Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

heldiggrisen skrev:
nek0 skrev:
Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.
Hoppas du blir nöjd :)
abonnemang.jpg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

nek0 skrev:
heldiggrisen skrev:
nek0 skrev:
Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.
Hoppas du blir nöjd :)
Tackar :thumbsup :D
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

hooked skrev:
Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

hooked skrev:
Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
De kanske kommer nu när Volvo börjar bygga elbilar. *önsketänkande*
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
hooked skrev:
Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.
Undrar om vattenfall tror att Sverige slutar i Boden ?
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

mati skrev:
hooked skrev:
Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
De kanske kommer nu när Volvo börjar bygga elbilar. *önsketänkande*
Hoppas verkligen! Det vore bra om Vattenfall satsade på 150kw laddare och byggde ett nätverk. Men till Polestar kommer lär det nog inte vara något att lita på. Tveksamt om Vattenfall får upp något under 2020 om inte någon har hört sådana signaler eller läst i pressmaterial som annonserats?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
hooked skrev:
Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.
Undrar om vattenfall tror att Sverige slutar i Boden ?
Sverige slutar utanför Stockholm. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Vad krävs för att man skall kunna få Mercedes abb?
Behöver man äga en merca?

EDIT: Från deras site:
"* För användning av tjänsten Mercedes me Charge inkl. IONITY krävs en registrering i Mercedes me-portalen samt godkännande av användarvillkoren för Mercedes me connect-tjänsterna. Tjänsten kräver en extra registrering i Mercedes me Charge User Portal och att användaren anger betalningsinformation. Bilen i fråga måste även kopplas samman med användarkontot. Gäller Tyskland: För närvarande kan det inte garanteras att alla laddnings- och faktureringslösningar efterlever den tyska kalibreringslagen. Detta kan i enstaka fall bland annat leda till avvikelser i laddnings -och faktureringsbeloppet från mobilitetsleverantörens sida. Kontakta Digital Charging Solutions GmbH om du undrar över något."

Bilen "måste kopplas" hmm...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Samma för Audi. Och stora frågan jag ställer mig i sammanhanget är hur de tänker hantera detta när man säljer sin bil. Abonnemanget har ju en bindningstid på 12 månader, är personligt och hårt kopplat till bilen. Ska jag alltså sälja bilen efter exakt 12, 24, 36, 48 osv månader för att slippa betala den där eländiga månadsavgiften i onödan eller rentav dubbelt, dvs för gamla och nya bilen? Troligen. I Tyskland är det inte ovanligt att bindningstiden inte ens upphör när man dör. Jag har råkat ut för detta precis nyss, när min morfar dog, 96 år gammal. Vadå säga upp allehanda abonnemang och försäkringar? Nähä icke. Det är bindningstid, punkt slut. Då får väl någon anhörig betala resten av tiden. De försöker i alla fall. Tyvärr fungerar det fundamentalt annorlunda än i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Maingau Energie har roaming avtal med IONITY, då kostar det mellan 25 och 35 cent per kWh.
Hyundai erbjuder EnBW-kunder att ladda för 39 cent per kWh utan en månadsavgift.

Med sin kontroversiella prissättningspolitik räddade det snabbladdande nätverket Ionity nästan en annan partner. Efter att EnBW inte var redo att vidarebefordra de kraftigt kritiserade 79 cent per kilowattimmu el till sina kunder och därför lämnade nätverket för några veckor sedan hade erbjudandet från Maingau Energie, som är mycket populärt bland e-bilförare, tydligen velat följa: Edison Enligt Maingau Energie skulle Ionity inte ha kunnat komma överens om ett nytt roamingavtal med förmånliga villkor i slutet av mars.

Det gamla kontraktet avslutades av Ionity i slutet av januari i samband med övergången till den nya och mycket kritiserade tullmodellen. I sista minuten hade Maingau och Ionity kommit överens om att fortsätta partnerbutiken, enligt Edison. " Vi kommer att kommentera den 1 april, " sa en taleskvinna för Maingau Energie. Och så var fallet nu. " Vi vill informera dig om att vi kommer att fortsätta att erbjuda Ionity i den enskilda elavgiften. Oavsett om det är med ett kort, chip eller app - hos oss kommer du att kunna aktivera snabbladdarna från 1 april, ”meddelade leverantören på sina sociala mediekanaler. Maingau-kunder kan därför fortsätta att debitera kWh för 35 cent. Den som också har tecknat ett huselektivavtal med Maingau betalar bara 25 cent.

Ägare av elbilar från det operativa konsortiet (BMW, Daimler och varumärkena i Volkswagen Group) får också liknande gynnsamma villkor som på Maingau, under förutsättning att de är avtalsenliga och deras elköp faktureras också av biltillverkaren. I stället för en schablonbelopp på åtta euro per laddning som tidigare har kunder utan kontrakt betalat 79 cent per kilowatt timme för snabbladdning på Ionity i flera veckor - vilket i fallet med en elbil med ett stort batteri, till exempel en Tesla Model S, höjer priset för en full laddning många gånger över .

Och Hyundai, som var tänkt att ansluta sig till Ionity-konsortiet som en ny partner , går nu en annan väg på grund av otvivligheten hos antitrustmyndigheterna: Hyundai Tyskland förbereder ett erbjudande med EnBW, som kommer att ge köpare av elbilarna Kona och Ioniq Elektro speciella villkor och snabbladdning på EnBW-kolumner för 39 cent per kWh utan en månadsavgift.
https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... ity-laden/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Innebär det att Maingau Energie får elen extremt mycket billigare än alla andra? Eller sponsrar de mellanskillnaden ur egen ficka så som hittills? Jag har lite svårt att tro att Ionity gör ett undantag just för Maingau, medan alla andra roamingoperatörer måste betala fullt pris.
Sista stycket i artikeln är också intressant.
Ionity skyller på coronaviruset för att folk laddar 60% mindre hos dem. Vad bra att de fick en så enkel förklaring serverad på silverfatet. Då finns ju ingen nödvändighet att se över sin prismodell.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Innebär det att Maingau Energie får elen extremt mycket billigare än alla andra? Eller sponsrar de mellanskillnaden ur egen ficka så som hittills? Jag har lite svårt att tro att Ionity gör ett undantag just för Maingau, medan alla andra roamingoperatörer måste betala fullt pris.
Sista stycket i artikeln är också intressant.
Ionity skyller på coronaviruset för att folk laddar 60% mindre hos dem. Vad bra att de fick en så enkel förklaring serverad på silverfatet. Då finns ju ingen nödvändighet att se över sin prismodell.
Var kommer Ionitys ström egentligen ifrån?
Om den ofta kommer ifrån Maingau Energie nät så har de ju en bra förhandlingsposition.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Ionity skyller på coronaviruset för att folk laddar 60% mindre hos dem. Vad bra att de fick en så enkel förklaring serverad på silverfatet. Då finns ju ingen nödvändighet att se över sin prismodell.
:lol: Som när fan läser bibeln!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Innebär det att Maingau Energie får elen extremt mycket billigare än alla andra? Eller sponsrar de mellanskillnaden ur egen ficka så som hittills? Jag har lite svårt att tro att Ionity gör ett undantag just för Maingau, medan alla andra roamingoperatörer måste betala fullt pris.
Sista stycket i artikeln är också intressant.
Ionity skyller på coronaviruset för att folk laddar 60% mindre hos dem. Vad bra att de fick en så enkel förklaring serverad på silverfatet. Då finns ju ingen nödvändighet att se över sin prismodell.
Var kommer Ionitys ström egentligen ifrån?
Om den ofta kommer ifrån Maingau Energie nät så har de ju en bra förhandlingsposition.
Jag vet inte. Men Maingau Energie är mig veterligen inget särskilt stort energibolag, ganska lokalt med 250 000 kunder i runda slängar. Alltså inte så mycket i tyska mått mätt. Och då räknas ju även gaskunder in, inte bara el alltså.
Men de har gjort det till en principsak av att erbjuda elbilsladdning till bra villkor överallt. Det verkar vara ett bolag som drivs av yngre folk eller så. Jag har mejlat lite fram och tillbaka med dem för ett tag sedan och jag blev superförvånad när jag insåg att de faktiskt DUade mig. Det är ju nästan dödsstraff över det i Tyskland annars. Framförallt när man aldrig har träffats tidigare. Men de anser nog att man som elbilsägare tillhör en viss "community" och då är det okej. Jag gillar det. Maingau är extremt populärt bland tyska elbilister. Det finns nog inte många som inte har Maingau-kortet skulle jag vilja påstå. Dessutom är ju laddning än billigare när man har elavtal med dem. Så sett har Ionity kanske insett att de blir av med i princip alla tyska kunder när de skrämmer bort Maingau. Samtidigt kan man ju tycka att de borde erbjuda samma priser för de andra operatörerna också, om nu Maingau får ett lägre pris. Jag är inte så säker på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
Jag beställde ett för några veckor sedan, så det verkar gå bra :) men man måste lägga in direktdebitering av sitt bankkonto. Kanske känns konstigt mot ett utländskt bolag, men jag tror att ett tyskt energibolag är relativt säkert ändå. Hade det varit en nätbutik i Kina, så hade jag nog varit mer försiktig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
Jag beställde ett för några veckor sedan, så det verkar gå bra :) men man måste lägga in direktdebitering av sitt bankkonto. Kanske känns konstigt mot ett utländskt bolag, men jag tror att ett tyskt energibolag är relativt säkert ändå. Hade det varit en nätbutik i Kina, så hade jag nog varit mer försiktig.
Gäller priset 35 cent per kWh även hos Ionity i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
Jag beställde ett för några veckor sedan, så det verkar gå bra :) men man måste lägga in direktdebitering av sitt bankkonto. Kanske känns konstigt mot ett utländskt bolag, men jag tror att ett tyskt energibolag är relativt säkert ändå. Hade det varit en nätbutik i Kina, så hade jag nog varit mer försiktig.
Gäller priset 35 cent per kWh även hos Ionity i Sverige?
Nja, det blir dyrare eftersom maingau har olika påslag i olika länder och i just Sverige är detta ganska dyrt, 30 extra cent per kWh. Vilket är konstigt då det enbart är 5cent extra i Norge.
93DA6AB7-0267-4028-9E8B-875616E41789.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
Jag har gjort den reflektionen också. Det är ett märkligt förhållande.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är en sak till som jag funderar över. Oljepriserna har ju sjunkit nu på sistone, så bensinpriset är rekordlågt.
Liksa så elen. Elspotpriset är så lågt att man nästan får betalt för hushållselen man förbrukar, men offentlig laddning, dvs snabbladdning kostar lika mycket som vanligt. Spotpriset ligger runt 5 öre just nu, med lite påslag betalar man alltså kanske 10-20 öre/kWh eller nåt sånt för hushållsel. Ionity tar alltså 50-100 gånger det priset i nuläget. Är det rimligt att priserna för laddning överhuvudtaget inte återspeglar energipriset? Jag begriper förvisso att det är en tjänst man betalar för, men när elen är i princip gratis så tycker jag att man ska se det på fakturan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Problemet är nog höga nätavgifter kontra lågt nyttjande. Hade vi haft 90% elbilar på gatorna som alla klarade 350 kW hade det kanske sett annorlunda ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle ej förvåna mig om det har med svenska staten och svenskt skattesystem att göra....
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:
Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
Jag skaffade ett Meingau-kort inför vår resa till Tyskland förra året, främst för att vi skulle åka på många platser utan direkt närhet till SuC. Använde det fyra gånger på en vecka. Om nu Ionity fått krypa till kors och erbjuda dessa priser via dem så är det fantastiskt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar