Fast visst klarar väl din P100D Bollnäs-Hudiksvall-Bollnäs på en laddning? Har du nåt fastpris abonnemang på Bee som gör det billigare än att ladda hemma?Bjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut och jepp jag kör med 400kr/månad och det var ju helt unlimited fram till i höstas så med lite drygtMWall skrev:Fast visst klarar väl din P100D Bollnäs-Hudiksvall-Bollnäs på en laddning? Har du nåt fastpris abonnemang på Bee som gör det billigare än att ladda hemma?Bjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
400mil per månad så var det mycket trevligt upplägg
Men sedan Mars i fjol så har jag knappt varit dit...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte jobbat på plats på ett år så.... men dom står på ett bra ställe iafOff Grid Byggaren skrev:Ja den BEE laddaren såg faltiskt lite sliten utBjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats
Jag jobbar (bland annat ) 100m därifrån
Har du sett om alla fyra Ionity laddarna varit upptagna samtidigt ännu vid några tillfällen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt.martinot skrev:Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Redan i somras en random julidag på västkusten var det trångt. Inte fullt men trafik och max en laddare ledig när jag laddade. Jag och massa norrmän i e-trons och taycans. Undrar hur sommaren blir längs E6 om norrmännen får köra och med alla svenskar med ny elbil.mati skrev:...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt.martinot skrev:Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror det kommer att bli fullt ganska snabbt med alla de bilmodeller som kommer att rullas ut under året. Inte bara under sommaren. Särskilt med bilar från de tillverkare som ingår inom ramen för Ionity samarbetet. Går att få en laddkostnad i paritet med det pris Tesla nu tar efter att ha höjt priset 2 ggr. Tror Ionity behöver addera ytterligare laddare på befintliga laddstationer.macky skrev:Redan i somras en random julidag på västkusten var det trångt. Inte fullt men trafik och max en laddare ledig när jag laddade. Jag och massa norrmän i e-trons och taycans. Undrar hur sommaren blir längs E6 om norrmännen får köra och med alla svenskar med ny elbil.mati skrev:...och Ionity behöver aldrig bygga ytterligare laddare när det ändå aldrig blir fullt.martinot skrev:Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.
Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?Off Grid Byggaren skrev:Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
E-tron laddar med 50 kW hela vägen upp till 100%.joel80 skrev:Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?Off Grid Byggaren skrev:Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
Då klarar jag mig hela sträckan hem till Stockholm, om jag kör max 100 kmh. Hade 8% kvar, det var motvind men bra väglag. Vinterdäck och full packning.
Testade 110 kmh några mil, men då skulle jag komma hem med 1% vilket är lite väl knappt.
Nu var det ju en gratisladdning och strålande väder, så vi tog en liten promenad.
Men nästa resa blir det Ionity-laddarna igen.
Just Hudiksvall passar mig perfekt, då kan jag fixa vår 60 mils resa med bara ett laddstopp.
Annars är ju nästa Ionity laddstation i Uppsala, och då är jag nästan hemma.
Det är inte som att köra Tesla. Istället gäller det verkligen att toppa upp när du hittat en fungerande ledig CCS laddare.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är ganska sjukt. På en 50kW-laddare får man faktiskt 50kW hela vägen från 0-100%. Förutsatt laddaren (och passagerarna) orkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Fick senaste fakturan från Ionity nu, vad innebär dessa avgifter Tilläggsbeloppet för belopp och när debiteras de? ( För mig var det 0:- men jag tog ur laddkabeln direkt.)
*Tilläggsbeloppet består av avgiften som kallas ”fair use fee” (avgift om man blockerar en laddstation utan att ladda) och/eller ”session fee” (engångsavgift
för varje laddning). Mer information om taxan hittar du i prislistorna.
(Priserna här nedan anges exkl. moms)
*Tilläggsbeloppet består av avgiften som kallas ”fair use fee” (avgift om man blockerar en laddstation utan att ladda) och/eller ”session fee” (engångsavgift
för varje laddning). Mer information om taxan hittar du i prislistorna.
(Priserna här nedan anges exkl. moms)
Re: Ionitys laddnätverk
Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tar nog hellre ett extra stopp så man kommer snabbare fram/hem.Off Grid Byggaren skrev:E-tron laddar med 50 kW hela vägen upp till 100%.joel80 skrev:Gick det inte väldigt sakta på slutet? Eller håller den farten uppe så pass länge?Off Grid Byggaren skrev:Bojkottat Ionity?
Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.
Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.
Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.
Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.
Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.
Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
Hur kunde du orka sitta kvar o vänta? Varför inte bara dra och sen stanna en betydligt kortare stund på en snabbare laddare?
Då klarar jag mig hela sträckan hem till Stockholm, om jag kör max 100 kmh. Hade 8% kvar, det var motvind men bra väglag. Vinterdäck och full packning.
Testade 110 kmh några mil, men då skulle jag komma hem med 1% vilket är lite väl knappt.
Nu var det ju en gratisladdning och strålande väder, så vi tog en liten promenad.
Men nästa resa blir det Ionity-laddarna igen.
Just Hudiksvall passar mig perfekt, då kan jag fixa vår 60 mils resa med bara ett laddstopp.
Annars är ju nästa Ionity laddstation i Uppsala, och då är jag nästan hemma.
Det är inte som att köra Tesla. Istället gäller det verkligen att toppa upp när du hittat en fungerande ledig CCS laddare.
Snart har du en Ionity i Gävle också.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men tänk det otänkbara om det hade blivit ett avrundningsfel där. Jag antar att det sitter minst 4 heltidsanställda hos Ionity som för hand (!) räknar ut detta. Hade de använt sig av en modern räknemaskin så hade de kunnat öka noggrannheten till 5 decimaler. Men så långt i utvecklingen har de inte kommit än.martinot skrev:Är iaf. imponerad att de räknar på 1/100-dels ören, eller rättare sagt 1/10000-dels kronor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Ionity måste även ha en dyr välkalibrerad mätutrustning som kan mäta en tusendels kilowattimme!
Lite lustigt med Tysk moms på månadsavgiften och sedan svensk moms på förbrukningen. (Jag har min gratisperiod just nu, så tydligen betalar Audi den avgiften)
Hur gör ni som inte betalar drivmedel privat, Tysk moms får ju inte dras av i Sverige.
Går det att registrera sitt VAT-nummer och få EU-momsfritt inköp, sedan lägga på 25% importmoms som dras av igen? (Om du har avdragsrätt)
Har någon kollat vad RFID-kortavgiften är?
Lite lustigt med Tysk moms på månadsavgiften och sedan svensk moms på förbrukningen. (Jag har min gratisperiod just nu, så tydligen betalar Audi den avgiften)
Hur gör ni som inte betalar drivmedel privat, Tysk moms får ju inte dras av i Sverige.
Går det att registrera sitt VAT-nummer och få EU-momsfritt inköp, sedan lägga på 25% importmoms som dras av igen? (Om du har avdragsrätt)
Har någon kollat vad RFID-kortavgiften är?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har registrerat mitt konto som företag och jag får priset med 0% moms. Visserligen är det alltid noll kronor eftersom jag naturligtvis inte laddar hos Ionity. Men de envisas ändå med att skicka en faktura varje månad, på noll kronor då. Bra, för då glömmer jag inte att säga upp abonnemanget innan det börjar kosta pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ok, omvänd EU moms om företaget är registrerat.
Egentligen borde väl månadsavgiften vara avdragsgill i bolaget?
Om jag betalar in förbrukningkostnaden med privata pengar till bolaget blir det ju ingen förmån.
SKV tillåter förstå inte momsfri el för privatkörning, men man kan ju betala inklusive moms.
Egentligen borde väl månadsavgiften vara avdragsgill i bolaget?
Om jag betalar in förbrukningkostnaden med privata pengar till bolaget blir det ju ingen förmån.
SKV tillåter förstå inte momsfri el för privatkörning, men man kan ju betala inklusive moms.
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så skiter du i momsen och betalar allt med privata pengar.Off Grid Byggaren skrev:Ok, omvänd EU moms om företaget är registrerat.
Egentligen borde väl månadsavgiften vara avdragsgill i bolaget?
Om jag betalar in förbrukningkostnaden med privata pengar till bolaget blir det ju ingen förmån.
SKV tillåter förstå inte momsfri el för privatkörning, men man kan ju betala inklusive moms.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon som vet om det är på gång med fler laddare i Sveg, 1 x 50kW laddare är klart i underkant. Märkligt nog har den samtidigt alltid varit ledig när vi laddat där.
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
Re: Ionitys laddnätverk
Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
Lite irriterande är att 2019 så kom Ionity med laddkartor med betydligt bättre täckning i norra Sverige och Norge.
Men ambitionsnivån verkar ha sänkts.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
Lite irriterande är att 2019 så kom Ionity med laddkartor med betydligt bättre täckning i norra Sverige och Norge.
Men ambitionsnivån verkar ha sänkts.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.iAkita skrev:Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Norrland behöver komma ikapp. Det är ytterst märkligt att det fortsattende bara finns 50 kW laddare mellan Sundsvall och Skellefteå. Trafikverkets bidrag under 2020-2022 kommer väl hjälpa till en del i inre Norrland iallafall.Zalman3 skrev:När jag kollade på Chargefinder efter laddare med +100kW i Norrland, så har lilla Ånge en 120 kW CCS laddare.
Umeås snabbaste CCS laddare är på 50 kW.
Suck.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det är bara 15 mil mellan Karlskrona och Oskarshamn och de laddarna är det inget tryck alls på. Jag har alltid varit ensam där. Men det är klart, ju fler desto bättre! Kunde vara bra för de som ska vidare till Öland också.taliz skrev:Sjukt dåligt att det inte finns 100+kw i Kalmar, förutom Tesla.iAkita skrev:Just nu verkar det bara vara Gävle som är på gång. De flesta existerande Ionity laddplatserna verkar vara förberedda för att snabbt kunna utökas från 4 till 6 laddare. Men det finns så många fler som erbjuder snabb laddning numera, och nya laddare tillkommer hela tiden. I kartan nedan har jag filtrerat på laddare som ger minst 100 kW. Mörkt lila är Ionity och ljust lila andra aktörer.Melon Must skrev:Finns det någon info om hur utbyggnaden av Ionitys laddnätverk planeras att byggas ut? Jag står just nu i valet och kvalet med att byta till el men kan inte förstå hur det ska gå att undvika trängsel närmsta åren vid snabbladdarna om man inte väljer en Tesla. Ionity har laddare på hälften så många platser som det finns Superchargers. På platser där det finns Ionity finns det kanske 4 stall men på en supercharger finns det ofta 20st stall. De flesta bilar som laddar på ionity laddar långsammare än Tesla och behöver väl dessutom ladda längre tid? Just nu finns det kanske fler Tesla än andra märken men hur ska det gå nästa vinter och sommar när VW, Audi, Volvo, Skoda, Polestar, Mercedes mm börjar sälja elektriska familjebilar på riktigt? Jag står och väljer mellan en ID4 eller Model Y, priset lockar på ID4 men det känns som det kanske blir för jobbigt med långresor med barn. På sportlovet så såg det ut som det var väldigt med kö på superchargern i Mora med bara 8st superchargers men ser att det ska byggas ny i Malung vilket känns betryggande på vinterresorna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)