Besöker man staden och inte kan ladda i staden så besöker man dessa laddare åt bägge hållen, även ifall man får lite enfas så lär man ladda i bägge riktningarna.Verdi skrev:Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förstår hur du tänker, men jag tror ändå att det blir lite opraktiskt. Det måste gå att nå en snabbladdare oavsett vilket håll man kommer ifrån. Tänk dig bara in i situationen att man har slut på elektroner, räddningen i form av snabbladdaren är inom räckhåll, men det går inte att ta sig dit eftersom den ligger på fel sida motorvägen, utan möjlighet att korsa den. Och allt bara för att någon har tyckt att man nog inte behöver ladda där när man kör åt andra hållet.Verdi skrev:Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.
Nej, det går inte. Till och med bensinstationerna i det här givna exemplet är ju placerade så att man kan tanka oavsett åt vilket håll man kör. Och detta trots att det finns bensinstationer lite överallt och trots att man troligen inte kommer fram med sista droppen i tanken.
Om det finns en plupp på kartan som indikerar att det finns en snabbladdare där så måste det gå att nå den. Sillekrog går ju att nå, även om det är en liten hemlig väg. Men det går. På tyska motorvägar som har rastplatser på varje sida brukar den möjligheten inte finnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har en X90D och har aldrig haft något problem att nå Ödeshög från Stockholm utan Sille.Remuz skrev:Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
När jag ska på längre resa brukar jag ladda till 100% (70% till vardags, ad modum Jeff Dahn), och har då 15-20% kvar i Ödeshög.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
För övrigt håller jag med om att laddarna måste gå att nå i båda riktningarna, "enkelriktade" laddare är ju hål i huvudet!
Jag stör mig faktiskt redan på befintliga SuC där man måste snurra på småvägar om man kommer från "fel" håll (Gävle och Sillekrog t.ex.).
Fullerö, Upplands Väsby och andra måste man ju snurra lite oavsett vilket håll man kommer ifrån, då känns det "rättvist"
/fth
Jag stör mig faktiskt redan på befintliga SuC där man måste snurra på småvägar om man kommer från "fel" håll (Gävle och Sillekrog t.ex.).
Fullerö, Upplands Väsby och andra måste man ju snurra lite oavsett vilket håll man kommer ifrån, då känns det "rättvist"
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.fth skrev:Jag har en X90D och har aldrig haft något problem att nå Ödeshög från Stockholm utan Sille.Remuz skrev:Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
När jag ska på längre resa brukar jag ladda till 100% (70% till vardags, ad modum Jeff Dahn), och har då 15-20% kvar i Ödeshög.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ah, då förstår jag, jag hade ju 22" i början men bytte snabbt till 20", jag har nog aldrig kört Stockholm-Ödeshög med 22"Svenssons skrev:Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.
Det låter iofs fortfarande som tämligen hög förbrukning, pluggar man in sträckan i ABRP (sommar, Reference Speed=100%, Goal Arrival = 1%) så måste man peta upp 110km/h-förbrukningen till 293 Wh/km innan den svänger in vid Sillekrog och tankar, så mycket drar den väl ändå inte? Det skulle motsvara nästan 30% högre förbrukning än vad jag har på mina 20"...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....fth skrev:Ah, då förstår jag, jag hade ju 22" i början men bytte snabbt till 20", jag har nog aldrig kört Stockholm-Ödeshög med 22"Svenssons skrev:Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.
Det låter iofs fortfarande som tämligen hög förbrukning, pluggar man in sträckan i ABRP (sommar, Reference Speed=100%, Goal Arrival = 1%) så måste man peta upp 110km/h-förbrukningen till 293 Wh/km innan den svänger in vid Sillekrog och tankar, så mycket drar den väl ändå inte? Det skulle motsvara nästan 30% högre förbrukning än vad jag har på mina 20"...
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
ABRP räknar med 260 Wh/km som default för XP90D och 250 Wh/km för X90D.Svenssons skrev:Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....
På torr väg i sommartemperaturer har jag själv under 240 Wh/km ( X90D på 20" slipstream), på Tyska/Europeiska vägar ännu lägre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:ABRP räknar med 260 Wh/km som default för XP90D och 250 Wh/km för X90D.Svenssons skrev:Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....
På torr väg i sommartemperaturer har jag själv under 240 Wh/km ( X90D på 20" slipstream), på Tyska/Europeiska vägar ännu lägre.
/fth
Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
22" bör skapa mer turbulens och då ge ett högre luftmotstånd.fth skrev:På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
Det är luftmotståndet som höjer förbrukningen. Den högre vikten är nog försumbar i sammanhanget.
Re: Ionitys laddnätverk
Geni87 skrev:22" bör skapa mer turbulens och då ge ett högre luftmotstånd.fth skrev:På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.Verdi skrev:Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?
/fth
Exakt. Slipstream-fälgarna är inte bara mindre. De är nog betydligt mer aerodynamiska också.
Re: Ionitys laddnätverk
https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/
Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det tar fart nu. Och det måste det göra om de vill bli klara med 100 stationer fram till årsskiftet. Det är en station varannan dag. Känns ambitiöst.chaffis75 skrev:https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/
Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
De där låter väldigt tufft men eftersom de är elbilar de handlar om så kanske de gäller elon tid här också.mati skrev:Ja, det tar fart nu. Och det måste det göra om de vill bli klara med 100 stationer fram till årsskiftet. Det är en station varannan dag. Känns ambitiöst.chaffis75 skrev:https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/
Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Det ska ju bli 400 stationer till slutet av nästa år. Utav dessa byggs 100 i Tyskland. Om utbyggnadstakten är hyfsat jämnfördelad över Europa borde det bli runt 25 stationer i Tyskland i år. Och där har det hittills utfärdats 20 eller så bygglov. Det är iaf så jag tolkar det. De menar alltså allvar. Det är kanske inte Elon tid då.chaffis75 skrev:De där låter väldigt tufft men eftersom de är elbilar de handlar om så kanske de gäller elon tid här också.mati skrev:Ja, det tar fart nu. Och det måste det göra om de vill bli klara med 100 stationer fram till årsskiftet. Det är en station varannan dag. Känns ambitiöst.chaffis75 skrev:https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/
Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Möjligt att jag läste lite fort, men när jag kollade igenom användarvillkoren för ionity, så verkar det som att så fort man startar laddningen så reserveras 50€ på det kort man har registrerat för betalning. Det tar sen upp till 30 dagar innan korrekt summa registreras och kortet släpper differensen upp till 50€. Verkar helt sjukt om det ska vara så för varje laddning. Kan ju bli extremt mycket pengar reserverade på kortet om man tex kör på semester och laddar säg 10-20 gånger under några veckor.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Upp till 30 dagar låter väldigt länge men att reservera pengarna är tyvärr inget nytt, började ske på bensinmackar i februari för att förhindra smitningar.HelectriC skrev:Möjligt att jag läste lite fort, men när jag kollade igenom användarvillkoren för ionity, så verkar det som att så fort man startar laddningen så reserveras 50€ på det kort man har registrerat för betalning. Det tar sen upp till 30 dagar innan korrekt summa registreras och kortet släpper differensen upp till 50€. Verkar helt sjukt om det ska vara så för varje laddning. Kan ju bli extremt mycket pengar reserverade på kortet om man tex kör på semester och laddar säg 10-20 gånger under några veckor.
http://teknikensvarld.se/bensinbolagen- ... de-585678/
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, fast har du väl fått igång laddningen så har du ju redan identifierat dig, inte riktigt samma som att hämta med sig en fysisk vätska från en underjordisk tank dessutom så är det ju väldigt sällan det kostar 50€ att ladda, men det kanske är nivån de har tänkt ta betalt för +150kW som ju Porsche har yttrat.vigge50 skrev:Upp till 30 dagar låter väldigt länge men att reservera pengarna är tyvärr inget nytt, började ske på bensinmackar i februari för att förhindra smitningar.HelectriC skrev:Möjligt att jag läste lite fort, men när jag kollade igenom användarvillkoren för ionity, så verkar det som att så fort man startar laddningen så reserveras 50€ på det kort man har registrerat för betalning. Det tar sen upp till 30 dagar innan korrekt summa registreras och kortet släpper differensen upp till 50€. Verkar helt sjukt om det ska vara så för varje laddning. Kan ju bli extremt mycket pengar reserverade på kortet om man tex kör på semester och laddar säg 10-20 gånger under några veckor.
http://teknikensvarld.se/bensinbolagen- ... de-585678/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ionitys laddnätverk
EnTraktor skrev:
"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"
Skrattar bäst som skrattar sist...
Re: Ionitys laddnätverk
Utvecklingen av laddinfrastruktur i EuropaVerdi skrev:EnTraktor skrev:
"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"
Skrattar bäst som skrattar sist...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
...och i Tyskland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14