Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
Re: Ionitys laddnätverk
exakt, det låter inte hållbart i längden att ha ett lägre pris än tesla. Men tills de ökar priset så är läget som det är. snabbare och betydligt billigare.LarsL skrev:80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
Re: Ionitys laddnätverk
Vi vet ju inte än vad Ionity kommer att kosta när de inför debitering per kWh, men man får en fingervisning när man tittar på priserna för Audis s.k. e-tron charging service. De försöker ju sälja detta som ett attraktivt "erbjudande", vilket det på inget vis är. För Ionity säger de att det kommer att kosta 3:50kr/kWh, och då kallar de det för "specialpris". Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Tror att man betalar 8kr om man laddar med Plugshare brickan på Bee laddare eller något såntiAkita skrev:Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Re: Ionitys laddnätverk
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.iAkita skrev:Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ännu ett skäl att köra Tesla.Jerker skrev:Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det är klart att det är ocker. Det motsvarar ett dieselpris runt 30kr/liter för en vanlig dieselbil som drar runt en halvliter.Jerker skrev:Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Tack och lov är man ju inte tvungen att betala detta. Annars hade jag faktiskt hållit med. Men jag har aldrig aktiverat e-tron charging service, och jag har aldrig förstått varför någon skulle göra det.Zalman3 skrev:Ännu ett skäl att köra Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Synd att din syster med flera utnyttjas på detta sätt. Oseriöst.Zalman3 skrev:Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Javisst man kan alltid säga att man bör sätta sig in i allting, men jag tycker inte det ska behövas för den oinvigde. Man bör kunna lita på att inte bli lurad av stora välkända aktörer som Audi, men men... Man lär så länge man lever och dieselgate kanske borde fått en att förstå att vissa ska man inte lita på.
MX LR (Raven) 2019
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Re: Ionitys laddnätverk
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...OfarligTesla skrev:Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
Jag snabbladdar extremt sällan. Jag svälter inte ihjäl när snabbladdning kostar skjortan. Det handlar inte om många hundralappar om året för mig. Det handlar om nåt helt annat. Prisspannet för snabbladdning i Sverige är sisådär 1000%. Om jag laddar hos Fortum i Kristinehamn och använder Plugsurfing-brickan kostar det ca 50 kronor att ladda 0-80%. Om jag laddar med ovannämnda e-tron charging service hos Bee i Karlstad kostar det 540kr,, eller 340kr med Bee-kortet. Och då tar det dessutom 3 ggr så lång tid. Det är ofattbart.Remuz skrev:Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...OfarligTesla skrev:Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Det är helt enkelt inte okej att den som inte är insatt kanske betalar ett extremt ockerpris. Så är det ju inte med bensin. Dessutom inser folk inte att det ändå är billigt att ha elbil eftersom det mesta av laddningen sker hemma. Det är många som frågar mig vad det kostar att ladda när man ska åka på semester. Dumt när man måste börja meningen med "det kan kosta mycket mer än att tanka diesel, men..." för då har de redan slutat lyssna. Dessutom kan inte alla ladda hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag misstolkade det som du klagade på på Bee's priser när det istället var Audis orimliga påslag du reagerade på. Sorry, my bad. Fortums tjänst Plugsurfing's påslag är ännu värre, förutom på deras egna laddare där det blir billigare än när man använder deras egna laddbricka. Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.mati skrev:Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.iAkita skrev:Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det är mycket inom "elbilssfären" som är rena vilda västern och så kommer det att vara i några år till innan allt "sätter sig". Det gäller såväl utrustning och funktionalitet hos elbilar som kringutrustning och laddfrågor. Kanske kommer det en EU-lagstiftning kring roamingavgifter för laddning på samma sätt som för mobiltelefoni, vem vet? (om 20 år...)
Re: Ionitys laddnätverk
Visst ska man vara prismedveten. Men i vilket annat område kan prisomedvetenhet så lätt leda till att man betalar mångdubbelt för mycket? Det finns säkert sådana exempel, men en så vardaglig sak som.att fylla på "bränsle" ska inte kräva att man i praktiken är nörd och hänger på ett elbilsforum. Som du säger, man har kanske olika tankkort för att spara några öre på bensin. Men om man råkar ha fel kort är det just det, några öre. Inte hundratals kronor. Och framförallt är det inte så att det kostar 50kr litern hos ena macken, och 50 öre på macken precis bredvid. Men precis så är det ju i fallet med snabbladdarna ibland.iAkita skrev:... Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.
Jag förde ett samtal med en Audi-säljare häromdagen. Han frågade mig desperat vad han ska svara när kunderna frågar hur man betalar för laddning. Från Audi centralt har de fått order att de inte ska säga nånting alls. Kunderna ska ta reda på det själv. Det tyckte han var galet, och det tycker jag också. Det är på tok för komplicerat för att man ska kräva att gemene man ska hålla koll på allt detta. Jag betraktar mig som ganska insatt, men jag tycker det är jobbigt med alla olika priser och betalmodeller. Vad ska en icke-nörd säga då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):
Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut. Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Störigt att den säger "Car needs service"...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Den är cappad till 100 kW på SR+tor-ake skrev:Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut.
Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Arbetet vid Värnamo startade 21/6 och jag är nyfiken på när den kan vara uppe. Tänkte fråga hur lång tid Ionity brukar ta på sig för att bygga en station men hittade infon. Får vänta ett par månader till kanske...
51 Construction
131 Live
182 Total
82.4 days avg building time
https://ionity.evapi.de/#/
51 Construction
131 Live
182 Total
82.4 days avg building time
https://ionity.evapi.de/#/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Värnamo vid CircleK korsning RV27 E4
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ionitys laddnätverk
Nån som vet hur det går i Örebro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för bilden och uppdateringen!e5m1r skrev:Värnamo vid CircleK korsning RV27 E4
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Vet en som garanterat kommer skippa Lagan även ifall han har fri Supercharging...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Lagan skulle behöva en varuautomat, dock tar det tid från motorvägsavfarten.
Model X P100D