Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?
Det stämmer!

Är inte perfekt med SuC heller, och finns inte på alla platser i landet (även om det blir bättre hela tiden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Publicerat torsdag 15 april kl 13.00
Fortfarande är snabbladdarna för elbilar i Åsele, Hemavan och Lycksele ur funktion.
"Vi får köra tio mils omväg för att ladda – tror ingen fossilbilsägare skulle stå ut med det", säger Teslaägaren Cilla Wikström som behöver ladda på vägen till stugan i Borgafjäll.
"En ny laddare är beställd till Åsele och den ska komma den 3 juni. I Hemavan och Lycksele har servicetekniker jobbat med snabbladdarna men hittar inte felen, men dom jobbar på det. ", säger Pelle Holmström på Umeå Energi.
https://sverigesradio.se/artikel/elbils ... -att-ladda
HelectriC skrev:
Men det gäller väl även Tesla? Cilla kör väl Model X?

Checkade precis Teslas SuC-karta och inte så bra just nu, men blir något bättre redan under detta året: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger

Lycksele SuC kommer i Q4 i år.

Inget planerat för tillfället i Åsele, men däremot kommer en ny SuC alldeles närheten i Dorotea detta kvartalet (Q2).


Skärmavbild 2021-04-22 kl. 19.39.50.png
Så blir strax lite bättre även för er i norr (på SuC-fronten iaf.).

Hur Ionitys planer ser ut har jag ingen aning om, då jag inte har några uppdaterade kartor som fungerar?

Förhoppningsvis kommer de loss snart de också. Speciellt nu med ökat antal elbilar på marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

macky skrev:
Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv så
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
macky skrev:
Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv så
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Har länge lurat på Taycan, eller e-tron GT (gillar faktiskt fronten bättre på den), med det som stoppat mig #1 är just att man blir av med tillgången på SuC.

Hade ett tag gissning på att den nära relation mellan Musk och Diess skulle leda till att VAG köpte in sig på SuC, eller iaf. vissa av deras lite mer premiummärken som Porsche och Audi. Hoppas fortfarande på detta (är ju inte helt otänkbart).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
macky skrev:
Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv så
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Inte jättestor skillnad. Men roliga bilder.

Bild
Bild

Jag skulle välja Taycan. Tror den får bäst andrahandsvärde.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
macky skrev:
Det som är så synd är att även om det händer en hel del på snabbladdarfronten så är det så spretigt med 4-5 olika och fragmenterade nätverk utöver Ionity och SuC. Svårt att hålla koll på helt enkelt. Har kollat lite i apparna senaste tiden och hittar ex nya 4x300kw i Stälje, 2x150kW och 2x300kW i Linköping samt 6 nya i Värnamo utöver Ionity. I Värnamo finns numera 10 laddare med +120kW. Men som sagt, tänk om Ionity kunde satsa lite mer helhjärtat.
Man kan ju hoppas att nu när VW-koncernen börjar få fram lite mera ”värstingar” som Porschen/Etron GT osv så
kanske det blir lite mer drag på Ionity... men det kanske är att önska för mycket, iaf här i norr...
GTn är jag ganska sugen på iaf...
Inte jättestor skillnad. Men roliga bilder.

Bild
Bild

Jag skulle välja Taycan. Tror den får bäst andrahandsvärde.
Jag skulle välja den jag ville ha (GT) för de pengarna. Men delar din tro om andrahandsvärde. Surt att se en GT åka förbi och tänka fan vad snygg, men jag har iaf bättre andrahandsvärde. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Tror också Porsche troligen håller lite bättre andrahandsvärde än Audi (allt annat lika).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mans71 »

GT:n är så snygg
Model S P85DL+
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Angående snacket om abb på ionity på sidorna typ 350-360.

Jag laddar för cirka 2000kr/månaden på ionity, betalar 3,04kr/kWh med mitt mercedes-kort.
Det blev mycket dyrare att ladda med Bee's fastpris-abb på 400kr/månaden, då det alltid var upptaget, av 90% teslor, så jag kanske kunde ladda en 40kWh per månad på bee.

Jag snabbladdar bilen bara, om jag inte bort på ett hotell som kan slänga ut en förlängningssladd och ge 2.1kWh :D
Kan inte ladda hemma alls, hyresbolaget sätter inte upp stolpar.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

Gargamel skrev:
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.

Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det är inte Ionity.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

dfa skrev:
Gargamel skrev:
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.

Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

dfa skrev:
Gargamel skrev:
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.

Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Inte säker, men såg ut som en ionityladdare, tittade dock inte så noggrant efter någon logga eller så.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Gargamel skrev:
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.

Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
Jag betalar 3.04kr/kWh, så cirkles k's 5kr skulle bli dyrare för mig. :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Gargamel skrev:
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.

Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
Laddar man så mycket på snabbladdare att priset blir viktigt så är Ionity med abonnemang billigare än 5:-/kWh.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Gargamel skrev:
En ny ionity-laddare på g på Cirkle K i kungens kurva, på södergående sidan (Vid den nya cpl för förbifart stockholm)
https://goo.gl/maps/vDR6saB76eBd4JYS7

Var övertäckt sist jag var förbi där.

Är du säker på att det var en Ionity laddare? Circle K verkar bygga ut en del just nu med sina egna laddare. Därav frågan.
Jo de undrar jag också.. Om jag var cirkel k så skulle jag helt sluta med ionity och bara satsa på sina egna laddare.
Nu vet vi inte vad för pris vi får på cirkel k men jag skulle gissa på typ 5kr/kwh då de är väl där de flesta ligger och ja dyrare än ionity lär de inte blir.
Laddar man så mycket på snabbladdare att priset blir viktigt så är Ionity med abonnemang billigare än 5:-/kWh.
Ja men visst krävs de man kör väldigt mycket. Men visst nu såg jag detta ut min vinkel.. Vi har kört 1200 min på ca 5 månader utan att ha behövt snabbladda.. Räknar såklart med lite snabbladdning framåt när corona lugnar sig med n tror aldrig något abonnemang kommer löna sig för oss och då hoppas jag cirkel k kan bli bra för oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Håller med er andra! Är en som också tror att både CK och OKQ8 kan (iaf. i Sverige) bygga de laddnät som jag för två år sedan hoppades att Ionity kunde bli.

Tror detta har möjlighet att bli riktigt bra på lite sikt (kommer ju ta ett antal år, men så länge takten blir högre än den Ionity haft så är jag nöjd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Håller med er andra! Är en som också tror att både CK och OKQ8 kan (iaf. i Sverige) bygga de laddnät som jag för två år sedan hoppades att Ionity kunde bli.

Tror detta har möjlighet att bli riktigt bra på lite sikt (kommer ju ta ett antal år, men så länge takten blir högre än den Ionity haft så är jag nöjd).
Ja eller åtminstone Danmark Sverige och Norge för cirkel k.
Finns redan ett gäng även i Danmark i deras app. Norge har ju tyvärr en annan app så de syns inte, men bör ju dyka upp lite senare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Ja men visst krävs de man kör väldigt mycket. Men visst nu såg jag detta ut min vinkel.. Vi har kört 1200 min på ca 5 månader utan att ha behövt snabbladda.. Räknar såklart med lite snabbladdning framåt när corona lugnar sig med n tror aldrig något abonnemang kommer löna sig för oss och då hoppas jag cirkel k kan bli bra för oss.
Ja precis. För oss "normalelbilister" som laddar hemma och som snabbladdar relativt sällan (eller i dagsläget inte alls) lönar sig ett Ionity-abonnemang naturligtvis inte. Jag har inte snabbladdat på 15 månader. Eller det är inte helt sant. Jag har snabbladdat e-Golfen ett par gånger under den tiden, men inte e-tron.
Då är ett pris runt 5kr/kWh ett mycket bra alternativ till Ionitys 8:70. Man kan se Ionity som en backup, ifall allt annat skiter sig. Men skulle jag ta mig på långtur nu så skulle jag inte komma på tanken att planera in ett laddstopp hos Ionity så länge det finns ett annat alternativ. Och Eon/Clever, Fortum, CK eller OKQ8 verkar ju komma igång nu så småningom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Ja men visst krävs de man kör väldigt mycket. Men visst nu såg jag detta ut min vinkel.. Vi har kört 1200 min på ca 5 månader utan att ha behövt snabbladda.. Räknar såklart med lite snabbladdning framåt när corona lugnar sig med n tror aldrig något abonnemang kommer löna sig för oss och då hoppas jag cirkel k kan bli bra för oss.
Ja precis. För oss "normalelbilister" som laddar hemma och som snabbladdar relativt sällan (eller i dagsläget inte alls) lönar sig ett Ionity-abonnemang naturligtvis inte. Jag har inte snabbladdat på 15 månader. Eller det är inte helt sant. Jag har snabbladdat e-Golfen ett par gånger under den tiden, men inte e-tron.
Då är ett pris runt 5kr/kWh ett mycket bra alternativ till Ionitys 8:70. Man kan se Ionity som en backup, ifall allt annat skiter sig. Men skulle jag ta mig på långtur nu så skulle jag inte komma på tanken att planera in ett laddstopp hos Ionity så länge det finns ett annat alternativ. Och Eon/Clever, Fortum, CK eller OKQ8 verkar ju komma igång nu så småningom.
En uppriktig fråga mati; vad är det du tycker så illa om med Ionity? Är det prismodellen med abbonemangsavgifter för att få de lägre laddpriserna?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Maw skrev:
En uppriktig fråga mati; vad är det du tycker så illa om med Ionity? Är det prismodellen med abbonemangsavgifter för att få de lägre laddpriserna?
Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?
Det här med abonnemang är ett jäkla röveri för att knyta oinsatta kunder till sig. Och det fungerar bara eftersom den gemene konverterade fossilbilisten inte har koll på laddning och priserna. Det ser ju billigt ut med abonnemang, fast det är det inte.
Det andra som stör jag med Ionity är att de har fått massvis med skattepengar. Ändå så är de dyrare än alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Datzun »

mati skrev:
Maw skrev:
En uppriktig fråga mati; vad är det du tycker så illa om med Ionity? Är det prismodellen med abbonemangsavgifter för att få de lägre laddpriserna?
Ja exakt. Vem skulle vilja betala flera hundra kronor i månaden för att få tanka till något lägre bensinpris, alternativt betala dubbelt så mycket som hos alla andra bensinmackar?
Det här med abonnemang är ett jäkla röveri för att knyta oinsatta kunder till sig. Och det fungerar bara eftersom den gemene konverterade fossilbilisten inte har koll på laddning och priserna. Det ser ju billigt ut med abonnemang, fast det är det inte.
Det andra som stör jag med Ionity är att de har fått massvis med skattepengar. Ändå så är de dyrare än alla andra.
När min ID.4 levereras kommer jag överväga abonnemang på Ionity/We charge. Klart lönsamt med 115kr i månaden för att få ladda för 3,40kr när resandet förhoppningsvis börjar rulla igång igen efter sommaren.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Skriv svar