Vänta lite. Du tänker ladda på Ionity istället för hemma? Generellt är det inte en bra idé även om det lönar sig med några hundralappar...Mickep skrev:Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Du får nog räkna med att det blir dyrare i form av högre slitage på batteriet (långsamladdning hemma är snällare mot batteriet) samt dina resor till och från Ionity också drar lite el samt all den extra tid du får lägga på laddning.Mickep skrev:Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Räkna heller inte med att du ska kunna ladda fullt när du står på Ionity, det tar ofta väldigt lång tid om man ska ladda över ca 80%, och är det kö så är det inte snyggt att stå kvar och blocka platsen när man ändå inte kan ladda snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
1,60 som sagt. Men det gäller om man har köpt en norsk VW...Dodde skrev:Hur landar man för 1,80kr/kWh i Sverige på IONITY? Har jag missat något?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.volkswagen.no/no/tilkobling ... harge.htmlLasseTM skrev:Vart läser man dessa priser?taliz skrev:Det ska väl inte vara några problem.HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack.
Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.
1,60kr/kWh är det förresten.
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja precis, bara en vanlig sommarsemester utan Corona, så kör vi ca 5000km. Då har man passerat 187kWh bara under de fyra veckorna, så är ju resten av årets abonnemang redan avbetalt.MWall skrev:HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Det är väl bara att göra? Du sparar ju ca 7:-/kWh väl? Break even ligger då på 187 kWh/år eller 15,6 kWh/mån. Det är inte många mil det...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja den BEE laddaren såg faltiskt lite sliten utBjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
Har du sett om alla fyra Ionity laddarna varit upptagna samtidigt ännu vid några tillfällen?
Re: Ionitys laddnätverk
Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Fast visst klarar väl din P100D Bollnäs-Hudiksvall-Bollnäs på en laddning? Har du nåt fastpris abonnemang på Bee som gör det billigare än att ladda hemma?Bjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut och jepp jag kör med 400kr/månad och det var ju helt unlimited fram till i höstas så med lite drygtMWall skrev:Fast visst klarar väl din P100D Bollnäs-Hudiksvall-Bollnäs på en laddning? Har du nåt fastpris abonnemang på Bee som gör det billigare än att ladda hemma?Bjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
400mil per månad så var det mycket trevligt upplägg
Men sedan Mars i fjol så har jag knappt varit dit...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte jobbat på plats på ett år så.... men dom står på ett bra ställe iafOff Grid Byggaren skrev:Ja den BEE laddaren såg faltiskt lite sliten utBjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
Har du sett om alla fyra Ionity laddarna varit upptagna samtidigt ännu vid några tillfällen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt.martinot skrev:Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Redan i somras en random julidag på västkusten var det trångt. Inte fullt men trafik och max en laddare ledig när jag laddade. Jag och massa norrmän i e-trons och taycans. Undrar hur sommaren blir längs E6 om norrmännen får köra och med alla svenskar med ny elbil.mati skrev:...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt.martinot skrev:Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror det kommer att bli fullt ganska snabbt med alla de bilmodeller som kommer att rullas ut under året. Inte bara under sommaren. Särskilt med bilar från de tillverkare som ingår inom ramen för Ionity samarbetet. Går att få en laddkostnad i paritet med det pris Tesla nu tar efter att ha höjt priset 2 ggr. Tror Ionity behöver addera ytterligare laddare på befintliga laddstationer.macky skrev:Redan i somras en random julidag på västkusten var det trångt. Inte fullt men trafik och max en laddare ledig när jag laddade. Jag och massa norrmän i e-trons och taycans. Undrar hur sommaren blir längs E6 om norrmännen får köra och med alla svenskar med ny elbil.mati skrev:...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt.martinot skrev:Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?Off Grid Byggaren skrev:Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
E-tron laddar med 50 kW hela vägen upp till 100%.joel80 skrev:Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?Off Grid Byggaren skrev:Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
Då klarar jag mig hela sträckan hem till Stockholm, om jag kör max 100 kmh. Hade 8% kvar, det var motvind men bra väglag. Vinterdäck och full packning.
Testade 110 kmh några mil, men då skulle jag komma hem med 1% vilket är lite väl knappt.
Nu var det ju en gratisladdning och strålande väder, så vi tog en liten promenad.
Men nästa resa blir det Ionity-laddarna igen.
Just Hudiksvall passar mig perfekt, då kan jag fixa vår 60 mils resa med bara ett laddstopp.
Annars är ju nästa Ionity laddstation i Uppsala, och då är jag nästan hemma.
Det är inte som att köra Tesla. Istället gäller det verkligen att toppa upp när du hittat en fungerande ledig CCS laddare.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är ganska sjukt. På en 50kW-laddare får man faktiskt 50kW hela vägen från 0-100%. Förutsatt laddaren (och passagerarna) orkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Fick senaste fakturan från Ionity nu, vad innebär dessa avgifter Tilläggsbeloppet för belopp och när debiteras de? ( För mig var det 0:- men jag tog ur laddkabeln direkt.)
*Tilläggsbeloppet består av avgiften som kallas ”fair use fee” (avgift om man blockerar en laddstation utan att ladda) och/eller ”session fee” (engångsavgift
för varje laddning). Mer information om taxan hittar du i prislistorna.
(Priserna här nedan anges exkl. moms)
*Tilläggsbeloppet består av avgiften som kallas ”fair use fee” (avgift om man blockerar en laddstation utan att ladda) och/eller ”session fee” (engångsavgift
för varje laddning). Mer information om taxan hittar du i prislistorna.
(Priserna här nedan anges exkl. moms)
Re: Ionitys laddnätverk
Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tar nog hellre ett extra stopp så man kommer snabbare fram/hem.Off Grid Byggaren skrev:E-tron laddar med 50 kW hela vägen upp till 100%.joel80 skrev:Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?Off Grid Byggaren skrev:Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
Då klarar jag mig hela sträckan hem till Stockholm, om jag kör max 100 kmh. Hade 8% kvar, det var motvind men bra väglag. Vinterdäck och full packning.
Testade 110 kmh några mil, men då skulle jag komma hem med 1% vilket är lite väl knappt.
Nu var det ju en gratisladdning och strålande väder, så vi tog en liten promenad.
Men nästa resa blir det Ionity-laddarna igen.
Just Hudiksvall passar mig perfekt, då kan jag fixa vår 60 mils resa med bara ett laddstopp.
Annars är ju nästa Ionity laddstation i Uppsala, och då är jag nästan hemma.
Det är inte som att köra Tesla. Istället gäller det verkligen att toppa upp när du hittat en fungerande ledig CCS laddare.
Snart har du en Ionity i Gävle också.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men tänk det otänkbara om det hade blivit ett avrundningsfel där. Jag antar att det sitter minst 4 heltidsanställda hos Ionity som för hand (!) räknar ut detta. Hade de använt sig av en modern räknemaskin så hade de kunnat öka noggrannheten till 5 decimaler. Men så långt i utvecklingen har de inte kommit än.martinot skrev:Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Ionity måste även ha en dyr välkalibrerad mätutrustning som kan mäta en tusendels kilowattimme!
Lite lustigt med Tysk moms på månadsavgiften och sedan svensk moms på förbrukningen. (Jag har min gratisperiod just nu, så tydligen betalar Audi den avgiften)
Hur gör ni som inte betalar drivmedel privat, Tysk moms får ju inte dras av i Sverige.
Går det att registrera sitt VAT-nummer och få EU-momsfritt inköp, sedan lägga på 25% importmoms som dras av igen? (Om du har avdragsrätt)
Har någon kollat vad RFID-kortavgiften är?
Lite lustigt med Tysk moms på månadsavgiften och sedan svensk moms på förbrukningen. (Jag har min gratisperiod just nu, så tydligen betalar Audi den avgiften)
Hur gör ni som inte betalar drivmedel privat, Tysk moms får ju inte dras av i Sverige.
Går det att registrera sitt VAT-nummer och få EU-momsfritt inköp, sedan lägga på 25% importmoms som dras av igen? (Om du har avdragsrätt)
Har någon kollat vad RFID-kortavgiften är?