Poland
IONITY Living Tomorrow Brussels Vilvoorde Belgium
IONITY Heiligengrabe Heiligengrabe Germany
Sverige och Norden verkar tyvärr inte varit prio #1, men förhoppningsvis blir det bättre i 2022.
Vet du om det även finns en lista med planerade nya stationer?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ska åka 35 mil imorgon, ska bli intressant att köra och ladda sträckan ner till Ulricehamn och undvika ionity helt (har inte förnyat mercedes ME rabattkort/pris), vill ju inte betala nästan det dubbla än vad andra har för laddning.
Den senaste laddaren i Wolfsburg är verkligen ett slag i ansiktet mot alla elbilister som bor eller kör i områden där det saknas snabbladdning. Det är Ionity-station nummer 5 (!!!) i denna lilla stad. Plus alla andra snabbladdare som VW har satt upp i egen regi. Man undrar ju om Ionitys främsta uppgift är att bygga snabbladdare för VWs anställda, eller om det är bara ren PR. Sprid ut dem lite mer för h***e! Det finns stora vita fläckar på Sverige-kartan där folk faktiskt vill köra elbil men inte kan, eftersom laddarna står på fel ställe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du tänker så, håller med men om man slipper kö så betalar jag gärna ionity fullpris, men jag gör vad jag kan för att slippa snabbladda över huvud taget, kommer nog bli en sport tills familjen talar mig till rätta.
De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
Spot on!!!
Sen vet man ju knappast varför dessa stationer legat ”under construction” så pass länge.
Räcker ju att den planerats för att hamna på listan och sen lokala hinner satt käppar i hjulen.
Och tesla må vara överlägsna på punkten att bygga laddare men SuC i Jönköping har haft en egen tråd i ett halvår…så några dagar tar det aldrig oavsett.
EDIT:
Båda laddarna på Irland med 900 dagars byggtid är dessutom igång med 4 laddare / site.
Va Tråkigt.
EDIT 2:
Alla på listan förutom en laddare i Ural hittar jag i appen.
I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta..
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Är väl så att de vill täcka in trafiken som går via e22 också. Så då blev det denna kompromiss på ”ringleden”. Men kan bara hålla med om att den ligger illa till sett ur e4 synvinkel. Jag kör e22 då och då och brukar ändå gena genom stan så Ingelsta hade varit bättre.
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)