Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
Det är nog få som köper elbil som inte känner till Tesla.
Man vet, eller lär sig snabbt, att Superchargers är mycket mer utbyggt och tillgängligt.
Dvs gillar man elbil och upplever laddnätverket som ett problem är det stor chans att man byter till en Tesla nästa gång.

Öppnar Tesla upp i höst så kommer ju dock problemet att lösa sig relativt omgående. Beroende på hur Tesla positionerar det så kan det ju ändå motivera folk att byta till Tesla nästa gång.

Det verkar dock vara huvudsakligen i Sverige (exklusive västkusten) som Ionity inte räcker till. I Norge har jag enbart upplevt kö på Gol när hälften av laddarna var ur funktion. Nere i Europa verkar det aldrig vara kö och övriga platser i Norge och längs västkusten i Sverige har jag aldrig sett en full ionitystation.
Jag har också reflekterat över det, kanske är för att Norge har fler stall än 4 där det rör sig mycket bilar och att det finns många fler alternativ än just Ionity i Norge?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Sverige är ju lite udda i elbilssammanhang. Det finns relativt gott om elbilar här, det lönar sig för många att köra elbil bl a eftersom hushållselen är så billig i Sverige. Vi har billig el trots att vi har ett ruttet och underdimensionerat elnät och effektbrist. Men just effektbristen och de höga nätavgifterna är säkerligen ett av skälen varför vi har så skitdåligt med snabbladdare i Sverige. Det är en dålig kombination helt enkelt. Vi skaffar elbilar eftersom vi kan ladda hemma nästan gratis och för att vi får supermiljöbilsbonus och så, men när vi alla ska åka på semester samtidigt får vi uppleva konsekvenserna av felprioriterigarna som har gjorts de senaste åren.
Den berömda frågan "var ska all el komma ifrån?" har vi elbilsnördar under lång tid bara viftat bort och förklarat att det inte är ett problem. Men nu visar det sig allt mer att det faktiskt kan bli ett problem.
Och det måste lösas nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Sverige är ju lite udda i elbilssammanhang. Det finns relativt gott om elbilar här, det lönar sig för många att köra elbil bl a eftersom hushållselen är så billig i Sverige. Vi har billig el trots att vi har ett ruttet och underdimensionerat elnät och effektbrist. Men just effektbristen och de höga nätavgifterna är säkerligen ett av skälen varför vi har så skitdåligt med snabbladdare i Sverige. Det är en dålig kombination helt enkelt. Vi skaffar elbilar eftersom vi kan ladda hemma nästan gratis och för att vi får supermiljöbilsbonus och så, men när vi alla ska åka på semester samtidigt får vi uppleva konsekvenserna av felprioriterigarna som har gjorts de senaste åren.
Den berömda frågan "var ska all el komma ifrån?" har vi elbilsnördar under lång tid bara viftat bort och förklarat att det inte är ett problem. Men nu visar det sig allt mer att det faktiskt kan bli ett problem.
Och det måste lösas nu.
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Henriksson »

Hitills har jag aldrig hamnat i kö men det har varit nära nu under sommarsemestern i Örebro och Eskilstuna. Vi åker sedan många år tillbaka på dagar och tider för att slippa bilköer och eftersom vi fortsätter åka på konstiga tider kanske vi framöver slipper laddköer. Men Sveg med bara en laddare är en svag punkt.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också

Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…

Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.

Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.

Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Tesla har nån formel på ca 70 bilar per stolpe.

Alla elbilar borde kanske ha den regeln.
Att man måste se till att det byggs en stolpe per 70 elbilar.
Kvotplikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Nilp skrev:
Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också

Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…

Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.

Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.

Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
De flesta systemen dimensioneras just för peak (med sannolikhet på nyttjandet), speciellt infrastruktur. Även om denna tid är begränsad. Så även stora arenor som fylls enstaka gånger per år, sedan står tomma större delen eller fylls till 30-50% vid enstaka tillfällen.

Helt utan kö vid laddare vid större högtider kommer vi nog aldrig komma till, men ska omställningen fungera krävs det att kötiden blir kort och för det krävs det många laddare.

De stora massorna klarar sig normalt med hemmaladdning och det är ofta vid storhelgerna, sportlov, semester etc. som folk åker längre där man behöver stanna och ladda. Så det är just för dessa tillfällen som laddarna till antalet ska vara dimensionerande för. Att ha ett underdimensionerat laddnätverk skulle innebära att ingen eller få skulle ta elbilen vid längre resor som de flesta enbart gör vid lov, semester etc.

Men det optimala skulle vara att ha mobila laddare som man flyttar runt efter behov för att snabbt kunna öka antalet laddplatser per site vid lov, semester etc. Lite som Tesla verkar ha börjat med på vissa ställen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Om vi har en station med 10 laddare och tänker oss att dem är fullbelagd under 8 timmar, samt att varje bil laddar 50 kWh under 30 minuter. I så fall kommer stationen att leverera 8000 kWh under den perioden. Det skulle alltså räcka med ett batteri på cirka 40 ton, något som borde kunna placeras på en lastbil.
I och med att det borde vara ganska förutsägbart vilka dagar belastningen är stor, skulle lastbilen kunna ansluta till laddstationen de dagar då behovet är högt.

Batteriet på lastbilen skulle då vara tillgängligt för andra tillämpningar resten av året. En sådan lösning skulle kanske kunna minska effektavgiften, i och med att den då inte skulle behöva vara anpassad till maxbelastningen på stationen.
Detta är bara ett hugskott förstås. Det kanske finns många praktiska och ekonomiska hinder som gör att detta är orealistiskt.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Du vet väl att det är svårt att få fram elen till SE 4 till exempel? Hört talas om industrier i Skåne som inte kan expandera på grund av effekbrist? Svenska kraftnät som klagar att det finns dagar på året där de stora kraftledningarna från norr till söder når sin kapacitetsgräns? Det har absolut ingenting med Götene elförening att göra om du nu trodde att jag menar det. Så dum är inte ens jag.
Mycket sannolikt är det så att det inte är effektbrist nu på sommarn. Men det spelar ingen roll. Elnätet måste vara dimensionerat för worst case. Och om det finns risk att effekten i ett worst case scenario inte räcker till för att kunna försörja en stor laddstation så kommer den troligen aldrig att byggas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Nect skrev:
Nilp skrev:
Givetvis behövs laddnätverket successivt byggas ut. Men man ska kanske ha lite perspektiv också

Gå tillbaka 6 månader i tiden, de Ionity stationer jag besökte då var jag oftast helt själv på. Eller gå tillbaka ett par hundra sidor i den här underhållande tråden då många här skrattade åt Ionity om deras priser och att det aldrig skulle funka och INGEN skulle ladda där! Någonsin!
Nu är det gnäll på att det är kö och att de inte bygger ut tillräckligt snabbt…

Körde Malmö -Sth t/r med några avstickare för ca 2 veckor sedan och laddade bl.a. i Värnamo, Mjölby, Gränna och Södertälje. Bara kö en gång i Mjölby på Polestar grattisladdning.

Verkar dock vara mer trafik nu, ok. Kan säkert också bli liknande situation kring jul och sportlov.
Läser man här och inte har kört elbil innan får man ju intrycket att man aldrig kan ta sig hem igen.

Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
De flesta systemen dimensioneras just för peak (med sannolikhet på nyttjandet), speciellt infrastruktur. Även om denna tid är begränsad. Så även stora arenor som fylls enstaka gånger per år, sedan står tomma större delen eller fylls till 30-50% vid enstaka tillfällen.

Helt utan kö vid laddare vid större högtider kommer vi nog aldrig komma till, men ska omställningen fungera krävs det att kötiden blir kort och för det krävs det många laddare.

De stora massorna klarar sig normalt med hemmaladdning och det är ofta vid storhelgerna, sportlov, semester etc. som folk åker längre där man behöver stanna och ladda. Så det är just för dessa tillfällen som laddarna till antalet ska vara dimensionerande för. Att ha ett underdimensionerat laddnätverk skulle innebära att ingen eller få skulle ta elbilen vid längre resor som de flesta enbart gör vid lov, semester etc.

Men det optimala skulle vara att ha mobila laddare som man flyttar runt efter behov för att snabbt kunna öka antalet laddplatser per site vid lov, semester etc. Lite som Tesla verkar ha börjat med på vissa ställen?
Jag gillar att du tar arenor som exempel. Finns många exempel på kommuner i Sverige som byggt fotbollsarenor och bandyarenor som varit extremt olönsamma då det visat sig att de sen inte går att fylla och sen inte kan bära kostnader för drift och underhåll.
Fråga Grekland efter OS eller Brasilien efter fotbolls VM. Enorma förluster.

Lätt att begära att någon ”annan” ska bygga infrastruktur som helst också ska vara prissatt så det går med förlust när det inte är ens egna pengar. Men ingen rimlig privatperson skulle hantera sin egen ekonomi på samma sätt. Få personer hade överbelånat sig för att köpa ett hus på 400kvm med sju sovrum för att släkten skulle kunna sova över 2 ggr per år. Ett hus som man sen inte har råd att värma upp eller underhålla under året. Nä, man köper en normalvilla på 150kvm och sen får man tränga ihop sig över julen. Och köa till duschen. ;)
Prioritera.

Men jag gillar idén med mobila laddare. Tumme upp på den. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Dom gör ju det för att kunna expandera ännu mer.
Tesla bygger ju sina egna laddare till extremt låg kostnad, det kostar dem alltså inte särskilt mkt om några står oanvända.
Samt ju fler kunder dom har, ju fler laddare "över" kan dom ha.
Snart kommer dom också börja utrusta stationer med megapacks, vilket förbättrar marginalerna ytterligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Är det effektbrist även mitt i industrisemestern? Är det så på gränsen att man bara kan bygga ett fåtal stolpar? Var kommer elen till teslas laddnät ifrån.
Vi har ju fått läsa om vilket besynnerligt primitivt nät ni verkar ha i götene där du väl bor. Elavbrott och spänningsfall. Det är ju ingen typisk bild som jag inte känner igen.
Du vet väl att det är svårt att få fram elen till SE 4 till exempel? Hört talas om industrier i Skåne som inte kan expandera på grund av effekbrist? Svenska kraftnät som klagar att det finns dagar på året där de stora kraftledningarna från norr till söder når sin kapacitetsgräns? Det har absolut ingenting med Götene elförening att göra om du nu trodde att jag menar det. Så dum är inte ens jag.
Mycket sannolikt är det så att det inte är effektbrist nu på sommarn. Men det spelar ingen roll. Elnätet måste vara dimensionerat för worst case. Och om det finns risk att effekten i ett worst case scenario inte räcker till för att kunna försörja en stor laddstation så kommer den troligen aldrig att byggas.
Ett företag behöver ju i regel el under hela året. Belastningen på laddstationer är ju rimligen högst på sommaren och möjligen runt sportloven.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Japp!

Vilket är orsaken att jag gillar att köra elbil och Tesla (iaf. fram tills att de öppnar upp och eventuellt saboterar det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Njaa, bevisligen inte eftersom de nu öppnar upp.
Exakt. Den dagen (om det blir verklighet) så blir det återgång till fossilbil för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Nilp skrev:
Men tycker du det är rimligt spendera resurser på infrastruktur för att klara av peakar utan någon kö på ca 4-6 veckor per år och stå med stor överkapacitet de övriga 46-48 veckorna per år?
Vem tycker det är smart?
Tesla.
Tesla har nån formel på ca 70 bilar per stolpe.

Alla elbilar borde kanske ha den regeln.
Att man måste se till att det byggs en stolpe per 70 elbilar.
Kvotplikt.
Utmärkt idé. Då finns det en chans att låta elbilar vara (nästan) lika bekväma och snabba på resa som fossilbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Nilp skrev:

Jag gillar att du tar arenor som exempel. Finns många exempel på kommuner i Sverige som byggt fotbollsarenor och bandyarenor som varit extremt olönsamma då det visat sig att de sen inte går att fylla och sen inte kan bära kostnader för drift och underhåll.
Fråga Grekland efter OS eller Brasilien efter fotbolls VM. Enorma förluster.
Det sätts oftast på landets marknadsföringskonto. Få (eller inga) som tjänar pengar på själva OS enbart.

Samma sak med elbilsladdning. Är en ren förlustverksamhet (om man inte ser den stora kontexten av att kunna sälja elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse! :(

Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..


IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..

Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..

Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse! :(

Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
Coolt, 5 olika citerade inlägget på raken i en och samma tråd! Typ nåt slags rekord känner jag på mig :ugeek: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Vill man jobba mycket så låter som att man ska bli ambulerande laddstationstekniker. :D
Ioniq 5 FE AWD
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för Ionity :evil:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar