Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

Nej ingen skillnad. Men däremot tar jag gärna med mig Mercedes Me kortet som backup om jag vill ladda på Ionity med TM3.
Om två veckor blir det en tur Östersund Umeå ToR och då finns det inga alternativ till SUC.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

Idag var det 4-5 bilar i kö både i Mantorp och Gränna. Dags att bygga ut de mest använda till fler än sex laddpunkter.

Det blir verkligen en annan upplevelse att behöva vänta 30 min för att få börja ladda. I vanliga fall gillar jag att göra flera snabbstopp på 10 min, men det blir ju inte aktuellt i det här läget.

Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Hmpftfhdns skrev:
Tesla Open for all är bra tillgänglighet på, men 500kr vs 160kr för 5-80% är ju ändå ganska saftig skillnad när man har Ionity-pris.
Det är väl framför allt de andra operatörernas nya priser som är problemet. I somras laddade jag en del på SuC av bekvämlighetsskäl och för att slippa köa. Det kan det ju vara värt för drygt 50% högre pris men när det som nu kostar 100-150% mer att ladda någon annanstans blir det tyvärr mer intressant att köa lite en söndag.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

OfarligTesla skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
Fördelen med Elli abonnemangen är att man kan skippa en Ionity och sikta på övriga laddare i nätverket.
Framförallt ReCharge börjar bli ganska väletablerade och fortfarande bra peng med 3.90kr/kWh.
B1BDAC72-0D7A-4D46-883F-EAE1D49EA16E.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet
Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ObscureEconomist »

OfarligTesla skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Ja, helt klart med de elpriser som är. Vad de klarar av beror ju på hur långa kontrakt de själva säkrat upp också. Blir intressant att se om de även höjer priset för pågående 12-månaders avtal eller vad som händer med det.
Ja det är frågan, man lär såklart få avbryta avtalet om man inte går med på det nya priset men blir ändå en del badwill i det. Jag tecknade iaf upp mig på Elli härom dagen (BMWs laddavtal var skräp) så får vi se vad som händer.
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev:

2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?
Enligt BMWs hemsida så ingår inte Ionity Plus gratis första 12 månaderna för i4 längre (stod bara för iX3) men verkar kunna teckna det i appen ändå. Så då är det väl rätt vettigt om man bara kör Ionity, de tar dock mer för andra laddare och jag tror inte Ionity är de jag kommer använda mest. Men kanske avbryter Elli och tar BMW ändå eftersom jag nog ändå kommer köra Tesla/OKQ8/Circle K mest och BMWs verkar vara gratis första året som sagt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ObscureEconomist »

Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.

För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev:
Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.

För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
Ja, vill tacka dig för tipset dock. Kollade i appen igen och nu stod det att jag skulle få Ionity Plus gratis i ett år, förra gången stod det att det skulle kosta så något har ändrats. Var fortfarande inom mina 14 dagars ångerrätt med Elli så avbröt den och tar BMWs istället när månadsavgifterna nu är gratis första året, laddar inte tillräckligt på de icke Ionity-laddararna som stöds för att den där kronan i skillnad på andra DC laddare skall bli dyrare än 1500 kr per år i abonnemanget som Elli kostar.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 690
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

jävre.JPG
Ytterligare en plats i Sverige som Ionity ska bygga på.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.

Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Skabb1 skrev:
Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.

Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Elli?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet
Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.
Kostar det 7 kr/kwh så är det ungefär som 23 kr/liter bensin för mig. Laddhybriderna slår tillbaka. 15 kr /kwh dödar elbilsmarknaden, då kör folk på bensin på långresor. 4-5 kr / kwh är rimlgit pga att det tar längre tid att snabbladda än att tanka.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Skabb1 skrev:
Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.

Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
+1 på Elli
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dexter86 »

Hoppsan_84 skrev:
Skabb1 skrev:
Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.

Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
+1 på Elli
Eller har också bindningstid på ett år väl?
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Dexter86 skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Skabb1 skrev:
Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.

Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
+1 på Elli
Eller har också bindningstid på ett år väl?
Ja men man ska ha rätt att avbryta avtalet om de gör prisjusteringar vad jag förstod.
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nick »

Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Nick skrev:
Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Härligt, denna har väl alltid varit högt lastad..
Undrar vem de ska samarbeta med nu, antar de inte kommer bli fler ionity på några circle K.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Nick skrev:
Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Perfekt avlastning för Värnamo där det ofta är högt tryck.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ObscureEconomist »

Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
BMW i4 M50 -22
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

ObscureEconomist skrev:
Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar