Fast Ionity bygger med 350 kW effekt dedikerat för varje laddstolpe. Deras stratergi har ju ifrågasats, men så är det ivarjeall just nu.fth skrev:Det är intressant att jämföra kostnaderna för utyggnad mellan SuC och Ionity.Off Grid Byggaren skrev:Upp till 12 laddpunkter är på gång.
The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Tesla rapporterar ju inte dessa kostnader separat, men genom att räkna bakvägen från ansökningar om statliga bidrag (från Dieselgate-böter, ironiskt nog ) i Texas så har man där kommit fram till en kostnad per stolpe på c:a 43000 USD.
Ionitys Strategy 2.0 enligt din länk indikerar en kostnad per stolpe på c:a 127000 EUR.
Detta skulle betyda att Teslas kostnader för utbyggnad är knappt en tredjedel av Ionitys...
Satsningen låter också ambitiös vid första anblicken, men skulle man lyckas nå målen (vilket man som bekant haft svårt att göra i tidigare satsningar) så skulle Ionity ändå bara år 2025 uppnå c:a 65% av dagens kapacitet i SuC...
/fth
Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Så det är nog en rimlig kostnad per kW laddeffekt trots allt.