Visst men ingen vill installera såna. Närmaste sån är 2,4 km och betalas per minutMWall skrev:nek0 skrev:Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.MWall skrev:Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?nek0 skrev:Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Lösningen på det problemet är inte snabbladdning. Inte med dagens batterier och dagens laddtider. Lösningen är fler AC-stolpar i din närhet där bilen ändå står.
Har svårt att tänka mig att långsam AC-laddning kommer bli lika dyrt som snabb DC-laddning. En AC-laddare kan man få att gå med god vinst om man tar några tiotal ören över självkostnatspris.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
nek0 skrev:Visst men ingen vill installera såna. Närmaste sån är 2,4 km och betalas per minutMWall skrev:nek0 skrev:Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.MWall skrev:Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?nek0 skrev:Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Lösningen på det problemet är inte snabbladdning. Inte med dagens batterier och dagens laddtider. Lösningen är fler AC-stolpar i din närhet där bilen ändå står.
Har svårt att tänka mig att långsam AC-laddning kommer bli lika dyrt som snabb DC-laddning. En AC-laddare kan man få att gå med god vinst om man tar några tiotal ören över självkostnatspris.
Ok, men att åka till Ionity till vardags är fortfarande inte lösningen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7586
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, man kan ju önska, men det har stor betydelse var man bor.MWall skrev:nek0 skrev:Ja du inte alla kan ladda hemma. Där jag bor kan ingen ladda en elbil på parkeringen och jag tror att det är likadant på flera platser i Sverige.MWall skrev:Du har hängt här i åratal men ändå ser du Ionity som en direkt ersättare till din bensinmack?nek0 skrev:Nej jag tror inte att någon räknar med att "köra hem" elbilen. Problemet är att det är dyrare med Ionity än med en diesel. Min stora Skoda Superb diesel slår vilken snål elbil som helst i milkostnaden om elbilen laddas på Ionity.Abonnemanget som BMW säljer är bättre än andras, men det hjälper inte mycket om min närmaste Ionity är 8 mil bort
1. Du ska inte snabbladda på Ionity till vardags. Det sliter på batteriet, det är dyrt och det tar tid. Till vardags ska man långsamladda. Där man bor, där man jobbar... 8 mil till Ionity är dock värdelöst, det håller jag med om. Vore bättre om den låg ca 30 mil bort istället så du hinner köra tomt innan du kommer dit.
2. Kostnaden för bränslet på din Superb är högt varje dag året om. Kostnaden på Ionity är bara ibland. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Och knappt då. Att några enstaka laddningar blir i paritet med dieselkostnaden är bara en känslomässig tagg för de som är "ekonomiskt försiktiga".
En elbil som inte kan laddas hemma eller på jobbet blir minst lika dyr i drift som en diesel .
Man måste titta lite bredare och jämföra sin situation med andras. På mitt jobb finns det massa stolpar till motorvärmare men de är på 6A och går mellan 14 och 16h och bara om temperaturen ute är runt nollan. Ingen annan ladd möjlighet i närheten
Lösningen på det problemet är inte snabbladdning. Inte med dagens batterier och dagens laddtider. Lösningen är fler AC-stolpar i din närhet där bilen ändå står.
Har svårt att tänka mig att långsam AC-laddning kommer bli lika dyrt som snabb DC-laddning. En AC-laddare kan man få att gå med god vinst om man tar några tiotal ören över självkostnatspris.
Solna har ambitionen att gå från 6 st 2,3 kW stolpar till 40 st 22kW stolpar.
Stockholm vill öka från 1500 till 4000. Stockholm har drygt 10 gånger så många invånare, men planerar för 100 gånger så många laddstolpar. Faktum är att det finns fler publika laddstolpar på Narvavägen än i hela Solna.
Ingen av Solnas 40 stolpar skall placeras i närheten av vår bostad. Jag räknar inte med att kunna ladda "hemma" innan jag går i pension och flyttar till landsbygden.
Men. Jag kan ladda för ungefär 3 kr/kWh i MoS, vid Vattenfall, och på jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
ja, det är lika enkelt på alla de olika. En app, så startar och stoppar man laddningen.MWall skrev:Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.HelectriC skrev:ärligt talat så känner jag inte att jag hade haft så stort behov av ionity även om de var billigare. I Norge finns mängder med 150kW laddare där jag kör och fler kommer upp med betydligt snabbare utvecklingstakt än ionity. Ofta finns ionity på samma ställen, så det är enkelt att välja bort. I Tyskland finns också mängder med alternativ, enBW, Allego etc. Jag ser verkligen inte USP hos Ionity, dyrt och dåligt är väl det som passar bäst tycker jag. De är definitivt inte bättre än övriga, men de är definitivt dyrare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Det måste gå att göras enklare. jag betalar tankningen med en app. enkelt (för jag glömmer jämt bort lösenkoden, mu är det bankid som jag använder jämt)
om inte privata kan enas så är det upp till lagstiftarna att tvinga fram det. Anser att det är fel att tänka laddnigen som en ups. Det är helt fel och dumt. tanknojgen skall vara enkelt och tillgänglig. en samhälls service som matbutiker et.c.
om inte privata kan enas så är det upp till lagstiftarna att tvinga fram det. Anser att det är fel att tänka laddnigen som en ups. Det är helt fel och dumt. tanknojgen skall vara enkelt och tillgänglig. en samhälls service som matbutiker et.c.
Re: Ionitys laddnätverk
Lite splittrad tråd just nu men två saker.
Tack för BMW priserna bättre men mycket per månad om man inte är stor användare av ladd nätverk.
Sen måste jag ju säga att de stora fördelen jag ser med ionity är att du klarar dig med ett laddnätverk över hela europa (typ) men de kommer tyvärr till lite för hög kostnad..
Jag kan tycka de är synd att vw och de andra som är ägare nätet inte kan erbjuda lite bättre priser utan månads kostnad, säg 5-6 kr per kWh och sedan med en må ads avgift kanske du kommer ner i typ 3 kr per kWh. De hade känns rimligt..
Sedan kan de såklart ha kvar dagens pris för icke medlemmar i ionity.
Ja de är vad jag tycker vore rimligt och bör går att räkna hem på sikt.
Tack för BMW priserna bättre men mycket per månad om man inte är stor användare av ladd nätverk.
Sen måste jag ju säga att de stora fördelen jag ser med ionity är att du klarar dig med ett laddnätverk över hela europa (typ) men de kommer tyvärr till lite för hög kostnad..
Jag kan tycka de är synd att vw och de andra som är ägare nätet inte kan erbjuda lite bättre priser utan månads kostnad, säg 5-6 kr per kWh och sedan med en må ads avgift kanske du kommer ner i typ 3 kr per kWh. De hade känns rimligt..
Sedan kan de såklart ha kvar dagens pris för icke medlemmar i ionity.
Ja de är vad jag tycker vore rimligt och bör går att räkna hem på sikt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Mickep skrev:Ionity bör ta priser så de kan leva på det. med detr menas rimliga priser. dvs 4 kr/kWh.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.
Ionity är smarta. De måste vara offentligt öppna för att få EU-bidrag, men samtidigt så vill de främst gynna och användas av sina ägares bilmärkens kunder.Mickep skrev:Det är en högst personligt åsikt med 4 kr. 8 kr är ocker!
Hur lösa detta problem att "ha kakan kvar och äta den"?
Jo, genom att ta 4kr för egna märkens bilar, och 8 kr (som mycket riktigt är ett rent ockerpris) av alla andra bilmärkens ägare, så lyckas de snyggt komma runt denna klausul. Tekniskt sätt lever de upp till EU:s regler för bidrag, men i praktiken är det nära på bidragsfusk med våra skattepengar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Tror vi kommer gå samma väg i Sverige. Känns som både Circle K och OKQ8/SK bägge har chans att gå om och förbi Ionity.HelectriC skrev:ärligt talat så känner jag inte att jag hade haft så stort behov av ionity även om de var billigare. I Norge finns mängder med 150kW laddare där jag kör och fler kommer upp med betydligt snabbare utvecklingstakt än ionity. Ofta finns ionity på samma ställen, så det är enkelt att välja bort. I Tyskland finns också mängder med alternativ, enBW, Allego etc. Jag ser verkligen inte USP hos Ionity, dyrt och dåligt är väl det som passar bäst tycker jag. De är definitivt inte bättre än övriga, men de är definitivt dyrare.
Bra med konkurrens på marknaden!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, tyvärr inte!Svenssons skrev:Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?MWall skrev:Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Ionity har i åratal pratat om projekt att kunna ta betalt automatiskt (som när en Tesla laddar på SuC), men som vanligt med Ionity så går allt i sirapsfart. Frågan är om de någonsin får till det?
Ionity lanserades med fina grandiosa planer, och med mycket löften (som jag själv var mycket positiv till), men verkligheten har sett ut på ett helt annat sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Re: Ionitys laddnätverk
Ironiskt nog står det i e-trons navigator när stationerna stöjder ISO 15118 (plug n charge), bland alla andra betalningsmetoder som laddstationen tillåter. Det är helt onödigt vetande eftersom e-tron inte har stöd för detta (trots alla tidigare löften om att den ska få det). Förmodligen från modellår 2045 eller nåt.Hoppsan_84 skrev:Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.Hoppsan_84 skrev:Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Många som har åsikter om hur standarden ska fungera gissar jag på.. Där är de lätt för tesla och SuC, de gör de själva vill och behöver inte förhandla om en standard.martinot skrev:Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.Hoppsan_84 skrev:Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Tur IONITY kör med andra laddare här än EA gör i USA.
Herrejävlar vad dåligt det verkar fungera.
Herrejävlar vad dåligt det verkar fungera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Även om plug and charge så klart är bättre, så kan jag inte säga att det är ett jätteproblem att behöva blippa taggen en gång på samma ställe som man ändå hämtar kontakten. Försenar kanske processen med 10sekunder, det kan jag leva med. Har aldrig haft problem med att laddningen inte kommer igång eller inte klarar att känna igen taggen.martinot skrev:Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.Hoppsan_84 skrev:Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?chaffis75 skrev:Många som har åsikter om hur standarden ska fungera gissar jag på.. Där är de lätt för tesla och SuC, de gör de själva vill och behöver inte förhandla om en standard.martinot skrev:Hjälper inte att enbart laddarna stödjer det. Alla bilar hos biltillverkarna måste stödja det. Sedan måste dessutom all annan infrastruktur på plats som back-end-servrar och tjänster för settling mellan bankkort, biltillverkare och banker/kortinlösare.Hoppsan_84 skrev:Alla laddare på Ionity i norden har Plug n Charge aktiverat. Är väll bara Tycan som har fått det aktiverat än och då från typ modellår 21.
Tror det skulle varit klart för ett par år sedan enligt ursprunglig plan, men verkar bli långt därifrån.
Låter som en klar motsägelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Vart kommer nästa station byggas i Sverige efter att Gävle är online?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
En standard är ju något som förhandlats fram mellan de inblandade parterna.martinot skrev:
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl innan standarden är satt? ISO 15118 sattes för ett par år sedan men det är väl som en del tillverkare hanterar handskakningen för CCS att det inte riktigt fungerar idag för t.ex. Electrify America eftersom tillverkarna antingen inte följer standarden eller så är standarden undermålig.LarsL skrev:En standard är ju något som förhandlats fram mellan de inblandade parterna.martinot skrev:
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Utvidgar de inte norrut så går det ju inte ha en bil som är beroende av Ionity vid långresa.Lophornis skrev:Vart kommer nästa station byggas i Sverige efter att Gävle är online?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
Att jag valde Tesla var till stor del avsaknad av laddnätverk i norra Sverige. Inte bara det såklart men en rätt tung post i valet. Ett laddnätverk är inte trovärdigt om det inte täcker normal range och mer eller mindre hela landet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ionitys laddnätverk
Det fattas nånting mellan Mariestad och Varberg. Vårgårda eller Alingsås skulle jag gissa återstår. Sen hade jag ju gärna sett nånting norr om Karlstad, men det är troligen inte aktuellt.Lophornis skrev:Vart kommer nästa station byggas i Sverige efter att Gävle är online?
Kommer de fortsätta norr ut eller kommer de bygga söder ut. De kanske är klara i Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
?LarsL skrev:En standard är ju något som förhandlats fram mellan de inblandade parterna.martinot skrev:
Om det är en standard, hur kan den då vara "förhandlingsbar"?
Låter som en klar motsägelse.
Talar du dåtid eller nutid?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Det räcker väl med en hos alla tillverkare?MWall skrev:Svenssons skrev:Slipper man tag, kort eller app med Ionity menar du?MWall skrev:Och det är förstås enkelt att spontanladda på "enBW, Allego etc"? Eller måste man ha bilen full med taggar, kort och mobilen full med appar? Hur många laddare per site bygger dem? Ionity finns över hela centrala och västra Europa och det är en stor fördel.
Nej, men det räcker med en.
Är väl knappast något unikt.
Det ända som är unikt är SuC där man inte behöver någon.
En tag eller app är en tag eller app för mycket IMO.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Ytmässigt nej, men demografiskt till största del. Visst är det så att bor man långt upp i norr eller åker dit väldigt mycket så är det bristfälligt. Har man inte de behoven så är det helt lugnt täckningsmässigt. För min del saknar jag lite i inlandet dalarna/härjedalen (1 gång per år). Får väl åka till Åre istället .martinot skrev:Sverige och Norge tex.iAkita skrev:Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Inonity täcker inte mer än halva de länderna.