Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Tror att totalkostnaden kommer vara likadant som i i framtiden. Bilarna kommer bli något billigare men drivmedelskostnaden kommer vara liknande bensinpriserna är nu.
Man kan glömma att göra "gratis" resor till kontinenten. Det är också rimligt att man skall begränsa folks energianvändning, om man vill vara miljövänlig.(spec om man vill lägga ner kkv). men jag tror att 16 kr milen inte kommer vara främmande, för diesel och bensin kommer vara 25-32 kr milen. så på så sätt kommer det vara billigare ändå. Givetvis kommer staten få in moms vid laddarna.(ni kan inte ens drömma vad staten kommer hitta på)
MEN jag tycker att elpriserna som skrivs är hutlösa, och vi kommer säkert se något uppror på facebook för de som kräver lägre avgifter på snabbladdare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Haha, bra poäng! :D
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Anderzzon »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Haha, bra poäng! :D
Flaskvatten är ju godare... :?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Det finns ju abonnemang för de som laddar ofta. Går även få fast pris så att kWh-kostnaden är noll om man vill det. Alla har ändå samma val. I framtida flyttar är garanterat laddplats en faktor för många
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.
Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.
Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.
Vet inte vem som äger flest bilar. Där jag bor är det 24 lägenheter och lika många parkerings platser ändå står det minst 15 bilar på gatan
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.
Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.
Precis, jag bor själv i lägenhet och det är inga problem, hela Stockholms innerstad kryllar ju av laddgator och garage (månadshyra samt kvällsparkering) med laddplatser i. Sen finns det många arbetsplatser där det finns laddstolpar på parkeringarna också så man kan ladda det mesta medan man parkerar där.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.
Intressanta siffror onekligen.
Har du länk till din källa?

;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaTissel skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.
Intressanta siffror onekligen.
Har du länk till din källa?

;)
Japp.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... /67027.pdf
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Börjat bygga i Helsingborg nu. Hoppas det blir ngt mot fjällen så småningom också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

mati skrev:
Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos. :)
Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
mati skrev:
Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos. :)
Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg. :)
Good Work there :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

mati skrev:
mati skrev:
Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos. :)
Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg. :)
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av patohr »

mati skrev:
Nån som vet hur det går i Örebro?
Stationen är iprincip klar. Någon komponent som inte fungerande som dom behöver åtgärda innan öppning. Tydligen är det ett norskt bolag med norska tekniker som installerar denna station.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.

Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.

Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.

Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.

Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
ionity.png
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Finns det någon karta med elbilsägande som man kan lägga över? med tanke på att de flesta resor är korta resor. (och att många (som inte bor i villa) inte har möjlighet till nattladdning) kan de ha någon att göra med att de velat placera laddarna där de används istället för att ha laddare som inte används. De har ju laddarna alldeles intill Autobahn.
Sedan kan det bero på tillstånd, men man kan tycka att mindre ställen skulle vara mer villiga att ge tillstånd ä stora städer.
Eller så lallar det bara runt de som bestämmer platserna, men det är föga troligt. Tror att det ligger en tanke bakom.
Skriv svar