På vissa ställen står de på båda sidorna motorvägen. De räknas som två.mati skrev:Var kan man se det? På deras hemsida poppar det visserligen upp nya hela tiden, men där visas bara 7/15 sajter.Zalman3 skrev:Idag har Ionity 10 sajter igång och 18 byggs.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Min gissning är fejk eller testbil av något slag. Du har säkert bättre koll än jag på detta, men använder inte e-Golfen ett batteri med ca 320v? 392v som på bilden verkar högt. På en normal 50kW-laddare brukar man väl inte nå mer än 40kW pga relativt låg spänning. Om ionitys nya laddare kan leverera högre strömstyrka, borde man kunna ladda snabbare, men 64kW låter för bra för att vara sant.mati skrev:Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.Gurree skrev:Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Nu skall jag inte låtsas vara någon expert på CCS-laddare men är inte problemet med befintliga laddare (ej Inoity då) att de helt enkelt inte kan leverera tillräckligt med strömstyrka vilket innebär att de bara kan leverera tillräckligt effekt vid högt volt-tal. Om de nya laddarna fixar 175 kW vid 400V verkare ju Ampere-talet inga problem längre.
Driver sajten Car.info
Re: Ionitys laddnätverk
Jag får nästan åka till Kristinehamn och testa med 175kW-laddaren där. Men min gissning är att det inte går snabbare än vid en 50kW-laddare och att bilden ovan är fejk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Varifrån kommer bilden? Ionity eller någon annanstans? Det finns ju diverse firmor i Tyskland som bygger egna batterier som de kör runt med i eGolf, i3 m.fl. Kanske en sådan? Om det nu är så att en standard eGolf faktiskt klarar 64kW så hade det varit en riktigt trevlig bonus. Men då hade nog VW gått ut med denna info i sin marknadsföring.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Den kommer från en fransk sajt som skriver om Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
https://tank.rast.de/emobility.htmlWilson skrev:Min gissning är fejk eller testbil av något slag. Du har säkert bättre koll än jag på detta, men använder inte e-Golfen ett batteri med ca 320v? 392v som på bilden verkar högt. På en normal 50kW-laddare brukar man väl inte nå mer än 40kW pga relativt låg spänning. Om ionitys nya laddare kan leverera högre strömstyrka, borde man kunna ladda snabbare, men 64kW låter för bra för att vara sant.mati skrev:Ja, alla bilar med CCS får ladda, oavsett märke.Gurree skrev:Står säkert någonstans här i tråden, men jag undrar ifall alla elbilar med CSS kommer kunna ladda på Ionitys nätverk oavsett bilmärke?
Jag hittade denna bild. Det måste väl vara fejk, eller har jag missat nåt? 64kW med en e-Golf? Eller går det på nåt vis när laddaren kan leverera mer ström än en vanlig 50kW-laddare?
sajten som jag förmodar e-golfens bakdel refererar till, jag kan tyvärr inte tyska men någon som kan det kanske kan hitta nån ledtråd där
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ionitys laddnätverk
Typ 102Kw.TiborBlomhall skrev:Om man nu fejkar en bild skulle man ju ta i mycket mer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ionitys laddnätverk
Allså jag vet inte. Jag har kollat runt lite. Folk i Tyskland har provat och kommit fram till att e-Golfen alltid laddar med 40kW ungefär. Även om laddaren kan leverera mer. Bilden måste vara fejkad. Det finns iofs en Kreisel-Golf som har vätskekylda batterier. Den kan ladda snabbare. Men jag tror inte att de har byggt mer än några protptyper, osannolikt att det är en sådan på bilden.Gurree skrev:
sajten som jag förmodar e-golfens bakdel refererar till, jag kan tyvärr inte tyska men någon som kan det kanske kan hitta nån ledtråd där
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vet inte hur Ionity laddarna ser ut men det här ser lite konstigt ut enligt mig. Men varför skulle någon göra ett så dåligt jobb i Photoshop? Kanske vill de visa att det är manipulerat... kanske är det ett jack i laddaren just där?
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, det såg jag inte. Där har vi svaret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
En annan märklig sak med bilden är att laddluckan verkar skugga till höger och laddkabeln till vänster...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det verkar snarare som att jacket faktiskt finns i ionitys laddare.
https://www.electrive.com/wp-content/up ... d03ceb.jpg[/img]
https://www.electrive.com/wp-content/up ... d03ceb.jpg[/img]
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Now building 21.Zalman3 skrev:På ionity.eu står
Live 10
Now building 18
Man kan säga vad man vill men det verkar ta fart nu. Otroligt glädjande faktiskt. När kommer den första i Sverige tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Ionitys laddnätverk
E for electric intervjuar Paul Entwistle på IONITY om nuläget, framtiden m.m.
NEW Alternative to Tesla Superchargers: IONITY Fast Charging for All EVs
NEW Alternative to Tesla Superchargers: IONITY Fast Charging for All EVs
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket intressant video om IONITY, jag tycker man fick många svar i den och de låter som de verkligen har en plan att expandera snabbt även om de inte har så många öppna stationer än.. Tror detta blir väldigt bra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Tack ”HerrNilsson”.HerrNilsson skrev:E for electric intervjuar Paul Entwistle på IONITY om nuläget, framtiden m.m.
NEW Alternative to Tesla Superchargers: IONITY Fast Charging for All EVs
Skall lyssna in det här klippet!
Hepp!
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket bra video. Tack.
Jag gillar "äggandet" av bilar som ice:ar. Hoppas att det blir standardutrustning för alla laddare.
Jag gillar "äggandet" av bilar som ice:ar. Hoppas att det blir standardutrustning för alla laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
11 live, 20 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
12 live, 20 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det tar fart. De tror ju att det blir tresiffrigt vid årsskiftet. Fortsätter de i den takten kan det faktiskt vara realistiskt.Bjelke skrev:Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14