Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev:
Det handlar inte om att jag har ett ont öga till dig. Däremot är jag djupt bekymrad för att det forskningsförakt och myter om att forskare är "styrda" som diverse foliehattar sprider, börjar få fäste i den allmäna debatten och folks medvetande. Och jo, forskningen är helt fri. Att det anslås mindre pengar till vissa forkningsområden innebär inte på något som helst sätt att de som forskar inom dessa områden är politiskt styrda eller inte får anslag om de kommer fram till ”fel” saker. Det enda det innebär är att det finns färre som forskar inom dessa områden och att konkurrensen om forskningsanslag är ännu hårdare, vilket i sin tur gör det än viktigare att utmana konsensus inom området för att ha en chans att få anslag från forskningsråden.
Det är till stor del skälen som du nämner ovan som gör att jag har stort tålamod. Därutöver försöker jag i mitt arbete öka förståelsen för vetenskap och forskning, vilket kanske bidragit till att utveckla ett visst mått av tålamod.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Det handlar inte om att jag har ett ont öga till dig. Däremot är jag djupt bekymrad för att det forskningsförakt och myter om att forskare är "styrda" som diverse foliehattar sprider, börjar få fäste i den allmäna debatten och folks medvetande. Och jo, forskningen är helt fri. Att det anslås mindre pengar till vissa forkningsområden innebär inte på något som helst sätt att de som forskar inom dessa områden är politiskt styrda eller inte får anslag om de kommer fram till ”fel” saker. Det enda det innebär är att det finns färre som forskar inom dessa områden och att konkurrensen om forskningsanslag är ännu hårdare, vilket i sin tur gör det än viktigare att utmana konsensus inom området för att ha en chans att få anslag från forskningsråden.

Angående att diskussionen om detta är OT så håller jag med dig. Du kan ju gå tillbaka i tråden och räkna hur stor andel av dessa OT inlägg du stått för innan du tar på dig rollen som forumpolis.
Jag har jobbat nära många forskare, och har stort förtroende för både forskning och vetenskap. Sitter själv med som vice ordförande i en till forskning och teknik nära relaterad förening på en av våra största tekniska högskolor. Men på samma sätt som det finns de som är forsknings/vetenskapsfientliga, så finns det lika många som är naiva och inte känner till de ekonomiska realiteterna bakom forskning som behövs.

Gällande dina anmärkningar om mig som "forumpolis", så har jag oftare sett dig klaga på OT än vad jag gör. Var ju det där jobbiga med att undvika att vara skenhelig istället för konsekvent.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Det handlar inte om att jag har ett ont öga till dig. Däremot är jag djupt bekymrad för att det forskningsförakt och myter om att forskare är "styrda" som diverse foliehattar sprider, börjar få fäste i den allmäna debatten och folks medvetande. Och jo, forskningen är helt fri. Att det anslås mindre pengar till vissa forkningsområden innebär inte på något som helst sätt att de som forskar inom dessa områden är politiskt styrda eller inte får anslag om de kommer fram till ”fel” saker. Det enda det innebär är att det finns färre som forskar inom dessa områden och att konkurrensen om forskningsanslag är ännu hårdare, vilket i sin tur gör det än viktigare att utmana konsensus inom området för att ha en chans att få anslag från forskningsråden.

Angående att diskussionen om detta är OT så håller jag med dig. Du kan ju gå tillbaka i tråden och räkna hur stor andel av dessa OT inlägg du stått för innan du tar på dig rollen som forumpolis.
Jag har jobbat nära många forskare, och har stort förtroende för både forskning och vetenskap. Sitter själv med som vice ordförande i en till forskning och teknik nära relaterad förening på en av våra största tekniska högskolor. Men på samma sätt som det finns de som är forsknings/vetenskapsfientliga, så finns det lika många som är naiva och inte känner till de ekonomiska realiteterna bakom forskning som behövs.

Gällande dina anmärkningar om mig som "forumpolis", så har jag oftare sett dig klaga på OT än vad jag gör. Var ju det där jobbiga med att undvika att vara skenhelig istället för konsekvent.
Du fabulerar, precis som du gjorde för ett tag sen när du påstod att jag skrivit saker till dig på ett annat forum som jag inte ens hört talas om. Jag utmanar dig att hitta ett enda inlägg där jag agerat forumspolis och sagt åt någon att avsluta diskussionen då den är OT.

Vad menar du med att många är naiva? Det är ingen nyhet att forskare hela tiden argumenterar att det ska anslås mer forskningsmedel till just deras ämnesområde. Jag förstår inte riktigt vad det har med diskussionen om politiskt styrda forskare som inte får anslag om de kommer fram till fel saker att göra. Vad är det förresten för förening du sitter med i? På vilket sätt har den gett dig insyn i beredningsprocessen i forskningsråden när anslagen ska fördelas?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Hoppsan_84 skrev:
macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Då ska jag kanske inte hoppas på att de har förberett för att kunna utöka med ytterligare 2 laddare?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
Du fabulerar, precis som du gjorde för ett tag sen när du påstod att jag skrivit saker till dig på ett annat forum som jag inte ens hört talas om. Jag utmanar dig att hitta ett enda inlägg där jag agerat forumspolis och sagt åt någon att avsluta diskussionen då den är OT.
Just denna tråd verkar du vara mer vaksam om vad som diskuteras och verkar inte gilla kritik mot Ionity för deras pris tex.

Min fetstil:
iAkita skrev:
Ärligt talat så börjar jag bli så vansinnigt less på det här gnället. Varenda gång jag ser att det är ett nytt inlägg i Ionity tråden hoppas jag att det ska handla om att en ny station öppnat eller planeras, och så möts jag av samma gamla hackiga skiva på repris. Jag tror de flesta förstått att du tycker Ionity är dyra vid det här laget. Det är helt ok, men snälla, move along.
Själv tycker jag, som nog i princip alla andra att priset på det skattepengastödda laddnätverket Ionity är för dyrt. Samtidigt har jag flertalet gånger påpekat att köpa kWh med el på långturer är som att köpa buteljerat vatten på tex Pressbyrån. Handlar om packetering och plats där man kan få den service man efterfrågar och därmed får betala ett högre pris. Jag har dock aldrig klagat på att någon går OT eller önskat att någon ska sluta skriva om något.

Kritik mot MP kan också få dig att påpeka att det inte har med tråden att göra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Kan vi inte hålla tråden till att handla om Ionity enbart?? Skapa en egen tråd eller boka en träff på en parkering någonstans och go bananas! 90 % i den här tråden verkar vara helt utanför ämnet.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Svenssons skrev:
iAkita skrev:
Du fabulerar, precis som du gjorde för ett tag sen när du påstod att jag skrivit saker till dig på ett annat forum som jag inte ens hört talas om. Jag utmanar dig att hitta ett enda inlägg där jag agerat forumspolis och sagt åt någon att avsluta diskussionen då den är OT.
Just denna tråd verkar du vara mer vaksam om vad som diskuteras och verkar inte gilla kritik mot Ionity för deras pris tex.

Min fetstil:
iAkita skrev:
Ärligt talat så börjar jag bli så vansinnigt less på det här gnället. Varenda gång jag ser att det är ett nytt inlägg i Ionity tråden hoppas jag att det ska handla om att en ny station öppnat eller planeras, och så möts jag av samma gamla hackiga skiva på repris. Jag tror de flesta förstått att du tycker Ionity är dyra vid det här laget. Det är helt ok, men snälla, move along.
Själv tycker jag, som nog i princip alla andra att priset på det skattepengastödda laddnätverket Ionity är för dyrt. Samtidigt har jag flertalet gånger påpekat att köpa kWh med el på långturer är som att köpa buteljerat vatten på tex Pressbyrån. Handlar om packetering och plats där man kan få den service man efterfrågar och därmed får betala ett högre pris. Jag har dock aldrig klagat på att någon går OT eller önskat att någon ska sluta skriva om något.
Det handlade inte om att det var OT, utan om att det är tråkigt att läsa samma inlägg från samma personer i femton olika versioner i samma tråd. Jag gillar det här forumet just för att det tillåts gå off topic i ganska hög grad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

ett försök att gå tillbaks till ionity: är det någon som vet något mer om hur det funkar när man säljer en bil där man har ionityrabatt? Kan man då fortsätta ladda eller hur funkar det? Hur vet stolpen att man äger/inte äger bilen och hur vet ionity om man har sålt bilen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
ett försök att gå tillbaks till ionity: är det någon som vet något mer om hur det funkar när man säljer en bil där man har ionityrabatt? Kan man då fortsätta ladda eller hur funkar det? Hur vet stolpen att man äger/inte äger bilen och hur vet ionity om man har sålt bilen?
Mycket bra fråga som jag också funderat på. Min e-tron charging service verkar ju vara kopplad till mig som person. Jag antar att nya ägaren inte kan använda samma laddkort och samma rabatt. Samtidigt undrar jag om jag då kan fortsätta använda det fast jag inte har någon e-tron längre. Min rabatt (dvs första året utan årsavgift) går ut strax före jul. Och om allt går bra kommer jag inte ha e-tronen kvar då. Men jag ska behålla laddkortet så länge det är gratis. Då kan jag kanske prova om det fungerar. Om jag nu råkar passera en snabbladdare fram tills dess. Det är inte säkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

thnis skrev:
Hoppsan_84 skrev:
macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Då ska jag kanske inte hoppas på att de har förberett för att kunna utöka med ytterligare 2 laddare?
Alla Ionity i Sverige är förberedda för minst 6 laddare med undantaget Ytterån.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Hoppsan_84 skrev:
thnis skrev:
Hoppsan_84 skrev:
macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Då ska jag kanske inte hoppas på att de har förberett för att kunna utöka med ytterligare 2 laddare?
Alla Ionity i Sverige är förberedda för minst 6 laddare med undantaget Ytterån.
Jo jag vet det. Men har aldrig laddat i Södertälje (än) men har hört från flera att det är trångt där. Så kan de få dit ytterligare 2 laddare vore ju det toppen :) Kommer att behövas 6 laddare på varje station snart med alla nya icke Teslabilar som kommer ut på marknaden.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

HelectriC skrev:
ett försök att gå tillbaks till ionity: är det någon som vet något mer om hur det funkar när man säljer en bil där man har ionityrabatt? Kan man då fortsätta ladda eller hur funkar det? Hur vet stolpen att man äger/inte äger bilen och hur vet ionity om man har sålt bilen?
Ionity har inte kolla på vad du laddar för bil och även om dom skulle ha det vet dom inte vem som äger den.

Gissar att ditt abonnemang kommer löpa tiden ut men när det är dags att förnya så går det inte. Men det är upp till tex VW vilka villkor dom väljer att ha.

Det går väll inte att ha ett avtal direkt med Ionity?
Det har du ju med deras samarbetspartners.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Den här bilden tog jag i december 2019 i Södertälje. Som man ser så finns det fyra lediga fundament (framför min vovve). De två befintliga laddarna som redan fann på plats är till höger, alltså utanför bilden.
Det finns alltså plats för 6 laddare.
IMG_20191203_172822.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

mati skrev:
HelectriC skrev:
ett försök att gå tillbaks till ionity: är det någon som vet något mer om hur det funkar när man säljer en bil där man har ionityrabatt? Kan man då fortsätta ladda eller hur funkar det? Hur vet stolpen att man äger/inte äger bilen och hur vet ionity om man har sålt bilen?
Mycket bra fråga som jag också funderat på. Min e-tron charging service verkar ju vara kopplad till mig som person. Jag antar att nya ägaren inte kan använda samma laddkort och samma rabatt. Samtidigt undrar jag om jag då kan fortsätta använda det fast jag inte har någon e-tron längre. Min rabatt (dvs första året utan årsavgift) går ut strax före jul. Och om allt går bra kommer jag inte ha e-tronen kvar då. Men jag ska behålla laddkortet så länge det är gratis. Då kan jag kanske prova om det fungerar. Om jag nu råkar passera en snabbladdare fram tills dess. Det är inte säkert.
Ionity, eller etron charging services som kontraktsparten heter, har inte riktigt tänkt varvet runt kring detta vilket jag blev varse när jag bytte e-tron häromveckan. Mitt gratisår på förra e-tronen gick ut i mars i år. Eftersom jag skulle ha kvar den till juni lät jag avtalet löpa på och tog för givet att man kan bryta kontraktet när man gör sig av med bilen (trots uppsägningstid på 12 månader, jag vet). Det tyckte inte etron charging services som menade att kontraktet är knutet till mig och inte till bilen. VIN:et som kontraktet är knutet till står dock väldigt tydligt när man loggar in på sitt kontrakt på nätet. När jag påtalade detta och orimligheten i att jag ska fortsätta att betala 189 kr/månad för ett kontrakt som iaf nämner VIN:et för bil som jag inte längre har gick de med på att avsluta kontraktet i förtid. Så viss kudos till dem för att de var flexibla i mitt fall men det gäller att ha koll på kontraktet när man gör sig av med bilen... De menade att den nya ägaren kan teckna ett nytt abonnemang med samma VIN men jag är lite osäker på hur många kontrakt som faktiskt kan vara aktiva på ett och samma VIN.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Undrar hur det funkar när det ingår tex ett eller två års abonnemang och man säljer bilen innan denna tid gått ur. Får då köparen av begbilen möjlighet att fortsätta denna period eller ses den som void eller är det enbart den förste köparen som kan fortsätta använda det, men då med en annan bil? Många frågor som det inte verkar finns svar på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det innebär alltså att man måste äga sin e-tron i exakt 12-månaders perioder, dvs man måste sälja den samma månad som man har köpt den för att e-tron charging service inte ska kosta pengar i onödan. Alternativt så måste man säga upp den innan, förutsatt man vet att man vill sälja bilen under de kommande 12 månaderna.
Korkat var ordet. Tyskt tankesätt tyvärr.
När min morfar dog ville vi säga upp hans villaförsäkring. Han bodde ju av begripliga skäl inte kvar där. Det gick inte. Försäkringen tvärvägrade att avsluta avtalet i förtid. Det var ett års uppsägningstid, punkt slut. Att försäkringstagaren inte längre fanns i livet spelade ingen roll.
Samma filosofi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

mati skrev:
Den här bilden tog jag i december 2019 i Södertälje. Som man ser så finns det fyra lediga fundament (framför min vovve). De två befintliga laddarna som redan fann på plats är till höger, alltså utanför bilden.
Det finns alltså plats för 6 laddare.
IMG_20191203_172822.jpg
Stort tack för ett rakt och tydligt svar :D och en fin hund också!
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

thnis skrev:
mati skrev:
Den här bilden tog jag i december 2019 i Södertälje. Som man ser så finns det fyra lediga fundament (framför min vovve). De två befintliga laddarna som redan fann på plats är till höger, alltså utanför bilden.
Det finns alltså plats för 6 laddare.
IMG_20191203_172822.jpg
Stort tack för ett rakt och tydligt svar :D och en fin hund också!
Tack, jag ska vidarebefordra detta till honom.
(När bilden togs har han precis varit hos Scania och hjälpt husse att laga en våg. Båda mina vovvar var faktiskt med. Det finns nog inte många hundar som haft chansen att vara med i en lastbilsfabrik tror jag. Det var ingen som sa nåt. :lol: )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

mati skrev:
Det innebär alltså att man måste äga sin e-tron i exakt 12-månaders perioder, dvs man måste sälja den samma månad som man har köpt den för att e-tron charging service inte ska kosta pengar i onödan. Alternativt så måste man säga upp den innan, förutsatt man vet att man vill sälja bilen under de kommande 12 månaderna.
Korkat var ordet. Tyskt tankesätt tyvärr.
När min morfar dog ville vi säga upp hans villaförsäkring. Han bodde ju av begripliga skäl inte kvar där. Det gick inte. Försäkringen tvärvägrade att avsluta avtalet i förtid. Det var ett års uppsägningstid, punkt slut. Att försäkringstagaren inte längre fanns i livet spelade ingen roll.
Samma filosofi.
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

David_H skrev:
mati skrev:
Det innebär alltså att man måste äga sin e-tron i exakt 12-månaders perioder, dvs man måste sälja den samma månad som man har köpt den för att e-tron charging service inte ska kosta pengar i onödan. Alternativt så måste man säga upp den innan, förutsatt man vet att man vill sälja bilen under de kommande 12 månaderna.
Korkat var ordet. Tyskt tankesätt tyvärr.
När min morfar dog ville vi säga upp hans villaförsäkring. Han bodde ju av begripliga skäl inte kvar där. Det gick inte. Försäkringen tvärvägrade att avsluta avtalet i förtid. Det var ett års uppsägningstid, punkt slut. Att försäkringstagaren inte längre fanns i livet spelade ingen roll.
Samma filosofi.
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
no.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

fth skrev:
David_H skrev:
mati skrev:
Det innebär alltså att man måste äga sin e-tron i exakt 12-månaders perioder, dvs man måste sälja den samma månad som man har köpt den för att e-tron charging service inte ska kosta pengar i onödan. Alternativt så måste man säga upp den innan, förutsatt man vet att man vill sälja bilen under de kommande 12 månaderna.
Korkat var ordet. Tyskt tankesätt tyvärr.
När min morfar dog ville vi säga upp hans villaförsäkring. Han bodde ju av begripliga skäl inte kvar där. Det gick inte. Försäkringen tvärvägrade att avsluta avtalet i förtid. Det var ett års uppsägningstid, punkt slut. Att försäkringstagaren inte längre fanns i livet spelade ingen roll.
Samma filosofi.
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
no.jpg
/fth
Haha, du slår verkligen huvudet på spiken där! Det första de sa när jag gnällde var just "the technical team says that it's not possible". Som om det är "technical team" som ska få styra över kontraktsvillkoren...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

David_H skrev:
Japp, väldigt korkat och ogenomtänkt. Jag hänvisade faktiskt till hemförsäkringar i min argumentation vilka man ju avslutar när man flyttar oavsett uppsägningstid. Men då förstår jag varför de inte köpte just det argumentet... Lite trist att de (Ionity Charging iaf, och kanske i viss mån även tyskar "in general" ;)) är så regelstyrda och inte köper att regler går att ändra efter behov (kundnöjdhet tex!).
När jag kom till Sverige blev jag faktiskt mycket positivt överraskad (och kan även idag fortfarande känna samma sak) hur enkelt allting är här i landet. Har du t.ex. en försäkringsskada, ring försäkringen, det löser sig. I Tyskland har man alltid som utgångsläge att det nästan inte är lönt att försöka, för de komma inte betala ändå. Inte frivilligt i alla fall. Inte utan att man behandlas som en potentiell försäkringsbedragare. Samma sak hos myndigheter. Räkna med att du inte får hjälp.
Jag har till exempel inget tyskt pass längre. Det har gått ut för länge sedan och jag har slarvat bort det sen. Jag har funderat på hur jag ska gå tillväga för att få ett nytt pass. Men det är stört omöjligt. Jag skulle behöva åka till min födelsestad, personligen (!), och få någon tjänsteman att gräva i stadsarkivet om de kan hitta mitt födelsebevis. Sedan måste jag dessutom ta med mig någon släkting som kan bevittna att jag är jag. Men jag har ingen släkt kvar. Jag tror att jag måste även kunna styrka mitt medborgarskap, men det blir ju svårt utan pass. Och eftersom Tyskland inte har personnummer eller ett centralt medborgarregister finns jag egentligen inte längre. Det blir alltså moment 22 i kvadrat. Jag skiter alltså i det.
Det finns många exempel på hur vansinnigt stelbent och osmidigt saker och ting hanteras i Tyskland. Kundnöjdhet bryr man sig i regel inte om. Man skyller på föreskrifter och regler som man själv har skapat. Som jag brukar säga, tyskarna har uppfunnit byråkratin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar