Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Du vet väl att det är svårt att få fram elen till SE 4 till exempel? Hört talas om industrier i Skåne som inte kan expandera på grund av effekbrist? Svenska kraftnät som klagar att det finns dagar på året där de stora kraftledningarna från norr till söder når sin kapacitetsgräns? Det har absolut ingenting med Götene elförening att göra om du nu trodde att jag menar det. Så dum är inte ens jag.
Mycket sannolikt är det så att det inte är effektbrist nu på sommarn. Men det spelar ingen roll. Elnätet måste vara dimensionerat för worst case. Och om det finns risk att effekten i ett worst case scenario inte räcker till för att kunna försörja en stor laddstation så kommer den troligen aldrig att byggas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Nect skrev:
Nilp skrev:
Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också

Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…

Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.

Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.

Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
De flesta systemen dimensioneras just för peak (med sannolikhet på nyttjandet), speciellt infrastruktur. Även om denna tid är begränsad. Så även stora arenor som fylls enstaka gånger per år, sedan står tomma större delen eller fylls till 30-50% vid enstaka tillfällen.

Helt utan kö vid laddare vid större högtider kommer vi nog aldrig komma till, men ska omställningen fungera krävs det att kötiden blir kort och för det krävs det många laddare.

De stora massorna klarar sig normalt med hemmaladdning och det är ofta vid storhelgerna, sportlov, semester etc. som folk åker längre där man behöver stanna och ladda. Så det är just för dessa tillfällen som laddarna till antalet ska vara dimensionerande för. Att ha ett underdimensionerat laddnätverk skulle innebära att ingen eller få skulle ta elbilen vid längre resor som de flesta enbart gör vid lov, semester etc.

Men det optimala skulle vara att ha mobila laddare som man flyttar runt efter behov för att snabbt kunna öka antalet laddplatser per site vid lov, semester etc. Lite som Tesla verkar ha börjat med på vissa ställen?
Jag gillar att du tar arenor som exempel. Finns många exempel på kommuner i Sverige som byggt fotbollsarenor och bandyarenor som varit extremt olönsamma då det visat sig att de sen inte går att fylla och sen inte kan bära kostnader för drift och underhåll.
Fråga Grekland efter OS eller Brasilien efter fotbolls VM. Enorma förluster.

Lätt att begära att någon ”annan” ska bygga infrastruktur som helst också ska vara prissatt så det går med förlust när det inte är ens egna pengar. Men ingen rimlig privatperson skulle hantera sin egen ekonomi på samma sätt. Få personer hade överbelånat sig för att köpa ett hus på 400kvm med sju sovrum för att släkten skulle kunna sova över 2 ggr per år. Ett hus som man sen inte har råd att värma upp eller underhålla under året. Nä, man köper en normalvilla på 150kvm och sen får man tränga ihop sig över julen. Och köa till duschen. ;)
Prioritera.

Men jag gillar idén med mobila laddare. Tumme upp på den. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Dom gör ju det för att kunna expandera ännu mer.
Tesla bygger ju sina egna laddare till extremt låg kostnad, det kostar dem alltså inte särskilt mkt om några står oanvända.
Samt ju fler kunder dom har, ju fler laddare "över" kan dom ha.
Snart kommer dom också börja utrusta stationer med megapacks, vilket förbättrar marginalerna ytterligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Du vet väl att det är svårt att få fram elen till SE 4 till exempel? Hört talas om industrier i Skåne som inte kan expandera på grund av effekbrist? Svenska kraftnät som klagar att det finns dagar på året där de stora kraftledningarna från norr till söder når sin kapacitetsgräns? Det har absolut ingenting med Götene elförening att göra om du nu trodde att jag menar det. Så dum är inte ens jag.
Mycket sannolikt är det så att det inte är effektbrist nu på sommarn. Men det spelar ingen roll. Elnätet måste vara dimensionerat för worst case. Och om det finns risk att effekten i ett worst case scenario inte räcker till för att kunna försörja en stor laddstation så kommer den troligen aldrig att byggas.
Ett företag behöver ju i regel el under hela året. Belastningen på laddstationer är ju rimligen högst på sommaren och möjligen runt sportloven.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Japp!

Vilket är orsaken att jag gillar att köra elbil och Tesla (iaf. fram tills att de öppnar upp och eventuellt saboterar det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Exakt. Den dagen (om det blir verklighet) så blir det återgång till fossilbil för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Tesla har nån formel på ca 70 bilar per stolpe.

Alla elbilar borde kanske ha den regeln.
Att man måste se till att det byggs en stolpe per 70 elbilar.
Kvotplikt.
Utmärkt idé. Då finns det en chans att låta elbilar vara (nästan) lika bekväma och snabba på resa som fossilbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Nilp skrev:

Jag gillar att du tar arenor som exempel. Finns många exempel på kommuner i Sverige som byggt fotbollsarenor och bandyarenor som varit extremt olönsamma då det visat sig att de sen inte går att fylla och sen inte kan bära kostnader för drift och underhåll.
Fråga Grekland efter OS eller Brasilien efter fotbolls VM. Enorma förluster.
Det sätts oftast på landets marknadsföringskonto. Få (eller inga) som tjänar pengar på själva OS enbart.

Samma sak med elbilsladdning. Är en ren förlustverksamhet (om man inte ser den stora kontexten av att kunna sälja elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse! :(

Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse! :(

Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
Coolt, 5 olika citerade inlägget på raken i en och samma tråd! Typ nåt slags rekord känner jag på mig :ugeek: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Vill man jobba mycket så låter som att man ska bli ambulerande laddstationstekniker. :D
Ioniq 5 FE AWD
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för Ionity :evil:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för Ionity :evil:
Är det bara i Sverige som Ionity inte underhåller sina laddare? Den tanken slog mig aldrig, men det kan ju faktiskt vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse! :(

Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
Igår fick jag parkera på en publik parkering med 50kW, så bilen var full i morse.
Nu står jag på Profil Hotell's parkering med 2.1kW kräm på g, bilen är inte fulladdar föräns 14:10 imorgon, och då är jag i emmaboda och jobbar, så jag kommer få stödladda innan fredag när jag ska hem, så jag slipper sitta efter jobbet på en 50-laddare innan jag tar mig till värnamo..

Men visst, 5 gratisladdningar har jag fått hitintills av ionity för deras laddare varit trasiga och andra platser upptagna, efter 20 minuter telefonsamtal..
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Elmil »

Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.

Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?

Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Zalman3 skrev:
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Både +/- för laddning i Norge under semester (många som åker hem just nu).



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.

Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?

Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
Jag tror inte heller att det är datorns fel. Visst finns det dålig embedded-skit som är Windows baserad och som funkar sådär. Men det finns - precis som du säger - också mycket bra och stabila terminaler som är tåliga. Man får väl bara hoppas att de inte kör Windows och att de inte har tagit den billigaste hårdvaran. Det ska ju vara premium. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarare
bättre pris per kWh)………
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarare
bättre pris per kWh)………
Det har du f*n rätt i. Jag tänkte aldrig på det eftersom jag vägrar betala månadsavgift för Ionity. Men det är klart, gör man det så vill man ju såklart kunna ladda där också. Framförallt när man betalar typ 11 månader i onödan bara för att kunna ladda lite billigare under sommarsemestern. Skojigt när det inte fungerar då och man tvingas stå i köer, kanske till och med hos någon annan än Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar