Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
HPC är ett modeord just nu för snabbladdare över 100 kW. Så man kan skilja dem från "vanliga" snabbladdare. Inget standardiserat eller så.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu börjar det likna snabbladdning, Cavotec har lite tyngre kontakter för dig som har bråttom att ladda, tex PC 5 X5 , 350 Ampere och 7 k Volt, 2500 kw, laddar 40 kwh i minuten, hur stort batteri har du? 200 kwh? Ok det tar 5 minuter! Om batteriet pallar...
http://www.cavotec.com/en/your-applicat ... rodshow-25
Ludicrus laddning!
Vad kan Ionity ta för det, 30 kr per kwh?
Sen kan du ligga i 250 km/ h på autobahn tills nästa laddstopp.
Observera Low voltage < 1,1 k Volt
http://www.cavotec.com/en/your-applicat ... rodshow-25
Ludicrus laddning!
Vad kan Ionity ta för det, 30 kr per kwh?
Sen kan du ligga i 250 km/ h på autobahn tills nästa laddstopp.
Observera Low voltage < 1,1 k Volt
Re: Ionitys laddnätverk
Efter lite läsande på HPC sidan det länkats till så ser man att kontakterna klarar 500A och 1000V.
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller på med ett projekt där det ska upp fem privata 150 kW laddare för distributions ellastbilar på en godsterminal.
De kallas då för HVC-laddare på ABB-språk. (Finns även HP och Terra HP)
HVC - Heavy Vehicle Charger
HP CHARGER - High Power Charger
Terra HP 175 - Power cabinet that provides 160 kW (175 kW peak) of DC power to a Charge Post. Gets its power from a power distribution board.
https://new.abb.com/ev-charging/product ... r-charging
De kallas då för HVC-laddare på ABB-språk. (Finns även HP och Terra HP)
HVC - Heavy Vehicle Charger
HP CHARGER - High Power Charger
Terra HP 175 - Power cabinet that provides 160 kW (175 kW peak) of DC power to a Charge Post. Gets its power from a power distribution board.
https://new.abb.com/ev-charging/product ... r-charging
Re: Ionitys laddnätverk
Vi vet ju att OKQ8 ligger i startblocken för att bygga laddare vid sina stationer. Hoppas att de tar till sig Tibors kunskaper och att de satsar på HPC.
Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.
Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.
Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.
Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.
Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.
Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.
Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.
Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har beskrivit ett sätt hur du kan göra en egen karta i Polestar-tråden (lite fel ställe, jag vet ).Mickep skrev:finns det någon karta där det är samlat? (hpc)
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=1510#p401436
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?Mickep skrev:Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Re: Ionitys laddnätverk
Kan ligga under Övriga.Nilp skrev:Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?Mickep skrev:Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Som jag skrivit tidigare så har ju Göteborgs Energi/Bee plus McDonalds/Charge & Drive också laddare på över 150kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Ionitys laddnätverk
Hur ser det ut i Norge? Man kan ju tycka att det är där konkurrensen borde ske först.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som verkligen tillhör Cirkle K och inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.Mickep skrev:Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle han betala 500kr för en pizza. Jag menar han äter ju billigt hemma.OTP skrev:
Tror de får äta upp sin girighet.
Re: Ionitys laddnätverk
Det gör han nog tyvärr.OTP skrev:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
De tycker helt enkelt att det är rimligt. Spännande att se vad kunderna tycker. Jag blir inte en av dem.
Det öppnar ju också för altetnativ som kan konkurrera på pris.
Det öppnar ju också för altetnativ som kan konkurrera på pris.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Re: Ionitys laddnätverk
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Hur är de 390 miljonerna villkorade?Svenssons skrev:390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Exakt så. Jag kommer inte ladda hos Ionity så länge jag kan undvika det. Hellre står jag och väntar lite längre. Jag är principfast. Vill de inte ha mig som kund så får det väl vara.Jerker skrev:Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Sånt här kan jag reta upp mig på så in i h*e. Jag har redan hört många säga att de inte kommer köpa elbil eftersom det blir för dyrt att åka. Man vill ju kanske inte bara hålla sig inom räckvidden till det egna väggutaget.
Är det kanske ändå så att det är precis det som är syftet med prissättningen? Man ser till att folk inte köper elbilar och på det viset kan man fortsätta sälja fossiler i all evighet. Investeringskostnaden för Ionity blir ändå en piss i havet jämfört med pengarna de tjänar på att inte behöva sälja elbilar. Ett genidrag. Inte helt orimligt att tänka så, även om man inte är konspiratoriskt lagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Att det ska byggas offentliga laddare gissar jag vilket de gör och har gjort.. 350kW laddare kostar en hel del mer att bygga än laddare med hälften eller ännu mindre effekt. Att ingen bil kan nyttja maxeffekten påverkar inte installation men gör väl det svårare att tjäna pengar på laddaren när intäkt är per såld kWh.RagWal skrev:Hur är de 390 miljonerna villkorade?Svenssons skrev:390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?Swede1 skrev:Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.OTP skrev:
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Själv anser jag att vi inte skall slänga mer skattepengar på bolaget, bättre att konkurrenter så som Bee, Charge & Drive, Allego och alla andra laddnätverk som redan har byggt +150 kW laddare konkurrerar ut Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju inte första gången att bilindustrin "räddas" med hjälp av skattepengar. Det här är bara ett betydligt mer avancerat sätt än att bara ge dem pengarna direkt i näven.LarsL skrev:Det är nog en riktig analys. Målet bakom företagen som äger Ionity är ju att sälja fossilbilar.
Det som irriterar mig är att eländet finansieras av skattemedel, annars skulle jag kunna strunta i deras prissättning.
Jag tänkte just på Electrify America. Det byggs ju av VW. Vad kostar det att ladda där? Är det lika hutlöst? Gissningsvis inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14